Gå til innhold
Hundesonen.no

Fine matskåler?

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er helt riktig, det er masse dyreliv som lider under at folk ikke har kontroll på hundene sine. Det gjelder om de er 5 eller 500 meter unna. Hvis hunden skal være ute uten tilsyn skal den være forsvarlig bundet eller inngjerdet, dette er spesifisert in hundeloven. Selvfølgelig går det "stort sett bra", og noen ganger går det veldig galt. Hvis du overhodet bryr deg om omgivelsene og hunden din så vil du følge loven også. Den er der av en grunn. Så lenge du ikke er der og ser hva som skjer kan hunden din skyldes for naboenes høns som dør, jaging av vilt eller bitt av folk, og krevet avlivet. Så lenge du ikke har kontroll på hunden din er det ditt ansvar.
    • Så hvis han ikke adlyder mer hvis han er 200+ meter unna så mener du at ifølge hundeloven så er jeg kriminell hvis han ikke er innendørs 24/7 eller lenket i bånd, selv utenfor båndtvang? Det hadde nesten vært litt morro å prøvd dette i retten, for nå har du kriminalisert store deler av norges hundeeiere.
    • Da må du gjerde inn rundt huset ditt. På et jorde kan det fort ligge rådyrkalver eller andre ville dyr, både i og utenfor båndtvang. Hvis hunden skal være ute av huset så skal den være under kontroll, uansett tid på året - enten i bånd, eller under oppsikt med tilstrekkelig båndtvang. Hvis du ikke kan kalle ham inn fra 200 meter fra huset utenfor båndtvangen så er det like fullt brudd på hundeloven. Det holder ikke å ha kontroll på hvor hunden ER, du skal ha mulighet til å stoppe hunden fra å løpe bort til folk eller dyr, og som du selv sier, du har en ganske selvstendig rase med mye jaktinstinkt.
    • Du får det til å høres fryktelig dramatisk ut. Bikkja skal være innendørs om morran og det er ikke min feil at han ikke har vært det for jeg har sagt ifra om dette før, senere på dagen har jeg oversikt og stopper han før han løper langt avsted, da har vi kontroll, men ikke hvis han er 200+ meter unna, da er det for sent for da gidder han ikke å høre. Det er på morran han legger ut på langturer for da er det ingen her til å stoppe ham. Det er jorde rundt her.
    • Når hunden løper lang vekk fra deg, så har du ikke kontroll. Da må hunden være i bånd, og under kontroll. Å ha gps på han hjelper ikke, da hunden fortsatt løper og jager uten kontroll. Her bryter du faktisk loven uansett om det er båndtvang eller ikke. Og denne hunden kan ha skremt eller skadet mange dyr.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...