Gå til innhold
Hundesonen.no

Hd


TrudeM

Recommended Posts

Han var halt, stiv, "hoppet" med bakbeina ned trapper, løftet ikke foten når han tisset, "falt" sammen når han skulle legge seg istedet for å legge seg mykt og rolig. Men han var kraftig "angrepet" og ble fort invalidisert av HD'en. Generell stivhet, at hunden plutselig begynner å strekke seg mye når den har sovet (altså- ekstremt mye, og at den ganske plutselig begynner). Demping under aktiviteter som gjør vondt, osv., er symptomer man kan være litt på vakt etter. De kan også signalisere rygg-/nakkevondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har HD C på venstre siden, grunnet beinbrudd da hun var liten. Beinet er også litt kortere enn det andre. Hun halter til vanlig (veterinæren mener det er fordi beiner er fysisk kortere enn det andre), og hun er litt stiv. Hun halter mer når hun har løpetid, og blir generelt litt stivere da. Også om hun hopper mye hinder halter hun mer. Hvis hun ligger lenge hardt, så er hun litt stiv når hun står opp, men ikke noe kjempemye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket at hun var veldig stiv etter å ha sovet.

Hele bakparten så ut som den var i ett nesten. Tok små skritt før det ble myket opp.

Ville ikke gå i trapper eller hoppe inn i bilen. Begynte å skli på parketten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid det er så mye symtomer på HD. Har hatt tre hunder med det, ein av dei var "som normal" til ho nærma seg 2 år, (middels HD). Den andre når ho var nesten 3 år, (HD E.) Og den siste var nesten 5 år før vi merka noko, (HD C.)

Må legge til at ho som hadde sterkest HD var den som vi vart mest overraska over. Vi tenkte ikkje i dei baner i det heile tatt, for ho var så aktiv og sprek. Men når symtomene først viste seg så gjekk det forfedelig fort nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var halt, stiv, "hoppet" med bakbeina ned trapper, løftet ikke foten når han tisset, "falt" sammen når han skulle legge seg istedet for å legge seg mykt og rolig. Men han var kraftig "angrepet" og ble fort invalidisert av HD'en. Generell stivhet, at hunden plutselig begynner å strekke seg mye når den har sovet (altså- ekstremt mye, og at den ganske plutselig begynner). Demping under aktiviteter som gjør vondt, osv., er symptomer man kan være litt på vakt etter. De kan også signalisere rygg-/nakkevondt.

Med "hopper" med bakbena ned trapper, mener du da at han tok begge bena ned for hvert trinn, ikke annehver bein liksom? Nesten slik barn går ned trapper.. Håper du skjønner.. Ganske dårlig til å forklare noen ganger jeg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "hopper" med bakbena ned trapper, mener du da at han tok begge bena ned for hvert trinn, ikke annehver bein liksom? Nesten slik barn går ned trapper.. Håper du skjønner.. Ganske dårlig til å forklare noen ganger jeg:P

Ja, han holdt bakbena samlet og "hoppet" fra trinn til trinn mens han gikk normalt med frambena. Hehe, det VAR vanskelig å forklare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Med "hopper" med bakbena ned trapper, mener du da at han tok begge bena ned for hvert trinn, ikke annehver bein liksom? Nesten slik barn går ned trapper.. Håper du skjønner.. Ganske dårlig til å forklare noen ganger jeg:P

Ja, han holdt bakbena samlet og "hoppet" fra trinn til trinn mens han gikk normalt med frambena. Hehe, det VAR vanskelig å forklare det.

Men husk at småhunder ofte hopper sånn ned trapper uansett (naturlig nok), sånn at ikke alle med små hunder (og sikkert en del litt større) som hopper sånn ned trappa tror det er noe galt :lol: . Oftest hopper de vel med forbeina også, men... greit å ha sakt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk at småhunder ofte hopper sånn ned trapper uansett (naturlig nok), sånn at ikke alle med små hunder (og sikkert en del litt større) som hopper sånn ned trappa tror det er noe galt :lol: . Oftest hopper de vel med forbeina også, men... greit å ha sakt det.

Ja, bra du nevner det! Dette gjaldt forresten ikke bare i trapper for oss, men i bratte nedoverbakker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hva er symptomene på HD?

Du som har/har hatt en hund med HD: Hvilke symptomer viste din hund?

Har hatt:

Golden, hann

HD: Middels Grad

Symptomer: INGEN, non whatsoever - frem til han tryna i ei trapp nesten 7 år gammel og fikk slått den ene hofta kraftig. Da kom forkalkningene og bare få måneder senere måtte han avlives grunnet smerter. Men han levde ett svært aktivt liv med 2 timers turer i skogen hver dag, lydighetstrening, agitlitytrening, konkurranser (lp og agility) uten så mye som å halte en eneste dag før han fikk en tilleggsskade.

Har

Tervueren tispe

HD: Svak

AA: Svak

Operert for avrevet korsbånd også

Symptomber: Ingen - non whatsoever - med unntak av rett før og etter korsbåndsoperasjonen så har ikke hunden vært halt en dag, hverken foran eller bak. Aldri stiv, aldri støl - hun er smidig som en katt.

Jeg tror at hunder ofte blir sykere når eier fokuserer på sykdommen. Klarer man å behandle en HD hund på samme måte som en frisk hund så viser de færreste symptomer i det hele tatt. Selvsagt da under forutsetning av at hunden blir mosjonert og holdt i form. Med min Golden syklet jeg 4 mil i uka og gikk minimum 1 mil lang tur de andre dagene - også de dagene vi var på trening. Den vi har i dag er med på det de andre er med på.

Kjenner:

Golden hann

HD: Sterk grad

14 år, og har aldri haltet en dag i sitt liv - litt støl er han nå 14 år gammel - men jeg har sett friske hunder som har vært stivere i kroppen enn han. Hunden har hatt ett aktivt liv, har trukket pulk, båret kløv og blitt behandlet som en vanlig hund - aldri vært halt en dag, begynte å få Rimadyhl først for få måneder siden og det er jo ikke unormalt på en så gammel hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har:

Irsk setter hann

HD: Middels grad(D), med markerte forkalkninger på begge hofter.

I dag er han 2 år og 3 mnd, og vi har ikke merket noe som helst. Han løper gjerne som en tulling på fjellet hele dagen, og vi merker ingen tegn til stivhet eller halthet. Han behandles som en helt frisk hund.

Ser at Belgerpia nevner pulk og kløv. Hittil har vi unngått dette(men han har snørekjørt en god del). Vil det frarådes å la ham bær en lett pulk f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...