Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksinasjon

Argyr

Recommended Posts

Jeg blir aldri klok på disse vaksinasjonsbestemmelsene! :)

Hunden er vaksinert mot parvo ved åtte uker og "hele pakka" ved 12 uker.

Jeg trodde at man ikke skulle vaksinere oftere enn hvert andre/tredje år, så han er ikke vaksinert etter dette og blir 2 år i juni. Så skal vi på MH i Sverige, og jeg leser vaksinasjonsbestemmelsene deres..

- Hund (valp) under ett års ålder: vid lägst tio veckors ålder.

- Hund över ett års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid cirka ett års ålder och därefter får den

senast utförda vaccinationen inte vara utförd för mer än 4 år sedan.

Vid förstagångsvaccination eller för hund som inte vaccinerats vid cirka ett års ålder ska vaccinationen vara gjord minst 14 dagar före tävlingsdagen.

Han er jo ikke vaksinert ved et års alder, men ved åtte og tolv. Gjelder da bestemmelsene for punkt tre, at han ikke er vaksinert ved et års alder og må vaksineres nå?

Hadde ikke tenkt å vaksinere før i september (da er det to år siden sist), men nå må jeg vel det da? Skal på MH i mai.

At ikke Norge og Sverige kan bli enige om dette her altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slik som jeg forstår det. Siden han ikke har fått vaksinen da han var et år, må du vaksinere senest to uker før han skal på MH. Etter denne vaksinen kan du delta på prøver i Sverige uten å vaksinere i fire år framover.

Jeg synes det er flott at du ikke overvaksinerer forresten. :)

Dessuten er svenskene "flinkere" enn oss, siden hunden ikke trengs å vaksineres oftere enn hvert fjerde år, og alikevel får være med på prøver. De bruker Nobivac DHPPi i Sverige også går jeg utifra, så det er rart at prosedyrene er så forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men, er det ikke samme regler i Norge da? Bortsett fra at det er maks tre år mellom på voksen hund i Norge. I Norge er det vel første vaksine ved 12 ukers alder (kan vaksineres ved 8 ukers også, men må allikevel vaksineres ved 12 uker), så ved ett års alder og deretter hvert tredje år (bortsett fra kennelhostevaksinen som bare holder ett år av gangen). Hvis jeg har forstått dette rett nå <_< .

Men i ditt tilfelle tolka jeg det også som at du må vaksinere nå minst 14 dager før MHen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik
Men, er det ikke samme regler i Norge da? Bortsett fra at det er maks tre år mellom på voksen hund i Norge. I Norge er det vel første vaksine ved 12 ukers alder (kan vaksineres ved 8 ukers også, men må allikevel vaksineres ved 12 uker), så ved ett års alder og deretter hvert tredje år (bortsett fra kennelhostevaksinen som bare holder ett år av gangen). Hvis jeg har forstått dette rett nå <_< .

Men i ditt tilfelle tolka jeg det også som at du må vaksinere nå minst 14 dager før MHen.

Det stemmer at det er nesten samme bestemmelser her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
    • Hei! Har en 5 mnd gammel bc valp som knurrer og bjeffer på ting som kommer på avstand, samme om det er kjentsfolk eller fremmede.. hun syntes det er greit når de kommer nærme nok, da vil hun mer enn gjerne hilse og er fornøyd.   idag når faren min kom inn med caps knurret hun og bjeffet her inne, noe hun aldri har gjort før.. noe jeg bør gjøre for å forebygge? hun er dog lett å avbryte enkelte ganger, men mååå liksom bjeffe.. takk for alle svar
    • Jeg kaster lange blikk på Arrak sine jakker. Har brukt en 100-kroners Didriksons jakke fra Finn denne våren, og bra er det, for den har fått juling. Nå som hopping og biting og riving i klær ser ut til å være en ting i fortiden i nær fremtid.. Noen erfaringer med de?   Edit: advarer også mot Hööks sin jakke. Baklomma har rette kanter og er for smal. Lite plass og ting faller ut. Helt ok budsjettjakke, men har en råd til bedre, kjøp bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...