Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

Recommended Posts

Sele er utmerket fram til hunden har lært seg å gå pent i bånd. Å lære å gå pent i bånd tar tid om man vil gjøre det på en positiv måte (og det vil man). Når man trener inn det å gå med bånd positivt, stopper man når hunden drar. Til å begynne med vil valpen dra stort sett hele tida, og man kommer ikke av flekken - for noen valper og unghunder kan denne perioden vare leeeeeeenge. Poenget med sele er at hunden skal ha lov til å dra når den har sele på - da kan man fremdeles bevege seg med hunden i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid man skal ha sele til valper. Når Aron var valp nektet han å gå med halsbånd, men selen var kjempe greit synes han :no: Han gikk alltid pent i selen og etter 1-2 mnd prøvde vi halsbåndet og da gikk han liksom automatisk fint i båndet. Men jeg bruker alltid sele da, synes det er mye mer behagelig for hunden, så slipper han så mye belastning på nakken, om han hadde dratt mye i båndet da :D

Eh, noen som kan svare meg på et spørsmål forresten. En jeg kjenner sa at man aldri skulle ha sele på valp for da begynte den å snuse mye på bakken. Hvor hun har fått dette fra aner jeg ikke. Hun har null kontroll på hunden sin og absolutt ikke peiling, så tviler på at det ligger noe i det hun sier da. Men greit å få oppklart det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt lettere å kontrollere hodet til en hund med halsbånd, slik at man rett og slett kan tvinge den til ikke å snuse i bakken - men som du selv sier: Dette høres ut som ei uten peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt lettere å kontrollere hodet til en hund med halsbånd, slik at man rett og slett kan tvinge den til ikke å snuse i bakken - men som du selv sier: Dette høres ut som ei uten peiling.

Selvsagt. Men det er vel ikke så sunt for nakken til en liten valp å bli dradd opp i halsen fra bakken med et halsbånd. Det blir vertfall langt i fra positiv innlæring av halsbåndet. hehe :D Men ja, hun har null peiling :rolleyes:

Tror til og me at hun mente at det var selve selen som gjorde slik at hunden snuset :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele er utmerket fram til hunden har lært seg å gå pent i bånd. Å lære å gå pent i bånd tar tid om man vil gjøre det på en positiv måte (og det vil man). Når man trener inn det å gå med bånd positivt, stopper man når hunden drar. Til å begynne med vil valpen dra stort sett hele tida, og man kommer ikke av flekken - for noen valper og unghunder kan denne perioden vare leeeeeeenge. Poenget med sele er at hunden skal ha lov til å dra når den har sele på - da kan man fremdeles bevege seg med hunden i bånd.

Bare for å prike... den metoden er negativ straff (man tar bort et gode - hunden får ikke lov til å gå hvis den drar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...