Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjokoladehjelp?

Mari

Recommended Posts

Har lovt bort kake i morgen på treningsgruppe, så jeg må på butikken og handle.

Hva skal jeg kjøpe, og av hvilke merker?

Oppskriften sier følgende:

340 g semisweet chocolate

112 g unsweetened chocolate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke helt å satse på "kanskje" enda. Nemlig lyst til å imponere litt, ikke minst sette standarden til når andre skal lage kake. Pur egoisme med andre ord. :P

Mørk kokesjokolade har vel tilsatt sukker? Jeg tenkte kanskje det var sånn 70% sjokolade eller noe?

Sannsynligvis blir det mer fancy enn Freia også. Skal det værre, så skal det værra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mørk kokesjokolade eller sånn selskapssjokolade som er semisweet da, og 70%kakaosjokoladen som er unsweet?

Logisk i mitt hode ivaffal. Bekreftelse anyone?

Jeg og vil besøke mari og få kake. ;)

Du er som alltid hjertelig velkommen! Men litt langt kanskje... :P

Finnes det en Chocvan butikk i Tønsberg området mon tro? Problemet mitt er nemlig at jeg ikke vet 100% sikkert hva de forskjellige sjokoladene er på norsk. :P Men takk alikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en Chocvan butikk i Tønsberg området mon tro? Problemet mitt er nemlig at jeg ikke vet 100% sikkert hva de forskjellige sjokoladene er på norsk. :P Men takk alikevel. ;)

Tror ikke det er en butikk, mer et matleksikon :P

Du kan prøve å få tak i "Toll House real semi-sweet chocolate morsels"(chocolate chips). De har det som regel i velassorterte butikker. Ellers har sikkert merket Valrhona det du er på utkikk etter.

Istedet for unsweetened chocholate ville jeg gjort som det står på siden jeg linket til:

"One ounce unsweetened chocolate = 3 tablespoons unsweetened cocoa plus 1 tablespoon unsalted butter or margarine or

shortening or vegetable oil. Using cocoa may leave a powdery taste, but it usually makes the product moister and more flavorful."

Jeg har brukt denne metoden med godt resultat. Eventuelt kan du bruke 86% sjokolade og redusere bittelitt på sukkermengden.

Edit:

Ifølge wikipedia har semi-sweet chocolate det samme kakaoinnholdet som vanlig kokesjokolade omtrent(mulig litt mindre), så da kan du sikkert bruke det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er en butikk, mer et matleksikon ;)

Ja, jeg tulla. :P Sånn for å understreke at jeg, sjokoladenoob som jeg er, ikke fikk så mye hjelp fra den linken. :P

Du kan prøve å få tak i "Toll House real semi-sweet chocolate morsels"(chocolate chips). De har det som regel i velassorterte butikker. Ellers har sikkert merket Valrhona det du er på utkikk etter.

Skal se hva jeg finner på Meny. Noe med velassotert finner jeg ikke i nærheten da det ble for mye pes å dra til byen.

Eventuelt kan du bruke 86% sjokolade og redusere bittelitt på sukkermengden.

Tror jeg satser på denne jeg. Fiks ferdig, og krever mindre bakeegenskaper. ;)

Edit:

Ifølge wikipedia har semi-sweet chocolate det samme kakaoinnholdet som vanlig kokesjokolade omtrent(mulig litt mindre), så da kan du sikkert bruke det :P

Og der var vi i mål. Weee!

Tusen takk! *smask til M.J*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.J! Min venn i nøden!

Det ble litt kluss på butikken... :P

Jeg endte opp med å kjøpe 300gr 70% kokesjokolade i biter, og 300gr 86% premium dark. Iiik! Hvilke deler av hva ville du tippe at jeg burde bruke? Har jeg kåla det skikkelig til nå?

Oppskriften sier dette av deler sjoko og sukker:

340 g semisweet chocolate chips

350 g white sugar

Mari trenger fasit! Jeg tror jeg har tatt altfor mye vann over hodet mitt i dette bakeprosjektet ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.J! Min venn i nøden!

Det ble litt kluss på butikken... :P

Jeg endte opp med å kjøpe 300gr 70% kokesjokolade i biter, og 300gr 86% premium dark. Iiik! Hvilke deler av hva ville du tippe at jeg burde bruke? Har jeg kåla det skikkelig til nå?

Oppskriften sier dette av deler sjoko og sukker:

340 g semisweet chocolate chips

350 g white sugar

Mari trenger fasit! Jeg tror jeg har tatt altfor mye vann over hodet mitt i dette bakeprosjektet ass...

Da ville jeg tatt 300 g med 70 % + 40g 86% og 1 ss sukker, og 112g 86% minus 2-3 ss sukker.

Litt komplisert kanskje, men jeg håper det går bra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt 300 g med 70 % + 40g 86% og 1 ss sukker, og 112g 86% minus 2-3 ss sukker.

Litt komplisert kanskje, men jeg håper det går bra.

Lykke til!

Rakk ikke å lese innlegget ditt, så eg tok 300 gr 70% og 142 gr 86 og samme sukker som det stod i oppskriften. Så får vi se.

Kaken heter Chocolate Decadence, og det er ikke uten grunn merker jeg! :P ...rawr...

Takk for hjelpen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Min situasjon er nok litt annerledes, fordi jeg ikke har helse til å ha hund. Mannen mumler litt om hund igjen, men da blir det et helt annet hundehold enn vi hadde, siden jeg ikke har kapasitet til lange turer, kurs, treninger og konkurranser. Det blir å bare "ha" hund, for tur og kos. Jeg lurer på om jeg kan det... Og så er vi såklart to. Samtidig har vi/jeg definitivt kjent på friheten med å ikke ha hund. Ikke organisere pass når vi skal bort begge to. Ikke tre uker alene med hund for gubben når jeg er i syden om vinteren. Fleksibilitet til å reise, besøke og være med på ting uten å ta hensyn til hund alene eller det praktiske med å ta med. Men det er jo noe som mangler i hverdagen, helt klart. Om jeg hadde vært friskere hadde jeg ikke vært i tvil. Da hadde ny hund vært i hus allerede, selv om jeg nok hadde gitt det et år. Det er jo forskjellig for folk, men jeg merker at for noen jeg har vært glad i, så slipper den verste sorgen taket etter det. Ikke minst har du så mye mer erfaring og kunnskap nå. Og du har vel et nettverk som hjelper? Selv om det selvfølgelig ikke er helt det samme som å kunne dra rett ut et sted etter jobb og sånt. Vi passer en del hund, og det hjelper. Nesten månedlig har vi hund i et par-tre dager minimum. Jeg har også tenkt på å være fosterhjem for dyrebeskyttelsen eller krisesenteret, men det er litt for krevende og uforutsigbart for helsen min. Men om det dukker opp en hund som trenger et hjem for et halvår eller noe sånt tenker jeg det hadde vært en god mulighet til å "dyppe tærne uti" igjen.
    • I dag er det fire måneder siden jeg mistet min kjære Ariel, og det er nå jeg virkelig begynner å kjenne på livet uten hund. Å være uten hund i svarteste mørketida når vinterstormen kommer inn sidelengs fra alle kanter er nå en ting, men nå når våren kommer og det begynner bli fint å være ute er savnet helt ubeskrivelig grusomt. Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg ikke skulle ha ny hund i det hele tatt, mest på grunn av den økonomiske belastningen, men også for å få "leve litt". Jeg var alene med hund i nesten 14 år, så det begrenset jo en del. Og som mamma sier; "nå kan du gjøre akkurat det du vil". Men etter fire måneder uten hund viser det seg at det eneste jeg vil er relatert til nettopp det å ha hund. Turer, kurs, konkurranser... Det var det livet jeg ville leve. Jeg vet ikke hvem jeg er engang uten hund. Dere som har vært gjennom dette, hvordan tok dere den endelige avgjørelsen om ny hund? Noen tips og tanker til en fortapt sjel?
    • Her ser det ca slik ut. Chrome eller Duckduckgo på Android.
    • Samtlige linker til prøv/bestill går til samme side, som ser slik ut: 
    • Først. Aldri la barnet klemme hunden hunden har vist usikkerhet rundt barnet og da kan en klem fort føre til bitt!  Har selv 3 barn, to bhg barn.  Når valpen bjeffer på barna, prøver jeg med avledning.  Men.. Hunder gir fra seg mikro signaler, for å vise redsel, uro, aggresjon ect. Mye tror vi er søt relasjon mellom barn og hund, men det er d sjeldent. Barn beveger seg og oppfører seg uforutsigbar for hunden dar av ofte litt skummelt for hunden.  Jeg hadde fått inn en skikkelig hundetrener, noen som kan hund. For å se på forholdet, hjelpe deg å lese hunden.  Min valp/unghund er i valpebingen når det er bråk i hjemmet. Hunden trenger ikke å engasjere seg i leken og barna fortjener å leke fritt uten småbiting/bjeffing.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...