Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor og liten


MariaN

Recommended Posts

Jeg har en Groenendaelgutt på 14 mnd. Har veldig lyst på en liten hund..

Har nå fått tilbud om en Russian Toy Terrier valp.

Men siden pengene stopper meg litt, får jeg heller vente noen mnd :P

Er nesten 100% sikker på at det er den rasen jeg skal ha som nr to.

Dere som har stor hund og miniatyrvalp, hvordan har det gått ? :ahappy:

Hva skal man være ekstra obs på? De er jo veldig skjøre de små beina.

- Redd for at valpen blir løpt ned. Diesel går jo rett på kattene når han tripper bort til vinduet for å se hva som foregår ute :P

Utendørs kommer de ikke til å være løse sammen før på mange mnd. Han er jo så livlig at han lett kan 'jage' henne -slik han leker med de større hundevennene sine. Selve lekingen er jeg ikke bekymret over, Diesel har mange miniatyrvenner og det går kjempebra. Uhell kan skje uansett størrelse dersom man er riktig uheldig.

- Og hvordan lærer de å ikke kjefte på hverandre når det er mat/bein inn i bildet? Blir de enige med tiden? Han brummer når kattene kommer nær matskåla, og blir ikke fornøyd når hundebesøk prøver å ta fra han beinet. (Han gjør seff ingenting når jeg rører godbitene).

edit:

Surfet på oppdrettere i sverige. Der var det to stykker som hadde hunder i min gruppe. Schafer og Kelpie, eller var det Aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt liten og stor sammen, og planlegger det på nytt. Jeg hadde dem sammen inne, men begrensa alt som het voldsom lek. Det var kun drakamp mellom dem som var greit. Knøttis lært kjapt at når storebror fikk raptus så var det best å søke tilflukt hos meg. I grunnen var det hele ganske uproblematisk, de var løse på tur sammen, men om en av dem fikk løpekick så taua jeg inn den andre.

Planlegger valp igjen nå, sammen med lille knøttis. Og kommer til å være konsekvent fra dag 1 på at de kun får leke rolig sammen, knøttis kommer også til å få "friområder" i leiligheten hvor den store ikke får være. Sofa ol. Har man to hunder hvor det er stor forskjell i størrelse, så syns jeg det krever en viss forskjellsbehandling av dem. Selv om den store ikke mener ting vondt, kan en feilplassert labb gjøre skade, hvertfall så lenge den minste er valp. Er den store valp, så er det urettferdig å kreve at den skal skjønne alt og begrense seg hele tiden, så da går jeg inn og passer på at ikke kjipe situasjoner oppstår. Mine kommer heller ikke til å være sammen alene hjemme. De kan gjerne ha selskap av hverandre, men vil ha et fysisk skille - grind ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig bestemt når Diesel leker med småhunder at han skal legge seg ned når de skal herje. Da klatrer den lille oppå han osv.. søtt :ahappy:

Han elsker å bite rundt hodet og kræsje tenner (au!?).

Den ene kompisen har lært han opp til å hente klær på badet for å bruke som draleke. utrolig irriterende men. hehe. Det vise bare at hunder tar uvaner veeldig fort fra hverandre!

Ikke legg merke til rotet under bordet. hehe.

n750515373_2397858_9757.jpg

n750515373_2399079_2654.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd med ei russisk toy terrier tispe. Du skal være obs på at de tåler lite. Vi måtte passe på at de andre hundene ikke sprang henne ned, hun måtte ha sengen sin høyt oppe slik at hundene ikke var uforsiktig med henne osv.

Hun ble ikke gammel før hun ble drept av rev. Også jaktfunksjonen til andre hunder bør man passe på, de tåler utrolig lite.

Skal jeg ha liten hund i hus igjen, så blir det en mer hardfør hund :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige bilder! Aro kunne ikke fordra sånn lek med knøttis, hun hadde aaaaltfor skarpe tenner. :ahappy:

Sånn her holdt mine på:

443959712_774a8911e3.jpg

442033197_77ce10c8d4.jpg

860973718_ddfdd45f12.jpg

De kunne godt løpe løs og, så lenge Aro ikke var full i F, eller vi holdt oss i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoho, kule bilder :ahappy:

Det er jo helt klart en fordel med hunder som tåler litt! Men som jeg skrev i hovedinnlegget, det er jo oppdrettere av Toy som har hunder lik min egen..

Marthe:

Var det ei i norge, el sverige som mistet hunden? Mener jeg leste det på hjemmesiden til ei men husker ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maria,

jeg har en mini og en større hund sammen. Jeg fikk boxeren da pommen var litt over 2 år..

Jeg tror det vil fungere veldig fint så lenge du tar forhåndsregler! Dessuten går du etter min mening den rette veien, altså at du har en "voksen" stor hund, og så får en mini som valp. Diesel har da (mest sannsynlig) større forståelse for det å passe seg for valpen, og du kan lettere fortelle han hva som er lov og ikke lov. Min boxer vokste raskt ifra pommen, og hun er ikke såå begeistra for å ha fått en lillesøster som er 10 ganger tyngre enn hun selv:P hehe.

Hvis du skal ha en hund til for din egen del så ville jeg gått for det. Hvis du skal ha hund for Diesel så hadde det nok vært mer ideelt med en han kan leke skikkelig med, eller? Men de får jo selskap i hverandre uansett!

Og det er bare så koselig med en liten tass! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg tenke på Diesels beste er en større hund det beste valget. Skal jeg tenke på meg selv og hvordan vi bor akkurat nå må jeg velge en liten. Når vi flytter om et år eller tre blir det en større :lol:

Hadde aldri valgt en liten rase dersom han var hardbar og for vill for en liten knert..

Kommer også til å ha bur den første tiden, når de er hjem alene. Vil ikke at de skal leke uten at vi er der å følger med.

I dag kommer lille Grizzly (bildene) på overnattingsbesøk. Det blir show! :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; hvis du får en hund til nå, så blir den jo ikke riktig "stor" før om et år, og hvis dere da likevel skal flytte, hvorfor ikke stor hund? Jeg ville ikke valgt liten hund, bare fordi dere bor der dere bor akkurat nå. Livet forandrer seg! :yes:

Jeg har jo nettopp fått en relativt liten hund i hus, og har en relativt stor fra før. Det går greit, men noen forhåndsregler må man ta. De er ikke alene sammen over lengre tid, men skal jeg bare en tur på do eller være borte i fem minutter, er de sammen. Hvis ikke tar jeg den ene med, eller skiller de. De er løse inne sammen, og begge sover på soverommet om natten. Dog sover den store i senga, og den lille på gulvet. (Da vi prøvde å ha begge på gulvet, bæsja den lille i kurven til den store, som derfor endte opp i senga til slutt likevel..! :rolleyes: )

Sånn generelt å omgås hverandre går helt fint, men jeg tror problemene kommer av den største hundens "innarbeidede" fakter. Fx min store hund som tror alt kan daskes med labben, og at små hunder kan rulles rundt som en ball bare man dytter hardt nok på de med snuten.. Sånne "småting" blir store i denne sammenhengen, og massiv deltakelse og styring må til. I tillegg er min største hund en uforsiktig kløne av en blekksprut, og hun er veldig lite elegant og passer seg slett ikke for hvor hun tråkker. I noen sammenhenger er det flott, miljømessig gjerne. Men i sosiale sammenhenger med små hunder har det faktisk noe å si. Hun kan tråkke på den minste (på halen eller hvor som helst), og ikke bry seg. Forrige hunden, på samme store størrelse, var MYE mer forsiktig med hvor han tråkket. Han var veldig forsiktig med labbene og hvis vi la oss på gulvet tråkket han ikke på oss, noe den største vi har nå lett kan gjøre! Hun tråkker oss gjerne midt i trynet og på puppen og magen med den største selvfølge..! :lol: Det gjør jo vondt nok for oss å bli tråkket på sånn, men når det er snakk om en liten valp på en-to kg (max?), så er det en viktig sak å passe på.

Men ellers har den største stor bitehemming, og er flink å tilpasse biting i lek til rett størrelse hund. Men som andre var inne på; drakamp er det beste alternativet, og jeg er så heldig å være i den situasjonen at jeg har en stor springer som elsker drakamp med andre hunder, og en terrier hvor det bare er selvsagt (nesten) at kommer til å digge det når hun blir voksen (og jo, selvsagt ser jeg det allerede!). Var faktisk ute og tok bilder av de i dag, men har ikke fått lagt de inn på dataen enda..

Jeg syns at det er størst forandringer for den (store) man allerede har; det er DEN som må tilpasse seg mest, den yngste vokser jo bare opp i den tro at "verden ER sånn"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; hvis du får en hund til nå, så blir den jo ikke riktig "stor" før om et år, og hvis dere da likevel skal flytte, hvorfor ikke stor hund? Jeg ville ikke valgt liten hund, bare fordi dere bor der dere bor akkurat nå. Livet forandrer seg! :lol:

Det er jo ikke hus som er hovedgrunnen :yes:

Min slår ikke med labbene heldigvis(har slått til meg et par ganger, og det er vondt det!) Leker mest med munnen. Ser ganske brutalt ut, men de små elsker det :rolleyes:

Det er at de lett får seg en flygetur ja, dersom det er en lek som blir litt voldsom(en voldsom lek avsluttes uansett asap her i hus!) Diesel slengte Grizzly bortover gulvet her en gang, da de hadde dralek med sokken min. Gikk bra da, men han fikk seg en god tur..

Diesel er veldig tolmodig og er utrolig herlig å se på sammen med de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...