Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt å prøve halti til hunden min. Han er ett år, og drar i båndet. Problemet er at datteren min ikke har fått gått tur med han siden han var 12 uker gammel, fordi han er for sterk. :ahappy:

Noen som har erfaring med halti? Er det effektivt eller oppskrytt? Ikke foreslå gå-pent- sele isteden, det har jeg prøvd og oppnådde bare verkende gnagsår rundt frambeina. :D Det var tortur...

Skrevet

Med en Halti grime skal du passe på at hunden din ikke ender ud med at gå skævt og få nakke problemer, og den er heller ikke løsningen på at gå pænt, hvis jeg var dig, så ville jeg tage mig tid til at få trænet noget mere med hunden, idet den kun er 1 år, det er uholdbart som det er nu, at den er for stærk og drar, og du vil bruge en halti grime for at din datter skal kunne gå med den.

Hunden din er ikke færdigudviklet endnu, og vil blive stærkere, hvis din datter ikke er så stor at hun kan gå med den nu, så er det ikke det ideelle at hun skal gå med en hormonel "teenagehund" og have ansvaret under turene.

Få gået til noget træning, og få kommandoerne på plads og få lært den at gå pænt i bånd.

Skrevet

Det beste er nok rett og slett trening ja. Det er hvertfall mitt personlige syn. Vet det er mange som har gode erfaringer med både grime og sele. Men synes personlig det er bedre å ikke ta det den "lette" veien. Og heller gå inn for trening.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig! Heftig lyd er no go for meg også
    • Da snakker vi en helt annen arbeidskapasitet, tilnærmet border collie. Men hvis det er aktuelt, så ja. Og så har de MYE lyd. Mer enn de andre lapphundene. Jeg synes de er dritfine, men lyden (og røytingen) hadde vært uaktuell for meg.
    • Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstår det slik at det er mer å hente der enn hos finsk og svensk
    • Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...