Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og Hundemat


Lilleulv

Recommended Posts

Har tidligere fora med Norwegian Polar, og kjøpte da 20 kilos blokker. Disse blokkene kom bunnfryste og med spor i, sånn at når jeg kasta den i bakken så delte den seg etter sporene i 1 kilos deler. Genialt!

Har nå fora med VH-pølser lenge, men bestemte meg for å prøve en 20 kilos blokk. Fikk da levert en halvtint stor kjøttklump... WTF?? :icon_confused: Så nå må jeg i gang med kniv og vekt og lage biter i poser som jeg fryser ned. Er virkelig dette meningen? :P kan trygt si det ble første og siste gang jeg bestilte 20 kilo med VH...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vi kjøper 20kg (iallefall, kanskje mer også i enkelte perioder). De er dypfryste og vi deler de (ute i garasjen med solid plast under) med en sirkelsag. Fungerer veldig greit for oss, men vet at andre bruker andre typer sag (kjøttsag bl.a.). For oss er det enklest å dele "klumpen" når den er dypfryst. Har den tinet litt før vi skal dele den, putter vi den først noen timer i frysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får den opphogd, jeg. Betaler en krone mer for kiloen, men siden jeg verken har kjøttsag, eller spesielt lyst til å stå å dele opp, så synes jeg det er et fint tilbud forhandleren min har. Bitene blir ikke perfekte, men det er mindre biter enn 20kg i alle fall. Så tar jeg opp en bit eller to, tiner og deler de opp igjen i porsjoner. Hadde jeg fått en hel 20kg klump, hadde jeg ikke visst min arme råd..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser ned til produsent den dagen han lager maten jeg, og kjøper det FØR det fryses... Har egne Gildekasser som jeg frakter maten i (det er jo dette de fryser dem ned i), så bare deler jeg det opp før det fryses hjemme. Kjøper 80-100 kg pr gang, og sitter riktig nok i 4 timer ca for å dele det opp og fryse, men da har jeg til gjengjeld mat LENGE da. Nå er det vel et år siden vi var nedover for å kjøpe sist, og enda har jeg vel minst 4o kg igjen i fryseren. Men bikkja har fått tørrfor innimellom nå da.

Jeg kjøper også med til andre i distriktet her når jeg først er nedover. Og maten blir billigere der enn om jeg skal kjøpe frosset av forhandler her. Så det går vel ca oppiopp med drivstoff utgifter tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Syns det går kjapt og greit med øksa jeg. Hehe så ut og få ut litt aggressjon ;). Bitene blir selvfølgelig ikke helt perfekt like store, men deler jeg blokka i 20 biter er de jo ca en kg hver. Og jeg ser ikke helt problemet med at bikkja ikke får helt like store rasjoner hver dag (har alltid fora litt sånn på slump uansett jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hhahahahah herregud så mye dritt hundeeiere må igjennom :)

dritt?

Nå synes ikke jeg at hundematen er det verste vi må igjenom... Riktignok liker jeg ikke å ta i det, men nå er det jo mat tross alt og jeg treger ikke å grave med fingrene mine i det... Jeg tiner det halvt har en brødpose på henda og tar "fine" klumper på ca 2 kg og fryser ned, sånn at det blir en porsjon som blir tatt opp om gangen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det ferskt jeg, heldigvis! Og så deler jeg det opp i porsjonspakker (ca 250g) og banker det helt flatt! Tar opp maten 5 min før jeg skal gi det, hiver det i varmt van, og serverer halvlunkent til Pelsen:)

Kjkt greit og lettvint, og jeg slipper å ha kjøtt liggende i kjøleskapet over flere dager! Ikke lukter det heller:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det per dags dato ca 2,5 kg per dag - så jeg deler opp blokken i 8 tilnærmet like store biter. Den første gangen brukte jeg håndsag, det gjør jeg ikke igjen. Tok meget lang tid, og armene får virkelig kjørt seg :rolleyes:

Har aliert meg med naboen, som er tømmrer, og da er en sirkelsag grei å ha. De får en kjøpt billig til rundt 1000 lappen på obs bygg eller tilsvarende - og holder god nok kvalitet til å sage opp frysemat... :rolleyes:

Men Magne burde kanskje vurdert å få noen spor i disse blokkene, så de bare kan pelmes i bakken og legges ferdig delte i fryseren..så dere som kjenner ham privat, kunne vell gitt ham noen hint :rolleyes:

Hva betaler dere for en 20 kilo blokk? I Stavanger betaler vi 12 kr kiloen, pga av noe drøye leveringskostnader. Kjøper vi

3 - 400 kg, kan vi få det til 10 kr kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det per dags dato ca 2,5 kg per dag - så jeg deler opp blokken i 8 tilnærmet like store biter. Den første gangen brukte jeg håndsag, det gjør jeg ikke igjen. Tok meget lang tid, og armene får virkelig kjørt seg :rolleyes:

Oi, det var mye på en dag! :) Men du har jo stor rase og kanskje flere hunder?

Jeg har foreløpig ikke prøvd blokk, rett og slett fordi det virker så komplisert å dele *flir* Nå for tiden går de på tørrfôr riktignok, jeg har rett og slett ikke fryseplass. Note to self: kjøpe større fryser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoey, hvor får du det ferskt? Du er i Vestfold, ikke sant?

Det er jo ikke helt bra å halvtine mat og fryse det igjen, da, så det er vel et bedre alternativ åp få det ferskt :rolleyes:

Jeg har dessuten en KJEMPELITEN fryser, og p.t. går to av skuffene til hundemat, det er litt slitsomt, og 20 kg... vel... vet ikke om det går her, jeg. Hvor stor ca er en sånn klump? Evnt hvor mange "smørpakker" tilsvarer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi er forhandlere av V&H. Vi tilbyr våre kunder å dele blokka i 12 mot en kompensasjon på kr 60,-. Vi deler den når den er frosset ( halvtines IKKE). Da er det jo opp til kunden om de ønsker en 20 kgs blokk, eller +/- 2 kgs biter :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Er vel av de heldige jeg da, for jeg bor bare et kvarter kjøretur unna, så jeg reiser direkte på gården og kjøper ferskt ;) Jeg betaler heller halve prisen og kjøper fryseposer og deler det opp selv for halve prisen ja :lol:

Må du ha med deg noen kasser/bokser el.l å ha det i, eller er det mulig å få det pakket på noen slags måte selv om det er ferskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel..... :lol: jeg har FORLØPIG bare kjøpt det i pølser, men jeg skal kjøpe det fersk neste gang.. Så jeg vet ikke.. Må ringe Magne å høre.. Mulig jeg formulerte meg litt dårlig i forrige innlegg...

He he. Her kommer det fram ja. ;)

Men er det noen andre som veit? Tenkte jeg skulle starte å kjøpe ferskt når jeg får større frysekapasitet (og heller ta jobben en kveld å veie og pakke....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi kjøpte 20 kg blokk da vi var hos han i går. .da hadde han ikke mere ferskt (bortsett fra i pølser som jeg kjøpte da..) men vil vel tro at man kan kjøpe det i de plastsekker man får de i blokker FØR de blir lagt til frys.. Eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...