Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjangler og mistet reflekser på øyet


Recommended Posts

"Plutselig er trappen blitt farlig. En trapp du har forsert opp og ned i flere år" Hva skjer ??

Står og lurer og løper noen runder, tilbake til trappen, men våger ikke. Meget opptatt av å undersøke kjente områder som om den var kommet til et nytt hus. Fant ut at refleksen på ene øyet var borte. Ingen blunking når jeg beveget hånden rask foran... Det andre øyet normalt.

Hadde en ørebetennelse, men etter siste besøk sa vetrinæren at den borte. Og bare noen dager etter begynte disse symptomene. Hunden virker mer usikker og reagerer annerledes på lyder og ting som observerses ute.. Noe nærvøs liksom. Hodet legges også ofte på skakke, mye mer enn før og i helt andre situasjoner. I tillegg er det også som om hunden sjener bortover gulvet...

Hva kan det være. Er det et virus, eller noe mer alvorlig. Har hørt at manglende refleks ved øyet kan tyde på svulst ??? Vetrinæren ville ikke si noe sikkert. Ny kontroll senere. Håper noen kan gi meg noen trøstens ord om at dette går over... Noen som har opplevd noe liknende og er det andre ting vi bør observere...

Tusen takk for innspill

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Med disse symptomene tror jeg jeg ville tatt med meg hunden til en annen veterinær jeg, hvis første ikke kunne si noe. Tok vet noen undersøkelser eller bare bad deg vente og se ann? Det første jeg tenker på er slag e.l. Hunden er blitt usikker, utrygg på tappa som krever litt balanse, slangler, hodet på skake, og øyet... Er det samme øye som hun ikke har refleks i som hun legger hodet på skakke til? Men det kan jo være mye forskjellig. Får håpe dere får greie på det og at det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også litt inne på teorien om slag. Ja, den skakker hode slik at det friske øyet er øverst, noe som tyder på dårlig syn på øyet uten reflekser. Pupillen derimot reagerer på lys.

Hunden har god matlyst. Glad for å gå tur. Men bruker luktesansen om mulig ennå mer enn før. Og ting tyder på sterkt redusert syn. Feilberegner når den skal hoppe opp i stoler eller gjøre ting som var lett tidligere....

Hvis det nå skulle være slag, er det slikt at det hans gjenværede sanser, balanse..etc skal trenes slik at den lærer seg å mestre de nye begrensninger best mulig?? Har noen råd om en slik opptrening. ?? Hunden er ikke mer enn 5,5 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en dansk side finner jeg endel grunner til skjev hodestilling :

Betændelse i det indre øre

Svulster i hjernen

Medfødte misdannelser i det indre øre

Nervebetændelse

Autoimmune lidelser

Kemiske påvirkninger (visse øremidler, der er brugt, mens hunden har haft hul i trommehinden)

Slag mod hovedet

Dette har oppstått plutselig, og øret var problemet i starten, sammen med kraftige ristinger. Så fikk den øremedisin og da begynner jeg å stusse på årsaksforhold som kommer av kjemiske påvirkninger.. Men tør jeg nevne det for dyrlegen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en dansk side finner jeg endel grunner til skjev hodestilling :

Betændelse i det indre øre

Svulster i hjernen

Medfødte misdannelser i det indre øre

Nervebetændelse

Autoimmune lidelser

Kemiske påvirkninger (visse øremidler, der er brugt, mens hunden har haft hul i trommehinden)

Slag mod hovedet

Dette har oppstått plutselig, og øret var problemet i starten, sammen med kraftige ristinger. Så fikk den øremedisin og da begynner jeg å stusse på årsaksforhold som kommer av kjemiske påvirkninger.. Men tør jeg nevne det for dyrlegen ??

Ja, helt klart. Du kan jo gjerne gi vet'en en mulighet til å nevne det selv. Men hvis vedkommende ikke nevner det, så ville jeg sagt i en uskyldig tone at du gjerne vil ha sjekket om det hele kan være pga kjemisk påvirkning grunnet øremiddelet. Enkelt og greit. Man holder ingen spørsmål for seg selv når man har med syke dyr (eller mennesker) å gjøre. Vet'er er mennesker, og mennesker kan faktisk gjøre feil (og glemme ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fant du ut noe mer om dette? Ørebetennelser kan spre seg innover slik at hunden får noe som kalles vestibulær syndrom. Balanseorganet sitter innerst i øret, og enkelte ganger kan det bli påvirket av feks en infeksjon som egentlig startet ytterst. Det kan også skyldes andre ting, og noen ganger finner man bare ikke ut hva det er. Symptomene er flere, blant annet sjanglende gange, at hunden faller om, hodet på skakke, øynene kan skjele, oppkast. Er ikke noe å gjøre med det, annet enn å la det gå over av seg selv. Er ikke så uvanlig på gamle hunder. Plagene kan se fryktelige ut, og tanken på hjernesvulst er nok ikke langt unna. Selvsagt kan det ikke umulig, men det kan like gjerne være noe ganske 'uskyldig' som har forårsaket det.

Satt og leste om det siden jeg har en hund som sjangler innimellom og som stadig plages med et øre. Men jeg vet jo ikke ennå om sjanglingen skyldes dette eller kanskje hjertet. http://www.marvistavet.com/html/body_vestibular_disease.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...