Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargerik rase

bardmand

Recommended Posts

Skrevet

Etter å sett bildene av dette kullet, lurer jeg på om det er noen annen rase enn whippeten som kan få så "fargerike" kull som dette:

http://bluestreakwhippets.moonfruit.com/#/...eeks/4526732005

I tillegg til valpene det her er bilde av, var det en rød tispe også - 6 ulike farger i samme kull! Svart, blå, rød, blåbeige, blåbrindle, rødbrindle.

Skrevet

Tja, nesten iallafall.

Dette kullet har fargene Fawn, Sjokolade, blå og svart. Mangler egentlig bare rød av den helfargete. Og alle kan også komme med tan.

Jeg vet om ett kull i Australia som fikk alle helfargene + to av tanfargene. Men det fins ikke bilde desverre.

E-kull.JPG

Ellers kan vel Aussien være ganske så sprett i farger? Men det lar jeg noen med peiling svare på :rolleyes:

Skrevet

Ikke verst, nei! Tan-tegninger og sjokolade (er vel det som også kalles lever?) mangler dessverre på whippet...

Skrevet

My kommer fra et ganske fargerikt kull men så er det jo ikke akkurat "unormalt" at aussiekull er fargerike :| Men det kommer jo aussiekull som absolutt ikke er fargerike, f.eks helt sorte kull og helt røde kull.

MeetMyOwnMidnightMayhemMY041.jpg

Kullet besto iallefall av en jente i "hver farge" - og det syns nå jeg er litt morsomt iallefall. Et variert kull, men alikevel så like...

4 blue merle

1 red merle

1 red tri

2 black tri

1 black bi

Skrevet

Ja, grønlandshunden kommer i absolutt alle farger og fargekombinasjoner - t o m tricolor, og alle er godkjent unntatt Albino selvfølgelig :| !

Men der var da riktig flotte valper;)

Skrevet
Ikke verst, nei! Tan-tegninger og sjokolade (er vel det som også kalles lever?) mangler dessverre på whippet...

I Sverige står det fra 2007 Lever som farge. Men i Norge står det fortsatt Sjokolade som godkjent farge i den norske Rasestandaren. Så hele mitt første kull er registrert som Sjokolade.

Men jeg må legge til at dem vanligste fargene å få er rød, sjokolade og svart. Om det er tan så pleier det noramlt bare dukke opp svart og rød. Så det hører ikke til "nomalen" med så fargerike kull :|

Skrevet

Herlige fargerike valper. Det beste du kan gjøre når du kommer til Basenji (uten å risikere feilfarger) er dette:

3boys3colors-1.jpg

Rød, tri og sort i samme kull. Dette er Bambis gutter født 2005.

I tilegg finnes brindle, men den skal kun blandes med "ren rød" før å unngå såkalte "trindles"

Skrevet
I tilegg finnes brindle, men den skal kun blandes med "ren rød" før å unngå såkalte "trindles"

Akkurat det synes jeg er nokså tullete, men det er nå meg. Hva gjør en "trindle" basenji til en dårligere basenji?

Også på en annen afrikansk rase, azawakh, er det store diskusjoner om hvilke farger og tegninger som skal godkjennes - de finnes nemlig i maaaaange flere varianter og avskygninger i Afrika enn det som er tillatt av FCI. Tullete.

Skrevet
Akkurat det synes jeg er nokså tullete, men det er nå meg. Hva gjør en "trindle" basenji til en dårligere basenji?

Også på en annen afrikansk rase, azawakh, er det store diskusjoner om hvilke farger og tegninger som skal godkjennes - de finnes nemlig i maaaaange flere varianter og avskygninger i Afrika enn det som er tillatt av FCI. Tullete.

Det er jeg enig i.. Syns det burde være lov med flere varianter og avskygninger..

Helt skjønne valper da... Spesielt aussie valpene - fikk ikke noe mindre lyst på aussie valper nå.. :icon_redface:

Skrevet

Det er absolutt ingenting som gjør en "trindle" basenji til en dårligere hund- annet enn at den ikke er godkjent i standaren og således ikke kan stilles .

Det var ikke før i 2001 (?) at brindle ble en anerkjent farge av FCI- dette skapte også store debatter. Mange mente at brindle ikke var en original farge på Basenjien, men at fargen først dukket opp etter at noen Whippets var blitt introdusert til landsbyen... Det er dog ingenting som kan bevise dette.

Trindle er altså en tricolor med "striper". Du ser ikke stripene i de svarte områdene , men på de røde markeringene. Disse ser ikke "klare og markerte" ut, men heller en smule skitne.

Brindle er med andre ord ikke en "egen farge", men mer en "fargekode" som kan legge seg oppå en hvilken som helst annen farge. Den fungerer med et dominant nedarvingsmønster.

Legger den seg oppå rød= brindle

Legger den seg oppå sort= usynlig

Legger den seg oppå tricolor = trindle

Smak og behag har ført til at Brindle er en farege jeg forsøker å holde meg unna. Jeg synes også at de rent kroppslig skiller seg litt ut. Litt flatere skalle, litt edlere i kroppen, kanskje. Men dette er spekulasjoner.

Det er også en vanskelig farge å virkelig få til. En pen brindle er virkelig nydelig, men de er det dessverre for få av etter mitt skjønn.

Også prøver jeg å rette meg etter standaren, uansett hvor dum man måtte mene at den er. På Basenji synes jeg faktisk den er ganske funskjonabel og fornuftig.

Men det er klart som du sier, Bardmand; Samtlige "originale" fargevarianter på urhundene bør bevares. Alikevel har jeg mine tvil til at trindle Basenjis streifet omkring i Congo for flere tusen år siden. Men det er mulig jeg tar feil.

Skrevet

Corsokull kan komme i blå,blå brindle,fawn,formentino,svart brindle og lys brindle og helt svart.Var et kull for ca 2 år siden,helt spesielt med så mye forskjellige farger!

Skrevet
Corsokull kan komme i blå,blå brindle,fawn,formentino,svart brindle og lys brindle og helt svart.Var et kull for ca 2 år siden,helt spesielt med så mye forskjellige farger!

Er formentino det samme som kremfarget på andre raser? Googlet litt, og det kan se sånn ut. "Skittengul" pels og brun nese?

Skrevet
Er formentino det samme som kremfarget på andre raser? Googlet litt, og det kan se sånn ut. "Skittengul" pels og brun nese?

formentino ser ut som/er lys beige/med grått i ansiktet...på en måte som om man legger kremfarget oppå grå/blå..vanskelig å forklare...så her er bilder av det jeg mener å se er beige oppå grått,hehe..

Skrevet
formentino ser ut som/er lys beige/med grått i ansiktet...på en måte som om man legger kremfarget oppå grå/blå..vanskelig å forklare...så her er bilder av det jeg mener å se er beige oppå grått,hehe..

Ok, ser veldig ut som det som kalles blåfawn eller blåbeige på whippets - veldig fin farge!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...