Gå til innhold
Hundesonen.no

Så en PEN Border Collie


Jane

Recommended Posts

Jeg er ikke noe BC-fan og har vel aldri syns de har vært noe særlig pene ( nå får jeg vel halve sonen etter meg :hmm: )

Men det var før i dag, jeg har aldri sett 2 ganger etter en BC og kan ikke med hånden på hjertet huske sist jeg ble så betatt eller overasket over å se et slikt pent dyr.

Denne BC hadde en farge jeg aldri har sett på en BC før, den var langhåret og var grå/BLÅ med hvite tegninger. Ikke Blå merle, men renfarge blå som gikk over til å se ut som grå, jeg stod stille å bare betraktet den nydelige fargen, eieren oppdaget at jeg GLANTE med munn oppe, men jeg fikk ikke sagt noe, ville så gjerne ta et bilde av den, men jeg bare stod der med munn oppe og øya på stilk å så "dum" ut.

Prøvd å søke på bilder av ulike BC for å se om jeg finner igjen fargen, uten hell.

Blå fargen kan sammenlignes med blå fargen du finner på weirmaraner, bare litt mørkere.

Noen som har et bilde eller vet om et bilde med en BC med denne fargen ? Må bare se den engang til... *oppslukt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Var det en pen border (bra bygning, godt preg etc) eller var det en pen/ uvanlig farge?

Lurer alltid når folk skriver slikt og henviser til uvanlige farger som en pen representant for rasen. Er som på Boxer det - en hvit boxer kan være stygg eller pen uavhengig av farge, en normalfarget kan være stygg eller pen, uavhengig av farge.

Kommer sikkert oppdrett på slike bordere i Norge og med tiden, er alltid noen som ser sitt snitt på å tjene penger på at folk kjøper uvanlige ting for å få oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempe overfladisk med denne tråden, pen farge er kun fargen som var pen, om gemyttet, helse eller IQ`n var så flott vet jeg ikke og det bryr jeg meg ikke om heller i min overfladiske tråd som kun handler om PENhet :hmm:

Skulle nesten tro at det var denne jeg så, for den lignet veldig på denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var da utrolig søt. Det kan jeg si i min uvitenhet. Dessuten har jeg også fått sansen for lyse øyne etter litt bevandring i tollerverden. Liker de ravgule bare bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brrr. Den var jo nesten usannsynlig stygg den der, runde øyne, dvergpreget skalle, dårlig snuteparti - så ut som en forvokst papillon.

Og hva er det liksom som er så stygt med papillon?? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det liksom som er så stygt med papillon?? :hmm:

Fryktelig hårsår? Er da ikke noe galt med papillon ... Så lenge man ikke er en bc som ser ut som en papillon :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en BC ha for mye pels?? :hmm: Jo mere jo bedre sier jeg da ;) ( men jeg kan iiingenting om standaren deres da ) :rolleyes:;)

Selvfølgelig kan den det. Det er en arbeidshund, og for mye pels er ikke så hensiktsmessig da akkurat. Showbordere er ikke BC i mine øyne i hvert fall. Men noe ødelagt noe....

Og hva er det liksom som er så stygt med papillon?? :hmm:

Trekk til deg dine såre tær du. Hva er så ille å si at en BC som ser ut som en forvokst papillon ikke er pen, når hele tåden omhandler at BC ikke er pene (untatt denne ene da). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...