Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe som vokter valpene

Poter

Recommended Posts

Og når er dette? Når valpene er nyfødte eller leveringsklare?

At en tispe vokter valper som enda ikke er mobile er jo ett sunnhetstegn og bør jo respekteres. Dersom tispen er redd folk selv så bør hun jo ikke være i lag med valpene når det kommer fremmede og hilser etterhvert som de vokser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en tispe som voktet hvalpene sine særdeles skarpt de første ukene, når oppdretter var dum nok til å la de nysgjerrige komme altfor tidlig på besøk... men som da hvalpene ble "gamle nok" i hennes hode ønsket høflige besøkende hjertelig velkommen. Denne tispen hadde et flott gemytt selv, men var ingen dust - og hvalpene ble riktig gode hunder, de også.

Det er noe med NÅR det er snakk om, og HVA folk legger i "vokting".

En ting er en ellers stødig tispe som følger med på hvalpene sine overfor fremmede i de første ukene, og som ikke ønsker fremmede for nær dem - og sier fra.

Noe helt annet er nevrotiske, redde tisper som vokter "seg selv" like mye, og som man slettes ikke ønsker seg noen valp etter i det hele tatt...

En tispe som er redd folk selv, bør ikke ha hvalper etter min mening. Kort sagt. Fordi det er lett for at det brukes ørten unnskyldninger for det som egentlig er et veikt gemytt ("den hadde dårlige opplevelser i barndommen", med andre ord tålte den ikke normale belastninger som andre hunder ville kommet seg greit gjennom), og UANSETT så vil en tispe med dårlig atferd prege hvalpene sine.

Men som sagt - det gjelder å vite om folk faktisk skjønner hva de snakker om <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleste jeg har vært innom hos som har hatt valper så vet oppdretter om dette kan hilses på eller ikke (snakk om valper under 3 uker da) Ikke det at valper under 3 uker akkurat er noe morro å hilse på uansett da. Oppdretter har da valgt å enten ta ut tispen om det er vurdert som best og la henne hilse på meg uten at valpene er tilstede, eller om tispen syns besøk er greit gått inn. Den eneste tispen jeg har vært borti som ikke tålte besøk - uansett alder på valpene, var en hund som aldri burde hatt valper i utgangspunktet - alt for nevrotisk og en forferdelig mor på alle punkter (skummelt nok var det en dobermann...)

Syns du skal spørre de du har pratet med det om hva de legger i vokting og hva slags vokt det er snakk om, og i hvilke situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er naturlig at en mor passer på valpene,men hvor mye hun gjør utav det er en annen ting..

Det er jo vanlig i naturen at de har et hi som de har valpene i,og valpene går ikke ut for å utforske og møte andre flokkmedlemmer før de er gamle nok til å gå og vase litt...ved 4-5 ukers alder er tiden der de beveger seg ut,og begynner å kveltre over valpekassa.hihi..Det er ganske naturlig at ikke flokken kommer og innvanderer hiet med valper og mor når de er 1-3 uker,så at en mor passer på er helt okei..

Jeg merker mange tisper som kommer med spørrende blikk og vil ha en labb med i saken om man håndterer valpene i 1-3 ukers alderen..men opplever ingen som aggressive,men man ser tydelig at de passer på.Vokting,men på en behersket måte liksom.

Når valpene blir 4-5 uker så bryr vel ikke mor seg så mye,selv om hun følger med..

Når de er bittesmå ser jeg mødre som kommer hele tiden og skal slikke mennesket på hånden,og vaske valpen mens man holder den!

Pluss at de vasker mennesket for å vise at de er snille..

Noen tisper prøver også å ta valpen fra menneske med en holdning som kan minne om:

"Jeg er nødt å stelle valpen nå,så la meg bare få den her litt"

Man skal respektere at hunden vil passe på valpene,men må jo se forskjell på oppførselen til hunden.

Jeg ble "overfalt av" en Rottweiler tispe med tunga hver gang jeg tok i en av valpene..de var 3 uker..Men hun hadde et herlig gemytt og hun skulle slikke bæsj hver gang..hun kom å satt seg på siden av meg helt rolig,og skulle pendle mellom ansiktet mitt og rumpa til babyen..ÆSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid en regel hos meg selv og det er når jeg skal hilse på valper så skal de være minst 3 uker. Jeg hilser også alltid på tispa først uten valpene til stede og bruker litt tid på å bli kjent med tispa og bli "godkjent" før jeg går inn til valpene.

Jeg ville heller ikke bare overlatt mitt nyfødte barn til hvem som helst uten videre:)

Som det nevnes, det er forskjell på en tispe som holder øye med og passer på sine valper og en tispe som egentlig passer på seg selv for omgivelsene i like stor grad heletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...