Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

Recommended Posts

Skrevet

Jeg får valp om 2 uker.

Men noen sier jeg bør bruke sele på den for at den skal lettere lære å ikke dra i båndet.

Men hva mener dere?

Hunden skal jo lære å gå fint i vanlig halsbånd også..

Skrevet

Sele er utmerket fram til hunden har lært seg å gå pent i bånd. Å lære å gå pent i bånd tar tid om man vil gjøre det på en positiv måte (og det vil man). Når man trener inn det å gå med bånd positivt, stopper man når hunden drar. Til å begynne med vil valpen dra stort sett hele tida, og man kommer ikke av flekken - for noen valper og unghunder kan denne perioden vare leeeeeeenge. Poenget med sele er at hunden skal ha lov til å dra når den har sele på - da kan man fremdeles bevege seg med hunden i bånd.

Skrevet

Jeg synes alltid man skal ha sele til valper. Når Aron var valp nektet han å gå med halsbånd, men selen var kjempe greit synes han :no: Han gikk alltid pent i selen og etter 1-2 mnd prøvde vi halsbåndet og da gikk han liksom automatisk fint i båndet. Men jeg bruker alltid sele da, synes det er mye mer behagelig for hunden, så slipper han så mye belastning på nakken, om han hadde dratt mye i båndet da :D

Eh, noen som kan svare meg på et spørsmål forresten. En jeg kjenner sa at man aldri skulle ha sele på valp for da begynte den å snuse mye på bakken. Hvor hun har fått dette fra aner jeg ikke. Hun har null kontroll på hunden sin og absolutt ikke peiling, så tviler på at det ligger noe i det hun sier da. Men greit å få oppklart det :P

Skrevet

Det er selvsagt lettere å kontrollere hodet til en hund med halsbånd, slik at man rett og slett kan tvinge den til ikke å snuse i bakken - men som du selv sier: Dette høres ut som ei uten peiling.

Skrevet
Det er selvsagt lettere å kontrollere hodet til en hund med halsbånd, slik at man rett og slett kan tvinge den til ikke å snuse i bakken - men som du selv sier: Dette høres ut som ei uten peiling.

Selvsagt. Men det er vel ikke så sunt for nakken til en liten valp å bli dradd opp i halsen fra bakken med et halsbånd. Det blir vertfall langt i fra positiv innlæring av halsbåndet. hehe :D Men ja, hun har null peiling :rolleyes:

Tror til og me at hun mente at det var selve selen som gjorde slik at hunden snuset :no:

Skrevet
Sele er utmerket fram til hunden har lært seg å gå pent i bånd. Å lære å gå pent i bånd tar tid om man vil gjøre det på en positiv måte (og det vil man). Når man trener inn det å gå med bånd positivt, stopper man når hunden drar. Til å begynne med vil valpen dra stort sett hele tida, og man kommer ikke av flekken - for noen valper og unghunder kan denne perioden vare leeeeeeenge. Poenget med sele er at hunden skal ha lov til å dra når den har sele på - da kan man fremdeles bevege seg med hunden i bånd.

Bare for å prike... den metoden er negativ straff (man tar bort et gode - hunden får ikke lov til å gå hvis den drar).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...