Gå til innhold
Hundesonen.no

Melketenner

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Lisa har trekt tre tenner i dag, tilbakeholdte melketenner. Så nå ligger hun halv-groggy i senga si og piper. Hun har nok vondt i munnen, for røttene var så lange at de måtte sy igjen etter dem! Fytti rakkern. Stakkars Lisa er dritsulten fordi jeg har sultet henne pga narkosen. Og nå kan hu hvertfall ikke få noe mat, det vil kanskje rote oppi sårene hun har i munnen, de er åpne. Stakar liiiiten.. :D

Skrevet
Lisa har trekt tre tenner i dag, tilbakeholdte melketenner. Så nå ligger hun halv-groggy i senga si og piper. Hun har nok vondt i munnen, for røttene var så lange at de måtte sy igjen etter dem! Fytti rakkern. Stakkars Lisa er dritsulten fordi jeg har sultet henne pga narkosen. Og nå kan hu hvertfall ikke få noe mat, det vil kanskje rote oppi sårene hun har i munnen, de er åpne. Stakar liiiiten.. :D

Uff... Stakkars henne

Men har melketenner røtter da, trodde de bare var festet med sener(eller noe lignende)?

Skrevet

Ehe... hvem er det som har sagt sat melketenner ikke skal ha røtter?

Melketenner har røtter, men når de nye tenne vokser ut "spiser" de (tærer) de ned røttene til melketennene. Kommer de nye tenne ved siden av, eller skeivt, så vil ikke røttene til melketenne bli tæret bort!

Her er et bilde av Enya's hjørne tenner.

Den øverste har hele røtter, den nye tannen vokste ved siden av melketannen, og tæret derfor ikke røttene.

Den enderste er litt tæret, men ikke nok til at den datt ut av seg selv!

DSCF3743.jpg

Som dere ser, så har melketenner lange røtter... det er kun det hvite på tannen som var utenfor tannkjøttet...

Skrevet

Jævligt lang den var. :-o

Hvordan i ******* fikk de den ut?

(Vet hun gjor det hos dyrlegen, men alikevel. :-o )

Skrevet
Jævligt lang den var. :-o

Hvordan i ******* fikk de den ut?

(Vet hun gjor det hos dyrlegen, men alikevel. :-o )

Uffja... jeg satt å så på jeg.. og ble temmelig dårlig, jeg takler jo ikke blod!

Lille snuppa lå i narkose, og vetten stakk en lang stål dings mellom tannkjøttet og tanna og lirket og skar den løs...

Lydenvar værst, sånn gnisse lyd!! *grøss*

Men det gikk veldig fint! Vetten er dyktig, og ingen problemer i ettertid :D

Skrevet

Nå er tennene trukket, og Lisa har riktig antall tenner i munnen! Hun sjanglet og gikk når jeg hentet henne, og peip i noen få timer før hun slo seg til ro. Nå sover hun godt, tydelig at det begynner å gro.

Melketennene hadde faktisk så lange røtter at når de trakk de ut så måtte de sy igjen pga store sår.

Nå må jeg bare gå og vente på at de andre tennene skal falle på plass, skal få henne til å bite på en ball etterhvert som sårene gror, noe som gjør at tennene blir skyvd på plass der de skal. men foreløpig skal jeg la munnen hennes være.

Dette er SÅ kjipt! For nå begynte ting å falle på plass i treningen, det begynte å gå opp ting for henne ang avlevering og søkmønster. Og nå kan jeg ikke trene på lenge, kan jo ikke be henne apportere når hun har sår i munnen stakkar. Håper det blir bra fort før hun glemmer alt hun har lært :D

Skrevet
Nå er tennene trukket, og Lisa har riktig antall tenner i munnen! Hun sjanglet og gikk når jeg hentet henne, og peip i noen få timer før hun slo seg til ro. Nå sover hun godt, tydelig at det begynner å gro.

Melketennene hadde faktisk så lange røtter at når de trakk de ut så måtte de sy igjen pga store sår.

Nå må jeg bare gå og vente på at de andre tennene skal falle på plass, skal få henne til å bite på en ball etterhvert som sårene gror, noe som gjør at tennene blir skyvd på plass der de skal. men foreløpig skal jeg la munnen hennes være.

Dette er SÅ kjipt! For nå begynte ting å falle på plass i treningen, det begynte å gå opp ting for henne ang avlevering og søkmønster. Og nå kan jeg ikke trene på lenge, kan jo ikke be henne apportere når hun har sår i munnen stakkar. Håper det blir bra fort før hun glemmer alt hun har lært :D

det gror i løpet av ett par dager:) har harr den operasjonen på speedy, og ting gror fort i munnen.. nesten samme som menneske munner:) toppen en uke hvis det ikke blir betennelse!:D

Skrevet

Ja, sår i munnen gror kjempe fort! Etter at Enya hadde tatt tennen tok det ikke mer enn en dag før såret var grodd. Samme dagen lå hun faktisk å tygde på et griseøre :D

Så det trenger ikke ta så kjempe lang tid før dere får trene igjen :D

Skrevet
Tar det lang tid å trekke melketenner? Og hvordan skjer det? Ero må i morgen å trekke to hjørnetenner.

Selve trekkingen tar ikke lang tid. Så lenge det ikke blir noen komplikasjoner.

På Enya tok det vel ca 15 min... Men så trenger de litt tid på å våkne opp igjen, og noen dyrleger vil ha dem på observasjon til de er våknet skikelig opp :D

Skrevet

Selve trekkingen tar ikke lang tid. Så lenge det ikke blir noen komplikasjoner.

På Enya tok det vel ca 15 min... Men så trenger de litt tid på å våkne opp igjen, og noen dyrleger vil ha dem på observasjon til de er våknet skikelig opp :D

Ok

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
    • Takk for svar. han har to trygge eldre hunder som han har lekt med noen ganger. vi har prøvd oss med andre valper, men han er ikke intendert i å leke med de, legger seg kun ned og ruller seg sammen som en ball. Virker utrygg, redd, så det har vi sluttet med.han er at typen som blir mer giret av å hyle, så det fungerer ikke.  han har ikke begynt å miste tenner enda, men har begynt å få noen. Får både tyggebein, fryser klut fra fryseren og fryste gullerøtter/ men når de intense periodene kommer så fungerer ingen ting. Time out er det eneste som fungerer, men det er jo et mareritt å få han i valpebingen fordi han bokstaveligtalt  sitter fast i deg.    vi krysser jo fingrene for at dette er en fase, for ellers er han lydig. Kan både sitt, ligg og bli. Men ikke når dette kikker inn
    • Sosialiserer dere noe med andre hunder? Bitehemming er noe de lærer veldig mye bedre i lek med andre hunder enn fra mennesker. Prøv å finne noen trygge hunder i nærområder eller bland kjente og gå en kort tur i bånd uten hilsing, før de får leke litt. Prøv å klynke til når han biter, og snu dere bort. For noen funker det, andre blir med gira av det. Vri opp filler og tauknuter i vann og frys dem. Isen demper smerte og klør i tennene. Nå er det vel litt tidligste laget med tannfelling, men kan være starten på en periode med MYE biting. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...