Gå til innhold
Hundesonen.no

Innreise til England


xxx12345

Recommended Posts

Nå har jeg lest til øyet blir stort og vått. Forstår jeg det rett når jeg leser at rabiesblodprøven skal være godkjent 6 måneder før innreise??

Stemmer dette, hvertfall utifra det jeg har lest. Men hvorfor er det slik? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest til øyet blir stort og vått. Forstår jeg det rett når jeg leser at rabiesblodprøven skal være godkjent 6 måneder før innreise??

Japp, du har forstått helt rett. Og chip-merking skal være satt før rabies-vaksinen. Har du tatovering som id må du sjekke hvilke land UK aksepterer det fra iht Pet Travel Scheme.

Vet av smertelig erfaring. Min hund var tatovert fra Finland, et land UK ikke godkjente tatovering fra. Hun var også rabies-vaksinert fra 4 år tilbake, seff hvert år innen tiden. Jeg fikk beskjed fra Defra (UK mattilsyn) at hun måtte få en chip, men de "glemte" nevne at hun etterpå måtte ta ny blodprøve og vente ytterligere 6 mnd før hun fikk komme inn.

Jeg i min gode tro satte en chip, fikk vet.attest og satte Drontal (som ikke kan være under 24 og over 48 timer gammel) og reiste ivei. Man skal jo innom og få "godkjenning" i hundepasset ved grensen og de kikka på at hun hadde satt chip etter blodprøve. Det hjalp ikke en dr... at jeg kunne vise til gjentatte revaksineringer + orginalpapirene fra lab'en som hadde analysert blodprøven eller at min vet ringte fra Norge og bekreftet at det var hun som hadde gjort alt og at det var samme hunden.

Nope, min lille frøken fikk ikke komme til Crufts, grrr..

Og det var ikke bare meg som måtte snu i den døren nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er Crufts?

Du kan ta vaksinen, og så 4 uker etter (eller en mnd, husker ikke helt engelske reglene) tar du blodprøve. Så må da samtidig som du tar blodprøven ta ny rabies vaksine, og etter 120 dager tar du ny blodprøve..

Da har du fulgt både den engelske og den norske måten for rabiesvaksine, og du korter ned ventetiden på innreise betydelig. Første blodprøve er for innreise, og andre for utreise.

Om du har veldig lyst til å reise på crufts så er det i alle fall en mulighet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest til øyet blir stort og vått. Forstår jeg det rett når jeg leser at rabiesblodprøven skal være godkjent 6 måneder før innreise??

Det med 6 mnd stemmer nok det ja. Men hvis du tar vaksine i dag så kan du ta blodprøve om 30 dager, altså 7 mnd totalt. Dette er regler for innreise til England, regler for innreise til Norge er ikke de samme.

I Siste Hundesport (nr 5) på side 38 står det god forklart hva som kreves for å reise på Crufts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blodprøven skal jo tas 120 dager etter siste vaksine? Hmm... Hvis jeg ikke finner Hundesport (ikke sikker på om jeg har fått det) så kommer jeg oppom og låner :lol:

Skal til vet og vaksinere Freya i dag så kanskje jeg kan slå to fluer i et smekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan man jo HÅPE at reglene blir endret (for innreise til Norge) innen den tid, da.. Det jobbes jo med saken, og da kan det jo hende at det er kun innreisereglene for Storbrittania man må tenke på.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så for å korte ned tiden må du altså ta to blodprøver. Den første blodprøven gjelder for utreise (innreise til england), men om du bare tar denne så kommer du altså ikke tilbake igjen til norge.. Derfor må du ta enda en blodprøve etter 120 dager (du kan velge om du vil ta enda en rabiesvaksine, to er vanlig i norge, og vente 120 dager etter siste vaksine, eller du kan vente 120 dager fra første vaksine)..

Da har du altså tatt to blodprøver, en gjelder for utreise og en for innreise. Det blir altså mye dyrere, blodprøven er jo det som er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er idiot, men dette med to blodprøver skjønte ikke jeg.

Etter at blodprøven viser de rette titer (eller hva pokker det nå heter igjen) og er "godkjent" (altså etter minst 120 dager etter vaksinen), må du vente i ytterligere 6 mnd før du får ta hunden inn i UK.

Og da er den jo også tilstrekkelig vaksinert for å reise hjem igjen i og med at Norge "kun" krever godkjent blodprøve minst 120 dager etter vaksinen...

Eller er det et nytt poeng jeg har gått helt glipp av her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er idiot, men dette med to blodprøver skjønte ikke jeg.

Etter at blodprøven viser de rette titer (eller hva pokker det nå heter igjen) og er "godkjent" (altså etter minst 120 dager etter vaksinen), må du vente i ytterligere 6 mnd før du får ta hunden inn i UK.

Og da er den jo også tilstrekkelig vaksinert for å reise hjem igjen i og med at Norge "kun" krever godkjent blodprøve minst 120 dager etter vaksinen...

Eller er det et nytt poeng jeg har gått helt glipp av her?

England har ikke et krav om at blodprøven er tatt 120 dager etter vaksinen slik Norge har. Derfor blodprøve 1: tatt 30 dager etter 1. vaksine - holder for innreise til England om den viser nok titer. Blodprøve 2: tatt 120 dager etter siste vaksine for innreise til Norge igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

England har ikke et krav om at blodprøven er tatt 120 dager etter vaksinen slik Norge har. Derfor blodprøve 1: tatt 30 dager etter 1. vaksine - holder for innreise til England om den viser nok titer. *klippet*

Oki, men du glemte noe: og ytterligere 6 mnd ETTER at blodprøven er godkjent FØR du får ta hunden inn i UK.

Og da holder det for hjemreise igjen også.

Med mindre de har endret reglene siden ifjor og det er jo å håpe da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnte du det jeg skrev? Jeg er fryktelig dårlig til å forklare, skal prøve igjen.

England og norge har forskjellige regler mht rabies vaksine..

England har følgende regler:

Blodprøve kan taes 30 dager etter vaksine, og er den godkjent kan hunden reise inn i landet 6 mnd etter blodprøven var tatt.

Det er vanlig at det bare blir brukt en vaksine.

Norge har følgende regler:

Blodprøve taes 120 dager etter vaksine, og er den godkjent er hunden klar til å reise inn i landet med en gang man har mottat positivt svar.

Det er vanlig å ta to vaksiner, andre vaksine 1 mnd etter første vaksine, og at man tar blodprøven 120 dager etter 2. vaksine.

Det du da kan gjøre for å korte ned ventetiden din for å reise inn til england er følgende:

Du kjører et vaksineprogram i to omganger, en for england og en for norge. Du har to alternativer.

Alternativ 1:

Tar vaksinen. 30 dager etter tar du blodprøve (denne blodprøven tar du med tanke på innreise til england). Samtidig som den blodprøven blir tatt, så setter du andre rabiesvaksine. 120 dager etter andre vaksine reiser du tilbake og tar en ny blodprøve (denne med tanke på innreise i norge). Du får svar tilbake på første blodprøve og den er gyldig, altås det betyr at 6 mnd fra første blodprøve ble tatt så kan du reise inn i England. En stund går, og du får svar tilbake på den andre blodprøven. Den er garantert gyldig den også i og med at første var det, og da har du også på papiret at du kan reise inn i norge også.

Alternativ 2:

Tar vaksinen. 30 dager etter tar du blodprøve (denne blodprøven med tanke på innreise til england). 120 dager etter du har tatt vaksinen, tar du en ny blodprøve (denne med tanke på innreise i norge).

På den måten korter du ned ventetiden betydelig.

Litt klarere nå? :lol:

EDIT: hihi, ser at LinkR allerede forklarte det på en litt kortere måte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, men du glemte noe: og ytterligere 6 mnd ETTER at blodprøven er godkjent FØR du får ta hunden inn i UK.

Og da holder det for hjemreise igjen også.

Med mindre de har endret reglene siden ifjor og det er jo å håpe da...

Å få svar på prøven tar jo ikke lange stunden - et par uker eller så. Men de 6 månedene gjelder fra prøven er tatt, ikke fra den er godkjent.

Norge har krav om 120 dager, derfor to blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det fremdeles ikke jeg.

For om du tar blodprøven etter 30 dager må du allikevel vente ytterligere 6 mnd etter at den ble godkjent før du får ta hunden inn i UK = 7 mnd før den får komme inn etter vaksine OM blodprøven er godkjent. Så man klarer ikke korte inn tiden for å komme inn i UK som jeg ser det annet enn med en mnd.

Men det kan jo seff ha noe å si hvis kval.utst er akkurat på vippen da. Da kan det lønne seg å ta to blodprøver ja :lol:

Edit: så svaret ditt LinKr. Jeg fikk faktisk beskjed om at de 6 mnd gjaldt fra blodprøven var godkjent, ikke fra den var tatt.

Tror jeg...skal sjekke det, tror jeg har svaret fra Defra et sted.

Hadde jo vært fint hvis jeg tok feil da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det fremdeles ikke jeg.

For om du tar blodprøven etter 30 dager må du allikevel vente ytterligere 6 mnd etter at den ble godkjent før du får ta hunden inn i UK = 7 mnd før den får komme inn etter vaksine OM blodprøven er godkjent. Så man klarer ikke korte inn tiden for å komme inn i UK som jeg ser det annet enn med en mnd.

Men det kan jo seff ha noe å si hvis kval.utst er akkurat på vippen da. Da kan det lønne seg å ta to blodprøver ja :lol:

Ja, totalt 7 måneder - det er 5 måneder mindre enn om jeg venter 120 dager etter siste vaksine med å ta blodprøven det :lol:

Dvs jeg setter vaksinen i dag, blodprøve 19. juni og kan lovlig reise inn i England etter 19. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, totalt 7 måneder - det er 5 måneder mindre enn om jeg venter 120 dager etter siste vaksine med å ta blodprøven det :lol:

Dvs jeg setter vaksinen i dag, blodprøve 19. juni og kan lovlig reise inn i England etter 19. desember.

Mitt mattehodet funker ikke..

Og her er en fin link, hehe:

http://www.defra.gov.uk/animalh/quarantine...ures/owners.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hva gjelder innreise til England vet jeg ingenting om, men fra england til norge er det fri innførsel uten krav til rabies vaksine om ingen har endret regelverket nå i det siste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mattehodet funker ikke..

Og her er en fin link, hehe:

http://www.defra.gov.uk/animalh/quarantine...ures/owners.htm

"Your dog or cat may not enter the UK under PETS until six calendar months have passed from the date that your vet took the blood sample which led to a satisfactory test result (see below). Once the vet has issued the PETS documentation and that six month period has passed, the PETS documentation is valid for your pet to enter the UK."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...