Gå til innhold
Hundesonen.no

For mye proteiner ..


bissevov

Recommended Posts

4 hunder, hvor av 2 av de er valper på nesten 5 og nesten 7 mnd. De små får valpefòr, mens de store får voksen fòr.

Begge av merke proplan. Men etter å har brukte det her i ca 3 mnd så fikk Birk (på 5 år) skikkelig utslett under magen. Ble helt rooosa å klødde som besatt.

Var hos dyrlegen som sa det var for mye proteiner i fòret, noe jeg ikke helt fikk til å stemme med en gang, helt til jeg kom på at han pleier å knabbe valpefòr hvis det er igjen noe når jeg slipper ut valpene.

Men så er spm .. nå får han ikke tak i valpefòret overhode.. medisinene har fungert å han har fått resten av labbforet mens han var syk..

Men nå som han er frisk igjen så lurer jeg veldig på om jeg skal bytte fòr tlbake til proplan? for det var mest sannsynelig valpefòret han reagerte på.. eller bytte til et helt annent for.

Noen som har vært borti lignende som evt kan gi meg no tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på protein innholdet i Pro Plan valpefôr kontra adult er 28% voksenfôr vs. 30% i valpefôret.

Jeg tviler sterkt på at det har noe særlig utslag. Isåfall er det noe alvorlig galt med nyrene, siden det er de som skiller ut overskuddproteiner. (For mye proteiner gir generelt ikke problemer for friske hunder.)

Jeg tipper at hunden din enten reagerer på et eller annen ingrediens i valpefôret, eller at han har ligget på/i noe den ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jo, du har kanskje rett. Men dette er ikke sånne sår som han fikk av å ligge hardt. (som når han var 3 år å sov i bur om natta.

Nyrene??? hmm.. har ikke tenkt over det. Tror jeg bytter fòr jeg. Til noe jeg vet han tåler.

Takk for tipset;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jo, du har kanskje rett. Men dette er ikke sånne sår som han fikk av å ligge hardt.

Nei, men han kan jo være allergisk mot et skyllemiddel du bruker, f.eks. Som et teppe han har ligget på muligens har blitt vasket med. Eller at han er allergisk for en eller annen gress sort, og har ligget på magen i gresset.

Mulighetene er uante liksom. Han kan ha kommet borti alt mulig rart han kanskje reagerer på. Alt blir jo bare hypoteser, men alikevel tror jeg at jeg heller mot en allergisk reaksjon på noe, enn proteinteorien.

Lykke til videre :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hunder, hvor av 2 av de er valper på nesten 5 og nesten 7 mnd. De små får valpefòr, mens de store får voksen fòr.

Begge av merke proplan. Men etter å har brukte det her i ca 3 mnd så fikk Birk (på 5 år) skikkelig utslett under magen. Ble helt rooosa å klødde som besatt.

Var hos dyrlegen som sa det var for mye proteiner i fòret, noe jeg ikke helt fikk til å stemme med en gang, helt til jeg kom på at han pleier å knabbe valpefòr hvis det er igjen noe når jeg slipper ut valpene.

Men så er spm .. nå får han ikke tak i valpefòret overhode.. medisinene har fungert å han har fått resten av labbforet mens han var syk..

Men nå som han er frisk igjen så lurer jeg veldig på om jeg skal bytte fòr tlbake til proplan? for det var mest sannsynelig valpefòret han reagerte på.. eller bytte til et helt annent for.

Noen som har vært borti lignende som evt kan gi meg no tips?

Man får ikke hudreaksjoner av "for mye proteiner" - det er nyrene som reagerer hvis det blir for mye proteiner, og det er kun hunder med svake nyrer som reagerer.

Derimot er det ofte feil type proteiner som gir hudreaksjoner. Det er som ved matallergi: man får en reaksjon, f.eks. elveblest, etter å ha spist noe som kroppen er allergisk mot.

Det du kan gjøre, hvis du mistenker at maten kan ha skylda, er å prøve et annet fôr - et som har færrest mulig av de ingrediensene som er i de ProPlan-fôrene du hittil har brukt. Hvis det ene inneholder kylling, så prøv lam. Hvis det ene inneholder mais, så prøv ris. Osv osv.

Men, som Mari skriver: vær også obs på at problemet kan skyldes vaskemiddel/skyllemiddel, eller gress, brennesle (!) osv. Det finnes mye på bakken som kan være irriterende for huden.

Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på protein innholdet i Pro Plan valpefôr kontra adult er 28% voksenfôr vs. 30% i valpefôret.

Jeg tviler sterkt på at det har noe særlig utslag. Isåfall er det noe alvorlig galt med nyrene, siden det er de som skiller ut overskuddproteiner. (For mye proteiner gir generelt ikke problemer for friske hunder.)

Jeg tipper at hunden din enten reagerer på et eller annen ingrediens i valpefôret, eller at han har ligget på/i noe den ikke tåler.

tror det har en litt større forskjell ja! min gikk på valpeforet til proplan og fikk samme prob rundt 10 mnd's aldern.. fikk beskjed om at hun reagerte på allergi pga for mye proteiner i valpefor også at man kanskje foret litt mye med gobiter o.l ved siden av da det blir mye kurs o.l. i den aldern.. Jeg byttet til voksenforet slik jeg fikk beskjed om, shamponerte i ca 2 uker ved siden av og ble kvitt hele problemet.. bruker fortsatt proplan voksenfor i dag uten noe prob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du at det ikke kan ha vært en ingrediens i valpefôret som ikke finnes i voksenfôret som han reagerte på?

For-mye-protein-myten er utbredt, selv blandt veterinærer, som forøvrig får svært lite informasjon om ærnæring på hund fra veterinærutdannelsen. En hund i 10 måneders alder er midt i kjønnsmodningen, og det er en ganske stor trøkk for immunforsvaret. Mange hunder reagerer på ting de ikke har reagert på før, og som de aldri reagerer på igjen.

Jeg har opplevd veterinærer som sier at å fôre en hund på rått kjøtt vil føre til at de blir aggressive også, men vi vet alle at det bare er sprøyt. Veterinærer (og oppdrettere forøvrig) er en altfor stor autoritet og vi har en tendens til å svelge alt de sier som sannhet. Dessverre er de ikke supermennesker som kan alt om alt, de fleste er heldigvis flinke til å innrømme akkurat det også.

Min kilde er derimot Stine Vihle, som har professorgrad i ernæring på hund, og svaret var klart. Overskuddsproteiner blir skilt ut gjennom nyrene, og har ingen effekt på en frisk hund. Derimot kan det ha effekt på hunder som har problemer med nyrene av en eller annen årsak. Jeg tviler på at din hud hadde åroblemer med nyrene i ti måneders alder, så det er jo ganske sannsynlig at det var et eller annet annet hun reagerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vet du at det ikke kan ha vært en ingrediens i valpefôret som ikke finnes i voksenfôret som han reagerte på?

Jeg bare siterte ut i fra det jeg fikk beskjed om av min vetrinær og da var både blodprøver og urinstix bla vært inne i bilde..

Å da fikk jeg beskjed om at protein % var veldig forhøyet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare siterte ut i fra det jeg fikk beskjed om av min vetrinær og da var både blodprøver og urinstix bla vært inne i bilde..

Å da fikk jeg beskjed om at protein % var veldig forhøyet!

Proteiner i urinen kan komme av mange årsaker. Urinveisinfeksjon, blæreproblemer, problemer med nyrene, urinstein. Bl.a. Det kommer derimot ikke av at en frisk hund får for mye proteiner gjennom maten. Spesielt når de to fôrtypene skilles med 2-3%...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min rottweiler ble syk, tisset og drakk extremmt mye. jeg trodde det var nyresvikt, pga at det er noe som har gått igjen i slekten :D men det viste seg at han reagerte på at det var for mye proteiner i maten, og at han i tilegg hadde en urinveisinfeksjon etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner i urinen kan komme av mange årsaker. Urinveisinfeksjon, blæreproblemer, problemer med nyrene, urinstein. Bl.a. Det kommer derimot ikke av at en frisk hund får for mye proteiner gjennom maten. Spesielt når de to fôrtypene skilles med 2-3%...

Ye ye.. ekke noe dyrlege jeg ! fortalte bare hvordan ståa var for våres del.. seff kan et symptom være ledsagende til mye rart, det skjønner vel alle... men det ble da straks bedre og vært bra i over ett år da vi byttet for! så regner med at her, så var det valpeforet som var ett problem og om det så ikke "var" det så er problemet kvitt. borte og finito :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått streng beskjed om å holde rottisen min unna valpefor pga protein-nivået.... :wub:

Det er sannsynligvis fordi det mistenkes at han har nyreproblemer. Hunder med nyreproblemer kan reagere hvis fôret er rikt på proteiner.

Det betyr ikke at det er noe feil med fôret - det betyr at det muligens er noe feil med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...