Gå til innhold
Hundesonen.no

Pet shop


Inustaff

Recommended Posts

Var på en dyrebutikk her på Rhodos idag,og det tok meg faktisk noen minutter før jeg la merke til at de hadde små valper gående i glassbur på 1 x 1 meter.De hadde 4 sånne bur,og det var 2 bur med en Boxer i hvert,en med en Shar Pei,og siste buret innehold to Samojed.

Jeg skulle ha utstyr til en billig penge,og det var på motsatt vegg..

Det var da jeg snudde meg at jeg plutselig så at det var hunder der.De var så bittesmå!

De var så deilige der de stod og kikket,og så var de såvandt til å være der at de "holdt på med egne ting" som om de ikke la merke til at vi på utsiden eksisterte...Vell..Helt til jeg var helt oppi glasset og begynte å babysnakke..

Da var det liv i leiren,hvertfall på Boxerne!De hadde små kuperte haler som gikk i 100,og jeg måtte bare spør om å få klappe og kose med den ene,en rød hann..Jeg fikk merkelig nok ikke lov å røre den andre da den var syk,eller hva det var..vondt i magen sa jenta i butikken. Jaavel tenkte jeg!Begge var nydelige..

Selfølgelig så fikk jeg helt vondt inni meg og spurte mye spørsmål som bla. om de fikk komme ut derfra noen gang..?

Njaa,de fikk kos fra folk som hilste på dem mens de var i buret,og "snakket" med folk som gikk forbi..ellers var de der hele natten,var aldri ute på gulvet,og de ansatte så ikke ut til å bry seg om dem særlig mye..Jeg så at dama/jenta renska i de strimlete avisene,og ga friskt vann til tross for at det var mer vann igjen.Så den er grei.Rent var det..men det jeg merket meg var at hun ikke brydde seg med å klappe dem,eller snakke til dem.

De hoppet rundt inni det lille buret og lekte med "fantasilekene sine"....De andre hundene..Shar Pei og Samojedene var ikke interessert i å hilse på meg..Mr. Shar Pei kikket bare dumt i ruta,og beveget seg ikke en meter..Samojedene lå faktisk bare der,og gadd ikke reise seg opp...De løftet såvidt hodet.

Hadde det ikke vært import stress til Norge herfra så hadde jeg kjøpt dem alle ,men da støtter man jo driten og de fyller opp med 4-5 nye hunder..

Hundene var visstnok fra Ungarn ,Spania,eller hva hun sa..De hadde en katalog med all verdens raser.Der var det et illustrasjonsbilde på størrelse meden fyrstikkeske,og 4 usle linjer med skrift om rasen.

Den katalogen kunne man bestille hund gjennom.

SYYKT!

Nede i kjelleren hadde de store hvite"Harry Potter ugler" i et bur på gulvet.Det var valpegrinder i en stor ring,med et dårlig tak over..Resten av papegøyene hadde fotlenker,og snakket gresk..mens apekatten i bur var helt vill og så ut som den gikk berserk!

Hvorfor er dette lov?De sa til meg at det var så bra nede jeg måtte ned å se!HUFF!

Hørrt mye om dette,men aldri sett det hverken på bilder eller live..Det var ikke gøy.Følte meg hjelpesløs.

Dama sa til meg at valpene ble solgt etter ca 1 uke,kanskje 2..men hun innrømte jo at de var der hele døgnet og at de ikke hadde kontakt med deg ...

Jeg fikk lov å ta bilder av dem/filme generelt,men selfølgelig var mobilen tom for strøm..og den er alt jeg har av kamera..

Så jeg skal tilbake for jeg må bare ha bilder av det!Vet ikke hvorfor..bare må..

Legger til at butikken var ryddig,ren og dyrene var stelte,og alt var plettfritt,men likevel..Det er jo helt feil?!

Flere som har sett dette live eller?Jeg skulle gjerne sett min egen reaksjon da jeg så valpene bak glasset.. :)

Skal legge ut film og bilder når det er tatt jeg...

OG HER er bildene..Filmen vet jeg ikke hvordan jeg får inn da...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her er de herlige Boxerne..

Fikk plutselig beskjed om at de var født på Rhodos.. De sa mye forskjellig,og de kom visstnok med stamtavle.

Nå var de satt sammen og de sloss hele tiden,og den ene tynte den andre konstant..

Ikke så rart med et så lite område..Det var ikke mye lek i det de holdt på med,de var hissige på hverandre!

Kanskje likegreit om de var skilt som førse gang jeg var der..

Mr.Shar Pei hadde fått selskap av en megaplagsom liten Shi tzu sak,som bare jokket på den hele tiden og ga ikke fred et minutt av de 20 jeg var der..Så Shar Pei var gaaanske tålmodig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Frankrike har de også lov til å selge valper i dyrebutikker, og der kom jeg over sånne glassbur.

Det var litt sånn som deg, at jeg ikke så dem først, men plutselig så jeg en hel vegg med sånne bur med massevis av valper i. Fikk helt sjokk!

Det var mye miniatyrraser; bittesmå Yorkshire Terriere, Malteser og også noen av min rase, Havanaisen.

Det var jo forsåvidt rent i burene, og de hadde vann og mat. Tror faktisk en av de som jobbet der gikk rundt og klappet på noen av dem også.

Men det er allikevel helt grusomt å se synes jeg. Spesielt siden den ene valpen lå med nesa trykket opp mot den ene luftesprekken i buret som om det var eneste måten og overleve på.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, I italia er og dette lov.

De fleste dyrebutikker har valper og det er som regel : Yorkshire, pomme, dverg pinsher og dobermann, men også en del boxere.

På markede i Italia, setter de valpene som hører til dyrebutikkene ut i bur slik at folk kan klappe osv..

Jeg kom i snakk med hun som eier en dyrebutikken i Italia, og hun sa at de fleste valpene faktisk kom fra oppdrettere som feks hadde valper igjen fra kull:o

Det er skremmende det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i Italia så hadde de Chi valper/hunder på en dyrbutikk.

De var så herlige :) Ble helt forelsket!

Det var to stk. og de gikk løse i butikken. Så vi ble advart at det var hunder der da vi gikk inn.

Jeg ble veldig redd, men måtte jo inn å se :)

Så plutselig kommer det to små Chi mot meg og vil hilse og kose. Jeg spørte om de gikk løs hele tiden, og det gjorde de, om natten var de i et bur som var stort nok til dem. De hadde også en papegøye i et stort bur, og småkryp i glassbur. Så jeg syns de var en veldig bra dyrebutikk. Og det virket som om de tok vare på dyrene som var der. Mat og vann hadde de, og de ansatte var veldig koslige og pratet med. Butikken var ren og ryddig, og rommet til lageret stod opent, og der var det og ryddig og rent.

http://i283.photobucket.com/albums/kk308/C...3/Italia020.jpg

th_Italia101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært inne i slike dyrebutikker blant annet på Gran Canaria hvor det var bittesmå valper i glassbur, og jeg støtter ikke slik drift, så det ble ikke noe salg på meg..

Men.. veldig mange typer/raser av ape er det ulovelig å selge utover hjemlandets grenser, dvs Marokko og andre afrikanske land. Nå vet ikke jeg hva slags aper det er i den dyrebutikken du var i, men det kan være lurt å ta bilder evnt filme litt og så vise bildene til det nærmeste "dyrepoliti", for det er stor sjangs for at disse apene er smuglet inn landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har ferie-leilighet i Malaga, Spania så jeg er mye der nede.

Jeg har rett og slett sluttet å gå i dyrebutikker i Spania, kun pga jeg ikke orker å se de stakkarslige valpene som sitter i de små VARME glassburene.

Jeg har både kranglet og nesten blitt kastet ut av dyrebutikker der nede, før jeg bestemte meg for å aldri sette en fot inn der.

Husker godt sommeren for 3 år siden, det var 40 varmegrader og full solskinn, jeg så 4 små Japanske spisshundvalper som stod i et glassbur uten vann, jeg gikk først bort til betjeningen å sa ifra at de ikke hadde mere vann, ingen ting skjedde og jeg stod å ventet LENGE på at noen skulle komme å gi de vann.

Jeg tok saken i egene hender da de fremdeles stod å pratet seg imellom de som jobbet der og åpnet glassburet og tok skålene og fylte de med vann fra en spring som stod 1 meter unna, FØRST da reagerte betjeningen og kom løpende for å kjefte meg ned!

Nei, å gå i spanske dyrebutikker er selvpinig for meg, så det holder jeg meg langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i utlandet en gang hvor alle gnagerene hadde bur oppå hverandres bur. Burene var bare små tre- pinner som var bunnet sammen som gulv,så de dyrene over tissa ned på de under å sånn..

Gikk nesten gråtene ut av butikken jeg..=\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noe lingene da jeg var på et marked nede i Italia.. da stod noen valpe utsillt i bur på torget. Men de valpene får iallefall opplevd noe,de betrakter vel folk som kommer inn og ut av butikkene osv. Og får vel litt kos av folk som stopper opp og hilser på. Det gir jo en hvis form for kontakt og stimulans. men Butikken får vel ikke solgt valper som står nedtynget i bæsj og sånn heller, så de passer vel på og og holde høvelig rent vil jeg tro?Og er kanskje bedre forhold i butikkene enn hos oppdrettere i mange av de landene kanskje..

... men syntes ikke noe om butikksalg av valper.

*grøsser når jeg ser på den filmen der* men heldigvis vet ikke de hundene om noe annet, så de vet ikke hva dem går glipp av, altså de sitter ikke og funderer på hva slags liv dem ellers kunne levd, att dem kunne hatt det bedre... selv om det er lite trøst i det da... for det og stappe dyr i slike bur og la dem stod slik i årevis er jo grusomt.. minnet meg om disse bjørnene de har stående i bur så små dem ikke kan røre seg, bare og tappe gallen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare legge til at dette mest sannsynlig IKKE kom fra ungarn. I ungarn er det ikke lov å selge hunder i dyrebutikker bare så det er klart. Jeg har sett noen ytterst få butikker med en og en valp men det er altså ikke lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...