Gå til innhold
Hundesonen.no

HD


alfred

Recommended Posts

Hei.

sommeren 2007 tok vi over en schæferhanne som var fødd sept 2006.flott hund med kjempegodt gemytt.alle papir på stamtavle var så betryggende for mor og far og søsken var HD-fri.no var vi til vetn. i februar2008 for kontroll og sjekk,røntgen div.der vart det påvist middels hd i høgre hoft med små forkalginger.har fått vist at foreldre og besteforeldre med deira kull er hd-fri,og alle søskena til vår hund er også fri.det vart eit lite slag under belte.

veit at den som hadde hunden før oss var sjuk og kunne ikkje trimme hunden slik den burde.satt mykje i buret bak i bilen.vi fekk han i juni 2007.sero er ein godgutt og veldig leken,han har ikkje noko synlig at han har det,men håper at mykje mosjon og trim kan kanskje holde det i sjakk i mange år framover.han treng kanskje ikkje å få noko plage av det i det heile,men no er det jo utelukket å bruke den i avl,,,synd men sant.nokon andre som har opplevd dette,,med ein kvalp i eit kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Oppdretteren på vår eldste tispe hadde to kull med samme kombinasjon av foreldrene. Totalt 14 valper. Av disse er en ikke røntget, 1 stk D og resten fri (1B og resten A). Så slikt kan hende...

Husk HD er både arvelig, miljøbetinget (og en del "lesefeil" av bildene). Jeg skal ikke begi meg inn på en slik diskusjon her på sonen.

Selv om det er avlet på HD-frie hunder på linjene bakover, er det veldig sannsynlig at søsken av de på stamtavlen (og videre bakover) som har hd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er vel ikkje alltid store genet som skal til for det kan utvikle seg,nokre som meiner at han kanskje har skadet seg som kvalp,eller for lite trim,,,men eg veit ikkje heilt,,det er vel gen-bestemt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
ja er vel ikkje alltid store genet som skal til for det kan utvikle seg,nokre som meiner at han kanskje har skadet seg som kvalp,eller for lite trim,,,men eg veit ikkje heilt,,det er vel gen-bestemt

Trenger ikke være genbestemt, men som jeg skrev: X% arv, X%miljø, X%lesefeil...

*klippe*

Husk HD er både arvelig, miljøbetinget (og en del "lesefeil" av bildene).

*klippe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...