Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurdering ble realitet :)

iselilja02

Recommended Posts

Hei! :)

Har titta mye rundt på nettet i det siste ang valper, og kom over dette forumet. Har falt totalt for Dansk/Svensk Gårdshund, og sliter veldig med å legge fra meg tanken.

Er selv 20 år, og oppvokst med tre hann-Schäfere, samt at vi fikk en blandingsvalp av Gordon Setter og en slags Irish Wheaten Terrier i hus når jeg var rundt 10 år.

Med andre ord så har jeg en viss peiling, var mest jeg som trente opp valpen når vi fikk den, men det nok fortsatt en del som må friskes opp i.

Nå trenger jeg litt tips fra dere her. Samboeren min og jeg bor i blokk i utkanten (nærhet til skogen) av en liten by, så vi må evt søke om det er mulighet for å få ha dyr her. Han har en datter på 7 år, så jeg tror ikke det skal bli nor problem med valp der heller. Hun er veldig snill og omsorgsfull.

Men hva slags kjønn er å anbefale? Blandingshunden jeg hadde var en tispe, og jeg var veldig fornøyd med det. Men jeg har heller ingenting i mot hanner.

Nå bare babler jeg her, men jeg trenger litt tips om hva som er best for oss. Vi er passe aktive, og dette vil jo bli mer når vi får en hund. Har titta mye på forskjellige kurs med hunden, og synes dette ser spennende ut. Kanskje også til og med prøve utstilling en gang, sånn for gøy?

Og er det noe sent å få tak i valp nå? Ser at hos de forskjellige oppdretterne jeg har vært innom har de fått kull i midten av mars, og at alle er reservert. Tenker at nå før sommerferien er en fin tid å få valp på, for å da har man masse god tid å bruke til å være sammen med og oppdra valpen. Har en jobb der det er lite å gjøre nå på vår-tid, sommer, sensommer, så vil ha masse tid hjemme. Samboeren har også en viss mulighet til å kunne ta med hunden på jobb om det skulle være en dag jeg jobber.

Håper noen her kan hjelpe meg med litt for og imot-ting :) Jeg vet det ikke er bare-bare å få en valp, så jeg vil ha mest mulig info inne før jeg gjør en slik handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om det passer veldig bra nå! Jeg vet derimot ikke så mye om rasen, så noe kjønn og sånt skal jeg ikke anbefale. Men generelt, så anbefales det tisper til folk som ikke har hatt hund før, eller som kanskje ikke har hatt det på en stund. Men hvis du har klart å hanskes med en schæferhann, så klarer du sikkert en liten DSG! :)

Om det er for sent må nesten du vurdere. Kanskje finner du en oppdretter som har et kull, men så er det jo litt greit å vite at det ikke bare er "et kull", men også "det riktige" kullet! Jeg ville ikke kjøpt fra første og beste liksom, selv om man KAN være heldig, så er jeg enig i at det er veldig greit å planlegge litt bedre. Det er jo enda en tid frem til sommeren, og mye kan skje! Du kan jo starte med å ta kontakt med noen oppdrettere på rasen og spørre litt rundt? Kanskje noen vet om noen som planlegger noe, eller kan fortelle deg mer om rasen? Kanskje det også er noen som bor i nærheten som dere kan besøke og bli bedre kjent med? Det hjelper i alle fall litt på valpelysten å sette igang litt sånne praktiske ting, syns jeg selv da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra valg av rase!:icon_redface: dansk svensk gårdshunder er gull:)

jeg kjøpte valpen min i januar, uregistrert. og har ikke angret på det et sekund.

men skal du ha en fra oppdretter er det nok endel ventetid...

Dsg er min første hund som "voksen" og har ikke hatt noen problemer med han.

han elsker alle mennesker, store og små.

veldig nysgjerrig,lærevillig, tillitsfull og trygg. noe jeg tror de fleste dsg er.

er alltid mye for og imot å kjøpe valp, men det virker som om du har tenkt på det allerede

jobb/ferie/tid/allergier/osv men alt i alt, så er det mye mer for..og ting har en måte og ordne seg også.

i mitt tilfelle var det hvor hunden skulle være når jeg måtte jobbe på dagtid og når vi skal på ferie.

faren min, som var den største motstanderen til at jeg skulle anskaffe hund, ble totalt forelsket i hunden vår og selvutnevne seg selv som "barnevakt" når som helst. samme med ferie... halve slekta har tilbudt seg å ta seg av han. og da var problemene løst:)

den største for kjøp av hund er følelsen av å vite at du møter en overlykkelig valp når du kommer hjem (tilogmed fra postkassa) slår alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Er så dilemma her nå, at jeg blir helt tullete. Hehe. Greier ikke tenke på stort annet om dagen. Går også litt i det at siden det passer best nå til ferien, og om jeg ikke får valp nå, så må jeg vente et helt år. Det blir uutholdelig!

Men skal prøve å snakke litt med oppdrettere tror jeg ja, så ta det derfra :icon_redface:

Har forelska meg helt totalt i den rasen jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha funnet den oppdretteren jeg selv likte best, UAVHENGIG i om de har kull nå eller ikke. Da har du tid til å bli kjent med rasen, kanskje dra på besøk og møte hundene til oppdretteren og se hvordan hundene (kommende mor) er. Jeg må selv vente ihvertfall 1 år på evnt. valp, men jeg bruker tiden på å bli kjent med folkene, og evnt vurdere andre. Å haste seg med valp er ikke lurt. Det må føles som best mulig tidspunkt. Selv om det føles lenge, kan det være verdt å vente på. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolut en herlig rase :icon_redface: Hentet min lille frøken i Sverige i fjor.

Når det gjelder kjønn, så er det ikke store forskjeller på denne rasen (ja, litt individuelle er det jo).

Det kan nok også være vanskelig å få tak i valp til sommeren, men kan alltids prøve. Gå på raseklubben sin nettside: www.rdsg.no . Der ligger det oversikt over oppdretterne her i norge. Finner også link til den svenske raseklubben der.

Det er flere gode, seriøse oppdrettere i sverige også, om du kan tenke deg turen over grensa. Jeg kontaktet de fleste oppdrettere i norge og sverige + et par i danmark når jeg skulle ha valp, så send meg gjerne PM om du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :ahappy:

Gikk inn på siden til rdsg, og fant ut at det var noen som ventet valper den 1 mai, og noen som ventet den 3 april.

Så lurer jeg litt på; hvordan finner jeg ut at det her er hunder med bra stamtavle osv når jeg ikke har greie på sånt? At de er helt renraset osv. Den med 1. mai var det ikke noe kennelnavn på, kun navn og tlf til en privatperson, mens den andre var det et kennelnavn på, men var bare et lite hjemmeoppdrett.

Er liksom så redd for å gå på en skikkelig smell og "kjøpe katta i sekken" (selv om hundene i seg selv så klart er nydelige for det da, ikke misforstå meg :D )

Beklager alle dumme spørsmål, men når det kommer til oppdrett er jeg helt blank :P

Samboeren begynner å bli mer og mer gira på valp nå også, så vi kommer til å slenge inn en søknad til borettslaget i løpet av uken. Krysser fingrene, og håper vi får tillatelse der, samt finner en nusselig liten nå utpå våren/sommeren :D

EDIT: Fant førøvrig to oppdrettere som har igjen én tispe hver (vil helst ha det) i sverige, der den ene er leveringsklar i uke 16, og den andre i uke 21. Nydelige små :D

Pleier de fleste oppdrettere å være seriøse, eller er det mye useriøst ute å går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er krav om ren rase + noen andre ting (fx helse, eksteriørpremieringer osv) som må fylles før oppdrettere får lov å annonsere kull på en raseside. Men det kan jo være andre ting som ikke kreves, og det sier ikke noe om oppdrettet, bortsett fra at disse minstekravene er oppfylt selvsagt. Du kan sikkert finne ut hva som kreves for å få legge ut kull der, hvis du leter mer på siden. :) At en hund er renraset er vel din minste bekymring tror jeg. Så lenge den blir registrert i NKK, er den renraset. Ikke kjøp av oppdrettere som ikke registrerer i NKK eller tilsvarende (SKK i Sverige..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :P

Gikk inn på siden til rdsg, og fant ut at det var noen som ventet valper den 1 mai, og noen som ventet den 3 april.

Så lurer jeg litt på; hvordan finner jeg ut at det her er hunder med bra stamtavle osv når jeg ikke har greie på sånt? At de er helt renraset osv. Den med 1. mai var det ikke noe kennelnavn på, kun navn og tlf til en privatperson, mens den andre var det et kennelnavn på, men var bare et lite hjemmeoppdrett.

Er liksom så redd for å gå på en skikkelig smell og "kjøpe katta i sekken" (selv om hundene i seg selv så klart er nydelige for det da, ikke misforstå meg :P )

Beklager alle dumme spørsmål, men når det kommer til oppdrett er jeg helt blank :)

Samboeren begynner å bli mer og mer gira på valp nå også, så vi kommer til å slenge inn en søknad til borettslaget i løpet av uken. Krysser fingrene, og håper vi får tillatelse der, samt finner en nusselig liten nå utpå våren/sommeren :P

EDIT: Fant førøvrig to oppdrettere som har igjen én tispe hver (vil helst ha det) i sverige, der den ene er leveringsklar i uke 16, og den andre i uke 21. Nydelige små :)

Pleier de fleste oppdrettere å være seriøse, eller er det mye useriøst ute å går?

Vil du sende meg PM om hvem oppdrettere det er, så kanskje jeg kan hjelpe deg :P

Er noen useriøse ute å går. Man har de som selger de som gårdshunder, sier de kan registreres, osv osv. Dette er som regel privatpersoner. Finner du kullene ut fra raseklubbene så er det "sikkert". Det stilles krav til å kunne annonsere på sidene dems ;) Men er flere som ikke annonserer der men er seriøse for det om. Bare å sende PM med spørsmål, om det er noe du vil ta privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei igjen :icon_clapping:

Lille gutten er fra Kennel Samkas, og vil etterhvert lyde navnet Zeppelin :thumbs: På papirene står det Oliver Zeppelin, og vi var så heldige å få bestemme navnet selv.

Han er så utrolig skjønn! Ikke veldig moro å sitte i bur i bilen, men så fort han fikk komme ut var han verdens gladeste gutt. Tur var gøy med en eneste gang, og fantes ikke redd for å gå et stykke. Så fort han ble sliten satte han seg ned, ventet til vi også gjorde det, og kom hoppende opp mot fanget. Da fikk han sitte i jakka til far, og der var det så godt og varmt at han ikke ville ut igjen :banana:

Er utrolig glad for at jeg kom over denne rasen, dette passer så midt i blinken :banana:

I bilen på vei til det nye hjemmet.

IMG_0480.jpg

Så på en liten gåtur. Den pinnen var jo ganske spennende da :yes:

IMG_0499.jpg

Senga falt i smak med én gang, for ikke å snakke om bamsen som lå oppi.

IMG_0507.jpg

(Siste bildet ble visst litt mindre enn planlagt, men synes jo greit for det ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nydelig sjarmør du har fått deg :wub: Hva er planene? Noe dere tenker å bruke den til?

Du kan glede deg til mye humor i hverdagen nå :P Rase med mye personlighet, som finner på mye rart

Blir helt klart å prøve ut agility, og har også begynt å få interessen opp for litt utsilling også :P Så får vi bare ta det derfra når han blir stor nok. Kanskje prøve oss på valpeshow snart, om jeg greier å innhente meg nok info og slikt. Helt blank på det området. Hehe.

Ellers må jeg bare forhøre meg med folk her i hundeklubben, og få tips der.

Han er en skikkelig tøffing da. Når vi er ute på luftetur nå, så løper han nedover en liten bakke med meg bak og sånn. Virker som han trives ute.

Eneste han virkelig ikke liker er å sitte i bur i bilen, da hyler han høyt hele veien.

Tisse gjør han også ute hver gang, så lenge vi er flinke nok til å følge med.

Men etter å ha vært ute på oppdagelsesferd er det uansett aller best å sovne på fanget til mor eller far når vi har kommet inn igjen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...