Gå til innhold
Hundesonen.no

Taz?


Tina

Recommended Posts

En blå Chow skal bli.. :P

Dette er bare noen bilder jeg fant i farta, ikke de peneste Chow'ene, men du får iallefall sett fargen.. :)

http://www.majestychows.com/images/blue14months1.jpg

http://www.ai170841.freeler.nl/puppages/kl...B-L-BlueBoy.jpg

http://chow-chow.breeder.ru/images/blue.jpg

http://www.altunshan.de/images/moffe1.jpg

Dette er moren til Diego. Hun er blå..

Chowchowparents.jpg

Selv liker jeg ikke blåfargen så godt.

Den er aldri helt ren, da de må blande inn sort, da fargen ikke kan overleve alene. (Hvis du forsto?)

Øynene og snuten skal stemme overens med blåfargen på pelsen, så ja de kan ha blå øyne. Men ikke sånn husky blå øyne.

En svært mørk blå hund kan være vanskelig å skille fra en sort, men en blå hund skal være BLÅ og kan vanligvis gjengjennes pga sitt blågrå (sølv) preg over snuten, nesebrusk og øyenfarge.. :)

Var dette til noen hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for hjælpen! Dejligt med en skikkelig chow ekspert. Hmm, det er svært for en uerfaren chow-mand(dame) at se forskel på blå og sort... er ikke sikker på at jeg ville kunne set det uden din hjælp. Men nu har du jo givet mig nogle ledetråde da bliver de lettere at kende igen. :)

Samboen fablede om chows, og så måtte vi finde ud af hvordan en blå chow så ud, er meget glad for din hjelp! Jeg liker heller ikke de blå så godt, men samboen er fascineret, så måtte jo tjekke lidt op.

Kan hende der kommer flere uvidende spørgsmål... beware. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak for hjælpen! Dejligt med en skikkelig chow ekspert. Hmm, det er svært for en uerfaren chow-mand(dame) at se forskel på blå og sort... er ikke sikker på at jeg ville kunne set det uden din hjælp. Men nu har du jo givet mig nogle ledetråde da bliver de lettere at kende igen.  :)  

Samboen fablede om chows, og så måtte vi finde ud af hvordan en blå chow så ud, er meget glad for din hjelp! Jeg liker heller ikke de blå så godt, men samboen er fascineret, så måtte jo tjekke lidt op.

Kan hende der kommer flere uvidende spørgsmål... beware. :P

Bare til å spør.. :P

Syns det er bare koselig jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da drister jeg mig til at spørge til mere... må sige ifra om du får nok. :)

Tænker på hvordan de er træne med? Er det sånn at de gider når de gider eller er de altid klar? Og hvordan har de det med gentagelser, hopper de fra når de keder sig eller hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da drister jeg mig til at spørge til mere... må sige ifra om du får nok. :)

Tænker på hvordan de er træne med? Er det sånn at de gider når de gider eller er de altid klar? Og hvordan har de det med gentagelser, hopper de fra når de keder sig eller hvordan?

Dansk er jeg ikke så flink på, men skal prøve å svare for det.. :)

Hvordan trene en Chow?

Du kan aldri bruke Nordenstam og hardere metoder på en Chow.

Du kan trene deg blå med den metoden og alikevel ikke komme noen vei.

Straffe du den under trening elns så stenger den deg bare ute..

Du kunne slengt Chow'en i enn vegg og ikke fått en reaksjon fra den..

Utenom at den hadde sett dumt på deg, og bare blitt staere..

Du må trene positiv forsterkning.. :P

En Chow er alltid klar til trening, så lenge du har noe den har lyst på.

Nytter ikke å rope på hunden med en brødskalk i hånda (hvis den ikke liker det) og forvente at den vil trene..

Du må finne noe den virkelig liker, den gidder ikke å jobbe for noe den syns er middels godt.. Foreks jeg sleit litt med det i begynnelsen, helt til jeg fant ut at han elsker vann. (har alltid vist det, men trodde aldri han ville jobbe for det) Så nå er han alltid klar til å trene.. :P

Vann er tingen for han.. Hehe..

En Chow jobber ikke for å gjøre deg glad, den jobber heller ikke for ett klapp på hodet og litt ros..

(Trust me i've tried. Hehe.. Eller ikke prøvd direkte da, men glemte godbiter på tur engang, og når han tilslutt fant ut at jeg ikke hadde noe med meg, så gadd han ikke kommer. )

En Chow er ikke dum, den er bare ikke så lettlært så en border collie..

Du må ikke jobbe lenge av gangen med en Chow, da den fort kjeder seg.

Er stolt over at jeg kan jobbe med Diego 30 min før han begynner å bli lei. :)

Men det er jo mest individuelt.. :)

Så tar jeg en liten pause, så er han klar til å trene igjen.. :D

Du ser fort på en Chow når den begynner å bli trøtt i hodet, så du kan avslutte før den hopper av.

Vurderer du å skaffe deg en Chow?

Bare til å spør, syns det er kjekt at noen vil vite mer om Chow's.

Elsker å fortelle og forklare.. :D

Så spør i vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig bamsehunder!! :)

Hvordan er de å ta kontakt da?

( Hørte en med tibbe som er en ganske selvstendig rase, få et råd om at hun ikke skulle gi hunden mat på to dagar og så trene kontakttrening med den, synes det hørtes utrolig dumt ut da men...)

Og er de kosete? Er de late? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig bamsehunder!! :)

Hvordan er de å ta kontakt da?

( Hørte en med tibbe som er en ganske selvstendig rase, få et råd om at hun ikke skulle gi hunden mat på to dagar og så trene kontakttrening med den, synes det hørtes utrolig dumt ut da men...)

Og er de kosete? Er de late? :)

Kontakttrening syns jeg de er flinke til.. :P

Siden de ikke bryr seg så mye om omgivelsene og ikke skal hilse på alt og alle så er det lettere å trene kontakt trening med dem.

De stresser nesten aldri.. (Behageligt. :P)

Sulte en hund for å trene kontakttrening syns jeg hørtes helt idiotisk ut.

Diego er ekstremt kosete, men han viser det ikke som en Border Collie som gjerne velter deg over ende og slikker deg i fjeset.

Den kommer logrende bort til deg, og viser med hele kroppen at kos skal han ha.. :)

Diego elsker å sitte på fanget mitt (Når jeg er på gulvet) og bare få kos.

Late? Nja, de blir hva du gjør dem til..

Diego er ikke lat, han er oppegående og kan gå mangen timers tur og er like aktiv når vi kommer hjem.

Men er det ikke noe å gjøre, så legger den seg til å sove..

De er veldig behagelige å ha i hus.. :)

Han kan finne på å få løpekick i hagen når det er 30 grader ute.

Så vil ikke si de er late.. :D

De har bare ikke speeden til en Flat eller Bc.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mere jeg hører om dem og jo mere jeg ser til jo mere interesseret bliver jeg. Jeg skyder skylden på typen, han har forelska sig helt i den race, og jeg må jo sige at de virker helt herlige selvom det er en ganske anden slags hund end de jeg har nu. :)

Det er dejligt med sånn chow-ekspert herinde da... jeg er meget glad for dit svar... lærer meget her! :)

Må jo også høre lidt om de korthårede (dem digger jeg) er de også sånn meget "varmeplagede" som de langhårede? Og er der forskel på dem udover pelslængden? Vet du egentlig hvorfor der findes både kort og langhåret variant?

I øvrigt så må jeg lige høre om de i sind kan sammenlignes lidt med shar pei, for en sånn har jeg trænet og det kan virke lidt henad det samme med en chow, at den kun arbejder for noget godt og at den nærmest går i baglås om man er hård ved den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chow Chow er en Fasinerende rase.. :)

Som de sier: En Chow Chow er et mesterverk

av skjønnhet og balanse! :P

Den korthårete Chow'en er litt mer mindre plaget med varme, da pelsen er kortere.

Men det er egentligt ikke så mye..

For en Chow plages normalt ikke i varmen, den skal bare ikke overmosjoneres når det er varmt..

Ellers takler de varme ganske godt.. :)

Det er ingen annen forskjell på en Korthårs Chow og en langhårs Chow utenom pelsen.. :P

De har samme kroppsbygning og alt.

Sånn så en korthårs Chow ser ut, ser en langhårs ut under alt den pelsen. :)

Akkurat det med hvorfor den er korthåret det er litt vanskelig å svare på.

Det finnes jo langhåret og korthåret av så mangen raser.

Collie, Border Collie, weimeraner osv.. :)

Chow Chow er jo på en måte stamfaren til Shar pei'en.

Eller det sies det pga den blå tungen til Shar pei.

(En shar pei har som regel enten en helt blå tunge eller flekkete)

Men i sins syns jeg ikke de er så like.

Men staheten er noe av det samme.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tina, blir mer og mer intressert her altså! :)

Krever de mye? Er de lette og trene?

Hvordan er de med andre hunder? Og med fremmede? Hvordan er en typisk Chow? Reservert?

De krever like mye som en annen hunderase.. :)

Men ikke like mye som en Border Collie da.. :P

De er kjent for å være snille som valper. (det vil si ikke ødelegger ting)

Og de er forholdsvis ganske lette å få husrene.

De slår seg lett til ro, og er en drøm å ha med på besøk til andre.

(Diego finner seg en kald krok å legge seg til å sove. :P )

De er ikke den mest lettlærte rasen, men får du det til, da blir du stolt etterpå.. Hehe.

De er villig til å lære, men den må forstå hva du mener.

(Som alle andre hunder.. Hehe)

Diego er en drøm med andre hunder.. :)

Traff på en Dachs i går. (som var løs)

Så jeg slapp Diego også løs.

Han er ikke kjent for å være den underdanige typen.

Det klikka plutselig for dachsen og den glefsa og klikka helt på Diego.

Diego dempa for fult, og prøvde så godt han kunne å vise at han ikke var farlig, at han ikke skulle gjøre noe..

Men det nytta ikke, Dachsen var klin gæren.

Diego dempa enda mer. (Ikke **** om han la seg ned altså. :) )

Tilslutt motte jo Diego bare gå, men det fikk han heller ikke lov til av Dachsen. Men det endte jo med at Diego bare gikk bort til meg, også gikk vi videre.

Så han er flink med å vise signaler/Språk.. :D

Chow Chow'en er faktisk kjent for å være en sær rase med aggressive tendenser.. Men det er lenge siden. (1930- og 1970- tallet)

De fleste avler nå på ett godt gemytt..

Så Chow'en er en stødig rase.. :D

De begynner sjelden en fight med andre hunder, men den kan forsvare seg i tilfellet en hund flyr på den.

De er utrolige tålmodige med barn.. :D Og søskenbarnet mitt som er 2-4 år kan rive han i pels,ører osv uten at Diego bryr seg.

Med fremmede er Diego opp og ned. (Spørs hvem han møter)

Vanligvis så går han bort til dem for å se hvem de er. (Lukter litt på dem)

Deretter så går han bare videre, i noen tilfeller så vil han faktisk ha kos.

De er vel litt reserverte. Men ikke aggressive.

Sånn som en typisk Chow blir beskrevet:

Sta, egenrådig og kattaktig..

Men stemmer ikke helt.. :D

De er kjælne, liker kos, er lekne, tålmodige osv osv..

Oisann, dette blir ganske mye.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fortalt om Chow'en hele dagen jeg.. :oops:

Bare si ifra hvis jeg skriver for mye. :oops:

Nej det er helt fint. Vil gerne høre. :) Og har enda et spørgsmål... kan langhårede føde korthårede og omvendt? Eller er det liksom to helt forskellige linier?

og hvordan med at bjeffe, gør de det meget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhåret og Korthåret stilles på lik linje.

Det er akkurat den samme "rasen" bare forskjell i pelslengden.

På utstilling så stille korthåret og langhåret sammen.. :)

Hmm.. Den var vrien. Hehe.

Tror kanskje en av foreldrene må være korthåret for at noen av valpene skal bli det.

Har aldri hørt om korthårete valper i ett kull når begge foreldre er langhårete.. :)

(Skal undersøke det, også gi deg beskjed. :P )

En Chow bjeffer sjelden.

det kommer nesten ikke en lyd ut av Diego.

(Utenom akkurat nå for han er i spøkelsesalderen så han er mørkredd.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med de langhårete og korthårete Chow's.

En av foreldrene må være korthåret for at valpene kan bli det.

Men enn kan risikere å få valper med halvlang pels. (Tror ikke det trekker ned)

Men det beste er jo hvis begge foreldre er korthåret.. :D

Det Chow's er mest plaget med er HD og AA.

(AA er vist ikke påkrevd å rønkte)

Pga Chow'en har steilt vinklede bakben, faktisk uten vinkler.

Og Chow'en er jo en stor tung rase, og HD er jo utbredt hos nesten alle store raser.

De kan ha noe hudproblemer. (Har aldri hørt om et tilfelle)

Og entropion (Øyenlidelse), men det er mest pga hudfoldene i ansiktet til en Chow. (Skyldes slapphet i øyelokkets vev)

Men Chow's blir avlet i to forskjellige retninger, noen velger å avle på Stort hode, med masse rynker og hud. Mens andre avler på ett renere fjes og slankere hund, og litt mindre hode. (Som jeg sier, de avler på balanse. :D )

Selv foretrekker jo jeg de med mindre rynker i fjeset.

(Se bildet av foreldrene til Diego, sånn så den røde er. (Far til Diego) Sånn foretrekker jeg. Selv om jeg syns han kunne hatt litt mer pels. :D )

HD statistiken på Chow holder på å gå ned. Heldigvis. :D

Men det er jo å velge hunder som er friske og har en HD fri stamtavle. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fortalt om Chow'en hele dagen jeg.. :oops:

Bare si ifra hvis jeg skriver for mye. :oops:

nei du skriver ikke for mye, inntressant å lese dette :D

synes ikke de med masse rynker ser så flotte ut jeg.finest når fjeset synes liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bliver stadig mere varm på rasen jeg. :D Pokker tage manden i huset her der får mig hooked på alle mulige raser! :D

Trine, kender du til nogle gode kenneler i Danmark, nogle der avler på Diego-typen, altså uden mange rynker i hovedet. - Og så har jeg jo læst lidt mere om dem og har flere gange læst at man ikke kan have de løse og at de ikke vil komme på indkald, det er forhåbningsvis bare en skrøne... ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bliver stadig mere varm på rasen jeg. :D Pokker tage manden i huset her der får mig hooked på alle mulige raser! :D

Trine, kender du til nogle gode kenneler i Danmark, nogle der avler på Diego-typen, altså uden mange rynker i hovedet. - Og så har jeg jo læst lidt mere om dem og har flere gange læst at man ikke kan have de løse og at de ikke vil komme på indkald, det er forhåbningsvis bare en skrøne... ikke?

Hmm.. Mangen har problemer med å kunne ha sine Chow's løst.

MEN det er pga det står i mangen bøker at det ikke er vits i å trene en Chow's. Og som alle vet da, hvordan skal enn få en bra innkalling uten trening. ? :P

Jeg har nesten Diego alltid løst.

Til og med i byn/sentrum hvor det er biler, masse folk, andre hunder osv.

Han er en drøm å ha med seg.. :D

Så det er egentligt null problem å ha en Chow løst.

Enn må bare trene. :P

Det som er litt lettere med Chow's er at de ikke skal hilse på alt og alle.

Så når jeg går med han løst og det går folk forbi, så går han rett forbi dem. :D Hvis de folka ikke vil ha kontakt med han da, men da kan jeg bare rope på han så kommer han. :D

Her er noen danske oppdrett.. :D

De avler på korthårete Chow's også. ;)

http://home13.inet.tele.dk/bidachow/index.htm

Har noen bra Chow's. ;)

http://www.piuk-chow.dk/home_frame.htm

http://www.shi-yang.dk/index.htm

http://www.stagebo.dk/

Denne likte jeg godt.

De har en hvit Chow med en sort snute. :-o (Det er sjeldent)

http://www.kennel-bakkebo.dk/dk_kennel_bakkebo_ny.htm

Korthåret her også.

http://dragonchows.adr.dk/

http://www.pasjos.dk/

Si ifra hvis du vil at jeg skal legge ut mer linker til Chow oppdrett.. ;)

Men det viktigste enn må tenke på når en skal kjøpe Chow's er

å se i foreldres stamtavle om hvor mye utbredt HD og AA det er.

Gemytt.. Enormt viktig. Se etter foreldredyr som e mer utadvendt enn normalt. ;)

Selv om den er en Chow så skal den ikke være sær eller aggressiv.

Pigmentering. Se at begge foreldre har bra pigmentering, hvis du vil ha en utstillingshund så kan svak pigmentering trekke ned.

Halen også må enn se på. (Kanskje ikke så viktig, men igjen om du vil ha en utstillingshund, en hund med en perfekt krøll blir fortrukket over en hund med en grisehalekrøll. (Som jeg kaller det. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...