Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk eldre av sterilisering/kastrering?

Huldra

Recommended Posts

Skrevet

Moren min er sykepleier, og vurderer å sterilisere tispen sin. Siden hun er sykepleier, så er hun litt redd for et sånt inngrep. Hos mennesker som blir sterilisert (eller var det kastert?), så slutter jo kvinner å produsere diverse hormoner, noe som fører til at de kommer i overgangsalderen raskt. De blir liksom "fysisk eldre" raskere enn de som ikke tar inngrepet. Hun er veldig redd for at dette skal skje med Luna også, og har ikke lyst å få en "gammel hund". Luna er fem år nå, og av alle ting har moren min begynt å se for seg enden på et lykkelig hundeliv, noe hun blir trist for.

Jeg har ikke hørt om noe lignende hos hund, heller tvert imot; de blir valpete og lekne og får nesten en ny ungdom. Men blir de fysisk sett eldre? Det at de blir valpete er jo kanskje mest psyken? Holder kroppen like lenge?

Sånn bortsett fra at dette bekymrer henne, taler alt for at hun skal sterilisere; for å si det slik, så er det garantert å komme valper i huset der hvis hun ikke gjør det. Høre på meg og holde hunden under oppsyn og ikke la den stå ute i bånd alene, det er liksom ikke noe vi gidder bry oss om.. :rolleyes:

Skrevet

På mennesker kommer man ikke i overgangsalder ved vanlig sterilisering, det gjelder bare ved fjerning av livmor, som er en kastrering.

Jeg vet at førerhunder blir sterilisert, de jeg kjenner er ikke fysisk gamle.

Men de kan blir glad i mat, lett legge på seg. Men det kan kontrolleres med mosjon.

Skrevet
På mennesker kommer man ikke i overgangsalder ved vanlig sterilisering, det gjelder bare ved fjerning av livmor, som er en kastrering.

Jeg vet at førerhunder blir sterilisert, de jeg kjenner er ikke fysisk gamle.

Men de kan blir glad i mat, lett legge på seg. Men det kan kontrolleres med mosjon.

Ja, det vet jeg også. Men kanskje hunder ikke får samme reaksjon som mennesker ved kastrering, fordi de i det hele tatt ikke kommer i noen overgangsalder så vidt jeg har skjønt, men har løpetid hele livet ut?

Skrevet

Nå er ikke jeg noe spesialist på medisin, men min tispe ble sterilisert da hun var knappe 5 år. Nå er hun passert 9 og er fortsatt i fin form, men det merkes jo at hun har blitt voksen :)

Litt roligere har hun blitt ift aktivitetsnivå, ellers ingenting å utsette. Trener og går lange turer jevnlig og hun har aldri vært alvorlig syk.

Skrevet

Lurer på en ting til: går det an å påvirke hvordan hunden vil bli etter en sterilisering/kastrering, ved å gjøre inngrepet i en periode hvor hunden er sånn? Altså; tanken er at man har en hund med hormonsvingninger i forbindelse med løpetid og sånt. Og hvis man vil ha en rolig hund, steriliserer/kastrerer man når hunden er i den rolige perioden, og hvis man vil ha en hund som er mer leken så gjør man det i den perioden. Er det mulig?

Skrevet

Hunder har ikke overgangsalder, de er fertile mer eller mindre , livet ut.

Jeg har sterilisert flere tisper, alle i 5-6 årsalder pga. livmorbetennelse. Min erfaring er at de blir yngre til sinns, mer lekne og valpete, og holder seg lengre unge.

Skrevet

Min farmor steriliserte tispa si da hun var 9 år (nå er jo det ganske sent da...) pga. eggstokkcyster. Hun ble bare enda mer valpete å leken enn det hun var fra før. Nå har hun ingen grense på hvor lenge hun kan leke og tulle med andre hunder, så vi må alltid bryte henne slik at hun ikke skal slite seg helt ut.

Hun la på seg altfor mange kilo, og det er vanskelig å slanke henne selvom hun fortsatt er hobbyanorektiker.

Skrevet
Pssst: gammel - eldre - eldst.

Uffda. Nå følte jeg meg skikkelig dum. :)

Ja, det er jo det jeg også har hørt; at de blir mer valpete og virker yngre og blir mer lekne. Jeg kan altså betrygge min mor med at en sterilisering/kastrering vil gå bra? Hunden vil ikke bli gammel og grå med det første, heller tvert imot?

Er det forresten noen forskjell i atferden hos tisper som blir kastrert, vs de som blir sterilisert?

Skrevet
Er det forresten noen forskjell i atferden hos tisper som blir kastrert, vs de som blir sterilisert?

Jeg tror ikke det er så veldig vanlig å sterilisere tisper. Altså, man kaller det jo sterilisering på hunnkjønn og kastrering på hanner, men i virkeligheten blir nok begge kjønn kastrert når det er snakk om dyr. (Her synes jeg forøvrig veterinærer burde skjerpe seg, de skal liksom være fagfolka her da, og rett skal være rett :wub: ) Litt av poenget med å kastrere er jo at man unngår risikoen for livmorbetennelse/eggstokkcyster, minimerer risikoen for jursvulster og unngår evt problemer med løpetid. Disse risikofaktorene vil like fullt være tilstede om man kun steriliserer (kutter egglederne), og om man likevel skal utføre et inngrep så kan man liksågodt fjerne alt.

Uansett vil en sterilisert tispe vil være lik en intakt tispe mtp hormonpåvirkning av atferd o.l.

Skrevet
Jeg tror ikke det er så veldig vanlig å sterilisere tisper. Altså, man kaller det jo sterilisering på hunnkjønn og kastrering på hanner, men i virkeligheten blir nok begge kjønn kastrert når det er snakk om dyr. (Her synes jeg forøvrig veterinærer burde skjerpe seg, de skal liksom være fagfolka her da, og rett skal være rett :wub: ) Litt av poenget med å kastrere er jo at man unngår risikoen for livmorbetennelse/eggstokkcyster, minimerer risikoen for jursvulster og unngår evt problemer med løpetid. Disse risikofaktorene vil like fullt være tilstede om man kun steriliserer (kutter egglederne), og om man likevel skal utføre et inngrep så kan man liksågodt fjerne alt.

Uansett vil en sterilisert tispe vil være lik en intakt tispe mtp hormonpåvirkning av atferd o.l.

Aha. Man lærer så lenge man lever! Dette er tydeligvis ikke akkurat noe jeg har satt meg grundig inn i, tusen takk for oppklaringen. :D

Skrevet

Noen litt tilfeldige linker:

http://www.showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html

http://pelagus.net/animal/v02.html

(samme veterinærforfatter, tydeligvis en motstander mot det "obligatoriske" som skjer i USA, og som noen bruker som "godt eksempel" på hvorfor alle norske hundeeiere som sliter med en uoppdragen hannhund eller tispe med kjedelig løpetid "burde gjøre dette")

Denne var interessant, det er skrevet som motsats til et forslag om obligatorisk kastrasjon av hannhunder/tisper i california:

http://saveourdogs.net/health.html

For female dogs, the situation is more complex. The number of health benefits associated with spaying may exceed the associated health problems in some (not all) cases. On balance, whether spaying improves the odds of overall good health or degrades them probably depends on the age of the female dog and the relative risk of various diseases in the different breeds.

On the positive side, spaying female dogs

- if done before 2.5 years of age, greatly reduces the risk of mammary tumors, the most common tumors in female dogs

nearly eliminates the risk of pyometra, which otherwise would infect about 23% of intact female dogs; pyometra kills about 1% of intact female dogs

- reduces the risk of perianal fistulas

- removes the very small risk (<0.5%) from uterine, cervical, and ovarian tumors

On the negative side, spaying female dogs

- if done before maturity, increases the risk of osteosarcoma by a factor of 3.1; this is a common cancer in larger breeds with a poor prognosis

- increases the risk of splenic hemangiosarcoma by a factor of 2.2 and cardiac hemangiosarcoma by a factor of more than 5; this is a common cancer and major cause of death in some breeds

- triples the risk of hypothyroidism

- increases the risk of obesity by a factor of 1.6 - 2, and with it the many associated health problems

- causes urinary spay incontinence in 4-20% of female dogs

- increases the risk of persistent or recurring urinary tract infections by a factor of 3-4

- increases the risk of recessed vulva, vaginal dermatitis, and vaginitis, especially for female dogs spayed before puberty

- doubles the small risk (<1%) of urinary tract tumors

- increases the risk of orthopedic disorders

- increases the risk of adverse reactions to vaccinations

Men altså ikke noe om "overgangsalder", jeg tror ikke dette er en problemstilling aktuell for hunder, for å si det slik. Jeg har hatt flere kastrerte tisper (livmorbetennelse, cyster, var årsak), og de har vært lekne og fine og friske og slanke (nazieieren meg...), ingen ble inkontinente, men en døde av kreftform som nevnes ja.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
    • Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...