Gå til innhold
Hundesonen.no

Keela er blitt så hard mot katten.


Car00line

Recommended Posts

Jeg har en valp på 12 uker som er blitt skikkelig harhendt med pusen vår som er 1 år.

Hun vet hva jeg mener med Nei! men hun lyer ikke!

Hvordan lærer jeg henne at Nei er Nei..?

Har prøvt med godbit foran henne, og så si nei viss hun prøver å ta den, og hun lyer da..

andre metoder?

Edit: Mer beskrivende tittel. Mod Raksha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på 12 uker som er blitt skikkelig harhendt med pusen vår som er 1 år.

Hun vet hva jeg mener med Nei! men hun lyer ikke!

Hvordan lærer jeg henne at Nei er Nei..?

Har prøvt med godbit foran henne, og så si nei viss hun prøver å ta den, og hun lyer da..

andre metoder?

Hun vet jo ikke hva nei betyr :lol: Jeg tror det enkleste er å holde katten og valpen adskilt inntil valpen klarer å kontrollere seg mer. Pass på at pusen har et sted som valpen ikke når frem til slik at den får vært i fred. Og når valpen får litt mer kontroll og greier å opprettholde konsentrasjonen så er det litt enklere for den å generalisere "nei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi i samme situasjon, valp på 13 uker og katt på 1 år. Veeeldig tolerant kastrat, og valp som ble konge på haugen rundt 11-12 uker. Han er plutselig blitt kjempehard med katten, som ikke tar igjen selv.

Jeg har brukt ei ukes tid på å få bukt med det. Og varierer reaksjonen litt avhengig av situasjonen. Stilte meg fysisk imellom dem slik som hundemor ville gjort i begynnelsen. Katten stikker ikke av, og det gjør det jo lett å kontrollere situasjonen. Valpen får lov til å leke med pus når han er myk i kjeften. Blir han for voldsom går jeg imellom igjen, og et par ganger har jeg knurret litt også. Men er veldig forsiktig med sånt, vil ikke at valpen skal miste tillit til meg.

Siden katten ikke stikker så blir det lite jakt her i huset. Men når det skjer, og valpen hele tiden vil renne etter pus setter jeg han i valpebingen til han er rolig. (et minutt kanskje) Det fungerer fint.

Jeg har lært valpen "nei" slik som du beskriver, men bruker det ikke i situasjoner der jeg vet han absolutt ikke ønsker å lyde. Da ødelegger jeg for oss. Så "nei" bruker jeg bare som en slags innlæring når jeg fysisk går mellom for å skille dyrene for eksempel. I en helt normal tone. Jeg forventer ikke at han skal lyde "nei"/"stopp" som han lyder navnet sitt, enda.

Som regel holder det nå at jeg roper valpen til meg når han er litt hard med pus. Han kommer faktisk som en pil, og får selvfølgelig masse kos og skryt. Tar vi en liten runde med klikkeren da, eller en morsom leke, er pus glemt. Så en blanding mellom å varsle at du ikke liker det hun gjør med pus, og å tilby noe annet morsomt som er tillatt tror jeg er løsningen.

Og vær tålmodig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på 12 uker som er blitt skikkelig harhendt med pusen vår som er 1 år.

Hun vet hva jeg mener med Nei! men hun lyer ikke!

Hvordan lærer jeg henne at Nei er Nei..?

Har prøvt med godbit foran henne, og så si nei viss hun prøver å ta den, og hun lyer da..

andre metoder?

Jeg vil tørre å påstå slik som de andre her; at valpen din forstår ikke ordet nei ennå.

Jeg ville bare sørget for at katten har et sted der den kan hoppe opp å få være i fred fra bikkja. Når det blir for mye mas, ville jeg rett og slett bare sluppet ut katta.

Jeg ville ikke begynt å kjefte på valpen fordi den er intressert i katten.

NEI kommandoen ville jeg ikke ha brukt før han gjør noe han absolutt ikke får lov til.

Jeg skjønte ikke helt det der med at du bruker godbil når du trener i neien.

Kan du utdype ltt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :lol:

Fikk vite at jeg kunne legge en godbit foran henne og si nei når hun prøvte å ta den.

Og lære henne nei på den måten. Så da har jeg prøvt det, men føler ikke det var særlig vellykket :lol:

Hvordan skal jeg lære henne nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei ;)

Fikk vite at jeg kunne legge en godbit foran henne og si nei når hun prøvte å ta den.

Og lære henne nei på den måten. Så da har jeg prøvt det, men føler ikke det var særlig vellykket :P

Hvordan skal jeg lære henne nei?

Jeg har også gjort det på den måten, med en liten vri. Jeg får valpen i sitt foran meg, holder en hånd foran brystet hans og en godbit i den andre. Viser han godbiten, og i det jeg legger den på gulvet sier jeg sakte "nei". I det jeg slipper godbiten med hånden lager jeg "pekefinger" og fører fingeren mot øynene mine. I begynnelsen får valpen godbiten bare han sitter stille et bittelite øyeblikk og ser på godbiten. (Den ene hånden foran brystet sørger for at han ikke kommer bort til den.) Men etter et par runder følger valpen fingeren mot øynene mine istedet for å streve for å komme til godbiten. Med én gang han ser meg i øynene sier jeg blidt "versågod" og lar han ta godbiten. Det tok bare et par dager med noen få økter før valpen møtte blikket mitt når jeg sa "nei". Det gjør han så og si konsekvent nå, og venter på hva jeg kommer til å gjøre. Da kan jeg for eksempel rope han til meg og rose når han kommer. Men vi leker bare med "nei" enda, jeg vil ikke ødelegge kommandoen ved å kreve for mye av han. For eksempel når han jager pusen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, katten har jo god nok plass å hoppa opp på, men hun er ikke redd eller springer...

Hun bare går rolig, å småjogger litt viss hun ser Keela nermer seg.

Så når Keela har heve seg over henne, ligger katten på ryggen å bare ligger der med armene utstrakt uten å gjør noe annet enn å mjaue.. ;)

(Men vi har en dum katt... :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, katten har jo god nok plass å hoppa opp på, men hun er ikke redd eller springer...

Hun bare går rolig, å småjogger litt viss hun ser Keela nermer seg.

Så når Keela har heve seg over henne, ligger katten på ryggen å bare ligger der med armene utstrakt uten å gjør noe annet enn å mjaue.. :wub:

(Men vi har en dum katt... :) )

Ligger det til alderen eller? Katten vår er klin lik. :ahappy: Men jeg tror ikke han er dum, mer det at han hever seg over den lille jyplingen (dog ikke bokstavelig) og ikke gidder å bruke energi på sånt valpetull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe^^

Men hun drømmer sikkert bare..kanskje jeg er litt overtroisk eller hva jeg skal kalle det :ahappy:

Jeg spør dyrlegen jeg, men siden hun ikke har noe vondt eller noen ting, så kan det ikke være så farlig.

Sikkert drømme sikkert bare veldi heftig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også en katt med i bildet, men her er ikke katta Sammy's leke. Så fort Sammy blir for hardhent så løfter Schnappi (katta) poten. Fortsetter Sammy da så får han seg et dask i ansiktet, uten klør selvfølgelig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OK - her er en setting jeg har vært i mange ganger........... :rolleyes:

Jeg har hatt hund siden jeg flyttet for meg selv for innmari mange år siden, og jeg har alltid hatt katt samtidig. Nå har jeg rett nok ikke hatt små valper og katter regelmessig før de siste 8 årene, men litt erfaring har de jo.

Jeg redder katten KUN når det er krise, dvs. når jeg ser at katten ikke har sjans til å komme seg løs fra utysket av en valp.

Vi har en setting her hjemme nå - lille Noah er snart 9 uker, og han har lært av terrierdyret at katter bør knøvles - han er skikkelig stygg med dem, men kattene kan gå unna. Månsen vår liker behandlingen og oppsøker valpen selv, hunkatten Linepus løper unna når hun får nok og utekatten Frøken gir dem bank om de prøver seg.

Jeg bruker aldri nei jeg da, blir det for mye for katten fjerner jeg katten - dvs. jeg slipper katten ut - eventuelt hiver valpen ut på verandaen så han kan rase av seg litt steam der, samtidig sier jeg "sniiiiillll" - allerede nå får jeg fin respons på det - han milder i behandlingen og leken kan fortsette. Og alt jeg har gjort er å fjerne en av dem fra settingen når det har blitt for mye.

Når det gjelder innlæring av nei så er metoden med godbit på gulvet veldig bra den, men valpen skal aldri få den godbiten som belønning, belønningen skal komme fra hånden når valpen tar blikk-kontakt - så fjerner man godbiten på gulvet og gjør det en gang til. Den skal aldri få "værsågod" for så å få den til slutt allikevel.

En annen metode er å kremte litt og så belønne valpen med godbit når den bråkikker bort for å sjekke hva du driver med når du kremter..........

Vi har ikke lært inn nei her enda, det holder med ett "eh eh" - og jeg håper det fortsetter sånn........ vel, i alle fall så sier jeg bare eh eh når jeg vet han vil respondere på det. Er han "bortreist" tar jeg han bare ut av settingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...