Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjokoladehjelp?

Mari

Recommended Posts

Har lovt bort kake i morgen på treningsgruppe, så jeg må på butikken og handle.

Hva skal jeg kjøpe, og av hvilke merker?

Oppskriften sier følgende:

340 g semisweet chocolate

112 g unsweetened chocolate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke helt å satse på "kanskje" enda. Nemlig lyst til å imponere litt, ikke minst sette standarden til når andre skal lage kake. Pur egoisme med andre ord. :P

Mørk kokesjokolade har vel tilsatt sukker? Jeg tenkte kanskje det var sånn 70% sjokolade eller noe?

Sannsynligvis blir det mer fancy enn Freia også. Skal det værre, så skal det værra! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mørk kokesjokolade eller sånn selskapssjokolade som er semisweet da, og 70%kakaosjokoladen som er unsweet?

Logisk i mitt hode ivaffal. Bekreftelse anyone?

Jeg og vil besøke mari og få kake. ;)

Du er som alltid hjertelig velkommen! Men litt langt kanskje... :P

Finnes det en Chocvan butikk i Tønsberg området mon tro? Problemet mitt er nemlig at jeg ikke vet 100% sikkert hva de forskjellige sjokoladene er på norsk. :P Men takk alikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en Chocvan butikk i Tønsberg området mon tro? Problemet mitt er nemlig at jeg ikke vet 100% sikkert hva de forskjellige sjokoladene er på norsk. :P Men takk alikevel. ;)

Tror ikke det er en butikk, mer et matleksikon :P

Du kan prøve å få tak i "Toll House real semi-sweet chocolate morsels"(chocolate chips). De har det som regel i velassorterte butikker. Ellers har sikkert merket Valrhona det du er på utkikk etter.

Istedet for unsweetened chocholate ville jeg gjort som det står på siden jeg linket til:

"One ounce unsweetened chocolate = 3 tablespoons unsweetened cocoa plus 1 tablespoon unsalted butter or margarine or

shortening or vegetable oil. Using cocoa may leave a powdery taste, but it usually makes the product moister and more flavorful."

Jeg har brukt denne metoden med godt resultat. Eventuelt kan du bruke 86% sjokolade og redusere bittelitt på sukkermengden.

Edit:

Ifølge wikipedia har semi-sweet chocolate det samme kakaoinnholdet som vanlig kokesjokolade omtrent(mulig litt mindre), så da kan du sikkert bruke det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er en butikk, mer et matleksikon ;)

Ja, jeg tulla. :P Sånn for å understreke at jeg, sjokoladenoob som jeg er, ikke fikk så mye hjelp fra den linken. :P

Du kan prøve å få tak i "Toll House real semi-sweet chocolate morsels"(chocolate chips). De har det som regel i velassorterte butikker. Ellers har sikkert merket Valrhona det du er på utkikk etter.

Skal se hva jeg finner på Meny. Noe med velassotert finner jeg ikke i nærheten da det ble for mye pes å dra til byen.

Eventuelt kan du bruke 86% sjokolade og redusere bittelitt på sukkermengden.

Tror jeg satser på denne jeg. Fiks ferdig, og krever mindre bakeegenskaper. ;)

Edit:

Ifølge wikipedia har semi-sweet chocolate det samme kakaoinnholdet som vanlig kokesjokolade omtrent(mulig litt mindre), så da kan du sikkert bruke det :P

Og der var vi i mål. Weee!

Tusen takk! *smask til M.J*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.J! Min venn i nøden!

Det ble litt kluss på butikken... :P

Jeg endte opp med å kjøpe 300gr 70% kokesjokolade i biter, og 300gr 86% premium dark. Iiik! Hvilke deler av hva ville du tippe at jeg burde bruke? Har jeg kåla det skikkelig til nå?

Oppskriften sier dette av deler sjoko og sukker:

340 g semisweet chocolate chips

350 g white sugar

Mari trenger fasit! Jeg tror jeg har tatt altfor mye vann over hodet mitt i dette bakeprosjektet ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.J! Min venn i nøden!

Det ble litt kluss på butikken... :P

Jeg endte opp med å kjøpe 300gr 70% kokesjokolade i biter, og 300gr 86% premium dark. Iiik! Hvilke deler av hva ville du tippe at jeg burde bruke? Har jeg kåla det skikkelig til nå?

Oppskriften sier dette av deler sjoko og sukker:

340 g semisweet chocolate chips

350 g white sugar

Mari trenger fasit! Jeg tror jeg har tatt altfor mye vann over hodet mitt i dette bakeprosjektet ass...

Da ville jeg tatt 300 g med 70 % + 40g 86% og 1 ss sukker, og 112g 86% minus 2-3 ss sukker.

Litt komplisert kanskje, men jeg håper det går bra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt 300 g med 70 % + 40g 86% og 1 ss sukker, og 112g 86% minus 2-3 ss sukker.

Litt komplisert kanskje, men jeg håper det går bra.

Lykke til!

Rakk ikke å lese innlegget ditt, så eg tok 300 gr 70% og 142 gr 86 og samme sukker som det stod i oppskriften. Så får vi se.

Kaken heter Chocolate Decadence, og det er ikke uten grunn merker jeg! :P ...rawr...

Takk for hjelpen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...