Gå til innhold
Hundesonen.no

Europas peneste hund

RSKFarsbo

Recommended Posts

RASEBESKRIVELSE FOR SLOUGHI

Opprinnelsesland/

hjemland:

Marokko.

Helhetsinntrykk:

Meget edelt og elegant inntrykk pga sin holdning, tynne hud

og tørre muskulatur.

Viktige

proporsjoner:

Hannhunder med ideell mankehøyde på 70 cm:

kroppslengden fra skulderleddet til sittebensknuten 67-68 cm;

tisper på 65 cm kroppslengde på 62-63 cm.

Lengde (skulderledd-sittebensknute):mankehøyde=9,6:10

Brystdybde:mankehøyde = 4:10

Snute:skalle = 1:1

Halslengde:hodelengde = 1:1

Adferd/

temperament:

Stolt og verdig, meget knyttet til sin eier og forsvarer ham

hvis nødvendig. En utholdende jakthund, men likevel en

trivelig selskapshund.

Hode:

Sett fra siden langt, elegant, edelt, men forholdsvis kraftig.

Sett ovenfra meget langt kileformet med skallen som

bredeste del og gradvis avsmalnende mot spissen.

Skalle: Ganske bred, flat sett fra siden. Fra øre til øre er skallen 12-

14 cm. Tydelig avrundet bak og buer harmonisk mot sidene.

Meget lite markerte øyebrynsbuer og pannefure. Nakkeknøl

og isseben så vidt synlig.

Stopp: Knapt markert.

Nesebrusk: Sort. Tilstrekkelig kraftig til ikke å virke spiss. Godt åpne

nesebor. Da den ikke holdes oppe av noen knokkeldel,

dannes en svakt fallende linje.

Snuteparti: Formet som en langstrakt kile uten overdrivelse, omtrent like

lang som skallen. Rett neserygg helt fra roten.

Lepper: Tynne, myke, dekker akkurat underkjeven. Munnvikene så

lite synlig som mulig.

Kjever/tenner: Normale tenner, sterke og jevne kjever. Saksebitt.

Norsk Kennel Klub 3

Øyne: Store, mørke, velplasserte i øyenhulene. Noen ganger ikke

helt åpne grunnet lett skråstilte øyelokk. Mildt, men litt trist og

drømmende uttrykk. Når pelsfargen er lys er øynene vanligvis

ravfarget. Pigmenterte øyelokksrender.

Ører: Høyt ansatte, litt over øyenhøyde. Henger tett inntil hodet,

ikke for store, trekantede og lett rundet i spissen.

Hals: Lang med god reisning fra skuldrene, lett nakkebue. Halsen

tydelig samme lengde som hodet. Huden tynn og stram helt

uten løs halshud. Pelsen meget kort.

Forlemmer:

Helhetsinntrykk: Rette og parallelle.

Skulder: Lang og skråstilt.

Overarm: Kraftig.

Underarm: Benet og muskuløs.

Mellomhånd: Smidig og sterk.

Poter: Tørre og langstrakt ovale, kan ta form som en harefot hos

lettbygde hunder. De to midterste tærne tydelig lengre enn de

øvrige. Sorte eller pigmenterte klør.

Kropp:

Overlinje: Myk og harmonisk hvelvet med fremtredende hoftebensknuter

på høyde med eller høyere enn manken.

Manke: Godt fremtredende.

Rygg: Kort, nesten vannrett.

Lend: Kort, tørr, bred og lett hvelvet.

Kryss: Benet, bredt og skrånende, men ikke sterkt avfallende.

Bryst: Ikke for bredt. Når knapt til albueleddet. Velutviklet i lengden.

Flate ribben. Brystbenet langt og oppoverbuet.

Underlinje/buk: Jevnt buet, verken for kantete eller for opptrukket.

Hale: Tynn og tørr, ansatt i forlengelse av krysset, båret under

rygglinjens forlengelse. Skal nå minst til haseleddet. I hvile er

spissen tydelig bøyet.

Norsk Kennel Klub 4

Baklemmer:

Helhetsinntrykk: Rette og parallelle sett bakfra. Flate muskler, fremtredende

sener.

Lår: Flatt og muskuløst.

Underlår: Langt og meget muskuløst.

Haser: Kraftige, velvinklete.

Mellomfot: Kraftige, uten sporer.

Poter: Som forpotene.

Bevegelser:

Skritt, trav og galopp. Smidige og flytende, med lang

skrittlengde, jordvinnende.

Hud:

Meget tynn og stram uten folder eller overflødig halshud.

Pels:

Hårlag:

Meget kort, tett og fin.

Farge:

Fra lys sandfarget over alle tenkelige nyanser til rød

sandfarget (fawn); med eller uten sort maske, med eller uten

sort mantel, med eller uten sorte hårspisser; brindle.

Størrelse og vekt:

Mankehøyde: Hannhunder: 66-72 cm

Tisper: 61-68 cm

Feil: Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil.

Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er

i relasjon til rasebeskrivelsen.

− Ukorrekt forhold mellom kroppslengde og mankehøyde

− Litt for grovt hode og kropp

− For lite eller for mye markert stopp

− For lye øyne

− Ikke vannrett overlinje

− Krysset smalt eller for avfallende

− Ikke tilstrekklig opptrukket buk

− For hvelvede ribben

− Brystet ikke langt nok, sett fra siden for kantete eller for

buet underlinje

− Halen for kort, for behåret, dårlig haleføring

− Runde og fremtredende muskler

− Hard og grov pels

Norsk Kennel Klub 5

− Liten hvit flekk på brystet

Diskvalifiserende

feil:

Hunder som viser tegn på aggressivitet og/eller har fysiske

defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.

− Kroppen tydelig lengre enn høy, hoftebena lavere enn

manken

− Upigmenterte områder på slimhinnene

− Over eller underbitt

− Stå eller tippører, for lange ører, rosenører

− Halvlang pels

− Faner på ben eller hale

− Hvite sokker; større, hvite tegninger

− Farve ikke i henhold til standarden

OBS

Hannhunder skal ha to normalt utviklede testikler på normal plass.

Rasebeskrivelsen er oversatt fra gjeldende FCI-standard.

Norsk Kennel Klub, 19. september 2001

Hvor står det her at ribbena skal være GODT synlige??

Vi myndefolk forer da absolutt våre hunder! Jeg har 2 salukier som er vanskelige og få opp i vekt. og grunnen til det er at de er så aktive hele tiden!

De får vom&hundemat og høy energi for. MYNDENE ER SLANKE, VAKKRE OG SMEKKRE! SYNTES DERE DET ER VAKKERT MED FETE MYNDER???? Og den hunden som vannt var absolutt ikke for tynn! Hunden fikk stå fritt oppå den pallen, og ble tydeligvis ikke stresset og dratt i! Har ikke det noe og si for dere som kritiserer dette "uheldige" bilde?

Jeg anklager INGEN her for å ikke fore hundene. . Jeg vil bare vite om dere synes de tynneste av myndene er i aksebtabel form jeg ,eller om dere gjerne skulle hatt de opp i vekt selv. .Jeg har full forståelse for de som ikke klarer å få hundene opp i vekt selv om de gir hundene alt de kan spise :lol:

*Dobbelpost, bruk redigerings- og siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 144
  • Created
  • Siste svar
Vi myndefolk forer da absolutt våre hunder! Jeg har 2 salukier som er vanskelige og få opp i vekt. og grunnen til det er at de er så aktive hele tiden!

De får vom&hundemat og høy energi for. MYNDENE ER SLANKE, VAKKRE OG SMEKKRE! SYNTES DERE DET ER VAKKERT MED FETE MYNDER???? Og den hunden som vannt var absolutt ikke for tynn! Hunden fikk stå fritt oppå den pallen, og ble tydeligvis ikke stresset og dratt i! Har ikke det noe og si for dere som kritiserer dette "uheldige" bilde?

Du skriver at dere myndefolk absolutt forer hunden deres. Jeg tviler ikke.. Menne Peersen sier her at han sultforer hundene sine.. om de er så vakkre og tynne fra før, vilket de er, hvorfor gjøre de enda tynnere..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at dere myndefolk absolutt forer hunden deres. Jeg tviler ikke.. Menne Peersen sier her at han sultforer hundene sine.. om de er så vakkre og tynne fra før, vilket de er, hvorfor gjøre de enda tynnere..?

Peersen kalte seg "en av disse som sulteforer myndene sine" fordi det ble hintet om dette tidligere i tråden.At vi myndefolk sulteforer hundene våre for at de skal se sånn ut. Ironi liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skriver så i den andre tråden "respekt for hverandre" ja.. han slanket hunden sin 1,5 kg for di den ikke løp nok, og virket feit :lol: Synes de fleste myndeeierene her sier at de sliter med å få i bikkja NOK mat her jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peersen kalte seg "en av disse som sulteforer myndene sine" fordi det ble hintet om dette tidligere i tråden.At vi myndefolk sulteforer hundene våre for at de skal se sånn ut. Ironi liksom..

Hvis det var ironisk ment så beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skriver så i den andre tråden "respekt for hverandre" ja.. han slanket hunden sin 1,5 kg for di den ikke løp nok, og virket feit :lol: Synes de fleste myndeeierene her sier at de sliter med å få i bikkja NOK mat her jeg :D

Skriver han HVILKEN hund dette var? Du mener du er bedre kvalifisert til å mene noe om vekta på en mynde du ikke har sett,bedre enn eieren som lever med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kjenner ikke personlig til hundene hans. men jeg ser bare på bildene han la ut jeg, og jeg synes den sorte hunden er for tynn.. Det er MINE meninger, og de må jeg vel få lov til å ha?? Jeg forstår heller ikke hvorfor en sloughi eller azawahk skal være så mye mere tynne en de andre mynderasene :lol: Jeg synes mynder er FLOTTE jeg, og som jeg har skrevet lenger opp her har jeg bred erfaring selv med en god del mynderase, men jeg synes ike mynder som ikke ser SUNNE ut er særlig fine, og det må jeg da få lov til å synes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen ble vel bare litt rar?

Ja, jeg synes noen mynder er litt for tynne, men jeg tror de fleste myndeeiere har greie på hvor mye de skal fore og om hundene deres er sunne og friske. Jeg synes salukien på første bilde var litt tynn, men det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kjenner ikke personlig til hundene hans. men jeg ser bare på bildene han la ut jeg, og jeg synes den sorte hunden er for tynn.. Det er MINE meninger, og de må jeg vel få lov til å ha?? Jeg forstår heller ikke hvorfor en sloughi eller azawahk skal være så mye mere tynne en de andre mynderasene :lol: Jeg synes mynder er FLOTTE jeg, og som jeg har skrevet lenger opp her har jeg bred erfaring selv med en god del mynderase, men jeg synes ike mynder som ikke ser SUNNE ut er særlig fine, og det må jeg da få lov til å synes!

Greit nok at du mener den sorte er for tynn, men hvorfor da gå løs på mannen fordi han har slanket et hund du ikke har sett? Det hender at mynder blir feite ja,og det er ikke pent.Ei heller sundt.

Og jeg synes du skal lese litt om de forskjellige myndene sin historie,så forstår du bedre hvorfor de ser sånn og slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at du mener den sorte er for tynn, men hvorfor da gå løs på mannen fordi han har slanket et hund du ikke har sett? Det hender at mynder blir feite ja,og det er ikke pent.Ei heller sundt.

Og jeg synes du skal lese litt om de forskjellige myndene sin historie,så forstår du bedre hvorfor de ser sånn og slik ut.

Kan ikke heller dere som kan dette her fortelle meg litt eller kopiere litt over hit da, så slipper jeg å lete halve internett rundt?? Jeg sier ikke at hundene deres ikke er fine Tonje (for det synes jeg de aller fleste mynder er) men jeg sier bare at de tynneste hundene hadde sikkert ikke mistet et cert eller en BIR bare fordi den hadde 1 kg ekstra på kroppen slik at ikke ALLE kroppens ben stakk ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke heller dere som kan dette her fortelle meg litt eller kopiere litt over hit da, så slipper jeg å lete halve internett rundt?? Jeg sier ikke at hundene deres ikke er fine Tonje (for det synes jeg de aller fleste mynder er) men jeg sier bare at de tynneste hundene hadde sikkert ikke mistet et cert eller en BIR bare fordi den hadde 1 kg ekstra på kroppen slik at ikke ALLE kroppens ben stakk ut..

Nå orker jeg ikke lete nettet rundt for deg,det får du gjøre selv. Og jeg ser tankegangen din ang. utstilling, men jeg synes det er litt drøyt når det antydes at hundene blir holdt for tynne for å gjøre det bra på utstilling. Det er det ingen seriøse mynde/hundeeiere som gjør. Min whippet spiser så mye han vil han,og jaggu ser du ribbeina på han og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker jeg ikke lete nettet rundt for deg,det får du gjøre selv. Og jeg ser tankegangen din ang. utstilling, men jeg synes det er litt drøyt når det antydes at hundene blir holdt for tynne for å gjøre det bra på utstilling. Det er det ingen seriøse mynde/hundeeiere som gjør. Min whippet spiser så mye han vil han,og jaggu ser du ribbeina på han og.

Jeg ser den Tonje :lol: Får man ikke opp hunden i vekt, så gjør man ikke det. men da får man innrømme selv at man synes at hunden ikke hadde hatt vondt av en ektra kilo da. .Ikke si at hunden er i perfekt form :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den Tonje :lol: Får man ikke opp hunden i vekt, så gjør man ikke det. men da får man innrømme selv at man synes at hunden ikke hadde hatt vondt av en ektra kilo da. .Ikke si at hunden er i perfekt form :D

Nå kan jeg bare snakke for meg selv og min hund, men han er faktisk i knallform,selvom man kan se ribbeina. Han er perfekt i mine øyne faktisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den Tonje :D Får man ikke opp hunden i vekt, så gjør man ikke det. men da får man innrømme selv at man synes at hunden ikke hadde hatt vondt av en ektra kilo da. .Ikke si at hunden er i perfekt form ;)

Og hva er den "perfekte" form?

Din, min eller "Andersens" mening?

Etter min mening, Peersen's hund(er) er ikke for tynn(e).

Men smaken er som baken, den er delt. Har i min tid som saluki-eier møtt hele spekteret. "Hunden din er for tynn", det kom fra en med en rottis som knapt kunne gå pga overvekt. Burde jeg hørt på det? Eller burde jeg høre på de som sier min(e) hunder er i perfekt kondisjon og som også yter maks både i ringen og mest på banen som er min greie?

Tja, vanskelig det her gitt...

Jeg velger holde mine hunder heller en smule for tynne enn en smule for tykke, da er de mest lykkelige og kan gjøre/yte det de er skapt for. Noe eier burde ta lærdom av...... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble forklart tidligere i tråden hvorfor enkelte av myndene er så "tynne" som de er. De kommer fra veldig varme land, og da er det dumt å ha underhudsfett. Disse myndene har i tillegg tynn pels. Mynder som ikke kommer fra så veldig varme land - Whippet og Greyhound kommer fra England, ikke Afrika, sant? - har litt mer underhudsfett og litt tykkere pels. Rasehistorie er kjekt å vite litt om. Det står om opprinnelsesland og der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble forklart tidligere i tråden hvorfor enkelte av myndene er så "tynne" som de er. De kommer fra veldig varme land, og da er det dumt å ha underhudsfett. Disse myndene har i tillegg tynn pels. Mynder som ikke kommer fra så veldig varme land - Whippet og Greyhound kommer fra England, ikke Afrika, sant? - har litt mer underhudsfett og litt tykkere pels. Rasehistorie er kjekt å vite litt om. Det står om opprinnelsesland og der :lol:

Ok.. Den kjøper jeg ;) (men jeg synes fremdeles at enkelte av hundene er FOR tynne) men meg om det :P Det ser MYE bedre ut med feks den whippeten du la ut bilder av før her i tråden. Den så jo kjernesunn ut :D Men som du sier så er det jo forskjell på afrikanske og engelske raser :P ( mener dere at afrikanske mennesker som feks somaliere som bor i Norge bør være like tynne som de er i hjemmelandet da eller?? Sånn for å sette det heeelt på spissen :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Den kjøper jeg :D (men jeg synes fremdeles at enkelte av hundene er FOR tynne) men meg om det ;) Det ser MYE bedre ut med feks den whippeten du la ut bilder av før her i tråden. Den så jo kjernesunn ut :lol: Men som du sier så er det jo forskjell på afrikanske og engelske raser :P ( mener dere at afrikanske mennesker som feks somaliere som bor i Norge bør være like tynne som de er i hjemmelandet da eller?? Sånn for å sette det heeelt på spissen :P )

Okay, beklager - men nå er du bare dum.. At du syns at enkelte av hundene er FOR tynne, er like lite interessant som om jeg skulle syns at DIN hund har for mye barter eller for tønneforma i kroppen. Tipper du ikke hadde blitt overbegeistret om JEG sa at bikkja di var for tynn, kan du være så vennlig å gi den litt mer mat så den ikke ser sultefora ut? Kan det tenkes at det ville såret deg litt?

Ang den kommentaren din som liksom skulle være på spissen - vi avliver sjuke og gamle bikkjer. Burde vi gjøre det med folk og, bare for å sette det heeeeelt på spissen? Åh, er det forskjell på folk og hunder, sier du? Hmm..

Det var forøvrig ikke jeg som la ut noe bilde av en whippet, det var Tonje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, beklager - men nå er du bare dum.. At du syns at enkelte av hundene er FOR tynne, er like lite interessant som om jeg skulle syns at DIN hund har for mye barter eller for tønneforma i kroppen. Tipper du ikke hadde blitt overbegeistret om JEG sa at bikkja di var for tynn, kan du være så vennlig å gi den litt mer mat så den ikke ser sultefora ut? Kan det tenkes at det ville såret deg litt?

Ang den kommentaren din som liksom skulle være på spissen - vi avliver sjuke og gamle bikkjer. Burde vi gjøre det med folk og, bare for å sette det heeeeelt på spissen? Åh, er det forskjell på folk og hunder, sier du? Hmm..

Det var forøvrig ikke jeg som la ut noe bilde av en whippet, det var Tonje.

Du tar ikke poenget mitt her... Hvis Blondie en dag skulle bli for tynn så måtte jeg vel tåle å høre det?? men da hadde jeg heller ikke sagt til folk at hun var i perfekt form og at det er slik rasen skal være? greit at hunder er for tynne, tjukke, store, små, har feil farge eller pels, men da sier man heller ikke at hunden skal være sånn??

men greit, dette blir bare dumt.. Enig i det.. Mitt poeng kommer ikke frem her, så jeg gir meg med dette.. JEG synes at visse hunder hadde sett bedre ut med noen ekstra kilo på kropem uten at de så tjukke ut for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar ikke poenget mitt her... Hvis Blondie en dag skulle bli for tynn så måtte jeg vel tåle å høre det?? men da hadde jeg heller ikke sagt til folk at hun var i perfekt form og at det er slik rasen skal være? greit at hunder er for tynne, tjukke, store, små, har feil farge eller pels, men da sier man heller ikke at hunden skal være sånn??

men greit, dette blir bare dumt.. Enig i det.. Mitt poeng kommer ikke frem her, så jeg gir meg med dette.. JEG synes at visse hunder hadde sett bedre ut med noen ekstra kilo på kropem uten at de så tjukke ut for det..

Nei, du "måtte" ikke tåle å høre det? Du ser ikke MITT poeng her, og det er

a) At DU syns de ser for tynne ut, betyr ikke at de ER for tynne

b) DU veit ikke hva som blir gjort for å få hunden opp i vekt, ergo så vet du ikke om du er person nr 3791 person som kommenterer at bikkja ser sultefora ut..

c) Det er forskjell på hvor fort hunder forbrenner maten de får, akkurat som hos mennesker. Du kjenner sikkert noen som kan proppe alt de vil i trynet uten å legge på seg et gram? Sånne hunder finnes og, faktisk..

Jeg har hatt bikkje som syns han ikke trengte å spise mer enn hver 4-5 dag han, samme pokker hva jeg serverte ham. Jeg ble stoppet på gata en gang jeg, av ei dame som syns jeg trengte å gjøres oppmerksom på at han var for tynn - som at jeg ikke visste det, jeg LEVDE med bikkja, liksom.. Og når jeg sier noe sånt noe som at han var anorektiker, så tar dama fullstendig av og gauler ut: "Tror du virkelig at hunder har et så bevisst forhold til kroppen sin at de sulter seg for å se penere ut???" Det var SVÆRT lite hyggelig, særlig med tanke på alt vi prøvde for å få han til å spise.. Og nei, dette var ikke en mynde..

Jeg har og hatt en terv som syns at mat var oppskrytt, og det han gadd å spise, forbrant han uten å gjøre stort. For å få han opp i vekt måtte han få TO kilo kjøtt i døgnet.. Til sammenligning får mine 2 frøkner en kilo på deling i døgnet når de går på kjøtt, og det må fordeles sånn at ynstemann får mest, for eldstemann legger på seg bare av lukta av det omtrent. Han var - fortsatt til sammenligning - 70 cm høy i manken og veide 24 kg på sitt meste. Eldstefrøkna her er 61,5 cm høy, og er passe slank når hun veier det samme (nå burde hun gå ned halvannen kg).

Jeg blir - for å være helt ærlig - drit sur når det sitter en haug folk og kommenterer hvor mye for tynne andres bikkjer er, og hardnakket påstår at det er bare å fore de mer. Det er ikke sikkert at det "bare" er å fore de mer, og det er ikke sikkert at de SKAL fores mer. Det er svært svært få hunder i landet som er FOR tynne - selv blant myndene, selv om DU syns de bør legge på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av dem som synes enkelte mynder ser for tynne ut. Men da snakker jeg om min egen estetiske sans, og tar ikke stilling til om bikkja er kjernesunn eller ikke. Jeg synes ganske enkelt mynder er penere når de er en anelse avrundet i kantene. Av hundene Peersen viste bilde av, synes jeg bare den øverste var i nærheten av å være "mindre pen fordi den er tynn" - i mine øyne.

Men jeg lurer på en ting. Hvorfor har mynder en sånn vanvittig forbrenning? Det bugner vel ikke akkurat av mat der de kommer fra, hvordan har de klart å overleve med sånn forbrenning? Man skulle tro at nyttedyr som disse ble selektert på å være billige i kosten? Det har kanskje noe å gjøre med deres ekstreme aktivitetsnivå, at fysiologien bare blir sånn?

Opplys meg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du "måtte" ikke tåle å høre det? Du ser ikke MITT poeng her, og det er

a) At DU syns de ser for tynne ut, betyr ikke at de ER for tynne

b) DU veit ikke hva som blir gjort for å få hunden opp i vekt, ergo så vet du ikke om du er person nr 3791 person som kommenterer at bikkja ser sultefora ut..

c) Det er forskjell på hvor fort hunder forbrenner maten de får, akkurat som hos mennesker. Du kjenner sikkert noen som kan proppe alt de vil i trynet uten å legge på seg et gram? Sånne hunder finnes og, faktisk..

Jeg har hatt bikkje som syns han ikke trengte å spise mer enn hver 4-5 dag han, samme pokker hva jeg serverte ham. Jeg ble stoppet på gata en gang jeg, av ei dame som syns jeg trengte å gjøres oppmerksom på at han var for tynn - som at jeg ikke visste det, jeg LEVDE med bikkja, liksom.. Og når jeg sier noe sånt noe som at han var anorektiker, så tar dama fullstendig av og gauler ut: "Tror du virkelig at hunder har et så bevisst forhold til kroppen sin at de sulter seg for å se penere ut???" Det var SVÆRT lite hyggelig, særlig med tanke på alt vi prøvde for å få han til å spise.. Og nei, dette var ikke en mynde..

Jeg har og hatt en terv som syns at mat var oppskrytt, og det han gadd å spise, forbrant han uten å gjøre stort. For å få han opp i vekt måtte han få TO kilo kjøtt i døgnet.. Til sammenligning får mine 2 frøkner en kilo på deling i døgnet når de går på kjøtt, og det må fordeles sånn at ynstemann får mest, for eldstemann legger på seg bare av lukta av det omtrent. Han var - fortsatt til sammenligning - 70 cm høy i manken og veide 24 kg på sitt meste. Eldstefrøkna her er 61,5 cm høy, og er passe slank når hun veier det samme (nå burde hun gå ned halvannen kg).

Jeg blir - for å være helt ærlig - drit sur når det sitter en haug folk og kommenterer hvor mye for tynne andres bikkjer er, og hardnakket påstår at det er bare å fore de mer. Det er ikke sikkert at det "bare" er å fore de mer, og det er ikke sikkert at de SKAL fores mer. Det er svært svært få hunder i landet som er FOR tynne - selv blant myndene, selv om DU syns de bør legge på seg.

Takk, 2ne . Nå slapp jeg å irritere meg sånn OG jeg slapp å skrive et helt innlegg som sikkert hadde blitt ekstremt uoversiktlig og rotete. *Hurra for 2ne som skriver veldig bra* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, jeg har nå lest hele denne diskusjonene fra ende til annen, og det er bare å beklage folkens, men jeg synes dette er latterlig! Jeg måtte til og med registrere meg som bruker her for å legge inn en kommentar. Jeg er til vanlig ikke den som slenger meg ut i diskusjoner om "alt og ingenting".

Jeg er selv mynde-eier, så da vet dere allerede "hvilken side" jeg er på, så har vi avklart det med det samme.

Jeg har heller ikke noe nytt å tilføye, de andre mynde-folkene her inne har sagt det som kan sies om tema.

Det jeg vil si, er at enkelte kommentarer nesten skremmer meg... Er det virkelig "hunde-mennesker" der ute med SÅ liten hundekunnskap?? Takk og pris ser jeg jo også til min glede at det finnes mange fornuftige hundemennesker der ute også, som tross at de har helt andre raser skjønner hva en mynde faktisk er! Takk til dere! Men til dere som til stadighet ser utmagrede mynder på utstillinger rundt om i landet, fortell meg gjerne hvor dere ser disse. Jeg har ikke all verdens fartstid på utstilling, men har da vært på noen nå, og jeg kan inntil denne dag ikke huske å ha sett en eneste utmagret mynde noe sted. Ikke på coursing heller for den del.

Og så må jeg si meg enig med Tøfflus, JA smaken er (heldigvis) delt. Hadde vi ikke hatt forskjellige preferanser hva gjelder hunder, så hadde ikke alle dagens hunderaser eksistert, enkelt og greit. Og JA, det er selvfølgelig lov å synes at kraftigere hunder er finere enn spinklere hunder, og vise versa. Men det behøver ikke nødvendigvis bety at f.eks en saluki som er spinkel er en utmagret og usunn hund fordi den er tynnere enn en rottweiler. Og dette går også andre veien, det betyr heller ikke at en rottweiler er overvektig og usunn fordi den er tykkere enn en saluki. Derfor synes jeg det blir i overkant drøyt når dere begynner å påstå at "myndefolk sultefòrer hundene sine". Jeg har personlig ikke vært borti et miljø med bedre "matvaner" for sine hunder enn myndefolkene jeg kjenner. Og jeg kjenner DEFINITIVT ingen som sultefòrer hundene sine! Men jeg kjenner MANGE som trener dem MYE. Kanskje DET kan ha noe med hundenes form å gjøre???! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RASEBESKRIVELSE FOR SLOUGHI

Opprinnelsesland/

hjemland:

Marokko.

Helhetsinntrykk:

Meget edelt og elegant inntrykk pga sin holdning, tynne hud

og tørre muskulatur.

Viktige

proporsjoner:

Hannhunder med ideell mankehøyde på 70 cm:

kroppslengden fra skulderleddet til sittebensknuten 67-68 cm;

tisper på 65 cm kroppslengde på 62-63 cm.

Lengde (skulderledd-sittebensknute):mankehøyde=9,6:10

Brystdybde:mankehøyde = 4:10

Snute:skalle = 1:1

Halslengde:hodelengde = 1:1

Adferd/

temperament:

Stolt og verdig, meget knyttet til sin eier og forsvarer ham

hvis nødvendig. En utholdende jakthund, men likevel en

trivelig selskapshund.

Hode:

Sett fra siden langt, elegant, edelt, men forholdsvis kraftig.

Sett ovenfra meget langt kileformet med skallen som

bredeste del og gradvis avsmalnende mot spissen.

Skalle: Ganske bred, flat sett fra siden. Fra øre til øre er skallen 12-

14 cm. Tydelig avrundet bak og buer harmonisk mot sidene.

Meget lite markerte øyebrynsbuer og pannefure. Nakkeknøl

og isseben så vidt synlig.

Stopp: Knapt markert.

Nesebrusk: Sort. Tilstrekkelig kraftig til ikke å virke spiss. Godt åpne

nesebor. Da den ikke holdes oppe av noen knokkeldel,

dannes en svakt fallende linje.

Snuteparti: Formet som en langstrakt kile uten overdrivelse, omtrent like

lang som skallen. Rett neserygg helt fra roten.

Lepper: Tynne, myke, dekker akkurat underkjeven. Munnvikene så

lite synlig som mulig.

Kjever/tenner: Normale tenner, sterke og jevne kjever. Saksebitt.

Norsk Kennel Klub 3

Øyne: Store, mørke, velplasserte i øyenhulene. Noen ganger ikke

helt åpne grunnet lett skråstilte øyelokk. Mildt, men litt trist og

drømmende uttrykk. Når pelsfargen er lys er øynene vanligvis

ravfarget. Pigmenterte øyelokksrender.

Ører: Høyt ansatte, litt over øyenhøyde. Henger tett inntil hodet,

ikke for store, trekantede og lett rundet i spissen.

Hals: Lang med god reisning fra skuldrene, lett nakkebue. Halsen

tydelig samme lengde som hodet. Huden tynn og stram helt

uten løs halshud. Pelsen meget kort.

Forlemmer:

Helhetsinntrykk: Rette og parallelle.

Skulder: Lang og skråstilt.

Overarm: Kraftig.

Underarm: Benet og muskuløs.

Mellomhånd: Smidig og sterk.

Poter: Tørre og langstrakt ovale, kan ta form som en harefot hos

lettbygde hunder. De to midterste tærne tydelig lengre enn de

øvrige. Sorte eller pigmenterte klør.

Kropp:

Overlinje: Myk og harmonisk hvelvet med fremtredende hoftebensknuter

på høyde med eller høyere enn manken.

Manke: Godt fremtredende.

Rygg: Kort, nesten vannrett.

Lend: Kort, tørr, bred og lett hvelvet.

Kryss: Benet, bredt og skrånende, men ikke sterkt avfallende.

Bryst: Ikke for bredt. Når knapt til albueleddet. Velutviklet i lengden.

Flate ribben. Brystbenet langt og oppoverbuet.

Underlinje/buk: Jevnt buet, verken for kantete eller for opptrukket.

Hale: Tynn og tørr, ansatt i forlengelse av krysset, båret under

rygglinjens forlengelse. Skal nå minst til haseleddet. I hvile er

spissen tydelig bøyet.

Norsk Kennel Klub 4

Baklemmer:

Helhetsinntrykk: Rette og parallelle sett bakfra. Flate muskler, fremtredende

sener.

Lår: Flatt og muskuløst.

Underlår: Langt og meget muskuløst.

Haser: Kraftige, velvinklete.

Mellomfot: Kraftige, uten sporer.

Poter: Som forpotene.

Bevegelser:

Skritt, trav og galopp. Smidige og flytende, med lang

skrittlengde, jordvinnende.

Hud:

Meget tynn og stram uten folder eller overflødig halshud.

Pels:

Hårlag:

Meget kort, tett og fin.

Farge:

Fra lys sandfarget over alle tenkelige nyanser til rød

sandfarget (fawn); med eller uten sort maske, med eller uten

sort mantel, med eller uten sorte hårspisser; brindle.

Størrelse og vekt:

Mankehøyde: Hannhunder: 66-72 cm

Tisper: 61-68 cm

Feil: Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil.

Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er

i relasjon til rasebeskrivelsen.

− Ukorrekt forhold mellom kroppslengde og mankehøyde

− Litt for grovt hode og kropp

− For lite eller for mye markert stopp

− For lye øyne

− Ikke vannrett overlinje

− Krysset smalt eller for avfallende

− Ikke tilstrekklig opptrukket buk

− For hvelvede ribben

− Brystet ikke langt nok, sett fra siden for kantete eller for

buet underlinje

− Halen for kort, for behåret, dårlig haleføring

− Runde og fremtredende muskler

− Hard og grov pels

Norsk Kennel Klub 5

− Liten hvit flekk på brystet

Diskvalifiserende

feil:

Hunder som viser tegn på aggressivitet og/eller har fysiske

defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.

− Kroppen tydelig lengre enn høy, hoftebena lavere enn

manken

− Upigmenterte områder på slimhinnene

− Over eller underbitt

− Stå eller tippører, for lange ører, rosenører

− Halvlang pels

− Faner på ben eller hale

− Hvite sokker; større, hvite tegninger

− Farve ikke i henhold til standarden

OBS

Hannhunder skal ha to normalt utviklede testikler på normal plass.

Rasebeskrivelsen er oversatt fra gjeldende FCI-standard.

Norsk Kennel Klub, 19. september 2001

Hvor står det her at ribbena skal være GODT synlige??

Jeg anklager INGEN her for å ikke fore hundene. . Jeg vil bare vite om dere synes de tynneste av myndene er i aksebtabel form jeg ,eller om dere gjerne skulle hatt de opp i vekt selv. .Jeg har full forståelse for de som ikke klarer å få hundene opp i vekt selv om de gir hundene alt de kan spise ;)

*Dobbelpost, bruk redigerings- og siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Sier ikke du annklager, men så mange som trur vi "myndefolk" ikke forer hundene.. det er en aktiv gruppe(noen mer enn andre såklart). :lol: Min lille tiste greier ikke stå stille over hode, prøvde og sette hu i en mindre hundefård en bitteliten periode så hun kunne roe seg men det blir til at hun finner noe og hoppe opp og ned, opp og ned ifra og bruke energi der. noen mynder legger ikke på seg før de er eldre, og noen kanskje aldri :D hehe :P

(Skjønner ikke helt dette dyresone greiene og svare og sånn så kan hende det blir en del feil her:P. Hehe :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom vi "ikke myndefolk" kanskje har så veldig peiling på dette med vekt av akkuratt denne rasen og hva som er bra for de å veie og greier, så har vi vell all rett til å synes at de ser tynne ut..for det gjør de faktisk. Dere sier selv at de skal være tynne, og da er det jo ingen god grunn til å bli provosert og begyne å mase om at den skal være slik, da er det vel bare bra at vi sier, oi den var tynn..eller? Når vi sier det betyr det jo ikke at vi sier de er stygge.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom vi "ikke myndefolk" kanskje har så veldig peiling på dette med vekt av akkuratt denne rasen og hva som er bra for de å veie og greier, så har vi vell all rett til å synes at de ser tynne ut..for det gjør de faktisk. Dere sier selv at de skal være tynne, og da er det jo ingen god grunn til å bli provosert og begyne å mase om at den skal være slik, da er det vel bare bra at vi sier, oi den var tynn..eller? Når vi sier det betyr det jo ikke at vi sier de er stygge.. :S

Hva hadde du tenkt om jeg hadde sagt til deg; "Oj, den hunden din var kanskje litt tykk???"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...