Gå til innhold
Hundesonen.no

Kampfisk


Maria

Recommended Posts

Skrevet

Har en kampfisk, og lurer på hvordan jeg burde gjøre det med pumpa i akvariet hans. Jeg vet jo at kampfisk vanligvis ikke liker sterk strøm i vannet. Pumpa gjør så det er en viss sirkulasjon i vannet her, men det er ikke sånn veldig mye. Burde jeg skru av puma helt? I perioder? Eller skal jeg bare la den stå på? Fisken ser ut til å trives den forsåvidt. Men den holder seg litt unna der vannet strømmer ut liksom.

Hva er best for den flotte herremann tror dere? ;)

Også lurer jeg på, på vegne av en bekjent av meg.

De har neontetra, og et par "rovfisk" (scalarer), men får ikke neontetraen til å stime. Akvariet er vel rundt 170 liter, og de har 10 neontetra. Kunne det hjulpet å sette inn noen kardinaltetraer i neonstimen? Har hørt at de er flinkre på å holde stimen samlet, og at tetraene trives best om de lever i en samlet stim.

Skrevet
Har en kampfisk, og lurer på hvordan jeg burde gjøre det med pumpa i akvariet hans. Jeg vet jo at kampfisk vanligvis ikke liker sterk strøm i vannet. Pumpa gjør så det er en viss sirkulasjon i vannet her, men det er ikke sånn veldig mye. Burde jeg skru av puma helt? I perioder? Eller skal jeg bare la den stå på? Fisken ser ut til å trives den forsåvidt. Men den holder seg litt unna der vannet strømmer ut liksom.

Hva er best for den flotte herremann tror dere? ;)

Hvor strort er akvariet ditt?

Hva med å vri utblåset på pumpa mot f.eks. bakveggen? De aller fleste pumper kan man justere både kraften på utblåset og vinkelen på.

Ellers er jo kampfisk labyrintfisk, dvs. at de kan hente oksygen fra luften, og trenger derfor strengt tatt ikke luftpumpe, men sirkulasjon vil alikevel bidra til bedre balanse i karet.

Også lurer jeg på, på vegne av en bekjent av meg.

De har neontetra, og et par "rovfisk" (scalarer), men får ikke neontetraen til å stime. Akvariet er vel rundt 170 liter, og de har 10 neontetra. Kunne det hjulpet å sette inn noen kardinaltetraer i neonstimen? Har hørt at de er flinkre på å holde stimen samlet, og at tetraene trives best om de lever i en samlet stim.

10 neon i en 170 liter kan vel ikke akkurat kalles en stim og ikke er neon den beste stimeren heller. Der er kardianlen både bedre og flottere men å sette inn en kardinaler sammen med neon vil ikke hjelp på stimingen.

Råd vennen din til å sette inn 10-15 neon til eller bytte ut alle neonene i kardinaler.

Skrevet

Takk for tips, colliegirl ;)

Karet mitt er bare 22 liter.. Det er ikke vanlig pumpe liksom.. Det er et rør som suger inn og en liten "bekk" der vannet sildrer ut.. Tror jeg bare skrur av pumpa sånn nå og da, jeg.. :P

Har du forresten forslag til flyteplanter jeg kan ha i et såpass lite kar? Andmat sprer seg for fort, så det er uaktuelt.. mange er så store.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...