Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam metoden, no jeg fant


Brunette88

Recommended Posts

Har selv blitt veldig advart får at det måtte jeg absolut ikke trene! Bikja kom jo til å få nervøst samenbrudd osv osv..

Hei alle sammen;

Som ny hundeeier bestemte jeg meg for å lære mer om hund og samtidig gå ett dressurkurs. Jeg lette meg nesten i hjel etter ett passende opplegg.

Jeg kom over Nordenstams Hundeskole i Trysil, og jeg meldte meg på ett av sommerkursene. Vi dro oppover og ankom på Søndag ettermiddag. For en livlig gjeng med hunder som skulle være sammen denne uken. Jeg tenkte med meg selv; -dette kan aldri gå bra. Jeg kom dit med min labradortispe, Farris, på 3 mnd. og en uke!! ( tidlig krøkes osv.)

Vi hadde en hel dag med teori hvor tiden bare fløy med latter og stor etusiasme, Nordenstam kunne virkelig dette med å motivere og holde konsentrasjonen oppe hos oss deltagere. Så var det ut på appelplassen, og vi var alle veldig nervøs på hvordan dette skulle gå. Dag to satt alle hundene SITT BLI i kobbel på rekke å rad.

Siste dagen var det ringtrening og samtlige hunder lå i DEKK med hundeførerne vandrende rundt de, samme med DEKK med skjult fører. Helt utrolig.

Jeg vil bare si til alle som IKKE har vært. DETTE ER BARE MORRO. Jeg, med flere, hadde blitt ´advart´ mot den Nordenstamske metode. Jeg fikk beskjeder om at han slo hundene, til og med med jernstang, at hundene fikk elendige nerver, og ble nervøs. Skulle også passe meg for den såkalte ´bank opp bikkja-metoden´. SKJERP DERE !! Dere vet ikke hva dere beskylder denne skolen for.

Det var ros og atter ros, glede og ikke ett eneste slag på noen av hundene. Jeg har heller aldri sett en mann være så vennlig med hunder noen gang. Han koste med de, lekte med de, roste de og hundene logret vilt. Det samme med Avdelingslederen i Hedmark, Bente Thomassen, ( utrolig flink instruktør ). Hun arbeidet med hunden på en slik måte at det inspirerte oss andre til å bli like flinke hundeførere, og motivatorer for våre hunder.

På tur hjem i går ettermiddag stoppet jeg og Farris i Oslo, og gikk en tur på Aker Brygge. Hun gikk PÅ PLASS, men selvsagt med ett par ´klovnestreker´ fra meg for å bli oppmerksom på meg i det store folkehavet. Helt utrolig.

Jeg håper at Nordenstam skal få slippe disse ´grufulle´ beskyldningene av dem som ikke har vært der. Metoden fungerer faktisk, og Farris har ikke vist ett eneste tegn på dårlige nerver etter dette. Uansett er det ikke Nordenstammetoden som skaper dårlige nerver på hunden, men hundeføreren selv!!

Sikker og glad hundefører, sikker og glad hund.

Jeg vil får takke Geir og Bente for ett utrolig lærerikt opphold, og jeg vil på det sterkeste anbefale dette til alle.

HUNDEN BLIR IKKE NERVØS

Vennlig Hilsen

Harald Haugen, Rauland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :D Nordenstam er en bra metode det vettu. Men det er deler av det jeg ikke liker.

Altså.. Mannen slår ikke hunder med jernstang! Haha. Dummeste jeg har hørt. Men at han kun koser med hundene, det tror jeg heller ikke. Han har nok kustus på dem så det holder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde trodde vel også at nordenstam bare var blide og snille mot bikkjene sine helt til jeg så flere folk som trente med negativ forsterkning med egne øyne. Mange sier: Å hunden min elsker å jobbe for meg osv. men hvis dere kommer opp på hundeklubben min skal dere få se på eiere som kjefter og straffer.. Stakkars hunder sier så bare jeg. Jeg sier ikke at folkene på hundeklubben ved meg misshandler bikkjene sine, men jeg er ganske sikker på at disse hundene ikke liker å trene, og at de kunne vært trent på en annen måte, med til og med bedre ressultat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde trodde vel også at nordenstam bare var blide og snille mot bikkjene sine helt til jeg så flere folk som trente med negativ forsterkning med egne øyne. Mange sier: Å hunden min elsker å jobbe for meg osv. men hvis dere kommer opp på hundeklubben min skal dere få se på eiere som kjefter og straffer.. Stakkars hunder sier så bare jeg. Jeg sier ikke at folkene på hundeklubben ved meg misshandler bikkjene sine, men jeg er ganske sikker på at disse hundene ikke liker å trene, og at de kunne vært trent på en annen måte, med til og med bedre ressultat

da syns jeg ikke de kan kalle det nordenstam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her borte går vi ikke på lydighets/dressurkurs med valper på 3 månder, men kaller disse kursene for valpemotivering. Hva er normalt hos dere andre?

Et spørsmål til: Kaller dere kursene for lydighetskurs eller dressur kurs? :)

Grunnen til spørsmålet er at her hos oss er det bare hester man dresserer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her borte går vi ikke på lydighets/dressurkurs med valper på 3 månder, men kaller disse kursene for valpemotivering. Hva er normalt hos dere andre?

Et spørsmål til: Kaller dere kursene for lydighetskurs eller dressur kurs? :)

Grunnen til spørsmålet er at her hos oss er det bare hester man dresserer :D

Vi kaller det bare lydighets kurs...

hos oss kaller vi det:

nybegynner valp

viderekommen valp

også er det:

bronsjemerke kurs

klasse 1 kurs

klasse 2 kurs

klasse 3 kurs

Elite kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her borte går vi ikke på lydighets/dressurkurs med valper på 3 månder, men kaller disse kursene for valpemotivering. Hva er normalt hos dere andre?

Et spørsmål til: Kaller dere kursene for lydighetskurs eller dressur kurs? :)

Grunnen til spørsmålet er at her hos oss er det bare hester man dresserer :D

For valper under 3 mnd kaller vi det valpesosialisering.

over 3 mnd så er det valpekurs.

Så kaller vi det neste for grunnkurs, og så er det videregående grunnkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hundeklubben her er det bare valpekurs. Her finner en alt fra små valper til litt mer unghunder, jeg går sammen med en dalmatiner på 11 mnd. Det er fordi den ikke har noe erfaring og trenger å ta alt fra grunnen.

Så kan man velge om man bare vil gå valpekurset og ikke noe mer, eller man kan være medlem i klubben og trene gratis med instruktører mandag og torsdag for 300,- i året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...