Gå til innhold
Hundesonen.no

Bading

HippiPippi

Recommended Posts

Skrevet

Hvor ofte kan jeg egentlig bade min lille jrt?

han er helt hvit og blir fort møkette. og siden han ikke er "pottetrent" enda. tisser han i sengen sin og ligger oppi det. Det er ikke farlig å bade ett par ganger i uken?

trenger litt svar :)

• Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Du bør ikke bade din hund med shampo et par gange om ugen, da det fjerner alt fedtet fra pelsen, men at skylle hunden med lunkent/varmt vand når den har været ude og blevet helt møgbeskidt er ikke noget problem.

Skrevet

Jeg har også hvite hunder som blir møkkete så fort de er utenfor døren, så jeg dusjer de veldig ofte.

Men bruker bare vann, aldri såpe/shampo.

Bruker kanskje shampo 1-2 ganger i året på mine hunder.

Skrevet

Tisser han i sengen sin og ligger på det? Flytter han seg ikke fra sengen når han har tisset? Synes at det var litt rart at hunden ligger i sin egen urin.

Skrevet
Tisser han i sengen sin og ligger på det? Flytter han seg ikke fra sengen når han har tisset? Synes at det var litt rart at hunden ligger i sin egen urin.

Ikke alle valper er like renslige og "lite ekle" :icon_redface: My ligger også i sitt eget tiss, det gjør henne ingenting.. Har lagt masse aviser på gulvet på siden av senga på soverommet til tissing og hun ligger gjerne oppå de avisene om natta også hun :rolleyes: Bia-bed'en er også den eneste hundesenga hun ikke har tissa på siden hun kom i hus. *ler*

Skrevet

Bruker man mye shampo på en korthåret hund mister hunden mye av fettlaget i huden, å bruke shampo flere ganger i mnd er for meg helt forkastelig!

Victoria&Bosse : Håper du klarer å legge fra deg shampoflaska selv om Bosse liker det, Mopser er ikke akkuratt kjent for å være rasen med minst hudproblemer fra før så ikke forverr den stakkars huden hans :icon_redface:

Skrevet

Altså, dere må huske at alle som har svar her har forskjellige hunder med forskjellige raser... Og hvorfor trenger en hund "fettlaget" i pelsen ? Så vidt jeg vet så er det ingen her som har hunder som sover ute som trenger den beskytelsen? Det ble skrevet i en annen tråd om bading, and det med fettlaget...

Og, jeg kjenner jo flere med Mops som bader hunden lett før utstilling, og det blir gjerne flere ganger i uken, det er bare å bruke en mild shampo, og huske å vanne ut shampoen før du bruker den så er mye gjort.

Til Hippiiietellerannet så trenger du jo ikke å bade hele hunden hver gang den tisser på seg, du kan vanne ut shampoen og sette det i et sprutflaske og vaske den der den har klart å tisse og sprute med shampoen.

Akkurat nå så bader jeg vel hundene rundt en gang i måneden, og når vi er i utstillings"rushe" så kan det bli engang i uken.... Cluen er en god shampo.

Skrevet

Fettlaget i pelsen har ikke bare en hensik for de hunder som sover ute. Fjerner man det naturlige fettlaget i pelsen, vil hunden for det første fryse lettere, de vil bli "våte inn til skinnet" fettlaget forhindrer dette.En annen ting er jo at man tørker ut pels og hud, noe som kan fremkalle eksem. Og det ønsker vi jo ikke.

Skrevet

Jeg er ikke sikker, derfor spør jeg. Er det ikke nærmest en gammel myte, dette med bading og fettlag. Om man gjør som før og bruker grønnsåpe, så ser jeg absolutt ulempen. Men om man bruker skånsom shampo og eventuell balsam for hunder som vaskes ofte - så har det ikke noen særlig effekt på hundens naturlige fettlag.

Jeg vasker min golden 1 gang i uken, det eneste jeg merker er at pelsen blir OFTERE fet nå enn før.

Skrevet
Jeg er ikke sikker, derfor spør jeg. Er det ikke nærmest en gammel myte, dette med bading og fettlag. Om man gjør som før og bruker grønnsåpe, så ser jeg absolutt ulempen. Men om man bruker skånsom shampo og eventuell balsam for hunder som vaskes ofte - så har det ikke noen særlig effekt på hundens naturlige fettlag.

Jeg vasker min golden 1 gang i uken, det eneste jeg merker er at pelsen blir OFTERE fet nå enn før.

Jeg har hørt at grønnsåpe er bedre enn shampo. Den skal jo ikke fjerne så mye fett.

Fettlaget hjelper vel til slik at møkka ikke trekker så godt inn i pelsen også.

Da blir det lettere å skylle av med bare vann.

Skrevet
Altså, dere må huske at alle som har svar her har forskjellige hunder med forskjellige raser... Og hvorfor trenger en hund "fettlaget" i pelsen ? Så vidt jeg vet så er det ingen her som har hunder som sover ute som trenger den beskytelsen? Det ble skrevet i en annen tråd om bading, and det med fettlaget...

Og, jeg kjenner jo flere med Mops som bader hunden lett før utstilling, og det blir gjerne flere ganger i uken, det er bare å bruke en mild shampo, og huske å vanne ut shampoen før du bruker den så er mye gjort.

Til Hippiiietellerannet så trenger du jo ikke å bade hele hunden hver gang den tisser på seg, du kan vanne ut shampoen og sette det i et sprutflaske og vaske den der den har klart å tisse og sprute med shampoen.

Akkurat nå så bader jeg vel hundene rundt en gang i måneden, og når vi er i utstillings"rushe" så kan det bli engang i uken.... Cluen er en god shampo.

Signerer denne. :icon_redface:

Sølve blir badet en gang i uken med mild utvannet shampo for å bli kvitt tiss og skitt som setter seg i pelsen, og han tar ingen skade av det.

Faktisk så er det jo slik at hunder med hudproblemer skal vaskes med mild (medisinsk eller urte) shampo ganske ofte. Hudproblemer tyder oftest på andre indre problemer (allergi, autoimmunesykdommer) og har sjelden direkte sammenheng med shampoen, da er i såfall shampoen veldig sterk og ikke godt nok skyllet ut av pelsen eller så er hunden hypersensitiv. Så så lenge du er nøye med hva slags shampo du bruker vil det neppe bli noe problem.

Skrevet

"Tørket ut pels og hud" - Der igjen, en god shampo forhindrer dette...

Jeg qouter fra forrige diskusjoner om dette med hundens fettlag og pels.

De ikke skulle bade hunden ofte er jo pga fettlaget, man husker jo at hundens naturlige fettlag holder den varm på vinteren.

Det vi glemmer er jo at hunden ikke lenger bor ute på vinteren, men inne.

Så de har jo ikke behov for dette fettlaget i samme grad!

Når de er ute er de jo aktive, likevel er det jo også overgang fra inneklima til uteklima, fettlag eller ikke.

Noen pelstyper BLIR ødelagt av bading for ofte, og noen blir IKKE... Hvis du leser innleget mitt over så nevner jeg at alle har forskjellige typer pels, jeg regnet ikke med å måtte gi med teskje at jeg også da mente at forskjellig hunder=forskjellig pels.

Jeg har veldig stor forskjell bare innenfor mine tre hunder, alle badet forskjellig fra de var små... Alle badet OFTE fra de var små, den siste som kom tilbake til oppdretteren så til meg har en tynn pels som har blitt ødelagt av feil vasking, selv om hun kanskje har blitt vasket like ofte, eller sjeldnere enn de to andre ( Jeg går får det siste med tanken på hvordan hun luktet) og der har man igjen valg av shampo, mine har blitt vasket rett og har et fin tett pels, som beskytter som den skal gjøre, mens hun siste må jeg bruke dekken på, men jeg legger allerede merke til stor forskjell bare ved noen få vask.

Skrevet

jaja, la oss ikke glemme at det er en baby det er snakk om. De fleste menneskebarn ligger også i sitt eget urin til tider...

takk for alle svar. jeg skal sende en mail til opdretter og spørre hva hun syns :icon_redface:

Skrevet
Bruker man mye shampo på en korthåret hund mister hunden mye av fettlaget i huden, å bruke shampo flere ganger i mnd er for meg helt forkastelig!

Victoria&Bosse : Håper du klarer å legge fra deg shampoflaska selv om Bosse liker det, Mopser er ikke akkuratt kjent for å være rasen med minst hudproblemer fra før så ikke forverr den stakkars huden hans :icon_redface:

Tingen er det at jeg prøvde meg med grønnsåpe først, men den bare klødde og klødde han av.

Derfor har jeg gått over til shampooen, men bruker en shampoo som er meget mildt, og som er beregnet påp hunder med ømfintlig hud.

Skrevet

Det finnes jo selvsagt shampoer som ikke fjerner fettlaget. En slik har jeg og den fungerer helt fint ! Jeg bader Arwen ca hver 14 dag med shampo og han elsker det :) Kjekt med reine hunder!

Skrevet
Det finnes jo selvsagt shampoer som ikke fjerner fettlaget. En slik har jeg og den fungerer helt fint ! Jeg bader Arwen ca hver 14 dag med shampo og han elsker det :icon_redface: Kjekt med reine hunder!

Ohh så enig så enig.

Føler ikkle jeg får en ren hund av å dusje han kun i vann!

Skrevet

En frisk normal hund skal ikke trenge å bade med shampo engang,

men selvsagt skal dere få lov til å bade hundene deres så mye dere vil for min del,

men ikke syt og klag den dagen hunden deres lider av eksem eller klør seg ihjel fordi huden er tørr og flassete.

Skrevet

men selvsagt skal dere få lov til å bade hundene deres så mye dere vil for min del,

men ikke syt og klag den dagen hunden deres lider av eksem eller klør seg ihjel fordi huden er tørr og flassete.

Altså ser jeg at Bosse får problemer så slutter jeg selvsagt med det.

Jeg ventet og 3mnd før jeg bynnte å bade han, men da luktet han møkkete og så møkkete ut, oppdretteren min har hat Mops i mange år, og hun anbefalte shampooen til meg.

Som sagt den er laget for hunder med ømfintlig hud.

Jeg har ikke merket noen ting, bortsett fra at pelsen blir finere og huden virker som den får mye fuktighet.

Jeg skjønner skeptisen til dette og, men ville aldri gjort det om jeg ikke trodde det var det beste for han

Skrevet

Jeg er helt enig. Jeg har både korthåret og langhåret hund, men bruker shampo kun et par ganger i året på hver av dem. Med lunka/varmt vann så blir de faktisk rene nok! Ingen av mine hunder lukter noen gang vondt. Ikke i valpetiden engang.

Skrevet

Tror jeg bader Milli 3-4 ganger i året jeg :icon_redface: Med unntak av når vi passet en hannhund som klarte å markere på henne 2 dager på rad, da ble det bading og sjamponering begge dagene. Hun er korthåret, og har selvrensende pels, lukter aldri, og er aldri feit i pelsen. Bader henne heller ikke før utstilling, og hun har bare fått positive kommentarer ang pelsen.. :)

Vi bruker medisinsk grønnsåpe på hundene våres (BC og Dvergpinscher)..

Har planer om å få en CC etterhvert, og da kommer jeg nok til å bruke den Shampoen jeg får anbefalt av oppdretter, siden dette er en rase som kan være litt ømfintlig i huden spesielt i valp/unghundperioden..

Man må se sin hund an :)

Skrevet

Høh... Dusjer ikke hunden, med mindre eg absolutt må. Dusjer avogtil når sesongene skifter for å få fart på røytingen og bli ferdig med den.

Han bader i vann om sommeren og eg synes han blir mer enn nok ren da.

Ikke lukter han hund heller etter flere mnd uten bading. Og Ace har lang, TYKK pels.

Er ikke helt for dette med overdreven dusjing altså. Men å spyle en møkkete hund under magen og beina er helt nødvendig, da gjerne flere ganger om dagen, de dagene de er dritten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...