Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


lise og bajas

Recommended Posts

Usj så ekkle folk kan være.

Jeg slipper løs bikkja i hagen, men når han er løs ser jeg meg først om det er folk i nærheten (hører etter og), og deretter passer jeg på at han ikke kommer lenger enn 5 meter vekk fra meg.

Og likevel synes jeg dette er en såpass stor risiko å ta at jeg heller velger å ha hunden i lenke sin som er festet til et tre. (når jeg tar kaninene, synes ikke det er verdt risikoen.)

Ja du leser godt ja.

Greit nok at du mener jeg ikke kan en dritt og er en tankeløs tulling, fint å vite at jeg egentlig ikke er skikket til å ha hund, skikkelig fint.

Bare fordi jeg mener at man skal følge loven.

Jaja. Da får jeg vel ut å rane en butikk eller noe sånt, kanskje ha en hundekamp eller noe slikt.

Men har en følelse av at uansett hva man skriver her så blir det feil i noens øyne.

Men det er jo en grunn til at folk advarer mot nettopp dette forumet......

Jaja, døm som du vil du, jeg ler den dagen bikkja di løper vekk fra deg og du må betale prisen. (la oss håpe det da ikke blir i form av at bikkja biter noen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Nå som det er båndtvang kjører vi (familien +/-) opp til Mærradalen. Siden det er et friområde. Der kan vofsene løpe fra seg, og kose seg skikkelig selv under båndtvangen. I Gaustad skogen går jeg som regel bare med Aysha, og hun går da i langline.

Jeg vet at Aysha kunne ha stukket av hvis hun været (er det ikke det det heter ;)) vilt. Så derfor er jeg heller på den sikre siden. Selvom hun har laaang line bruker hun nesten aldri hele lina. Det er vilt i skogen her (mamma så for ikke så lenge siden en elg i skogbrynet, og jeg så en midt i veien) og jeg vil ikke risikere å være maks uheldig på en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj så ekkle folk kan være.

(jo, jeg er redd for at han skal fly ut av hagen etter katt, det er jo det jeg sier, jeg liker ikke å ha bikkja løs).

Greit nok at du mener jeg ikke kan en dritt og er en tankeløs tulling, fint å vite at jeg egentlig ikke er skikket til å ha hund, skikkelig fint.

Bare fordi jeg mener at man skal følge loven.

Jaja. Da får jeg vel ut å rane en butikk eller noe sånt, kanskje ha en hundekamp eller noe slikt.

Men har en følelse av at uansett hva man skriver her så blir det feil i noens øyne.

Men det er jo en grunn til at folk advarer mot nettopp dette forumet......

Jaja, døm som du vil du, jeg ler den dagen bikkja di løper vekk fra deg og du må betale prisen. (la oss håpe det da ikke blir i form av at bikkja biter noen)

Hvor har jeg skrevet at du ikke kan en dritt? Hvis du legger ut en innlegg i en diskusjon må du tåle at folk er uenige. Jeg synes det er selvmotsigende å først si at du synes båndtvangen er en fin ting, men 'jeg bryter den så lenge hunden ikke er mer enn 5 meter unna'. Det du egentlig sier er jo at du har mer kontroll på din hund enn jeg har på min? Siden din kan være løs så lenge den holder seg i nærheten mens min ikke kan?

Det er jo kjempebra at nesten ikke bryter loven, spesielt siden du tydeligvis er redd for at hunden din skal stikke av og bite noen...

Jeg er ikke redd for at min skal løpe etter en katt for jeg vet at jeg klarer å stoppe ham dersom han begir seg ut på jakt. Dessuten er hunden såpass lett og lese at dersom han får ferten av noe er det bare å kalle ham inn før han kommer så langt som til å jakte på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten sjokkert over alle forbryterne som finnes her ;)

Det er en grunn til denne regelen.

Dere setter ikke dere selv i noen fare, og det gjør det liksom greit?

En annen ting er folk.

Enn om hunden din for første gang ikke hører etter og noe skjer?

Enn om hunden din biter noen fordi den plutselig reagerer instinktivt?

Vil du like å ha det på samvittigheten din at du slapp bikkja løs og nå måtte den dø fordi den bet? f.eks i selvforsvar fordi den møtte på en liten unge som ikke kunne å handtere en hund.

Og dette kan altså ikke skje mellom september og april?

Hunder biter vel neppe mer i båndtvangtiden, eller mener du at alle hunder skal være i bånd til enhver tid hele året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, nå får du ta deg sammen og faktisk lese hva jeg skriver :rolleyes:

Jeg sier at jeg gjør det av og til, men ikke føler meg trygg på at det går bra (jeg tror ikke Snoopy vil bite noen, men av og til er folk redde for hunder skjønner du, og liker ikke at en hund kommer hoppende av glede når den ser et nytt ansikt. Du skjønner vel det, gjør du ikke? )

Derfor prøver jeg å gjøre det mindre og mindre, for jeg vet at hvis noe skjer med bikkja kan ikke jeg tilgi meg selv.

Jeg er faktisk glad i bikkja og vil ikke sjansen på at noe går galt.

Grunnen til at jeg vil slutte med å ha bikkja løs nå er pga alle fuglene som kommer. Jeg vet at instinktet kan slå inn og at han kan springe vekk selv om han er blitt mye bedre på innkalling.

Nei, jeg gir meg her. Skal ut på tur med bikkja. I band. Selv om han kommer på innkalling.

Diskuterer du mer på mitt innlegg nå så får du ikke noe svar på det. Kanskje det vil stoppe deg fra å prøve å knekke en førstegangseier av hund?

(og ja, hunder skal være i band hele året rundt omkring. Små avskilte områder er jo greit, men ikke der hunden kan løpe av gårde. Og Snoopy biter ikke, han bare hopper på folk for å slikke i fjeset for han liker folk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det Monica T da, med en støtende fuglehund som antagelig gjerne vil fly vilt rundt i skauen - og som er avlet for å gjøre det. Jepp, øynene som ser... og rasene man har. Kjente noen som fikk vorsteher, og brått innså hvorfor båndtvangen var en tanke verdt i DERES tilfelle, det var et oppsøkende "beist" gitt. Men de hadde hatt flere hunder før, og aldri vært i nærheten av en eneste reell episode gjennom mange år i marka, fordi de fulgte med og hadde lydige, greie hunder med normale drifter under kontroll, kan du kanskje si.

Nå har jeg stående fuglehund da og jeg har ikke nevnt min egen hund, men snakker generellt om jakthunder. Så klart man skal ha lydige hunder ( om man skal de løs uten båndtvangen også ). Og ikke alle hunder jakter, men de fleste jakthunder løper en del ute av synet ( og da vet man heller ikke hva de gjør ). Og når man snakker om hunder som "trenger" å løpe så er vel dette nettopp jakthunder - som tross alt skal løpe flere dager på jakt. Mener ikke at andre hunder ikke løper, men det er forskjell på å lunte/leke ved stien og det å løpe løpe. Det skjønner du om du gidder å legge litt godvilje til.

Samtidig kjenner jeg gode jegerne som har god nok kustus på hundene sine av lignende kontinentale raser til å kunne ha dem løs i parker med småfugl og ender og duer, uten at hunden villflyr på jakt - men faktisk leker med andre hunder, eller er i nærheten av eier. De som ikke har lyktes med oppdragelsen, har de verste hundene - som virkelig jager aktivt opp fugl. Men det er jo nettopp den type eiere som gir f... i det meste annet også.

Jeg trodde vi snakket om løse hunder i skogen.

Er noe helt annet å slippe hunden i parken/åpen områder hvor man ser hunden.

Uansett hvor man slipper hunden bør/skal man ha kontroll. ( men det betyr ikke at man ser hunden hele tiden og det tar ikke en hund lang tid å skremme/løpe/spise en fuglunge )

Når man først snakker om det mener jeg at en god fuglehund kun skal jakte på jaktbart vilt ( altså ikke ender, duer, spurv, trost osv, men kun skogsfugl, fasan/rapphøns og ryper )

Så ja, kombinasjonen av uvettig eier og de rette - gale - rasene er det aller verste. Men en dreven eier som slipper sin lydige gjeterhund på skogsbilveien ti minutter unna utfartsstedet, eller som slipper en ankelhøydehund i skauen, det blir liksom ikke samme typen "lovbrudd" over det nei... ;)

Det var jeg prøvde å si. At vettuge folk som bruker hode og viser hensyn utgjør som regel ikke stor fare.

Å la gjeterhunden gå sammen med eier på stien, leke med andre = dette kan man gjøre på plasser hvor det ikke er mye vilt ( man trenger ikke kjøre lengst inn i skogen liksom ). Eller bruke åpne store plasser til dette.

Jeg slipper faktisk hunden min selv, men aldri i skogen/langt inni skogen hvor vi kan treffe vilt. Så det gjelder liksom å bruke hodet .... Og der er vi enige. Jeg blir bare så lei av argumentene om at hunden TRENGER det, for den trenger ikke løpe løs midt inne i skogen, den kan løpe løs og leke med andre på åpne plasser/skog kanten osv.

Men igjen, bare folk bruket hodet er jeg fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, nå får du ta deg sammen og faktisk lese hva jeg skriver :rolleyes:

Jeg sier at jeg gjør det av og til, men ikke føler meg trygg på at det går bra (jeg tror ikke Snoopy vil bite noen, men av og til er folk redde for hunder skjønner du, og liker ikke at en hund kommer hoppende av glede når den ser et nytt ansikt. Du skjønner vel det, gjør du ikke? )

Derfor prøver jeg å gjøre det mindre og mindre, for jeg vet at hvis noe skjer med bikkja kan ikke jeg tilgi meg selv.

Jeg er faktisk glad i bikkja og vil ikke sjansen på at noe går galt.

Grunnen til at jeg vil slutte med å ha bikkja løs nå er pga alle fuglene som kommer. Jeg vet at instinktet kan slå inn og at han kan springe vekk selv om han er blitt mye bedre på innkalling.

Nei, jeg gir meg her. Skal ut på tur med bikkja. I band. Selv om han kommer på innkalling.

Diskuterer du mer på mitt innlegg nå så får du ikke noe svar på det. Kanskje det vil stoppe deg fra å prøve å knekke en førstegangseier av hund?

(og ja, hunder skal være i band hele året rundt omkring. Små avskilte områder er jo greit, men ikke der hunden kan løpe av gårde. Og Snoopy biter ikke, han bare hopper på folk for å slikke i fjeset for han liker folk).

Hunden min hopper ikke av glede av å se nye folk. Han er faktisk uinteressert i folk han ikke kjenner. Dessuten har vi drevet en del med sladretrening, så om han i verste fall skulle se noen før meg stopper han opp og snur seg mot meg slik at jeg kan kalle ham inn. Kanskje det er store forskjeller på min og din hund? Jeg føler meg faktisk 100% på de avgjørelsene jeg tar angående å ha hunden min løs.

Du må slutte å tro at folk er ute etter deg og dette er ment å være en diskusjon, ikke en monolog fra deg. Jeg prøver ikke å 'knekke' noen, jeg prøver å gi et annet syn på saken. Synes faktisk det er bra at du har hunden din i bånd hvis du ikke er helt trygg på den eller at du skal klare å kalle den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av oss som har hunder med litt kontakt med eier, og som faktisk går på skogsveien eller stien sammen med oss eierne, de opplever virkeligheten kanskje litt annerledes enn dem med selvstendige hunder som streifer rundt og aktivt driver med oppsøk etter vilt.

Så nei, jeg følger ikke reglene - akkurat som jeg gjør andre vurderinger hele veien i resten av hverdagen også.

At det har gått "galt" en gang? Hva er galt? At ville dyr er blitt skremt? Ville dyr blir skremt hele tiden, av biler, mennesker, andre ville dyr. Nei, vi snakker ikke om frislipp av enhver ulydig eller jaktgal hund, men om hvordan man skal kommunisere ut vettuge holdninger til hundeeierne - uten skremselspropaganda, trusler eller tante sofie-anklager om manglende empati og ondskapen sjøl som rår disse eierne.

Jeg tror det beste som har blitt gjort på mange år, er nettopp den starten som Oslo Kommune har gjort nå - med friområder for hund. Da får man faktisk et reelt alternativ som er lovlig hvor hundene kan få løpe løs og være aktive. Er DET så vanskelig å forstå?

Og ja, Sverige er et bedre hundeland på mange måter - i holdninger såvel som i regelverk. Det er bare å prøve å opplyse seg selv litt, det Clint :rolleyes:

Bra skrevet Akela! ;) (Som alltid! )

Edit: Jeg får hunden til å gå for når det kommer mennesker for å vise litt respekt. Ikke alle som liker hunder, uansett hvor koslige de ser ut. Tar han i bånd når det kommer hunder for hans egen sikkerhet. Man vet aldri hvor godt sosialisert den andre hunden er på små nyskjerrige voffser som Aron ;)

Du får han til å gå fot når det kommer andre folk, og tar han i bånd om det kommer andre hunder. Hvorfor? Men å bry deg om vilt, det gjør du ikke!

Hør nå her, Monica. Hvorfor i all verden skal jeg bry meg om vilt når ikke bikkja gjør det?

Ser han (feks) en fugl, bjeffer han gjerne litt, men han løper ikke etter de om jeg kaller han inn ;) Så enkelt er det.

Men om dine hunder (eller mine for den slags skyld) hadde brydd seg om vilt og andre ting forstår jeg gjerne at man ikke har de løse, men da hadde jeg i det minste brukt langline. For de som har hunder som ikke bryr seg om vilt ol, skjønner jeg ikke problemet! Jeg synes vertfall ikke noe om at hunder skal gå i bånd under hele båndtvangsper., de kan umulig få utløpt noe særlig med engergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj så ekkle folk kan være.

Jeg slipper løs bikkja i hagen, men når han er løs ser jeg meg først om det er folk i nærheten (hører etter og), og deretter passer jeg på at han ikke kommer lenger enn 5 meter vekk fra meg.

Og likevel synes jeg dette er en såpass stor risiko å ta at jeg heller velger å ha hunden i lenke sin som er festet til et tre. (når jeg tar kaninene, synes ikke det er verdt risikoen.)

Ja du leser godt ja.

Greit nok at du mener jeg ikke kan en dritt og er en tankeløs tulling, fint å vite at jeg egentlig ikke er skikket til å ha hund, skikkelig fint.

Bare fordi jeg mener at man skal følge loven.

Jaja. Da får jeg vel ut å rane en butikk eller noe sånt, kanskje ha en hundekamp eller noe slikt.

Men har en følelse av at uansett hva man skriver her så blir det feil i noens øyne.

Men det er jo en grunn til at folk advarer mot nettopp dette forumet......

Jaja, døm som du vil du, jeg ler den dagen bikkja di løper vekk fra deg og du må betale prisen. (la oss håpe det da ikke blir i form av at bikkja biter noen)

Nå må du lugna lite fruen, det er ingen som har sagt at du er en tankeløs tulling som ikke burde hatt hund.

Det som er reagert på er din ensidige framstilling av at hunder ikke bør løpe løse fordi de kan drepe hele gjengen. Det er litt for svart hvitt.

Selv har jeg en suveren innkalling på minsten her - men hun er jo bare valp så det er ikke sikkert at den alltid vil forbli like bra. Eldstemor har jeg ok innkalling på så lenge det ikke dukker opp noe veldig interessant - derfor lar jeg henne bare være løs hvor jeg har full oversikt (golfbanen).

Så lenge man kjenner sine egne og hundenes begrensninger så er det ikke noe problem å vite om, når og hvor man kan slippe hunden løs. Som førstegangseier er det ikke like lett å hverken trene hunden i forhold til dette, eller lese hundens signaler. Derfor kan det være en fordel å skaffe seg mer kunnskap ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør nå her, Monica. Hvorfor i all verden skal jeg bry meg om vilt når ikke bikkja gjør det?

Ser han (feks) en fugl, bjeffer han gjerne litt, men han løper ikke etter de om jeg kaller han inn ;) Så enkelt er det.

Men om dine hunder (eller mine for den slags skyld) hadde brydd seg om vilt og andre ting forstår jeg gjerne at man ikke har de løse, men da hadde jeg i det minste brukt langline. For de som har hunder som ikke bryr seg om vilt ol, skjønner jeg ikke problemet! Jeg synes vertfall ikke noe om at hunder skal gå i bånd under hele båndtvangsper., de kan umulig få utløpt noe særlig med engergi.

Jeg har en hund som ikke bryr seg om vilt (kanskje fugler), men jeg velger å holde reglene jeg ;) Enkelt og greit. Og klarer fint å aktivisere hundene mine uten at de må gå løs. Og MÅ jeg ha de løs, så går jeg til et sted som er forsvarlig inngjerdet. Ellers er langline en helt grei ting.

Men det jeg ikke helt skjønner her er et så mange skriver "hvertfall i byen holdes de i bånd". Det er I SKOGEN vilt lever, det er der de får ungene sine, IKKE i byen. Virker som altfor mange tror båndtvangen er pga mennesker og andre hunder.

Opp til dere om dere vil bryte ;) Ikke jeg som får de 5000 kr i bot (per hund om jeg ikke tar helt feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får han til å gå fot når det kommer andre folk, og tar han i bånd om det kommer andre hunder. Hvorfor? Men å bry deg om vilt, det gjør du ikke!

Hva vis man går i et bebygget området? dvs ikke midt inne svarte skogen.. tror ikke at det er så mange bjørner og elger å arrae fuglearter der for å si det sånn.

Her er det båndtvang hele året, men det kan jeg ikke akkuratt si at jeg bryr meg så mye omm igrunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica (glemte å quote)

Jeg har han alltid i bånd i byen for hans egen sikkerhet. Hvis han plutselig blir skremt og løper ut på en traffikert veg. Etter min mening får ikke hunden utløpt noe energi i byen uansett, derfor har jeg like gjerne båndet på.

Kjempe bra at du følger reglene Monica, men jeg ser ingen vits i å gjøre det med min hund som ikke bryr seg og vilt.

Om jeg hadde vært så uheldig å fått 5000 kr i bot, så må jeg si at det er verdt sjansen å ta. Hadde vært utrolig kjipt men ;)

Ingen problem å få aktivisert han på andre måten enn å løpe løs, men det er det kjekkeste han gjør så jeg kunne aldri tatt fra han den gleden. hehe

Skulle gjerne brukt langline, men min hund merke fint forskjell på langline og løs. Han løper ikke på samme måte om han går med langline, så den dropper jeg ;)

Tror aldri noen i Sauda har fått bot for å gå med hunden løs i båndtvangsperiodien. Vet vartfall om 3 politifolk i Sauda som gir blaffen i båndtvangs perioden, men så har de 100% kontoll over hundene sine også da ;) Går faktisk på hundekurs med 2 av politifolkene så tviler på at jeg hadde fått bot om jeg hadde møtt de løs i skauen med Aron :P Men ikke alle kommuner er like "careface" som Sauda ang. båndtvang loven da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om sårbare, nyfødte dyreunger/fugleunger. Hvorfor skal vi utsette dem for slike påkjenninger?

Det du ikke blir drept av, gjør deg sterkere. Er det ikke det de sier? ;)

Neida, men jeg skjønner poenget ditt. Men jeg regner med folk som ikke har kontroll over hunden sin eller har en hund som intr. veldig for vilt, har såpass vett at de har hunden i langline/bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke blir drept av, gjør deg sterkere. Er det ikke det de sier? ;)

Neida, men jeg skjønner poenget ditt. Men jeg regner med folk som ikke har kontroll over hunden sin eller har en hund som intr. veldig for vilt, har såpass vett at de har hunden i langline/bånd.

Det er ikke bare om hunden er spesielt interesert i vilt eller ikke som er avgjørende her. En hund som løper løs i skog og mark kan komme til å skremme opp fugler som ligger på egg eller nyfødte dyreunger. Dette kan av og til få dramatiske følger for det arme dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vis man går i et bebygget området? dvs ikke midt inne svarte skogen.. tror ikke at det er så mange bjørner og elger å arrae fuglearter der for å si det sånn.

Her er det båndtvang hele året, men det kan jeg ikke akkuratt si at jeg bryr meg så mye omm igrunn!

Que? Jeg bor i et meget bebygd område, men fugler bryr seg pussig nok ikke så mye om områder er bebygd de - de bygger reir likevel. Her er det til og med rådyr i området. Så at det er bebygd område er ikke synonymt med at det ikke er dyreliv der som bør vernes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg har lyst å si noe i denne debatten jeg også. Forskjellen på å ha en hund løs, men under kontroll ved foten, og det å ha hunden i langline på 15-20 meter, er STOR. En hund i langline kan gjøre mye mer skade enn en veloppdratt hund som tusler ved siden av. Så argumentet for eller imot bånd, faller litt på det. En hund i 20m langline kan skremme minst like mye vilt som en annen løs hund, men som også holder seg i en radius på ca 20m fra eieren. De som tror noe annet, lurer seg selv..

En annen ting; hunder som kan finne på å jakte (nå snakker jeg ikke om typiske jakthunder som alltid løper stort, men vanlige hunder som kan finne en spennende lukt å følge): enten så har man kontroll, eller så har man ikke det. Vet man at innkallingen ikke er på topp, så slipper man ikke hunden. Har man derimot en hund som til vanlig går på stien og driver med sitt, snuser litt her og der, men som KAN finne på å begynne å følge et spor, så kan man faktisk rimelig enkelt, men med litt trening, SE NÅR hunden slår ut i jakt! Jeg har ingen problemer med å se forskjell på når Tulla bare tusler langs stien og snuser, kontra når hun har fått ferten av noe vilt. Og jeg har heller ingen problemer med å kalle henne inn. Lar jeg henne styre på, så blir det selvsagt vanskeligere og vanskeligere å kalle henne inn, men som eier av en slik hund så lærer man seg å følge med og komme hunden i forkjøpet. Det er ytterst få ganger det har hendt at vi har kommet over vilt sånn helt plutselig (hunden oppdager nesten alltid viltet før meg, selvsagt, det er jo en HUND), men de få gangene det har hendt, har hunden vært grei å ha med å gjøre, intet vilt er blitt jaget, og hunden har kommet raskt under ytterligere kontroll. Hadde den vært i langline, hadde noen kanskje blitt mer slapp og ikke fulgt så godt med, og dermed så kunne hunden ha jaget og skremt mer vilt enn om den er løs.

Man kjenner sin egen hund best, og sine egne begrensninger. Jeg føler jeg har kontroll på min hund når hun er løs, og føler jeg ikke det mer, så tar jeg henne i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg leser om alle som har så lydige hunder som ikke bryr seg om vilt og fugler- loven gjelder vel for alle, eller er det slik at Petter Solberg heller ikke trenger å følge fartsgransene fordi han er så dyktig sjåfør?

Det er ingen hunder som må løpe fritt for å få nok stimulans, i såfall må eieren vurdere sitt hundehold om han ikke klarer å aktivisere hunden sin, eller rett og slett ikke gidder å dra et stykke til et friområde for hunder.

For hva er så veldig spesielt med de hundene som må slippes løs? har en mistanke om at det er for eierens bedaglighet og kanskje latskap.

Så jeg venter spent på hvilken årsak det er at deres hund MÅ løpe løs, til tross for at det er forbudt ved Norsk lov-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg leser om alle som har så lydige hunder som ikke bryr seg om vilt og fuglehunder- loven gjelder vel for alle, eller er det slik at Petter Solberg heller ikke trenger å følge fartsgransene fordi han er så dyktig sjåfør?

Det er ingen hunder som må løpe fritt for å få nok stimulans, i såfall må eieren vurdere sitt hundehold om han ikke klarer å aktivisere hunden sin, eller rett og slett ikke gidder å dra et stykke til et friområde for hunder.

For hva er så veldig spesielt med de hundene som må slippes løs? har en mistanke om at det er for eierens bedaglighet og kanskje latskap.

Er 100% enig med deg! ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg har lyst å si noe i denne debatten jeg også. Forskjellen på å ha en hund løs, men under kontroll ved foten, og det å ha hunden i langline på 15-20 meter, er STOR. En hund i langline kan gjøre mye mer skade enn en veloppdratt hund som tusler ved siden av. Så argumentet for eller imot bånd, faller litt på det. En hund i 20m langline kan skremme minst like mye vilt som en annen løs hund, men som også holder seg i en radius på ca 20m fra eieren. De som tror noe annet, lurer seg selv..

Og poenget med å gå med hunden løs om den allikevel skal gå fot er? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg leser om alle som har så lydige hunder som ikke bryr seg om vilt og fugler- loven gjelder vel for alle, eller er det slik at Petter Solberg heller ikke trenger å følge fartsgransene fordi han er så dyktig sjåfør?

Det er ingen hunder som må løpe fritt for å få nok stimulans, i såfall må eieren vurdere sitt hundehold om han ikke klarer å aktivisere hunden sin, eller rett og slett ikke gidder å dra et stykke til et friområde for hunder.

For hva er så veldig spesielt med de hundene som må slippes løs? har en mistanke om at det er for eierens bedaglighet og kanskje latskap.

Så jeg venter spent på hvilken årsak det er at deres hund MÅ løpe løs, til tross for at det er forbudt ved Norsk lov-

Etter 19 år med hunder som ikke kunne gå løs, har vi endelig 2 som kan det.

Og det gir dem så mye i form av mosjon og stimuli, at det fortsetter jeg med året rundt.

For hunden å få bevege seg fritt er sunt både psykisk og fysisk.

Men som jeg har skrevet før, på egnet område, feks i fjæra her hvor det ikke hekker fugel og det heller ikke ferdes andre folk enn 2 andre familier som er ute i samme ærend.

Så kommer turer i bånd, trening og mye utegang i hagen i tillegg.

Jeg er ikke snauere enn at jeg innimellom til og med kjører litt for fort..

Kan ikke si at det tar fra meg nattesøvnen noen av delene jeg.

Forresten.

Hva skal vi som bor på steder der det ikke finnes friområder gjøre?

Fly til Oslo hver helg?

Eller holde hundene i bånd 24/7?

Jeg velger nok desverre å til en viss grad heller å gi blaffen i båndtvangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn over båndtvangen, spesielt i min kommune, hvor den gjelder til 1. okt, pga av beitedyr. Akkurat her jeg bor finner det ikke en eneste sau eller ku på beite, men det er jo en del andre dyr som så klart skal få fred nå på våren/forsommeren. Det som irriterer meg er at oppi skauen her, trener politiet hundene sine, og jeg vil påstå at de kan skremme endel dyr, de har ikke full kontroll hele tiden har jeg sett..

Så når politiet trener hundene sine her, tør jeg ikke slippe min, for jeg har ikke lyst til å bli 5000,- fattigere :/ Har heldigvis jorde han kan springe på, men det blir kjedelig i lengden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg har skrevet før, på egnet område, feks i fjæra her hvor det ikke hekker fugel og det heller ikke ferdes andre folk enn 2 andre familier som er ute i samme ærend.

Trodde fuglene hekket i fjæra å jeg? Sjøfugl og slikt...

Fly til Oslo hver helg?

Hva får deg til å tro at det er så mye bedre her? Det er ikke mye å å gå tur på de friområdene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde fuglene hekket i fjæra å jeg? Sjøfugl og slikt...

Hva får deg til å tro at det er så mye bedre her? Det er ikke mye å å gå tur på de friområdene

Vet ikke helt hvordan du tror det er i Tromsø, men sjøful?

Det er ikke akkurat ute i havgapet heller.

Da jeg var lite var det mye måse her.

Vi hadde ikke renovasjon, og brant søppel i fjæra.

I tillegg var inneholdt alle naust en båt som ble aktivt brukt til fiske.

Ergo stor tilgang til mat.

Nå har måsen blitt urban og et stort problem i byen.

mens vi som bor utenfor sentrum stort sett aldri ser noe til den.

Så her er det nok ikke lenger hekkeområde for fugl nei.

I Oslo er det i hvertfall satt av friområder til hund.

Her er det ingen.

At du finner friområdene der for dårlige, det er vel en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...