Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan katten overleve ute?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Okei, greia er at jeg har en spinnvill katt hjemme, som til tider kan være GRUSOMT plagsom, irriterende og alt som følger med det. Den har blitt håndmatet som liten, og har IKKE fått den pregingen den vanligvis ville fått av en kattemamma og -søsken. Dette er grunnen til at jeg, til nå, ikke har turt å slippe den ut - for den har jo ikke lært seg hvordan den skal oppføre seg, og hva den må passe seg for, ute. Nå er den åtte måneder, og en av favoritthobbiene hans er å sitte i vinduet og kikke ut, eller å prøve å komme seg ut døra hver gang den åpner seg. Jeg kan liksom ikke noe for det da, jeg tenker "stakkars katt", men den tanken blir fort overmannet av tanken om at jeg skal finne den død et eller annet sted. Så, siden greia er at jeg ikke har peiling på katter i det hele tatt, lurer jeg på; HVA skjer hvis jeg slipper han ut? Kommer han til å dø, kommer han til å rømme, hvilke forhåndsregler bør jeg ta, bør jeg venne han til utelivet i bånd eller noe først? Eller er det en tapt sak, og katten er dømt til å være inne resten av livet?

Alle tips, råd og eventuell kjeft som jeg kan sitte og reflektere over, taes imot med en stor takk! Ja, han er ikke kastrert. Enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok vente til han er kasterert, utenom det så tror jeg ikke det er noe som tilsier at du ikke kan slippe han ut.

Jeg har selv en kasterert huskatt som ikke kan kattespråket helt, men han fungerer godt ute fordi.

Ville nok vært med han ute i begynnelsen, bånd eller ikke det er opp til deg.

Syns det er flott av deg som har ventet så lenge, en katts retningssans vil ikke være fullt utviklet før mellom 8-12 månders alderen.

Det jeg har gjort når jeg har vendt kattene til utelivet er at jeg jevnlig gikk ut å ropte på de. Ikke for at de skulle komme inn, men for at de bare skulle høre stemmen min, vite at jeg er der og passer på, at de er vekommen inn igjen, og i tilfelle de evt var på vei til å rømme/rote seg vekk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du landlig til ?

Jeg bor sånn ca midt i et boligfelt, så det må bli nei. :yes:

Ville nok vente til han er kasterert, utenom det så tror jeg ikke det er noe som tilsier at du ikke kan slippe han ut.

Jeg har selv en kasterert huskatt som ikke kan kattespråket helt, men han fungerer godt ute fordi.

Ville nok vært med han ute i begynnelsen, bånd eller ikke det er opp til deg.

Syns det er flott av deg som har ventet så lenge, en katts retningssans vil ikke være fullt utviklet før mellom 8-12 månders alderen.

Det jeg har gjort når jeg har vendt kattene til utelivet er at jeg jevnlig gikk ut å ropte på de. Ikke for at de skulle komme inn, men for at de bare skulle høre stemmen min, vite at jeg er der og passer på, at de er vekommen inn igjen, og i tilfelle de evt var på vei til å rømme/rote seg vekk:)

Supert! Dette høres lovende ut, da tar jeg og kastrerer han når jeg får råd, også skal jeg gjøre som du har anbefalt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okeii, da må det testes (etter at han er kastrert). Jeg kommer sikkert til å gå og rope på den annenhvert minutt, men. :whistle:

Hehe, slik var/er jeg også. Hvertfall i begynnelsen:)

Du skal nok se at når han blir kasterert så vil nok energinivået gå ned. Dessuten så vil han nok få ut en del energi ute også:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å fortsette å ha tissekassen hans inne! Ellers vil du risikere å få irriterte naboer på nakken. De aller færreste kattene velger å gå på do i egen hage, de foretrekker naboens... Noe med å ikke bæsje i eget revir eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å fortsette å ha tissekassen hans inne! Ellers vil du risikere å få irriterte naboer på nakken. De aller færreste kattene velger å gå på do i egen hage, de foretrekker naboens... Noe med å ikke bæsje i eget revir eller noe sånt.

Jada, nå flytter jeg jo i helgen, og da er det ikke sikkert jeg kan ha dyret ute i det hele tatt. Må rådføre meg med litt naboer og slikt først. Men nå får den ihvertfall ca 80kvm mer å herje på! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tipper pus kan få det helt strålende inne hos deg på nytt sted jeg. men får du lov å ha han ute der, så vil sikkert det være paradis også :lol:

Selv tørr jeg IKKE å slippe ut mine katter nå... De kom seg ut her i fjor høst, og Psycho tosken hadde stått midt i veien her å sett forvirret på bilene som svingte rundt han. han hadde sett skadet ut, sa folk som kjørte forbi.

Psycho stakkar var nok bare forvirret og satte seg bare ned for å vente på at jeg skulle redde han, som han alltid gjør.

Da vi kom hjem satt han på andre siden av gjerdet og ante ikke i det hele tatt åssen han sku komme seg over igjen.

Lucifer var ikke noe bedre han.. Han trodde han sku dø i hagen til naboen! Det var jo et helt gjerde mellom han og oss! Ha skrek ut sine modige tårer og var helt fra seg stakkar.

Pysekattene mine det tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tipper pus kan få det helt strålende inne hos deg på nytt sted jeg. men får du lov å ha han ute der, så vil sikkert det være paradis også :)

Selv tørr jeg IKKE å slippe ut mine katter nå... De kom seg ut her i fjor høst, og Psycho tosken hadde stått midt i veien her å sett forvirret på bilene som svingte rundt han. han hadde sett skadet ut, sa folk som kjørte forbi.

Psycho stakkar var nok bare forvirret og satte seg bare ned for å vente på at jeg skulle redde han, som han alltid gjør.

Da vi kom hjem satt han på andre siden av gjerdet og ante ikke i det hele tatt åssen han sku komme seg over igjen.

Lucifer var ikke noe bedre han.. Han trodde han sku dø i hagen til naboen! Det var jo et helt gjerde mellom han og oss! Ha skrek ut sine modige tårer og var helt fra seg stakkar.

Pysekattene mine det tenker jeg :)

Ja NÅ fikk jeg lyst til å hive lille, søte pusen min ut i slemme verdenen, du. :lol:

:) Uff, se, du får meg til og med til å innrømme at jeg liker han! ..litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...