Gå til innhold
Hundesonen.no

Europas peneste hund

RSKFarsbo

Recommended Posts

*klippet*

Poenget er jo at mestedelen av myndene IKKE er normalvektige ,så derfor bør de fetes littegrann opp..

Hvis de i utgangspunktet var normalvektige så ville jeg ikke komme med kommentarer om at de er for tynne...

Hvis du sa til meg at jeg burdte feite opp min normalvektige Corso så hadde jeg bare svart at hunden har nettopp det ;en normalvekt der det er ikke for mye av hverken fett eller bein.Men er som den skal..og at det derfor ikke er nødvendig å feite opp.

Øhhh, litt motstridende kanskje? Er vel mest synsing og meninger fra din side om normalvekten på en mynde vil jeg tro...

Og din innehar normalvekt? Så om jeg syntes den er for fet tar jeg feil. Helt greit, hakke peil på rasen.

Men sier jeg at min mynde er normal tar jeg også feil?

Eller er det du som avgjør hva som er normalvekten på de ganske raser?

Isåfall, yakk, støv smaker ikke godt...

Men det som ofte er med mynder er at de er både spinkelt bygget og for tynne i tillegg..

Og der var vi igjen, er det du som avgjør at sånn er det? Bare lurer jeg...

Det bør jo være det faktum at den er spinkelt bygget,og konstruksjonen sånn ellers som gir god bevegelighet og fart?

Mjaaa, med tanke på at Årets LC-mynde faktisk er av den større og grovere typen og har en ganske så solid beinstamme, løper ca 65 + kmt over en ca 7-800 m distanse og vender på en femøring faller det argumentet på sin egen urimelighet?

Men noen av de spinkle løper også ganske bra. Faktisk løper de bra de som er midtimellom også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 144
  • Created
  • Siste svar
Hadde du tatt deg bryet med å lese artikkelen, hadde du kanskje fått med deg at hunden på bildet var offer for vanskjøtsel og ikke gitt tilstrekkelig mat av eierne sine - noe som selvsagt vil føre til avmagring av enhver hund, uansett rase.

Det er jo rørende at du har slik omtanke for våre stakkars avmagrede mynder. Jeg kan kanskje berolige deg litt - det skal mer enn et par dagers magevondt til før en hund blir seende ut som den på bildet. Den er fullstendig fri for såvel fett som muskler, og en mynde i god form har nok av begge deler til å klare seg like lenge som enhver annen normalvektig hund. Om jeg i tillegg kan fortelle deg at fleste mynder har "mager av stål", kan du kanskje sove bedre i natt?

Det jeg skrev der var satt på spissen om du ikke skjønte det..

Jeg var litt spydig faktisk,i likhet med flere andre så hender det at det kommer fra meg og... :ahappy:

Som om jeg ikke har sett og lest en artikkelen...

Ja men jøsses,trenger bare å søke på nettet å gå på utstillinger så ser man jo hva som er av mynder...

Noen av dem er akkurat sånn som JEG MENER(husk jeg har lov å mene det jeg vil da)er normalvektige.

Synes virkelig myndefolket tar av her ja,haha.. Har liksom ikke lov å uttale meg om at jeg synes alt for mange mynder er for tynne uten å få sånne spydigheter.Det er jo helt sprøtt!

Som sagt er det like stygt med en "komle Corso,Rottweiler" på fyrstikk bein,og en eier som sier "hunden min er så kraftig"

Ler meg ihjel...Hadde liksom sett litt bedre ut om det ikke var så mye fett på kroppen..så det går somsagt begge veier.

At ikke folk klarer å se hvilken normalvekt som passer deres hund er meg rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

At ikke folk klarer å se hvilken normalvekt som passer deres hund er meg rart.

Og der kom det jammen igjen..

Ser du ikke hva du skriver?

Jeg tar overhodet "ikke av" for at du syntes de fleste mynder er for tynne, men les din egen setning en gang til og forsøk å forstå hva du selv skriver.

"Folk klarer ikke se....". Du sier at type jeg ikke klarer å se om min mynde har normalvekt eller ikke, men det gjør du?

Hallo da...

ER du den ansvarlige for å avgjøre hva normalvekten på en hund/mynde er? Siden du så bastant IGJEN hevder å vite best.

Om du MENER, det er en annen sak, seff skal du få mene hva du vil, men her hevder du.

Og jeg er igrunn revnende likegyldig til hva du syntes om mynder og vekt jeg, det er ikke myndens vekt jeg kommenterer her, men dine påståeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste artikkelen,har sett utallige programmer om slike ting..

skjedde noe feil med qoutingen ja,men men..ble dobbelt..trodde jeg måtte skrive på ny

Uansett,ja den Ambullen synes jeg er for tynn,det kan en blind mann kjenne,og en svaksynt se til og med.

Hunden har det helt sikkert godt,det er ikke vanskjøtsel det er snakk om her...så hvor denne biten kommer fra ser ikke jeg.

Det det er snakk om er hvorfor må myndene se slik ut?Klarer de ikke være friske med normalvekt,som vil si (i mine øyne)at de ikke har utstikkene bein...slik som flere mynder jeg treffer har.

Jeg har jo internett så et er bare å søke på myndedyr så ser man jo hva som i flertatt representerer rasen.

Ser en del med det jeg anser for å være vanlig vekt,men det er i mindretall..Også dem som jeg ser live.

Man trenger nok ikke være myndespesialist for å se om en hund er tynn eller ikke..

På samme måte som en aldri kunne forsvare at en hest så slik ut pga at den gikk i trav..Det er såvidt jeg ser en viss mal over hva som er normalvekt på hest som hund,så NEI ..spar meg for kommentarer om det er jeg som bestemmer den..

Det er det selfølgelig ikke.

Jeg ser bare ikke problemet med å ha en mynde som er uten synlige bein?

Og når har jeg sett myndene til noen her inne?Kan hende dem ikke har utstikkende bein..

Jeg snakkte faktisk ikke om deres hunder,selv om de er mynder..

Kanskje er dere sånne som gir dem mat,og ikke skylder på at de er spinkelt bygd og derfor skal ha utstikkene bein i tillegg?Jeg snakker om hunden som vant,og resten av de myndene som jeg ser på nettet,eller live..

Skal heller uttale meg om deres mynder etter å ha sett dem...

Men egentlig så er jeg ikke interessert i å snakke om mynder,selv om de er flotte som hunder..

Syns det er merkeligf at folk tar helt av bare fordi jeg kommenterer hundene..Hvor ofte diskuteres ikke alt annet ved andre raser?

Til å begynne med var det faktisk bare et spørsmål om hundene ble foret for å være slik eller om de bare er slik...

Men jeg tror det har med foring å gjøre.

Ellers var kommentaren om at det burdte være konstruksjon,og byggning som avgjorde fart og bevegelighet sagt fordi det ikke bør være om hunden har utstikkene bein eller ikke..

For det var faktisk noen som sa at bevegelsene ikke ble de samme..Det synes jeg er merkelig,fordi om hunden får dårligere bevegelser ved å ha usynlige ribbein så er det noe galt et sted...Eller?

Så om en grov mynde har flotte og kjappe bevegelser så er jo det flott...da er jo det bevist at hundene kan få lov å ha mer kjøtt uten å bli hemmiser av den grunn...For det høøres nemlig ut som de blir det hvis de får mer kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakkte faktisk ikke om deres hunder,selv om de er mynder..

Kanskje er dere sånne som gir dem mat,og ikke skylder på at de er spinkelt bygd og derfor skal ha utstikkene bein i tillegg?

Okay, du skjønner ikke hvorfor myndefolk reagerer? Kan det være formuleringen din, tror du? "Kanskje er dere sånne som gir dem mat", liksom? Her antyder du jo at mynder generelt (fordi det i følge deg er et mindretall som er "normalvektig") nærmest SULTES - og du skjønner fortsatt ikke HVORFOR myndefolk syns du er i overkant fordomsfull og særdeles uvitende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skjønner ikke at de reagerer på det egentlig...som om det var personlig?

Det er jo synlig på flere at de ikke får nok mat,om man ser bort ifra at "de skal liksom være slik fordi de beveger seg bedre og er spinkelt bygget og derfor er det helt naturlig"

Det er jo ikke til å stikke under en stol at mange mynder ikke ser ut til å få nok mat...

Folk må stå for det de selv gjør..Jeg snakker ikke om sulting og mishandling..men jeg forstår bare ikke HVORFOR dem ikke får litt mer mat for å skjule ribbein og ellers utstikkende bein..

Da er det vel bare snakk om "moten" og at slik skal det være! For slik ser de liksom ut mange steder i verden,og derfor er det liksom godtatt og okei? De blir syke uten ribbein?

Er det så rart å lure på det da?Djises!

Jeg påstår ikke at alle er slik og at folk vanskjøtter hundene sine,så når folk begynner å skrive om ting som ikke er sagt så blir det kjedelig.For da må jeg kommentere fantasi greiene gang på gang.

Lurer på om jeg skal ha kineseren min så tynn?Den er jo liten og ikke sånn kraftig egentlig..Og den beveger seg sikkert bedre og er friskere om jeg ser litt bein på den..JA det var lurt.Gjør det samme med alle hundene jeg..Så spør jeg folk på gata hva de syns etterpå..Eller kanskje jeg ikke behøver å spørre?De ser vel selv,og jeg vil vel få så mange ubehagelige kommentarer at det er flaut å gå med hundene..

Nei du jeg tror jeg dropper det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om en grov mynde har flotte og kjappe bevegelser så er jo det flott...da er jo det bevist at hundene kan få lov å ha mer kjøtt uten å bli hemmiser av den grunn...For det høøres nemlig ut som de blir det hvis de får mer kjøtt.

Feil igjen.

Denne her har definitivt ikke mye "kjøtt" og har "utstikkende bein" (den spiser så mye den vil ha i sesongen) og er for mange stor, grov og tung. Allikevel strutter den av glede og sunnhet, råhet og kraft, noe som også blir kommentert på utstillingskritikker. Den løper faktisk også like godt når den har vært en smule overvektig, altså UTEN synlige bein av noe slag annet enn de fire den løper på, dog er farten pittelitt redusert.

http://picasaweb.google.com/JanErikSandbae...767616673392082

Edit: leste ditt neste innlegg og "rest my case". Ha du din overbevisning og la mynder få være mynder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg surfer på disse sloughi,azawakh,osv så ser jeg noen få sånne hunder som den er den på bilde 4 til høyre..men de fleste er som den andre som løper ..Det er i grunnen bare derfor jeg sier det jeg sier,fordi den var akkurat passe den på bilde 4,i forhold til hva jeg anser å vær normalvekt,uansett rase.Det kler hunden å se slik ut..hvorfor er det ikke slike som dukker opp når man søker?er den hunden liksom feit?unormal?stygg?feil? jeg ville sagt helt vanlig

http://www.vdh-lv-hessen.de/rasseportrait.php?rasse=404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og altså igjen.... jeg tror i alle år jeg ALDRI har hørt en dyktig veterinær, eller en utstillingsdommer, som er de som faktisk ser og tar på hundene, har klaget over at flertallet av myndene er usunt tynne. Nå kjenner vi endel mynder, og ja, noen er magre - men nå synes jeg magert er bra, hvis det er en veltrent hund med skinnende pels og god helse. Det gjelder alle hunder, inklusive rottweilere, der flertallet virker mer eller mindre overvektige når man ser dem - særlig hvis man har sett noen veltrente bruksrottweilere.

For spinkle, ja, det kan nok noen dommere innvende om myndene. Men en spinkelt bygd hund er faktisk i stand til å være rund eller tjukk altså.

Og studier viser altså, for å gjenta meg selv i håp om at det når inn til den som mener det finnes en armada med myndesultere - såvel som en grusefull Tøddel-sulter! - så er altså for tynne hunder et minimalt (!) problem sammenlignet med alle de overvektige, fra de som er grovt tjukke til de som har akkurat det lille ekstra.

Mynder er ekstremløpere, og det nytter lite å komme med lett overvekt når de skal yte maks - det er vel nokså sannsynlig skadelig (derimot kan hunder med godt løpshode og sterk drive nærmest vinne "på tross" av anatomien eller kanskje også vekten). Pluss på med tynn hud og lite kroppsfett, så ja, det vil synes at de er slanke. Men de er vel fremdeles blant de sunnere rasene... sånn apropos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skjønner ikke at de reagerer på det egentlig...som om det var personlig?

Det er jo synlig på flere at de ikke får nok mat,om man ser bort ifra at "de skal liksom være slik fordi de beveger seg bedre og er spinkelt bygget og derfor er det helt naturlig"

Det er jo ikke til å stikke under en stol at mange mynder ikke ser ut til å få nok mat...

Folk må stå for det de selv gjør..Jeg snakker ikke om sulting og mishandling..men jeg forstår bare ikke HVORFOR dem ikke får litt mer mat for å skjule ribbein og ellers utstikkende bein..

Da er det vel bare snakk om "moten" og at slik skal det være! For slik ser de liksom ut mange steder i verden,og derfor er det liksom godtatt og okei? De blir syke uten ribbein?

Er det så rart å lure på det da?Djises!

Jeg påstår ikke at alle er slik og at folk vanskjøtter hundene sine,så når folk begynner å skrive om ting som ikke er sagt så blir det kjedelig.For da må jeg kommentere fantasi greiene gang på gang.

Lurer på om jeg skal ha kineseren min så tynn?Den er jo liten og ikke sånn kraftig egentlig..Og den beveger seg sikkert bedre og er friskere om jeg ser litt bein på den..JA det var lurt.Gjør det samme med alle hundene jeg..Så spør jeg folk på gata hva de syns etterpå..Eller kanskje jeg ikke behøver å spørre?De ser vel selv,og jeg vil vel få så mange ubehagelige kommentarer at det er flaut å gå med hundene..

Nei du jeg tror jeg dropper det...

Veit du hva? Jeg kjenner jeg blir provosert til langt inn i ryggmargen av fordommene og dumheten din - beklager! Se hva jeg har uthevet her i hva du har skrevet, og fortell meg at du ikke mener at de myndene DU syns er for tynne, burde få mer mat? Også skjønner du ikke hvorfor myndeeiere reagerer, når du i tillegg skriver noe så idiotisk som at de aller fleste myndene DU har sett, er undervektige - og derfor, i følge ditt ressonement, får for lite mat?

Nei, det blir bare for DUMT.. Rett og slett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan ikke annet enn å le jeg. Når det hentydes at Töddel ikke får nok mat.

På den tiden da bildet ble tatt fikk han 1,5 kilo V&H om dagen. :)

Nei, jeg er enig med Akela, og jeg har diskutert det samme i andre kretser så busta føyk. Hunder har det langt bedre når er er tynne, enn når de har et lag med spekk som skjuler ribbein, under- og overlinje.

Jeg har alltid merket stor forskjell på mine hunder, i forhold til overskudd, energi og kondisjon, og det på bare en halvkilo eller to. Endringene har vært merkbare, og hundene mer veltilpassede.

Så ikke kom her og si at hunden min er for tynn, han har bevist det motsatte dag etter dag inntil for litt siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det det er snakk om er hvorfor må myndene se slik ut?Klarer de ikke være friske med normalvekt,som vil si (i mine øyne)at de ikke har utstikkene bein...slik som flere mynder jeg treffer har.

Og det er vel dette det hele bunner i:

At du tar som en selvfølge, som en opplest og vedtatt lov, om at normalvekt=ikke utstikkende bein.

Da er det jammen ikke rart du synes mange mynder er tynne.

Er den den greia med at ribbena skal kjennes når du stryker over, men ikke sees?

En kjent tommelfinger-regel, som i min mening blir meget feil på en del raser.

Friske, energifulle hunder med ribben stikkende ut er vel ikke et reelt problem i dagens samfunn, på verken mynder eller andre raser. Runde, vaglende, overvektige hunder hvor man ikke ser antydningen til et ribben er vel helt klart et mer reellt problem, slik flere her har påpekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk ikke klarer diskutere uten å direkte håne og kalle andre dumme...Bare fordi man mener noe annet så er man dum.Hva vet dere om at jeg er dum?Kan hende dere er dumme?Hvem vet?Kommer an på va man mener..Mange mener dere er dumme,mange syns jeg er fjern..

Smak å behag,folk er forskjellige,og jeg står for det jeg mener og snur ikke på det.Enkelt å greit.

Om andre har behov for å gå på person osv så velbekommme..

Livet er for kort til toskete diskusjoner..der man ikke er enige uansett og at folk håner folk som ikke er enige.DUMT?

Ja jøss!

Kos dere med myndene deres om de er radmagre eller vanlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det toskete er å beskylde eiere av mynder for å sultefôre dem jeg da. Eller rettere sagt: Egentlig er det mer uvitende, og derigjennom indirekte - eller ubevisst - ondsinnet. Siden du først drar det igang, Inustaff... Og jeg legger merke til at du velger å "overse" det som jeg og Mari skriver; om hvor minimal faren med undervektige hunder er i forhold til overvektige, og hva som faktisk er reelt - og ikke eksisterer bare inni noens hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg surfer på disse sloughi,azawakh,osv så ser jeg noen få sånne hunder som den er den på bilde 4 til høyre..men de fleste er som den andre som løper ..Det er i grunnen bare derfor jeg sier det jeg sier,fordi den var akkurat passe den på bilde 4,i forhold til hva jeg anser å vær normalvekt,uansett rase.Det kler hunden å se slik ut..hvorfor er det ikke slike som dukker opp når man søker?er den hunden liksom feit?unormal?stygg?feil? jeg ville sagt helt vanlig

http://www.vdh-lv-hessen.de/rasseportrait.php?rasse=404

Men nå er det forskjeller på raser da: de er forskjellig bygd, har forskjellige anlegg for muskelmasse osv. Hvis det står i rasestandarden at hunden skal være kompakt så skal den se vesentlig annerledes ut enn en setter eller mynde - som ikke skal være kompakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Europas peneste hund var vel overskriften på posten...kikke på bilde..

Jeg antar egentlig at hunden så noe lykkeligere enn dette ut i ringen, bildet i VG så mer ut som den ønsket seg langt vekk (forståelig, er jo tross alt utstilling den er på)

Rasestandard i hovedtrekk sier noe om symetri, eleganse og aktivitet, jo - på bildet var den jo både symetrisk og elegant - spesielt aktiv ser den jo ikke ut da, ser heller ikke ut til å ønske noe aktivitet.. Syns jo på bildet den mangler mye muskelmasse i forhold til hva jeg forventer av en jakthund (men utstilling bryr seg jo overhode ikke om bruksdugelighet, så greit nok)

Intelligens og selvstendighet lyser det ikke av bildet - men greit nok, er bare ett foto, på en utstilling. Utover det, fysisk sett lik rasestandard - ja, sikkert en pen hund. Men igjen, mangler mye på muskelsiden og vesen-siden for min del, igjen, bare ett foto).

Europas peneste? Har ikke sett de andre. Umulig å si noe. (mine er jo pener da siden jeg liker dem :) )

Pen bygning - ja sikkert i forhold til rasestandard - som brukshund, nei (ikke for min del) alt for dårlig muskelsatt.

Er utstilling en måte å finne pene hunder som både fungerer bruksmessig og eksteriørmessig - Nei. Bruksdugelighet og mentalitet bør være førsteprioritet, er ikke den bra nok så kan vinklene, rygglengde og pels være så bra de bare vil for min del.

Jeg liker i førstehånd gjeterhund jeg da, skinner sikkert gjennom - men av myndene så er saluki og borzoi favorittene. Det bildet der ville ikke fått meg til å sukke (i velbehag) over mynder overhode. Ingen annen rase i den positur heller for den saks skyld. Bikkja er sikkert pen den bygningsmessig, men den representerer for meg ingenting i forhold til stolte dyr med selvtillit og bruksdugelighet.

Så total dom: møter penere hunder hver dag på tur enn det bildet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En saluki skal ha lange, flate og tørre muskler. Ved siden av f.eks. en greyhound vil den alltid se lite muskuløs ut. Det har med jaktform og terreng å gjøre - en tungt muskelsatt saluki vil ikke ha den utholdenheten som kreves i terrenget den jakter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: må bare le litt av OT diskusjonen her inne. Ikke rart folk kaster meg stygge blikk noen ganger når jeg går tur med hundene mine, noen har faktisk sagt høyt mellom seg så dem vet jeg hører hvor stygg hund jeg har..- forer hun ikke bikkja eller?? Når jeg ser hva "ikkemynde" folk sier og tror om oss med mynder. Jeg har aldri i verden hørt noe så idiotisk som og tro flesteparten av myndeeiere går inn for og ikke fore hundene sine godt nok?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inustaff: Hvis du virkelig mener at mynder bør legge på seg 5-10 kg, så må du virkelig være spikka hakke gal... DET hadde vært dyreplageri det. Synes du at Ambullen var for tynn? Se på musklaturen til hunden, en avmgret hund, eller en hund som ikke får nok mat, får ikke slike muskler, det er fysisk umulig det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er, i følge Inustaff, en sultefôret mynde:

resized__MG_1430-01.jpg

Han har tydelig utstikkende ribbein, han har fem ryggvirvler som stikker opp, og hoftebeina hans stikker også veldig tydelig opp.

Han spiser V&H pluss diverse kjøtt, fett, innmat og bein, og han får så mye mat han bare vil ha. Det er hans eget valg å være så "mager" som han er.

Han er forøvrig både Norsk og Svensk utstillingschampion, og ble Best In Field på den internasjonale Lure Coursing-prøven her i Norge i fjor. Han har hittil deltatt på tre LC-prøver, og har vært blant topp 5 på alle prøvene, basert på samlet poengsum. Så det er tydelig at han virkelig har lidd av all sultefôringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...