Gå til innhold
Hundesonen.no

Risting..

Recommended Posts

Keela valpen min på 11 uker begynte å riste ista, sånn skikklig risting og :S

Er dette normalt? Fikk helt vondt i magen..

Det var i sovende stilling da på gulvet, og det virket ikke som om hun fikk vondt.

Men må bare spør, for jeg syns det var veldig ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var ikke slik, det er jo noe hun gjør hver gang hun drømmer :)

Men det var mer..ehh..."eplepsi" risting :S

Er vansklig å forklare..Men hun prøvde å reise seg litt da hun våknet, å ette noen sek. så gidde det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjelver mener du? Det er forskjell på fryse-skjelving og epilepsi-risting. Det første kan man ofte se hos valper, det siste er unormalt. Alle valpene mine har til tider skjelvet (eh, hvordan bøyer man det ordet?), selv om de har sovet, det har vært varmt og andre ting. De kan visst skjelve når de er oppgiret, eller det skjer mye rundt de, og valper har også lettere for å fryse enn voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hun rister litt fremdeles. Og jeg får enda vondt i magen av det.

Det skjer ofte, og da sover hun.

Føler det ikke er å drømme for da ligger hun p småbjeffer og diverse saker.

Hun rister ikke så mye som den gangen da jeg skrev innlegget, men hun rister litt fremdeles.

Øynene er halvåpne og det ser ut som hun ser. Jeg vet ikke om hun er våken eller om hun fortsatt sover.

Å plutselig glir øynene vekk, og jeg ser bare hvitt. Og det friker meg ut! Ser helt forferdelig ut.

Jeg tror ikke det er fordi hun fryser, er helt passelig temperatur, og frisk luft.

(Det kan godt det er drømming, men jeg er så skeptisk til slike ting)

Og det ser ikke ut som om hun får vondt, eller har vondt.

Da jeg vekket henne den en gangen, våknet hun ikke en gang. Jeg kunne snakke, klappe og si navnet flere ganger før hun faktisk våknet. (Jeg vet man ikke skal vekke valen når den sover, men måtte bare)

Og da virket hun helt normal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunder har REM-søvn er det ofte vanskeligere å vekke de enn ellers. REM-søvn er når øynene går raskt frem og tilbake, og du ser ofte at de drømmer.

Tulla har også øynene litt oppe av og til når hun sover og drømmer, og hun kan være vanskeligere å vekke da enn ellers, men slett ikke umulig. Har du tatt opp dette med en dyrlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du kan slappe av, det høres ut som REM søvn. Min valp rister/skjelver også når han drømmer (av og til), og jeg kan også noen ganger se øynene hans bevege seg fordi øyelokkene ikke er helt igjen.

En gang drømte han nok at han jaget et dyr eller noe, og beveget hele kroppen så kraftig at han våknet. Det var bare morsomt. Viser vel bare at valpen din har et rikt indre liv at den drømmer så mye. Men for all del, du kan jo spørre veterinær får å høre hva hun sier også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...