Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

Recommended Posts

Sele er utmerket fram til hunden har lært seg å gå pent i bånd. Å lære å gå pent i bånd tar tid om man vil gjøre det på en positiv måte (og det vil man). Når man trener inn det å gå med bånd positivt, stopper man når hunden drar. Til å begynne med vil valpen dra stort sett hele tida, og man kommer ikke av flekken - for noen valper og unghunder kan denne perioden vare leeeeeeenge. Poenget med sele er at hunden skal ha lov til å dra når den har sele på - da kan man fremdeles bevege seg med hunden i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid man skal ha sele til valper. Når Aron var valp nektet han å gå med halsbånd, men selen var kjempe greit synes han :no: Han gikk alltid pent i selen og etter 1-2 mnd prøvde vi halsbåndet og da gikk han liksom automatisk fint i båndet. Men jeg bruker alltid sele da, synes det er mye mer behagelig for hunden, så slipper han så mye belastning på nakken, om han hadde dratt mye i båndet da :D

Eh, noen som kan svare meg på et spørsmål forresten. En jeg kjenner sa at man aldri skulle ha sele på valp for da begynte den å snuse mye på bakken. Hvor hun har fått dette fra aner jeg ikke. Hun har null kontroll på hunden sin og absolutt ikke peiling, så tviler på at det ligger noe i det hun sier da. Men greit å få oppklart det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt lettere å kontrollere hodet til en hund med halsbånd, slik at man rett og slett kan tvinge den til ikke å snuse i bakken - men som du selv sier: Dette høres ut som ei uten peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt lettere å kontrollere hodet til en hund med halsbånd, slik at man rett og slett kan tvinge den til ikke å snuse i bakken - men som du selv sier: Dette høres ut som ei uten peiling.

Selvsagt. Men det er vel ikke så sunt for nakken til en liten valp å bli dradd opp i halsen fra bakken med et halsbånd. Det blir vertfall langt i fra positiv innlæring av halsbåndet. hehe :D Men ja, hun har null peiling :rolleyes:

Tror til og me at hun mente at det var selve selen som gjorde slik at hunden snuset :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele er utmerket fram til hunden har lært seg å gå pent i bånd. Å lære å gå pent i bånd tar tid om man vil gjøre det på en positiv måte (og det vil man). Når man trener inn det å gå med bånd positivt, stopper man når hunden drar. Til å begynne med vil valpen dra stort sett hele tida, og man kommer ikke av flekken - for noen valper og unghunder kan denne perioden vare leeeeeeenge. Poenget med sele er at hunden skal ha lov til å dra når den har sele på - da kan man fremdeles bevege seg med hunden i bånd.

Bare for å prike... den metoden er negativ straff (man tar bort et gode - hunden får ikke lov til å gå hvis den drar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...