Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk eldre av sterilisering/kastrering?

Huldra

Recommended Posts

Moren min er sykepleier, og vurderer å sterilisere tispen sin. Siden hun er sykepleier, så er hun litt redd for et sånt inngrep. Hos mennesker som blir sterilisert (eller var det kastert?), så slutter jo kvinner å produsere diverse hormoner, noe som fører til at de kommer i overgangsalderen raskt. De blir liksom "fysisk eldre" raskere enn de som ikke tar inngrepet. Hun er veldig redd for at dette skal skje med Luna også, og har ikke lyst å få en "gammel hund". Luna er fem år nå, og av alle ting har moren min begynt å se for seg enden på et lykkelig hundeliv, noe hun blir trist for.

Jeg har ikke hørt om noe lignende hos hund, heller tvert imot; de blir valpete og lekne og får nesten en ny ungdom. Men blir de fysisk sett eldre? Det at de blir valpete er jo kanskje mest psyken? Holder kroppen like lenge?

Sånn bortsett fra at dette bekymrer henne, taler alt for at hun skal sterilisere; for å si det slik, så er det garantert å komme valper i huset der hvis hun ikke gjør det. Høre på meg og holde hunden under oppsyn og ikke la den stå ute i bånd alene, det er liksom ikke noe vi gidder bry oss om.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mennesker kommer man ikke i overgangsalder ved vanlig sterilisering, det gjelder bare ved fjerning av livmor, som er en kastrering.

Jeg vet at førerhunder blir sterilisert, de jeg kjenner er ikke fysisk gamle.

Men de kan blir glad i mat, lett legge på seg. Men det kan kontrolleres med mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mennesker kommer man ikke i overgangsalder ved vanlig sterilisering, det gjelder bare ved fjerning av livmor, som er en kastrering.

Jeg vet at førerhunder blir sterilisert, de jeg kjenner er ikke fysisk gamle.

Men de kan blir glad i mat, lett legge på seg. Men det kan kontrolleres med mosjon.

Ja, det vet jeg også. Men kanskje hunder ikke får samme reaksjon som mennesker ved kastrering, fordi de i det hele tatt ikke kommer i noen overgangsalder så vidt jeg har skjønt, men har løpetid hele livet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noe spesialist på medisin, men min tispe ble sterilisert da hun var knappe 5 år. Nå er hun passert 9 og er fortsatt i fin form, men det merkes jo at hun har blitt voksen :)

Litt roligere har hun blitt ift aktivitetsnivå, ellers ingenting å utsette. Trener og går lange turer jevnlig og hun har aldri vært alvorlig syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting til: går det an å påvirke hvordan hunden vil bli etter en sterilisering/kastrering, ved å gjøre inngrepet i en periode hvor hunden er sånn? Altså; tanken er at man har en hund med hormonsvingninger i forbindelse med løpetid og sånt. Og hvis man vil ha en rolig hund, steriliserer/kastrerer man når hunden er i den rolige perioden, og hvis man vil ha en hund som er mer leken så gjør man det i den perioden. Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har ikke overgangsalder, de er fertile mer eller mindre , livet ut.

Jeg har sterilisert flere tisper, alle i 5-6 årsalder pga. livmorbetennelse. Min erfaring er at de blir yngre til sinns, mer lekne og valpete, og holder seg lengre unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmor steriliserte tispa si da hun var 9 år (nå er jo det ganske sent da...) pga. eggstokkcyster. Hun ble bare enda mer valpete å leken enn det hun var fra før. Nå har hun ingen grense på hvor lenge hun kan leke og tulle med andre hunder, så vi må alltid bryte henne slik at hun ikke skal slite seg helt ut.

Hun la på seg altfor mange kilo, og det er vanskelig å slanke henne selvom hun fortsatt er hobbyanorektiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pssst: gammel - eldre - eldst.

Uffda. Nå følte jeg meg skikkelig dum. :)

Ja, det er jo det jeg også har hørt; at de blir mer valpete og virker yngre og blir mer lekne. Jeg kan altså betrygge min mor med at en sterilisering/kastrering vil gå bra? Hunden vil ikke bli gammel og grå med det første, heller tvert imot?

Er det forresten noen forskjell i atferden hos tisper som blir kastrert, vs de som blir sterilisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen forskjell i atferden hos tisper som blir kastrert, vs de som blir sterilisert?

Jeg tror ikke det er så veldig vanlig å sterilisere tisper. Altså, man kaller det jo sterilisering på hunnkjønn og kastrering på hanner, men i virkeligheten blir nok begge kjønn kastrert når det er snakk om dyr. (Her synes jeg forøvrig veterinærer burde skjerpe seg, de skal liksom være fagfolka her da, og rett skal være rett :wub: ) Litt av poenget med å kastrere er jo at man unngår risikoen for livmorbetennelse/eggstokkcyster, minimerer risikoen for jursvulster og unngår evt problemer med løpetid. Disse risikofaktorene vil like fullt være tilstede om man kun steriliserer (kutter egglederne), og om man likevel skal utføre et inngrep så kan man liksågodt fjerne alt.

Uansett vil en sterilisert tispe vil være lik en intakt tispe mtp hormonpåvirkning av atferd o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så veldig vanlig å sterilisere tisper. Altså, man kaller det jo sterilisering på hunnkjønn og kastrering på hanner, men i virkeligheten blir nok begge kjønn kastrert når det er snakk om dyr. (Her synes jeg forøvrig veterinærer burde skjerpe seg, de skal liksom være fagfolka her da, og rett skal være rett :wub: ) Litt av poenget med å kastrere er jo at man unngår risikoen for livmorbetennelse/eggstokkcyster, minimerer risikoen for jursvulster og unngår evt problemer med løpetid. Disse risikofaktorene vil like fullt være tilstede om man kun steriliserer (kutter egglederne), og om man likevel skal utføre et inngrep så kan man liksågodt fjerne alt.

Uansett vil en sterilisert tispe vil være lik en intakt tispe mtp hormonpåvirkning av atferd o.l.

Aha. Man lærer så lenge man lever! Dette er tydeligvis ikke akkurat noe jeg har satt meg grundig inn i, tusen takk for oppklaringen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen litt tilfeldige linker:

http://www.showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html

http://pelagus.net/animal/v02.html

(samme veterinærforfatter, tydeligvis en motstander mot det "obligatoriske" som skjer i USA, og som noen bruker som "godt eksempel" på hvorfor alle norske hundeeiere som sliter med en uoppdragen hannhund eller tispe med kjedelig løpetid "burde gjøre dette")

Denne var interessant, det er skrevet som motsats til et forslag om obligatorisk kastrasjon av hannhunder/tisper i california:

http://saveourdogs.net/health.html

For female dogs, the situation is more complex. The number of health benefits associated with spaying may exceed the associated health problems in some (not all) cases. On balance, whether spaying improves the odds of overall good health or degrades them probably depends on the age of the female dog and the relative risk of various diseases in the different breeds.

On the positive side, spaying female dogs

- if done before 2.5 years of age, greatly reduces the risk of mammary tumors, the most common tumors in female dogs

nearly eliminates the risk of pyometra, which otherwise would infect about 23% of intact female dogs; pyometra kills about 1% of intact female dogs

- reduces the risk of perianal fistulas

- removes the very small risk (<0.5%) from uterine, cervical, and ovarian tumors

On the negative side, spaying female dogs

- if done before maturity, increases the risk of osteosarcoma by a factor of 3.1; this is a common cancer in larger breeds with a poor prognosis

- increases the risk of splenic hemangiosarcoma by a factor of 2.2 and cardiac hemangiosarcoma by a factor of more than 5; this is a common cancer and major cause of death in some breeds

- triples the risk of hypothyroidism

- increases the risk of obesity by a factor of 1.6 - 2, and with it the many associated health problems

- causes urinary spay incontinence in 4-20% of female dogs

- increases the risk of persistent or recurring urinary tract infections by a factor of 3-4

- increases the risk of recessed vulva, vaginal dermatitis, and vaginitis, especially for female dogs spayed before puberty

- doubles the small risk (<1%) of urinary tract tumors

- increases the risk of orthopedic disorders

- increases the risk of adverse reactions to vaccinations

Men altså ikke noe om "overgangsalder", jeg tror ikke dette er en problemstilling aktuell for hunder, for å si det slik. Jeg har hatt flere kastrerte tisper (livmorbetennelse, cyster, var årsak), og de har vært lekne og fine og friske og slanke (nazieieren meg...), ingen ble inkontinente, men en døde av kreftform som nevnes ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...