Gå til innhold
Hundesonen.no

Overdreven slikking/vasking

C.J

Recommended Posts

Hunden min på 2,5 år driver å vasker seg veldig ofte. Det er spesielt bena/potene hun slikker mest på. Kan overdreven vasking/slikking tyde på adferds- eller helseproblem på noe som helst måte?

Sikkert et dumt spørsmål (for jo - det finnes faktisk både dumme spørsmål og svar!) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund slikkede poter, da hun engang fik en lille rift i huden, og det endte med manisk slikning, når jeg så hende gøre det fik hun et nej, men slikning mener jeg også udløser endorfiner.

Einstein slikker sine led, for at udløse endorfiner, det er meget nomalt med ældre hunde der har ledgigt.

Hvis Showtime for nyligt har haft et sår eller lignende i poten, kan hun også have fået ledbetændelse, og deraf kommer slikningen, så tænk dig om , om hun for nylig har haft sådan noget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle hund slikkede poter, da hun engang fik en lille rift i huden, og det endte med manisk slikning, når jeg så hende gøre det fik hun et nej, men slikning mener jeg også udløser endorfiner.

Einstein slikker sine led, for at udløse endorfiner, det er meget nomalt med ældre hunde der har ledgigt.

Hvis Showtime for nyligt har haft et sår eller lignende i poten, kan hun også have fået ledbetændelse, og deraf kommer slikningen, så tænk dig om , om hun for nylig har haft sådan noget.

Chantana fikk et lite sår mellom tærne for noen dager siden, og hun slikker som besatt på det... Prøvde å sette en sokk på foten, men den holdt ikke særlig lenge. Det er nå i det siste at hun har slikket seg mye, jeg mener hun gjorde det før hun fikk dette såret (derfor jeg ikke nevnte det i førsteinnlegget), men det kan jo være at hun har hatt dette såret en stund...

Såret er mindre enn en 50-øring, er litt rødt og åpent, men det kommer ikke veske ut. Får la veterinæren se på det da, siden hun kan ha fått leddbetennelse.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Tispene mine slikker seg ganske ofte på potene og mellom potene. Jeg har hadde et øye med spesielt hun ene og sjekket potene ofte for å se om det kunne være noe som var galt. Men hun hadde ikke sår eller noe sittende fast. En dag etter at jeg hadde gått en tur i regnet med henne og tørket henne begynte hun å slikke dagen etterpå. Da jeg sjekket hadde hun fuktig hud eller død hud som hadde samlet seg opp mellom potene. Det skyldtes etter tur så var hun våt mellom fingrene eller tedene som jeg sier.

Det er ofte jeg har glemt å tørke henne GRUNDIG mellom tedene som har ført til irritasjon. spesielt viss det er litt pels imellom som gjør det tett mens fuktigheten holder seg en stund. Etter at jeg ble oppmerksom på dette har begge sluttet med slikkingen :whistle:

Dette er ihvertfall min erfaring med hyppig slikking.

Håper du finner ut av det :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...