Gå til innhold
Hundesonen.no

Flassing

maja80

Recommended Posts

Buddy har begynt å flasse mye, i tillegg til at pelsen ikke er like blank og fin som den pleier. Han bruker samme for som han bestandig har gjort ( Royal Canin Sensible). Bruker også en shampo beregnet for tørr hud og flass, men det hjelper ikke. Han flasset en del da han var yngre, men etter at jeg byttet for sluttet han med det.

Han har vært mye syk ( 2 kneoperasjoner det siste året) i tillegg til mange uhell som har ført til at han ikke kan aktiviseres nok. Men nå er det 4 mnd siden siste operasjon og vi er i full gang med opptrening, så endelig kan jeg mosjonere han slik at han blir sliten og fornøyd. Vet jo at hunder som ikke aktiviseres nok kan bli stresset, og da kan pelsen bli dårlig.

Har også begrenset inntak av smertestillende pga at han ble såå dårlig i magen, som igjen førte til dårlig pels. Men den siste mnd har flassingen blitt verre, og matlysten er ikke på topp (vanligvis er han et ordentlig matvrak).

Virker som om han er litt lei foret. Har vært hos dyrelegen der det ble konstatert nesemidd, og er nettopp ferdig med kuren.

Kanskje det er medisinen som har ført til den dårlige pelsen? Før siste operasjon (i januar) var pelsen helt nydelig, blank og fin uten flass. Er det noen som har opplevd det samme, eller har tips for å bli kvitt flasset? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan flassingen og pelsproblemet ha noe med smerte å gjøre?

At hunden har dårlig matlyst kan også ha en direkt sammenheng med smertene. Jeg har selv kroniske smerter, om jeg ikke tar "nok" smertestillende er matlysten så og si borte. Veldig vanlig å få en kvalmefølelse pga smertene. Regner med at hunder har det på samme måte.

Odingutten min har HD-D og er relativt sterkt plaget, går fast på Rimadyl. Før vi begynnt å med. han fast, hadde han dårlig matløyst og hadde blass pels ( noe jeg tror kommer av psykisk stress)

Hva slags mageproblemer har han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vært plaget med diare og oppkast i perioder, men det er som oftest når han har brukt mye rimadyl over lengre tid. Eller hvis han har spist feks for mye griseører. :P Han ble operert for avrevet korsbånd i midten av januar så det kan hende han har smerter etter det. Men det er vanskelig å vite siden han må ha veldig vondt for å reagere. Dyrelegen har sagt at jeg bare skal bruke rimadyl hvis jeg ser han har vondt, halter etc. Kanskje vi må prøve en annen type medisin.. Kan jo prøve å gi han rimadyl en liten stund for å se om det hjelper på pelsen og matlyst! :P

Kan flassingen og pelsproblemet ha noe med smerte å gjøre?

At hunden har dårlig matlyst kan også ha en direkt sammenheng med smertene. Jeg har selv kroniske smerter, om jeg ikke tar "nok" smertestillende er matlysten så og si borte. Veldig vanlig å få en kvalmefølelse pga smertene. Regner med at hunder har det på samme måte.

Odingutten min har HD-D og er relativt sterkt plaget, går fast på Rimadyl. Før vi begynnt å med. han fast, hadde han dårlig matløyst og hadde blass pels ( noe jeg tror kommer av psykisk stress)

Hva slags mageproblemer har han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...