Gå til innhold
Hundesonen.no

Kryptorkisme


Recommended Posts

Theo er 1 år nå, jeg ser at flere nevner at testikklene kan komme ned så sent som ved 18 mnd, jeg hadde i utgangspunktet ett ønske (ønske fra oppdretter også), kunne tenkt meg å bruke han i avl senere. Men han har alltid manglet den ene testikkelen.

Artikkelen ovenfor nevner at man SKAL ikke avle på hunder som er kryptokid. Det er ett problem man kan avle seg ut av ved å ikke bruke de hundene som har tilstanden. Testikklene skal være nede så tidlig som mulig. Jeg valgte å kastrere. Han hadde den venstre testikkelen i buken, og ved kastreringen fikk han fjernet begge. Dette er ganske så ferskt ennå, men noen forandringer: Han var en liten helt i å markere på tur, noe som for meg ikke var ett problem da han ikke markerte ute, men dette er det nå alikvel slutt på. Virker også mer avslappet i forhold til tisper. For inngrepet betalte jeg 1500 kr totalt. Prisen var lav siden testikkelen var så lett tilgjengelig, kunne kjenne den i lyskekanalen så det var snakk om 3 ekstra sting for å hente den ute. Prisen hadde økt om hun måtte dra på oppdagelsesferd inni der.

Lykke til med valget, håper alt går greit uannsett hva du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doffen hadde begge steinene sine i buken han... så jeg fikk han kastrert. For oss var det jo som og få en ny og bedre hund i huset etterpå da. Da han var overhormonel og helt gal etter tisper, så prøvde og spise seg ut av hus, og markerte en del inne til tider også.. Oprasjonen tok vist lang tid sa dyrlegen, for han fant nesten ikke steinene da dem lå helt oppe med nyrene :) .. de lå ikke der dem normalt pleier og ligge på de fleste hanner med denne feilen. Så var sikkert veldig greit og få dem bort da.. Han var vel 2 år når han ble kastrert.Betalte vel rundt 3-4000 for opreasjonen.

Oi, det høres ikke bra ut. :P Jeg vet ikke helt om Kaizer er overhormonell, jeg. Han er litt lettstresset i noen situasjoner, men det er nok dels på grunn av at jeg ikke har vært særlig flink med rotrening o.l, kremt. :rolleyes: Han markerer mye, men har aldri markert inne. Hunder er han gal etter uansett kjønn. :) Skal ikke være lett nei.

Theo er 1 år nå, jeg ser at flere nevner at testikklene kan komme ned så sent som ved 18 mnd, jeg hadde i utgangspunktet ett ønske (ønske fra oppdretter også), kunne tenkt meg å bruke han i avl senere. Men han har alltid manglet den ene testikkelen.

Artikkelen ovenfor nevner at man SKAL ikke avle på hunder som er kryptokid. Det er ett problem man kan avle seg ut av ved å ikke bruke de hundene som har tilstanden. Testikklene skal være nede så tidlig som mulig. Jeg valgte å kastrere. Han hadde den venstre testikkelen i buken, og ved kastreringen fikk han fjernet begge. Dette er ganske så ferskt ennå, men noen forandringer: Han var en liten helt i å markere på tur, noe som for meg ikke var ett problem da han ikke markerte ute, men dette er det nå alikvel slutt på. Virker også mer avslappet i forhold til tisper. For inngrepet betalte jeg 1500 kr totalt. Prisen var lav siden testikkelen var så lett tilgjengelig, kunne kjenne den i lyskekanalen så det var snakk om 3 ekstra sting for å hente den ute. Prisen hadde økt om hun måtte dra på oppdagelsesferd inni der.

Lykke til med valget, håper alt går greit uannsett hva du velger.

Ja, jeg skjønner at man ikke skal avle på hunder som ikke får begge testiklene før de er 18 måneder, avl har jo heller aldri vært planen med Kaizer. Men selv om man ikke skal avle på en kryptorkid hund trenger man vel ikke kastrere før hunden er 18 måneder gammel? Jeg synes 8 måneder, som var "grensen" for å kastrere i artikkelen du linket til, var litt tidlig. :wub:

Takk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jøss du trenger absolutt ikke kastrere før 18 mnd, eller ved 8 mnd heller (det synes jeg også er tidlig) og forsåvidt trenger du ikke kastrere i det hele tatt. Det er jo som en beskrivelse jeg så her : en "hvaomhvistatte" operasjon. Man er jo aldri sikker på om man får problemer med testikkelen i buken heller. Det finnes vel ingen fasit på dette spørsmålet tør jeg påstå.

Må bare slenge på her at Kaizer ser ut som en herlig kar. Theo har også alltid vært begeistret (nesten overbegeistret) for andre hunder, noe han fortsatt er :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jøss du trenger absolutt ikke kastrere før 18 mnd, eller ved 8 mnd heller (det synes jeg også er tidlig) og forsåvidt trenger du ikke kastrere i det hele tatt. Det er jo som en beskrivelse jeg så her : en "hvaomhvistatte" operasjon. Man er jo aldri sikker på om man får problemer med testikkelen i buken heller. Det finnes vel ingen fasit på dette spørsmålet tør jeg påstå.

Må bare slenge på her at Kaizer ser ut som en herlig kar. Theo har også alltid vært begeistret (nesten overbegeistret) for andre hunder, noe han fortsatt er :rolleyes:

Nei, det er liksom det. Det hadde vært mye lettere hvis sjansen for å få testikkelkreft er 99% eller noe sånt for kryptorkide hunder, eller om noen kunne fortelle meg at han garantert ikke får problemer pga testiklene. :wub:

Kaizer er en herlig liten tass ja, det er sikkert og visst. :)

Jeg synes absolutt at du burde prøve akupunktur!

det er i allefall verdt forsøket :P

Og du vet ikke tilfeldigvis om noen som driver med dyreakupuntkur i Rogaland? :) Har søkt på Google, men finner ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du vet ikke tilfeldigvis om noen som driver med dyreakupuntkur i Rogaland? :wub: Har søkt på Google, men finner ingenting...

hmm.. nei, beklager :/

Jeg skal holde utkikk :) sier ifra hvis jeg kommer over noe :P

men i værste fall, så kan det jo hende at du må dra et stykke for å få det til.... men hvis begge peanøttene kommer på sin rette plass, og ikke bare en.. så er det jo fortsatt verdt det ! :P

og forresten! Kaizer er den nydligste tibben jeg noen gang har sett!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. nei, beklager :/

Jeg skal holde utkikk :P sier ifra hvis jeg kommer over noe :P

men i værste fall, så kan det jo hende at du må dra et stykke for å få det til.... men hvis begge peanøttene kommer på sin rette plass, og ikke bare en.. så er det jo fortsatt verdt det ! :)

og forresten! Kaizer er den nydligste tibben jeg noen gang har sett! :wub:

Men jeg vet ikke om akupunkturklinikker andre steder. Det er ikke så lett å dra selv heller siden jeg ikke har bil (eller lappen for den saks skyld), men finner jeg noen får jeg nok ordnet det på et vis. :) Som du sier er det absolutt verdt det hvis det funker.

Tusen takk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...