Gå til innhold
Hundesonen.no

6 mnd og markerer inne.


Lollipopp

Recommended Posts

Ja. det bynte for noen uker siden da han markerte inn hos en venninde av meg som også har hund.

Jeg tok han skikkelig for det og siden har han ikke gjort det verken hos andre eller hjmme.

Men så lørdag kveld markerte han inne.

Jeg tok han selvfølgelig da og og han sluttet igjen.

Men nå idag bynte det igjen.

Jeg blir skikkelgi frustrert. Kan absolutt ikke ha en hund som holder på sånn.

Vi har ingen andre dyr, og vi har alltid vært klare på hvem som er sjefen.

Han markerer ute og har fått lov til det, men nå begynner han og å markere på våre ting ute.

Hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok han skikkelig for det og siden har han ikke gjort det verken hos andre eller hjmme.

Hva mener du med det? Ristet han etter nakken?

Når skvetter han inne og hvordan?

Vis han inne skvetter uten å løfte på beinet, men hele hunden trykker seg så kan det være nervøs skvetting. Da gjerne fordi man "tar han skikkelig".

Tror du burde begynne med lang line både inne å ute. Ta tak i lina før han tisser på ting, hunder viser jo ofte tydelige tegn før de løfter på poten. Er dere inne så går dere ut. Er dere ute går dere til "lovlig" område.

PS:Det hjelper bedre å praktisere klikker prinsipper når man vil ha svar her inne tror jeg :icon_clapping:

Bare sitt å vent på ønsket atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser lett på min hund om han skal til å markere. Han går frem og tilbake tett inntil det han skal markere på, og først etter noen sekunder løfter han beinet. Heldigvis har han aldri markert inne da... Vet ikke om du kan se sånt på din hund, men i så fall har du jo mulighet til å stoppe det og ta ham med ut. Eller så kan du prøve langline som ms.dyrego sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://dyresonen.no/forum/index.php?showto...hl=markere+inne

Her diskuterte man faktisk en mops som tisset inne, riktignok med en litt annen innfallsvinkel - altså at en veterinær hadde anbefalt kastrering/hormonsprøyte, og at det ble diskutert litt rundt det.

Det handler vel mest om at hannhunden din har litt mye som skjer oppi hodet sitt nå, og at det bokstavelig talt kommer ut på en viss måte... Det beste er nok å forebygge, tror det er T&T som skriver litt om det - at du hele tiden "overvåker" ham, samt at du får ta en solid rundvask på utsatte steder. Skal du ta ham "på fersken", så gjelder det å se i det han begynner å "tenke" på å gjøre det - altså bestemmer seg for det; ikke etter at han forlengst er i gang - det tror jeg ikke blir like effektivt, de har ikke alltid "klisterhjerner".

Og så kan det jo nytte å begynne å bestemme litt over tissingen hans ute også - når det er lov, når det ikke er lov; har eldstemann sett seg ut noe passende, så går det utmerket at jeg kremter et "e-e", så dropper han tissingen. Det kan jo være nyttig å ha.

Men ellers er det å prøve å ha full kontroll i denne perioden fremover, og ikke la det skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_clapping:

Han gir absolutt ingen forvarsel.

Og ja han løfter benet og markerer for å markere, to absolutt ikke det handler om noe nervøs skvetting.

En av problemene er at han gjør dte når han er alene hjmme og. Og da blir det litt vanskelig å¨overvåke det.

Har liksom ikke mulighet til å være over han 110% av tiden jeg er hjemme helller.

Når jeg sier at jeg tar han skikkelgi mener jeg ikke at jeg rister nhan etter nakkeskinnet,

men jeg forteller han at det ikke er akseptebelt.

Tingen er det at det virker som om det går inn det ene øret og ut det andre, noe det sikkert gjør i den alderen han er i nå..

Men jeg skal gjøre som du sier akela å prøve å kontrolere over tissingen hans ute og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "minste" hunden jeg har hatt, er en ekstremmarkør - men han har aldri vært i nærheten av å tisse inne, jo, en gang, på et treffsted der jeg tror ørten småhundhanner hadde vært før ham på et utsatt hjørne...

Derfor er jeg litt usikker på dette med hvorfor det virker som om flere små hannhunder lettere letter på beinet inne. For det er jo like mange "nybegynnere" som har store hannhunder, men hvor det aldri er en greie liksom!

Jeg lurer litt på om det kan ha med... kall det stress, eller at det koker litt fortere over? At noen av de mindre hannhundene blir så intense? Samtidig er jo de mindre hundene raser hvor man ikke jobber spesielt med mentalitet. Husker fra min forrige oppdretter, av en stor brukshundrase, hvor vedkommende beskrev at de og de linjene var mer "tissete" enn andre - noe man blant annet så på MH-testing, sånn veldig røfft beskrevet. Kanskje man ikke selekterer vekk slikt i avl på mindre hunder, fordi det ikke regnes som noe "stort" problem?

Tenk litt på å jobbe med det jeg kanskje ville kalt "selvbeherskelse" og med ro. Det er festlig med små vimebasser som styrer og ordner og løper og puster og girer seg, men at man når inn med "nå er det nok, nå skal det være rolig".

Det er det beste forslaget jeg har ellers... i tillegg til "overvåkning" og rosing for det som er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...