Gå til innhold
Hundesonen.no

Lite matlyst


Cloudberry

Recommended Posts

Hadde aldri trodd at den glupske lille mopsen min ikke ville ha maten sin, men slik er det nå.

Det begynte i løpetida, hun hoppa gjerne over et av dagens to måltider ei god stund. Jeg regna med at det var nettopp på grunn av løpetida, og brydde meg ikke med det. Så spiste hun med god apetitt ei stund, men nå har hun begynt å tulle igjen. Enten spiser hun ikke noe, eller så spiser hun bare litt, halvparten eller alt. Men den tiltenkte dagsmengden har hun ikke spist en eneste dag denne uka tror jeg.

Vi prøver å la være å dulle med henne når det gjelder maten, har ikke på masse greier for at hun skal spise det eller noe. Men jeg forstår godt at folk gjør det, synes det er kjedelig å se at hun ikke vil ha mat..

Vi skal begynne å gå over til voksenfor, men har såpass mye valpefor igjen enda at det blir ei stund til med bare det. Men vi tenker jo å gå over til royal canine´s light, som er beregnet på mopser og andre som har lett for å legge på seg. Ser ikke helt for meg at det skal være så mye mer spennende å spise enn valpeforet?

Hun er hverken tynn eller tjukk, men er rimelig aktiv, så vi merker fort at hun går opp og ned i vekt.

Noen som har tanker rundt dette med matlyst og fórtype?

(Og om dere blir lei av nybegynnerspørsmålene jeg stadig kommer med må jeg bare beklage det, men dere er så flinke til å svare :lol:)

Edit: hun er forresten straks 9mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve et for for hunder med liten appetitt?

Bosse har og vært litt sånn i perioder at han ikke vil ha maten sin, så nå står maten hans fremme hele dagsn så han kan spise når han vil pluss at han er litt bortskjemt å får diverse middagsrester osv i tillegg. Det bynte vi med fordi han spiste null niks mat.

Etter at han bynnte med å få litt andre ting og så fpisste han valpeforet mye bedre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke akkurat skryte på meg å være veldig erfaren innenfor dette, men har nå en valp på snart 6 måneder som spiste veldig lite da vi fikk han. Han spiste et par kuler hver gang han fikk mat. På en bra dag kunne han spise halvparten en av gangene han fikk mat, ellers bare et par kuler de andre gangene. Og jeg er nok en av de som blir litt stresset da, og prøvde en del ting for å få han til å spise. Men ikke mye fungerte.

Nå har jeg begynt å gi han litt(bare bitte bitte bitte litt) av provit vom sammen med maten, og det fungerer veldig bra. Jeg gir han bare litt for smaken. Tror de kan legge på seg lett hvis de får for mye. Begynte med det for en måned siden, og han har spist hvert eneste måltid siden. Han er faktisk blitt veldig matglad, noe han overhode ikke var i utgangspunktet.

Så det kan jo være et tips :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victoria: jeg har vurdert å la maten stå fremme, men jeg føler ikke at jeg har like god kontroll da over hvor mye hun spiser, og jeg er veldig obs på dette med at de blir så lett overvektige. Nå tror jeg Sita er i mer aktivitet enn en gjennomsnittsmops, men likevel. Skjønt er ikke overvekt det jeg er mest redd for nå som hun ikke spiser. Hehe.

Smokey07: Jo, det kunne vi gjort, men jeg har som sagt ikke veldig lyst å "dulle" så mye med maten, og gjøre henne ekstra kresen..

Huldra: nei, det sto ikke så tydelig. Hun ble ferdig med løpetida for 3-4 uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner.

Bosse er av den slanke typen :)

Jeg måler også opp hver morgen hva han får så jeg har en viss kontroll :lol:

Tror kanskje ikke vomm er det beste.

For det legger de vel fort på seg av?

Løsningen vår ble værtfall at det ble litt variert. Hadde heller ikke spist hvis jeg fikk tørr cornfklesk vær dag..

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victoria: jeg har vurdert å la maten stå fremme, men jeg føler ikke at jeg har like god kontroll da over hvor mye hun spiser, og jeg er veldig obs på dette med at de blir så lett overvektige. Nå tror jeg Sita er i mer aktivitet enn en gjennomsnittsmops, men likevel. Skjønt er ikke overvekt det jeg er mest redd for nå som hun ikke spiser. Hehe.

Hvis du måler opp foret om morgenen og lar det stå fremme så kan dere måle hvor mye som er igjen på kvelden. Vi gjorde dette med Freya når hun var alenehund, for da var matlysten lavere. Helt til vi skiftet over til V&H, da gikk alt ned så fort det ble servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og hørt at de lett kan legge på seg av vom. Men virker som det er mye smak i det for han får bare veldig veldig veldig lite, og det gjør stor forskjell på om han spiser eller ikke. Og han har ikke lagt på seg mer enn hva han burde i den perioden han er i nå.

Skjønner veldig godt at dere ikke vil gjøre det samme som jeg har gjort, jeg ville egentlig ikke det selv heller, men så kom jeg til et punkt hvor jeg ble litt desperat og svak. Hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du måler opp foret om morgenen og lar det stå fremme så kan dere måle hvor mye som er igjen på kvelden. Vi gjorde dette med Freya når hun var alenehund, for da var matlysten lavere. Helt til vi skiftet over til V&H, da gikk alt ned så fort det ble servert.

Ja, det kan jeg jo gjøre. Jeg har fått for meg at det ikke er noe særlig å ha maten stående fremme, men jeg vet ikke helt hvorfor jeg synes det :lol:

Hun har svinga opp og ned i vekt siden løpetida, altså hun gikk først ned en halvkilo, så opp igjen litt mer, og så ned igjen. Dette med næring er vel kanskje ikke så farlig med så lenge hun får valpefor, men jeg vil ikke at hun skal legge seg til uvaner. Om man kan kalle dårlig matlyst uvane da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært beinhard en stund til, jeg. Hun er nå inne i den "innbilte" perioden, og tisper varierer veldig med tanke på hvordan de er da. Noen får mer matlyst, andre mindre, noen blir daffe, andre får melk, noen merker man ingenting på. Denne perdioden varer ca to mnd fra løpetiden. Gjør som du har gjort; mål opp det hun skal ha, server det, spiser hun ikke, fjernes det etter en viss tid. Det er bedre om de er litt for tynne enn litt for tykke, så ikke bekymre deg for det. Det er ingen hunder som sulter seg foran matfatet, men i perioder kan de spise mindre.

Kanskje har aktivitetsnivået sunket litt i det siste? Kanskje kjenner hun at hun ikke trenger så mye akkurat nå av andre grunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra du sa det Huldra, for det er sånn jeg også tenker. Altså å være streng på det ei stund til, for å understreke at hun ikke får spesialbehandling når hun tuller, uansett grunnen til at hun tuller. Det må jo være en grunn til at de skriver på pakken at hun skal ha mat to ganger om dagen? Ikke småspise innimellom når hun får lyst.

Jeg ser ikke noen spesielle grunner til at matlysten skal ha gått ned, annet enn det du sier om innbilt-periode. Det er kanskje logisk at hun reagerer med dårlig matlyst når det var slik hun ble i selve løpetida også?

Ellers er hun jo så og si ferdig utvokst i kroppen, kanskje hun rett og slett ikke har behov for like mye av valpeforet som er stappfullt av næring?

Nivået på aktiviteten er omtrent som før, kanskje littegrann mindre nå. Men så har hun også blitt trøttere. Sover mer og tyngre enn hun har pleid. Har sikkert med løpetidssyklusen det også?

Jeg tror jeg holder på dette såfremt hun ikke plutselig raser ned i vekt. Samboeren min synes imidlertid det er veldig kjedelig, så imorges hadde han lagt tre godbiter nederst i skåla og så maten oppå mens hunden så på. Hun spiste opp alt :lol: Tulling etter godis, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra du sa det Huldra, for det er sånn jeg også tenker. Altså å være streng på det ei stund til, for å understreke at hun ikke får spesialbehandling når hun tuller, uansett grunnen til at hun tuller. Det må jo være en grunn til at de skriver på pakken at hun skal ha mat to ganger om dagen? Ikke småspise innimellom når hun får lyst.

Jeg ser ikke noen spesielle grunner til at matlysten skal ha gått ned, annet enn det du sier om innbilt-periode. Det er kanskje logisk at hun reagerer med dårlig matlyst når det var slik hun ble i selve løpetida også?

Ellers er hun jo så og si ferdig utvokst i kroppen, kanskje hun rett og slett ikke har behov for like mye av valpeforet som er stappfullt av næring?

Nivået på aktiviteten er omtrent som før, kanskje littegrann mindre nå. Men så har hun også blitt trøttere. Sover mer og tyngre enn hun har pleid. Har sikkert med løpetidssyklusen det også?

Jeg tror jeg holder på dette såfremt hun ikke plutselig raser ned i vekt. Samboeren min synes imidlertid det er veldig kjedelig, så imorges hadde han lagt tre godbiter nederst i skåla og så maten oppå mens hunden så på. Hun spiste opp alt :lol: Tulling etter godis, hehe!

Høres ut som om hun er innbilt, ja. Min hund får ingen fysiske symptomer i form av melk i pattene osv, men mer psykiske, som å være daff og trøtt og "deppa". Det er ganske vanlig at de blir litt slappe etter løpetiden.

Min hund får økt matlyst under løpetiden, noe som varer ut innbiltperioden. Hun har også generelt god matlyst hele tiden, men under løpetiden/innbilten kan hun finne på å stjele mat fra kjøkkenbenken, noe hun aldri gjør ellers. Din hund er kanskje motsatt der; den mister matlysten under løpetiden/innbilten. Så jo, jeg ville ventet, vært streng og ikke skjemt henne bort.

Du sier hun virker trøttere, og hun har kanskje fått en tanke mindre mosjon i det siste. Dette kan, som du er inne på, påvirke matlysten. Hun bruker mindre energi enn til vanlig (sover sikkert mer siden hun er trøtt, i tillegg til litt mindre mosjon), og da er det naturlig at hun ikke trenger så mye energi, og dermed regulerer noen hunder dette selv, andre (som min) gjør det ikke (og har kanskje lettere for å bli feite).

Vent henne ut til hun er ferdig med innbiltperioden, og en stund etterpå sånn at hun får stabilisert seg i hormonene, og så kan du heller ta det derfra. Kanskje skal du bytte til voksenfôr, kanskje hun rett og slett er en type som ikke trenger så mye, eller kanskje hun går tilbake til det normale. Hos min hund går innbiltperioden over helt plutselig; det er forandring fra en dag til den andre, og vips er hun "normal" igjen. Men jeg pleier å regne perioden fra den midterste uken i løpetiden (altså den uken de står og evt ville blitt parret), og to mnd (ca 60 dager) fra den tiden (altså tiden de ville gått drektige). Du kan jo sjekke opp i det, så har du litt mer kontroll på når hun bør være tilbake i normalen igjen, og så kan du sammenligne litt. Kanskje trenger hun en uke etter innbilten til å bli normal på, eller kanskje hun blir normal like plutselig som min; dette varierer veldig fra tispe til tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Huldra (og alle andre som har svart, selvfølgelig), nå ble det hele litt mer logisk i hodet mitt :lol: Jeg hadde misforstått dette med innbilt-periode litt, jeg trodde den startet fra 2mnd etter løpetid. Men nå skjønner jeg jo at hun egentlig oppfører seg helt "normalt" iforhold til syklus og sånn.

Jeg lærer stadig vekk nye ting her inne, flotte greier! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...