Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyne som renner som en elv.


Recommended Posts

Stakkars Emma blir jo aldri kvitt øyeplagene sine. Hun har alltid hatt rennende øyne, men nå etter øyebetennelsen hun hadde så har de runnet enda mer. Hun er konstant våt under øynene og jeg må ofte tørke henne rundt øynene med en bomullsdått for å få vekk litt av vannet slik at ikke alt av hår skal klistre seg sammen. Det virker som det plager henne en del nå, men veterinærene gir jo ikke mye tips annet enn å kjøpe ditten og datten for å ha på øynene. Jeg vet ikke helt om jeg har så mye tro på slikt... Øynene ble jo ikke bedre etter øyekuren hun måtte gå på liksom. Den gule øyeguffen forsvant etter en dag, men så kom tårene...

Noen erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, hva slags ditten og datten er det veterinæren har anbefalt deg og kjøpe?

Og hva får deg til å ikke ha tro på det?

Hva slags øyekur ble gitt når hun hadde betennelse?

Betennelsen kan godt komme av den økte tåreproduksjonen, og da vil jo ikke øynene bli friske etter å bare behandle betennelsen, så det veterinæren anbefaler deg og kjøpe nå har ingenting med å gjøre at behandlingen forrige gang "ikke virket" (for det gjorde den jo, på betennelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos en øyespesialist med Emma? Min erfaring er at de "vanlige" veterinærene vet lite om øyet og andre lidelser enn øyebetennelse..

Det kan være feilstilte øyehår, overproduksjon av tårevæske, hypersensitive slimhinner osv osv som gjør at Emmas øyner renner, og det kan en øyespesialist lett finne ut av. Så finn ut hvem som øyelyser i din kommune/ditt fylke og dra dit. :) God bedring til Emma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyret her er også plaget med rennende øyne. Vi fikk først beskjed om at det var "små blemmer" på innsiden av øyelokket, som små, unge hunder ofte kunne ha, og som hun ville vokse av seg. Vel, det skjedde ikke.. For 3 uker siden var vi tilbake, og da ble det påvist øyehår som vokste innover og irriterte øyet i tillegg til tette tårekanaler. 4 dager senere var vi tilbake for operasjon. Da fant de imidlertid ut at tårekanalene var så trange at de måtte snittes opp. Ikke rart det har "skvulpet" over med tårer. Jeg regner med at alt slikt er sjekket på Emma? Nå er det noen dager siden vi var ferdig med øyedråpene etter operasjonen, og de skal såkalt ha blitt bra. Meeeen, det rinner enda. Det er jo skikkelig kjedelig å gå å se på at det rinner sånn, og pelsen blir jo tilnærmet misfarget under øynene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke de har sjekket nei. Det meste jeg kan huske at de har gjort er å studere øynene og putte innpå noe farget guffe for å se om det var skader på selve øyet. Det var det ikke.. Ellers har de bare sagt ting som: "små hunder har ofte rennende øyne, det kan ofte være kronisk, og da bruker vi å anbefale <skriv inn medisin> for å dryppe på øynene hver dag og tørke av med en ren bomullsdott."

De nevnte sist gang at det kunne være feilstilte øyehår også, men de gjorde ikke noe for å sjekke det tror jeg? Hmf..

Tror vi skal bestille time til henne hos det veterinærkontoret vi går på valpekurs hos, kan jo være greit å prøve noe nytt... Hvem vet, kanskje de har flere råd å gi oss?

Kjøpte sterilt saltvann og bomullsdotter idag, DET kan vel ikke skade mer enn det gjør godt? Jeg må nesten gjøre det innimellom for å få ut hår og guff av pels og øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også bedt om at de hadde undersøkt mer nøye.. Da vi fikk beskjed om at det var "blemmer" fikk vi spersadex med kloramfenikol, men det hjalp jo overhodet ikke. For å finne feilstilte øyehår, så kan de være nødt til å lyse nøye innpå øyet for å finne dem. Hos oss fant de bare et først, men enda ett når de undersøkte mer nøye. Har de hatt innpå øyedråper (orange middel), for å teste tårekanalene? Om de er åpne, skal det komme grønt ut av nesen, er de tette blir øyet veldig grønt i stedet (se bloggen min :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de hatt innpå øyedråper (orange middel), for å teste tårekanalene? Om de er åpne, skal det komme grønt ut av nesen, er de tette blir øyet veldig grønt i stedet (se bloggen min ;) ).

Litt OT men.. Hunden min har jo et blått øye som er ganske lyst, og når de tok på det greiene så skiftet øye fra blått til grønt :P Skulle tatt bilde av det hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem på hannhunden min Birk. Øyet hans har rennt siden han ble født (å er 5 år nå)

Det har vært snakk om alt fra inngrodd hår, betennelser osv .. til hva det egentlig er.

Tett tårekanal.

Det har vært forsøkt stukket opp utallige ganger opp igjennom årene, men har nå fått beskjed om at så lenge det ikke er ubehagelig for han (altså kløe el sår) så skal jeg bare la det være.

Synes godt på han fordi han er hvit i den delen av ansiktet, men han ser ikke ut til å bry seg med det. Jeg skylder øynene hans med jevne mellomrom å da er det nok litt mindre veske under øyet hans en liten stund;)

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten miniatyr som til tider er plaget med rennende øyne. Min erfaring er at det dessverre ikke er noen enkel løsning på dette. Vi har ved en anledning vært til veterinær og fått stukket opp hennes tette tårekanaler. Dette krevde lett narkose (alltid en risiko) og endel penger, og har ikke hatt noen effekt. Kjenner også flere som har gjort dette uten at det har virket over lengre tid.

Det som vi gjør er bare å skylle med saltvann, har ikke funnet på noe bedre enda?? Buh :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...