Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbånd


Poter

Recommended Posts

Har dere halsbånd på utekattene deres?

Jeg har brukt å ha det på Max, men jeg tok det av fordi jeg er redd han skal sette seg fast med det -selv med strikk i. I utgangspunktet synes jeg det hadde vært kjekt å begrense jaktingen hans, spesielt nå på våren når det er hekketid... Men jeg ser for meg skrekkscenarioer hvor han henger fast i ett eller annet og ikke kommer seg hjem, eller får tredd halsbåndet rundt en fot eller magen...

Likevel er det jo bra å ha halsbånd hvor man blant annet kan feste navnebrikke med telefonummer. Han er chippet, så hvis han går seg bort kan han sjekkes sånn, men hvermansen har jo ikke en avleser.

Hva er deres tanker rundt halsbånd på katten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajeg bruker halsbånd på mine katter,under er det en brikke som har navnet på pusen min på og mobil nummeret mitt på. Jega har valgt å ikke chippe,da katter omtrent aldri blir testet for chip om de er åpkjørt eller annet. Så for meg ble ikke det aktuelt. Ingen av mine katter har aldri satt seg fast i noe som helst så jeg synes det er ganske trygt. Det er sinnsykt mange katter som bruker halsbånd,det er kun et par tilfeller hvor katter har satt seg fast og resultatet har endt galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også halsbånd på min katt, men har også tenkt over det om han evt kan sette seg fast eller noe annet. Men jeg har altså valgt å ta sjansen på å ha det, selv om han er ID-merket og alt.

Men hva mener dere om å ha bjelle på halsbåndet? Det er det på det jeg har til katten min, men vurderer å ta den av.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken type halsbånd bruker dere?

Når jeg har hatt halsbånd på Max, har det vært med bjelle på. Dette for å begrense jaktingen hans. Nå på våren synes jeg det er litt betenkelig at katter får gå fritt ute og spise av småfugler og reir som de vil, mens hunder må holdes i bånd. Katten vår tar adskillig flere fugler enn våre fire hunder har gjort til sammen (jeg tror ikke de har tatt noen), så at vi har en søt, liten slakterkatt i hus er sikkert... En annen ting med å begrense jaktingen hans, er at det begrenser hvor mye innvollsorm og annet jækk han kan få i seg når han spiser mus og fulger.

Men han lærte seg etter hvert å snike seg frem uten at bjella ranglet...! Om han fikk tatt like mange fulger og mus, det vet jeg ikke.

Nå sies det jo også at det ikke er så gunstig med bjelle på katter, for da har den vanskeligere for å gjemme seg fra rev etc.

Nei, innekatt eller kattegård hadde vært tingen... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt halsbånd på min katt helt siden han var liten. Jeg tok av bjellen da, for jeg synes den bråker for mye, å mener det må være synd i katten om den konstant på høre bjella om den beveger bare litt på seg:p Jeg har også sånn strikk på halsbådet, og er ikke bekjymra for at han skal sitte seg fast, jeg vet han kommer seg løs uansett, og halsbåndet har jeg litt slakt på også;) så har jeg navn,adresse, og tlf nummer på halsbådet;)

Jeg der i grunn må ha på halsbånd hvor jeg bor, for det har vært plager med alt for mange villkatter her, som da dyrelegen skulle sette opp feller til, så alle måtte ha halsbånd, slik at hvis våre katter kom i burene, ble de sluppet ut igjen. :P Tror denne tiden er over nå, men har dette for sikkerhetsskyll uansett hva som måtte skje;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har ikke katt, og skal aldri ha det, men uansett...

Vi ryddet skikkelig i hagen for noen uker siden, og da klipte vi vekk busker, trær og slike ting. Bak den ene busken har vi et gjerde, og gjett hva som hang fast i det? Et kattehalsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke katt, og skal aldri ha det, men uansett...

Vi ryddet skikkelig i hagen for noen uker siden, og da klipte vi vekk busker, trær og slike ting. Bak den ene busken har vi et gjerde, og gjett hva som hang fast i det? Et kattehalsbånd.

Ett bevis på at kattene kommer seg løs, de er smarte dyr;) og halsbådene som blir laget idag er laget i hensyn til at slike ting kan skje, så de skal klare å komme seg ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal mye til for at en katt ikke klarer å komme seg løs fra et bånd med strikk i hvertfall, de vrir og bender seg ganske mye, og er sterke når de føler seg truet og redd, da er de enormt sterke! Bare ikke la det sitte fort hardt, og ikke for løst så går det jo bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte to halsbånd på to dager jeg :roll:

Skal se om jeg ikke får kjøpt noen billige til kattene mine (har fire!), som holder. Orker ikke å bruke flere hundre kroner.

De hadde noen billige på Ica Maxi. tror det var 20-30 kr de kostet. men har ikke sett de igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte aldri halsbånd på kattene våre. Men nå bor vi så langt ut i gokk på en øy uten andre farlige dyr enn havørnen så det var ikke akkurat noe vits for oss akkurat. Men jeg er nesten sikker på at jeg kommer til å bruke det på en fremtidig katt om vi bor mer sentralt, men da med strikk som den enkelt kan få av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både chippet katten min og har halsbånd på henne. Jeg unngår å bruke halsbånd med bjelle siden dette kan, i værste fall, svekke hørselen til pusen min.

Jeg vil anbefale alle dyreeiere, spesielt katteeiere å chippe dyrene sine, noe som vil være ekstremt praktisk i forsvinningssituasjoner. Jeg jobber selv for dyrebeskyttelsen, og om vi får melding om et forsvunnet dyr, er det veldig enkel måte å finne rett dyr på bare ved å se på chipnummeret. For meg er det utenkelig å ikke ha en chippet katt.

Desverre, i sammenheng med påkjørsler vil det være veldig vanskelig å få noen til å sjekke chippen til det stakkars dyret etter som ola nordmann vanligvis ikke har en chipleser i sin varetekt, men jeg ville ikke kalt chipping poengløst av den grunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker ikke hals bånd på mine, men skal man bruke det,så for guds skyld ta av bjella og kjøp noe ordentlig bra halsbånd!! stakkars puser som må gå rundt å høre på den teite pling-pling lyden døgnet rundt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...