Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargerik rase


bardmand

Recommended Posts

Etter å sett bildene av dette kullet, lurer jeg på om det er noen annen rase enn whippeten som kan få så "fargerike" kull som dette:

http://bluestreakwhippets.moonfruit.com/#/...eeks/4526732005

I tillegg til valpene det her er bilde av, var det en rød tispe også - 6 ulike farger i samme kull! Svart, blå, rød, blåbeige, blåbrindle, rødbrindle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nesten iallafall.

Dette kullet har fargene Fawn, Sjokolade, blå og svart. Mangler egentlig bare rød av den helfargete. Og alle kan også komme med tan.

Jeg vet om ett kull i Australia som fikk alle helfargene + to av tanfargene. Men det fins ikke bilde desverre.

E-kull.JPG

Ellers kan vel Aussien være ganske så sprett i farger? Men det lar jeg noen med peiling svare på :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My kommer fra et ganske fargerikt kull men så er det jo ikke akkurat "unormalt" at aussiekull er fargerike :| Men det kommer jo aussiekull som absolutt ikke er fargerike, f.eks helt sorte kull og helt røde kull.

MeetMyOwnMidnightMayhemMY041.jpg

Kullet besto iallefall av en jente i "hver farge" - og det syns nå jeg er litt morsomt iallefall. Et variert kull, men alikevel så like...

4 blue merle

1 red merle

1 red tri

2 black tri

1 black bi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst, nei! Tan-tegninger og sjokolade (er vel det som også kalles lever?) mangler dessverre på whippet...

I Sverige står det fra 2007 Lever som farge. Men i Norge står det fortsatt Sjokolade som godkjent farge i den norske Rasestandaren. Så hele mitt første kull er registrert som Sjokolade.

Men jeg må legge til at dem vanligste fargene å få er rød, sjokolade og svart. Om det er tan så pleier det noramlt bare dukke opp svart og rød. Så det hører ikke til "nomalen" med så fargerike kull :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige fargerike valper. Det beste du kan gjøre når du kommer til Basenji (uten å risikere feilfarger) er dette:

3boys3colors-1.jpg

Rød, tri og sort i samme kull. Dette er Bambis gutter født 2005.

I tilegg finnes brindle, men den skal kun blandes med "ren rød" før å unngå såkalte "trindles"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg finnes brindle, men den skal kun blandes med "ren rød" før å unngå såkalte "trindles"

Akkurat det synes jeg er nokså tullete, men det er nå meg. Hva gjør en "trindle" basenji til en dårligere basenji?

Også på en annen afrikansk rase, azawakh, er det store diskusjoner om hvilke farger og tegninger som skal godkjennes - de finnes nemlig i maaaaange flere varianter og avskygninger i Afrika enn det som er tillatt av FCI. Tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det synes jeg er nokså tullete, men det er nå meg. Hva gjør en "trindle" basenji til en dårligere basenji?

Også på en annen afrikansk rase, azawakh, er det store diskusjoner om hvilke farger og tegninger som skal godkjennes - de finnes nemlig i maaaaange flere varianter og avskygninger i Afrika enn det som er tillatt av FCI. Tullete.

Det er jeg enig i.. Syns det burde være lov med flere varianter og avskygninger..

Helt skjønne valper da... Spesielt aussie valpene - fikk ikke noe mindre lyst på aussie valper nå.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingenting som gjør en "trindle" basenji til en dårligere hund- annet enn at den ikke er godkjent i standaren og således ikke kan stilles .

Det var ikke før i 2001 (?) at brindle ble en anerkjent farge av FCI- dette skapte også store debatter. Mange mente at brindle ikke var en original farge på Basenjien, men at fargen først dukket opp etter at noen Whippets var blitt introdusert til landsbyen... Det er dog ingenting som kan bevise dette.

Trindle er altså en tricolor med "striper". Du ser ikke stripene i de svarte områdene , men på de røde markeringene. Disse ser ikke "klare og markerte" ut, men heller en smule skitne.

Brindle er med andre ord ikke en "egen farge", men mer en "fargekode" som kan legge seg oppå en hvilken som helst annen farge. Den fungerer med et dominant nedarvingsmønster.

Legger den seg oppå rød= brindle

Legger den seg oppå sort= usynlig

Legger den seg oppå tricolor = trindle

Smak og behag har ført til at Brindle er en farege jeg forsøker å holde meg unna. Jeg synes også at de rent kroppslig skiller seg litt ut. Litt flatere skalle, litt edlere i kroppen, kanskje. Men dette er spekulasjoner.

Det er også en vanskelig farge å virkelig få til. En pen brindle er virkelig nydelig, men de er det dessverre for få av etter mitt skjønn.

Også prøver jeg å rette meg etter standaren, uansett hvor dum man måtte mene at den er. På Basenji synes jeg faktisk den er ganske funskjonabel og fornuftig.

Men det er klart som du sier, Bardmand; Samtlige "originale" fargevarianter på urhundene bør bevares. Alikevel har jeg mine tvil til at trindle Basenjis streifet omkring i Congo for flere tusen år siden. Men det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corsokull kan komme i blå,blå brindle,fawn,formentino,svart brindle og lys brindle og helt svart.Var et kull for ca 2 år siden,helt spesielt med så mye forskjellige farger!

Er formentino det samme som kremfarget på andre raser? Googlet litt, og det kan se sånn ut. "Skittengul" pels og brun nese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er formentino det samme som kremfarget på andre raser? Googlet litt, og det kan se sånn ut. "Skittengul" pels og brun nese?

formentino ser ut som/er lys beige/med grått i ansiktet...på en måte som om man legger kremfarget oppå grå/blå..vanskelig å forklare...så her er bilder av det jeg mener å se er beige oppå grått,hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

formentino ser ut som/er lys beige/med grått i ansiktet...på en måte som om man legger kremfarget oppå grå/blå..vanskelig å forklare...så her er bilder av det jeg mener å se er beige oppå grått,hehe..

Ok, ser veldig ut som det som kalles blåfawn eller blåbeige på whippets - veldig fin farge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...