Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva av frukt å grønt kan man gi en hund?


m-k-berr

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Guest Tibia
Jeg veit om en hund som gikk i jordbæråkeren og omtrent ble boende der. Han elsket jordbær. Det var en labbis.

Hunden vår ville bodd i jordbæråkeren fra første bær om vi ikke hadde passet godt på henne. Hun elsker jordbær, ser ikke ut til å ta skade av det. Så lenge vi passer på at hun ikke flytter ut i åkeren da.

Kirsebær er favoritten på høsten, ganske festlig når gamle mor hopper og står på bakbeina etter kirsebær.

Noen som vet noe om gulrøtter? Kjekt som tyggepinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Tibia
Men hvorfor skal dere gi hundene frukt og grønnsaker? Jeg kan godt kaste en epleskrått til de, men er det noen grunn til at man burde gi hunden frukt og grønt (de er da kjøttetere/(altetere hvis de ikke har god tilgang på kjøtt))

Vår får jordbær som godis. Kjenner folk som bruker gulrot som tyggepinne. Ellers får hun frukt/grønt en gang i blant, men det er ikke noe vi bruker som en del av den daglige matrasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunfisk har feks tanten min blandet med tørrforet til elghundene sine i alle år og det har de aldri tatt skade av.. og meg og den bikkjen jeg hadde før satt å delte druer når jeg spiste det.. ser ikke helt at de kan ta skade av frukt å grønt med tanke på hva mange av hundene trøkker i trynet når de er ute på tur... både hestemøkk og gamle kadavre av forskjellige dyr. og hvis ikke tørrfor hadde vært bra for bikkjen i og med at det bare er korn omtrent så hadde de vel aldri lansert så mange forskjellige tørrfortyper..... jeg ser ikke helt problemet... men det er nå bare meg... og det har vel kanskje med at jeg har vokst opp med hunder som har fått middagsrester og mer til og de ikke har tatt skade av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk beregnet mennesker er ikke bra for katter fordi det inneholder for mye salt. Men en får også kjøpt tunfisk beregnet på katter, med mye mindre salt.

Var i hvert fall det jeg fikk høre da jeg hadde katt. Hun elsket tunfisken hun fikk :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk beregnet mennesker er ikke bra for katter fordi det inneholder for mye salt. Men en får også kjøpt tunfisk beregnet på katter, med mye mindre salt.

Var i hvert fall det jeg fikk høre da jeg hadde katt. Hun elsket tunfisken hun fikk ;)

Satt her å tenkte på alle kattene som har tunfisk i (tørr)foret sitt. Synes det var litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg pleier å gi mine hunder:

Vannmelon uten frøene (disse inneholder faktisk små mengder cyanid)

Eple (uten frø samme som ovenfor)

Agurk

Gulerot

Brokkoli

Klementin i juletider

Gulerot får hundene daglig, de blir så fine i magen av det, merkelig nok :(

Hunder skal ikke ha svisker nei.

Katter skal faktisk ikke ha tunfisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg rimelig lei av disse mytene som verserer rundt hva hunder kan og spesielt IKKE kan spise. Det er så utrolig mye løgn ute og går, ting som ikke er dokumentert i det hele tatt, påstander om at hunder blir syke og dør av ditt og datt. Så her kommer en liten oppsummering fra mine foresleningsnotater fra HiNT, da jeg hadde om fôring og ernæring hos hund. Temaet for denne forelesningen var nettopp myter om hva hunder ikke kan spise.

Disse tingene ble blant annet sjekket opp i av foreleseren i ernæring (tar ikke med alt, og det er fritt skrevet av fra power point ark utdelt på forelesning):

Rå egg: rå eggehvite inneholder et glykoprotein, avidin, som kan binde seg til, og dermed inaktiver B-vitaminet biotin. Biotin finnes i andre animalske og vegetabilske matvarer (nøtter, frukt, ølgjær, melk, lever, korn osv). Mikrobene i tarmen produserer en betydelig mengde biotin som absorberes gjennom tarmveggen, både hos mennesker, hunder og andre dyr. (Nes m.fl., 2004, NRC, 2006)

I "Nutrient requirements of dogs and cats" (NRC, 2006) står det at biotinmangel er svært sjeldent hos hunder. Hos msk er det ikke påvist biotinmangel, bortsett fra i helt spesielle tilfeller. Mangel er rapportert hos 3 (tre!) enkeltpersoner som alle spiste ekstreme mengder rå egg (6-12 om dagen) (Nes m.fl, 2004). Det er funnet at pelsdyr har hatt biotinmangel ved fôring på hovedsaklig rå kalkunegg. (Ahlstrøm et al, 2004).

Biotinmangel er altså en svært sjelden lidelse. Det skal svært store mengder rå egg til for at biotinmangel skal oppstå, og det gjelder i like stor grad for mennesker som for hunder/andre dyr. Det er sannsynligvis lite problematisk å gi hunder (eller msk) et rått egg i ny og ne, bare det ikke blir hovedingrediensen i fôret. I så fall må det gis biotin-tilskudd. Rev og isbjørn kan leve på rå egg i 3-4 uker (noen som ser linken til hund her?)

Løk: løk og hvitløk inneholder tiosulfat. Tiosulfat kan skade erythrocyttene, dvs de røde blodlegemene hos flere dyreslag. Storfe er særlig utsatt, men det gjelder også hunder til en viss grad. (Hand et al, 2000) Relativt små mengder, 5-10 gram rå ELLER kokt løk pr kg proppsvekt (!) kan føre til hemolytisk anemi. Vanligvis er ikke små mengder et problem for voksne (!) hunder, så lenge det ikke gis vedvarende over tid. Dette gjelder ikke msk med vanlige mengder løk. En valp er konstantert død pga at den spiste barnemat (!) med mye tørket (!) løk i.

Druer/rosiner: Hevdes på flere internettsider at er giftig for hunder. Enkelte steder står det at druer kan skape allergiske reaksjoner, andre steder står det nyresvikt. Finnes ikke dokumentasjon på dette. Bentivegna & Whitney 2002: ikke påvist toksisk (giftig) for hunder.

Avokado: Bladene (!) på avokadoplanten er giftige. MYE avokado er farlig. I Kenya ble to hunder som hadde spist MYE avokadoblader (i mangel på noe annet), funnet døde. Obduksjonen viste at det var avokadoblader i magesekken deres. De hadde fått sirkulasjonssvikt. Allergiske reaksjoner kan forekomme. (Er det noen som gir hundene sine avokadoblader??)

Tran: Tran er olje fra fiskelever og er rik på vitamin A og D, umettede fettsyrer (spesielt de langkjedete; EPA og DHA). DHA er viktig for utvikling av hjernen. Msk og hunder produserer D vitamin når det er sol. Vitamin D og A er fettløselige (lagres i leveren (A), og i fettvev (D). For store doser kan være giftige. Sikkerhetsnivået for vit. A er satt til 10 ganger behovet på en rekke arter, inkl msk. Hunder er imidlertid mindre (!) sensitive for vit. A enn andre pattedyr, og tåler opp til 100 ganger behovet, dvs 10 ganger mer enn msk. (NRC, 2006, Hand et al, 2000). For vit. D er sikkerhetsnivået (altså max mengde man kan ta uten å bli forgiftet) satt til 5-10 ganger behovet (altså dagsbehovet). Inntak høyere enn dette har ført til forgiftningssymptomer hos msk. Fullfôr til hunder er tilsatt vit A og D, tran må derfor ikke gis i store mengder, men litt en gang i blandt går bra.

Nøtter: Flere sider på internett hevder nøtter er farlige for hunder. Det finnes absolutt ingen dokumentasjon på at dette stemmer.

Kalkun(skinn): Flere sider på internett hevder at kalkunskinn kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen (pga for mye fett), noe som ofte medfører døden hos hunder. Absolutt ingen dokumentasjon støtter dette.

For mer litteratur omkring emnet, se: Ahlstrøm, Ø et al, 2004. Handbok for fôrmidler til pelsdyr. NJF-utredning nr. 502. 77s.

Fennema, O.R., 1985. Food Chemistry. Dekker forlag. 991 s.

Nes, M., Müller og J.I. Pedersen, 2004. Ernæringslære. Landsforeningen for kosthold og helse. 396 s.

NRC, 2004. Nutrient requirements for dogs and cats. The National Academic Press, Washington. 398s.

Hand, Thatcher, Remillard and Roudebush, 2000. Small Animal Clinical Nutrition. 1192s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal dere gi hundene frukt og grønnsaker? Jeg kan godt kaste en epleskrått til de, men er det noen grunn til at man burde gi hunden frukt og grønt (de er da kjøttetere/(altetere hvis de ikke har god tilgang på kjøtt))

Hunden min var litt overvektig en periode, og da ga jeg henne litt grønnsaker i tillegg til dietten og hun elsket det! Har også lært at hunder som er på diett og får flere måltider om dagen av grønnsaker ikke har samme "sult" trangen. Jeg gir henne det fortsatt fordi hun liker foret mye bedre med noe ekstra oppi en gang i blandt, og det er jo ikke usunt heller :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg rimelig lei av disse mytene som verserer rundt hva hunder kan og spesielt IKKE kan spise. Det er så utrolig mye løgn ute og går, ting som ikke er dokumentert i det hele tatt, påstander om at hunder blir syke og dør av ditt og datt. Så her kommer en liten oppsummering fra mine foresleningsnotater fra HiNT, da jeg hadde om fôring og ernæring hos hund. Temaet for denne forelesningen var nettopp myter om hva hunder ikke kan spise.

Disse tingene ble blant annet sjekket opp i av foreleseren i ernæring (tar ikke med alt, og det er fritt skrevet av fra power point ark utdelt på forelesning):

Rå egg: rå eggehvite inneholder et glykoprotein, avidin, som kan binde seg til, og dermed inaktiver B-vitaminet biotin. Biotin finnes i andre animalske og vegetabilske matvarer (nøtter, frukt, ølgjær, melk, lever, korn osv). Mikrobene i tarmen produserer en betydelig mengde biotin som absorberes gjennom tarmveggen, både hos mennesker, hunder og andre dyr. (Nes m.fl., 2004, NRC, 2006)

I "Nutrient requirements of dogs and cats" (NRC, 2006) står det at biotinmangel er svært sjeldent hos hunder. Hos msk er det ikke påvist biotinmangel, bortsett fra i helt spesielle tilfeller. Mangel er rapportert hos 3 (tre!) enkeltpersoner som alle spiste ekstreme mengder rå egg (6-12 om dagen) (Nes m.fl, 2004). Det er funnet at pelsdyr har hatt biotinmangel ved fôring på hovedsaklig rå kalkunegg. (Ahlstrøm et al, 2004).

Biotinmangel er altså en svært sjelden lidelse. Det skal svært store mengder rå egg til for at biotinmangel skal oppstå, og det gjelder i like stor grad for mennesker som for hunder/andre dyr. Det er sannsynligvis lite problematisk å gi hunder (eller msk) et rått egg i ny og ne, bare det ikke blir hovedingrediensen i fôret. I så fall må det gis biotin-tilskudd. Rev og isbjørn kan leve på rå egg i 3-4 uker (noen som ser linken til hund her?)

Løk: løk og hvitløk inneholder tiosulfat. Tiosulfat kan skade erythrocyttene, dvs de røde blodlegemene hos flere dyreslag. Storfe er særlig utsatt, men det gjelder også hunder til en viss grad. (Hand et al, 2000) Relativt små mengder, 5-10 gram rå ELLER kokt løk pr kg proppsvekt (!) kan føre til hemolytisk anemi. Vanligvis er ikke små mengder et problem for voksne (!) hunder, så lenge det ikke gis vedvarende over tid. Dette gjelder ikke msk med vanlige mengder løk. En valp er konstantert død pga at den spiste barnemat (!) med mye tørket (!) løk i.

Druer/rosiner: Hevdes på flere internettsider at er giftig for hunder. Enkelte steder står det at druer kan skape allergiske reaksjoner, andre steder står det nyresvikt. Finnes ikke dokumentasjon på dette. Bentivegna & Whitney 2002: ikke påvist toksisk (giftig) for hunder.

Avokado: Bladene (!) på avokadoplanten er giftige. MYE avokado er farlig. I Kenya ble to hunder som hadde spist MYE avokadoblader (i mangel på noe annet), funnet døde. Obduksjonen viste at det var avokadoblader i magesekken deres. De hadde fått sirkulasjonssvikt. Allergiske reaksjoner kan forekomme. (Er det noen som gir hundene sine avokadoblader??)

Tran: Tran er olje fra fiskelever og er rik på vitamin A og D, umettede fettsyrer (spesielt de langkjedete; EPA og DHA). DHA er viktig for utvikling av hjernen. Msk og hunder produserer D vitamin når det er sol. Vitamin D og A er fettløselige (lagres i leveren (A), og i fettvev (D). For store doser kan være giftige. Sikkerhetsnivået for vit. A er satt til 10 ganger behovet på en rekke arter, inkl msk. Hunder er imidlertid mindre (!) sensitive for vit. A enn andre pattedyr, og tåler opp til 100 ganger behovet, dvs 10 ganger mer enn msk. (NRC, 2006, Hand et al, 2000). For vit. D er sikkerhetsnivået (altså max mengde man kan ta uten å bli forgiftet) satt til 5-10 ganger behovet (altså dagsbehovet). Inntak høyere enn dette har ført til forgiftningssymptomer hos msk. Fullfôr til hunder er tilsatt vit A og D, tran må derfor ikke gis i store mengder, men litt en gang i blandt går bra.

Nøtter: Flere sider på internett hevder nøtter er farlige for hunder. Det finnes absolutt ingen dokumentasjon på at dette stemmer.

Kalkun(skinn): Flere sider på internett hevder at kalkunskinn kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen (pga for mye fett), noe som ofte medfører døden hos hunder. Absolutt ingen dokumentasjon støtter dette.

For mer litteratur omkring emnet, se: Ahlstrøm, Ø et al, 2004. Handbok for fôrmidler til pelsdyr. NJF-utredning nr. 502. 77s.

Fennema, O.R., 1985. Food Chemistry. Dekker forlag. 991 s.

Nes, M., Müller og J.I. Pedersen, 2004. Ernæringslære. Landsforeningen for kosthold og helse. 396 s.

NRC, 2004. Nutrient requirements for dogs and cats. The National Academic Press, Washington. 398s.

Hand, Thatcher, Remillard and Roudebush, 2000. Small Animal Clinical Nutrition. 1192s.

Tusen takk for NYTTIG informasjon! :P Flere burde lese dette som du skriver, slik at de slipper å gi gal informasjon til andre.

Flott at du deler det med folk, Huldra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for NYTTIG informasjon! :P Flere burde lese dette som du skriver, slik at de slipper å gi gal informasjon til andre.

Flott at du deler det med folk, Huldra :P

Hehe, helt i orden. ;) Føler jeg lesser av meg en stor sekk med irritasjon, hihi! :lol: (Men jeg har faktisk skrevet dette flere ganger før i andre lignende tråder her på sonen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, helt i orden. ;) Føler jeg lesser av meg en stor sekk med irritasjon, hihi! :lol: (Men jeg har faktisk skrevet dette flere ganger før i andre lignende tråder her på sonen..)

hehe :closedeyes:

Ja, jeg ser at du har skrevet det i flere tråder her på sonen, men dette var veldig samlet og proft fremlakt, eller hva jeg skal kalle det :P *fnise*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det farlig for hunden å spise ølgjær over maten? tror venninna mi gir hunden sin det...

Diesel eelsker alt frukt og grønt. Favoritten er melon :lol:

Ølgjær er ikke farlig nei. Ølgjær er stort sett B-vitamin, som er vannløselig. Dvs at hvis hunden får mer enn den trenger, så kommer det ut via urinen/avføringen. Ølgjør gis ofte til hunder for å bedre pels, hud og klør. Har gitt det selv i perioder til Tulla (i håp om at pelsen skulle vokse, haha). Noen gir det også til hunder med hudproblemer/kløe, med god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal dere gi hundene frukt og grønnsaker? Jeg kan godt kaste en epleskrått til de, men er det noen grunn til at man burde gi hunden frukt og grønt (de er da kjøttetere/(altetere hvis de ikke har god tilgang på kjøtt))

Jeg har brukt grønnsaker under slanking.

Dessuten så simpelthen ELSKER alle hundene mine grønnsaker, så da får de det siden de liker det.

Eldste hunden min har hatt problemer med magen, men hvis han får litt rå gulerot hver dag går alt så mye bedre, merkelig nok. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ølgjær er ikke farlig nei. Ølgjær er stort sett B-vitamin, som er vannløselig. Dvs at hvis hunden får mer enn den trenger, så kommer det ut via urinen/avføringen. Ølgjør gis ofte til hunder for å bedre pels, hud og klør. Har gitt det selv i perioder til Tulla (i håp om at pelsen skulle vokse, haha). Noen gir det også til hunder med hudproblemer/kløe, med god effekt.

Hovawarten fikk en fantastisk fin pels da hun gikk på Proplan blandet med litt olje og ølgjær.. Hva som gjorde susen av de tre tingen er jeg ikke sikker på, men så ut som blanding av fett og b-vitamin var tingen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så herlig ut :lol: Arwen spiser nesten ingenting for tiden. Kan jeg eks gi han litt av deg du gir til Bridie til frokost, og så for litt senere på dagen?

Kan ikke se noe som helst problem med det nei. Om ikke Arwen da blir bortskjemt og tenker "bare jeg driter i tørrforet lenge nok får jeg godis" :P Men er jo bare å prøve det.

Vet ikke om det er like varmt hos deg som det har vært her de siste dagene, men uansett kan nok det i tilfelle være grunnen til lav matlyst ;)

Her gir jeg det meste av frukt og grønt forøvrig... Hadde brune bananer liggende på kjøkkenet i går, og det ble frokosten til Bridie... Idag fikk hu epleskrotten etter at jeg var ferdig med å spise mitt. Hun får alltid salatrestene. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Matvarer:

  • Druer og rosiner: Nyresvikt
  • Macadamia nøtter: Muskelsvekkelser, depresjon, oppkast, manglende koordinasjon, skjelvinger
  • Melkeprodukter:
  • Salt
  • Sjokolade: Oppkast, diare, kramper, koma
  • Avocado: Nyre/organ svikt, dødelig

  • Rå fisk
  • Tunfisk: Kan gi epilepsi, astma, hyperaktivitet og hudproblemer. Kan også gi metallforgiftninger. (vet ikke om dette gjelder hund)
  • Potet: Påvirker mage/tarm- og nervesystemet

Hva er galt med rå fisk...? Eg har gitt det til rottisen min (og gamle bikkja) og han elsker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ouu, jeg har gitt Munin både druer og avocado.. Har faktisk aldri tenkt på at det kan være farlig..

Tunfisk, potet og egg har han også fått...

Må vel følge litt mer med på hva jeg putter i ham :)

Glad jeg leste det med barnemat. Jeg har nemlig en sønn på 10 mnd som spiser endel middag på glas, da får hundene rester.. Men nå vet jeg at minsten ihvertfall ikke skal ha mat med løk i... Utrolig som det nå hørtes ut :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer, men hundenes fordøyelsessystem er mye kortere enn vårt. De er tilpasset lettfordøyelig kjøtt, og har derfor en svært kort tarm. Grønnsaker er vanskelig fordøyelig for hunder, og de bør derfor få "hjelp" til å bryte plantekosten ned. Koking og mosing knuser celleveggene i frukt og grønt, og gjør at plantekosten dermed blir lettere å fordøye.

Jeg for min del gir ikke plantekost i det hele tatt til mine hunder - ikke tørrfôr, heller (det inneholder jo hovedsaklig korn). Her i huset er det 100% animalsk kost som gjelder. :)

Men en vill hund som fanger, dreper og spiser andre dyr, vil jo få i seg plantekost også, da de ofte spiser mageinnhold hos byttedyret? Selv om dette da jo er delvis nedbrutt. Du ser jo ofte også at hunder spiser gras o.l., uten å kaste opp etterpå(min gjorde dette mye før jeg bytta fôr), og da kom jo graset ut igjen bak, nesten ikke fordøyd, men det hjalp på magen, tydeligvis. Og hvis de liker grønnsaker, og spiser dem når de blir tilbudt det(min knasker gulerøtter og epleskrotter mer entusiastisk enn tyggeben og slike godbiter), så kan det jo ikke være skadelig, så lenge det er grønnsaker de tåler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...