Gå til innhold
Hundesonen.no

Foredrag med Gry Løberg


Odin

Recommended Posts

Vært på 2stk. Satser på rehabiliteringstrenerkurset til høsten tenker jeg. Synes det helt klart er verdt å sluke til seg all av erfaring og kunnskap den dama sitter inne med. Men det blir mye tall/forskning så man bør være litt over middels interessert etter min mening:)

Gry har hvertfall en holdning som jeg synes er veldig fin, hun er ikke redd for å diskutere spørsmål og "skli" litt ut fra manuset for å si det sånn. Og enda bedre, hun er ikke redd for å si at noen ting er hun faktisk ikke sikker på. da blir det hun mener og sier plutselig mye mere ekte for man vet da at når hun da snakker om noe så vet hun hva hun snakker om. Hun prøver ikke å vise at hun kan ALT.

Synes det er veldig kunnskapsrikt å høre på eksempler og erfaringer hun kommer med. For man kan da koble teori til praksis uten å egentlig ha vært med på praksisen:) For noen er det kanskje kjederligt, men jeg synes det er veldig spennende, hvertfall når jeg vet hun jobber på veldig samme måte som meg og har mye samme holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Argon. Jeg har vært på flere seminarer med henne, eller skal jeg si skole, og jeg gledet meg alltid til hennes timer! ;) Verdt å få med seg hvis man syns temaet er interessant. Men som Argon også sier, det er kanskje ikke for "folk flest". Nå har ikke jeg vært på vanlige foredrag, men som sagt hatt timer, så da ble jo også snakkingen og kunnskapen lagt opp etter det. Noen ting kan nok være vanskelig for en "vanlig hundeeier" å få med seg, mens selv synes jeg det er toppers med forskning som underbygger det hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Argon. Jeg har vært på flere seminarer med henne, eller skal jeg si skole, og jeg gledet meg alltid til hennes timer! :P Verdt å få med seg hvis man syns temaet er interessant. Men som Argon også sier, det er kanskje ikke for "folk flest". Nå har ikke jeg vært på vanlige foredrag, men som sagt hatt timer, så da ble jo også snakkingen og kunnskapen lagt opp etter det. Noen ting kan nok være vanskelig for en "vanlig hundeeier" å få med seg, mens selv synes jeg det er toppers med forskning som underbygger det hun sier.

ikke meningen å være frekk men jeg lurer på hva en "vanlig hundeeier" ikke får med seg som du gjør?

Har du utdannelse i hund ?

hvilke områder er det "vanlige eiere ikke forstår?

nå er jeg helt ot...beklager.

Jeg er på ingen måte spydig men bare lurer på en pen måte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke meningen å være frekk men jeg lurer på hva en "vanlig hundeeier" ikke får med seg som du gjør?

Har du utdannelse i hund ?

hvilke områder er det "vanlige eiere ikke forstår?

nå er jeg helt ot...beklager.

Jeg er på ingen måte spydig men bare lurer på en pen måte. :P

Hehe, det var ikke meningen å fornærme noen! ;) Men jeg føler at jeg er litt mer enn gjennomsnittet interessert i hund, noe kanskje endel av oss på sonen er. Og jo, på en måte har jeg utdannelse innen hund, i alle fall et fag på høyskolenivå! :closedeyes: Og det er altså der Gry kommer inn i bildet, fordi hun underviste (underviser) der. Innføring i Hundefag het det forresten, på HiNT (HUS 900). Ellers prøver jeg å ta en utdannelse på universitetet som er så hundevennlig jeg kan få det til, i tillegg til at jeg leser diverse hundefaglig litteratur som "hundeeiere flest" ikke leser (som du kanskje kan se av "bokhyllen min" som forresten ligger på hjemmesiden min). Og med hundeeiere flest, så tenker jeg på type moren min, som har en omplassert blandinghund hun går tur med, eller tilsvarende folk.

Siden jeg også går på universitetet, så er jeg vant til forskning, og å lese vitenskapelige artikler. Folk i vanlige jobber som kanskje ikke har gjort det, eller tatt en utdannelse hvor forskning ikke var så viktig, eller det er kanskje veldig lenge siden; de interesserer seg kanskje ikke for forskning på samme måte som jeg gjør, og har dermed litt problemer med å forstå viktigheten av det, eller også i det hele tatt å forstå hva som sies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var ikke meningen å fornærme noen! ;) Men jeg føler at jeg er litt mer enn gjennomsnittet interessert i hund, noe kanskje endel av oss på sonen er. Og jo, på en måte har jeg utdannelse innen hund, i alle fall et fag på høyskolenivå! :closedeyes: Og det er altså der Gry kommer inn i bildet, fordi hun underviste (underviser) der. Innføring i Hundefag het det forresten, på HiNT (HUS 900). Ellers prøver jeg å ta en utdannelse på universitetet som er så hundevennlig jeg kan få det til, i tillegg til at jeg leser diverse hundefaglig litteratur som "hundeeiere flest" ikke leser (som du kanskje kan se av "bokhyllen min" som forresten ligger på hjemmesiden min). Og med hundeeiere flest, så tenker jeg på type moren min, som har en omplassert blandinghund hun går tur med, eller tilsvarende folk.

Siden jeg også går på universitetet, så er jeg vant til forskning, og å lese vitenskapelige artikler. Folk i vanlige jobber som kanskje ikke har gjort det, eller tatt en utdannelse hvor forskning ikke var så viktig, eller det er kanskje veldig lenge siden; de interesserer seg kanskje ikke for forskning på samme måte som jeg gjør, og har dermed litt problemer med å forstå viktigheten av det, eller også i det hele tatt å forstå hva som sies.

He he...Da er jeg med!

Du fornermet nok ikke noen men hørtes en smule kjepphøy ut. *knise*

Bøyer meg i støvet for din interesse for hund,tenk så mye vi andre er som kan lære så mye her inne.

takk for svar Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei, jeg har også hatt Gry som lærer/foreleser i flere fag på høyskolen. Jeg hadde både veldig nytte av det og synes det var kjempegøy, og ville absolutt dratt på foredrag med henne om det var i et emne jeg ikke allerede hadde fått med meg! Som de andre her sier er det mye teori og forskning som ligger bak alt hun uttaler seg om, og det er jo i mine øyne kjempebra, hun mener ikke masse i hytt og pine uten å kunne backe det opp. ;) Men det kan helt sikkert bli litt "tørt" for noen, så det spørs kanskje litt hva du er ute etter i et foredrag/kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei, jeg har også hatt Gry som lærer/foreleser i flere fag på høyskolen. Jeg hadde både veldig nytte av det og synes det var kjempegøy, og ville absolutt dratt på foredrag med henne om det var i et emne jeg ikke allerede hadde fått med meg! Som de andre her sier er det mye teori og forskning som ligger bak alt hun uttaler seg om, og det er jo i mine øyne kjempebra, hun mener ikke masse i hytt og pine uten å kunne backe det opp. :P Men det kan helt sikkert bli litt "tørt" for noen, så det spørs kanskje litt hva du er ute etter i et foredrag/kurs.

Flere fag? Hvilke da? *nysgjerrig*

He he...Da er jeg med!

Du fornermet nok ikke noen men hørtes en smule kjepphøy ut. *knise*

Bøyer meg i støvet for din interesse for hund,tenk så mye vi andre er som kan lære så mye her inne.

takk for svar Huldra

Hehe! Lenge leve kjepphesten! ;) Jeg lærer kjempemye av dyktige folk, det er jo ikke til å stikke under en stol. Så all den tid jeg tilbringer her på sonen, ser jeg på som et ledd i min utdannelse..! :closedeyes: *smirk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere fag? Hvilke da? *nysgjerrig*

Tja så var det det å klare å huske et heeelt år tilbake da. *ler* Innføring i hundefag som deg, (Innføring i?) Sports og Familiedyr og Dyrevelferd om jeg ikke husker helt feil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja så var det det å klare å huske et heeelt år tilbake da. *ler* Innføring i hundefag som deg, (Innføring i?) Sports og Familiedyr og Dyrevelferd om jeg ikke husker helt feil. ;)

Hmm.. gikk vi på skole sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å si det fra mitt syn også: Det er mye tall og statestikker. Forskning fra 1940 som kobles til forskning på mus som kobles til ulv og hormoner også en liten dash sosialiseringperiode på schæfer og de to første cockerspanielene som kom til norge.... ja.... man må like å henge med på en sånn smørje av ting som henger sammen:)

Det å ha en del etologi , rasekunnskap,og læringspsykologi i bakgrunn er helt klart til stor hjelp. Merket bare på det siste seminaret som var litt sånn for alle at det var noen som datt litt av lasset og ikke helt skjønte poenget med all denne koblingen til forskning og statestikker fra evigheter siden som forsåvidt ikke var noe banebrytende og hva hadde nå da mus med saken å gjøre!? For å være ærlig spørs det om jeg hadde syntes det hadde vært så storrarten interessant å vært der for f.eks 5år siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. gikk vi på skole sammen?

Ble litt forvirrende det jeg skrev, jeg tok Innføring i hundefag i forrifjor og de andre fagene i fjor, så om du tok hundefag i fjor så gikk nok jeg året før deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å si det fra mitt syn også: Det er mye tall og statestikker. Forskning fra 1940 som kobles til forskning på mus som kobles til ulv og hormoner også en liten dash sosialiseringperiode på schæfer og de to første cockerspanielene som kom til norge.... ja.... man må like å henge med på en sånn smørje av ting som henger sammen:)

Det å ha en del etologi , rasekunnskap,og læringspsykologi i bakgrunn er helt klart til stor hjelp. Merket bare på det siste seminaret som var litt sånn for alle at det var noen som datt litt av lasset og ikke helt skjønte poenget med all denne koblingen til forskning og statestikker fra evigheter siden som forsåvidt ikke var noe banebrytende og hva hadde nå da mus med saken å gjøre!? For å være ærlig spørs det om jeg hadde syntes det hadde vært så storrarten interessant å vært der for f.eks 5år siden:)

Hahaha! :P Men nå har vi blitt gærne, så nå er det kjempemorsomt med mus og ulv og sosialiseringsperioder på rev, og vi ser SELVSAGT linken og viktigheten i forhold til hund!

Ble litt forvirrende det jeg skrev, jeg tok Innføring i hundefag i forrifjor og de andre fagene i fjor, så om du tok hundefag i fjor så gikk nok jeg året før deg. ;)

Oki, årene går i snurr hos meg også, men da var du altså første kullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på flere forskjellige, og fornøyd med alle. Nettopp det at hun setter ting i sammenheng og kommer med eksempler og forskning syns jeg bare er med på å gjøre ting mer interessant, og binder ting sammen.. Men om du er der for å få konkrete tips til hva du skal gjøre med hunden din sitt problem X, så er du på feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, årene går i snurr hos meg også, men da var du altså første kullet?

Tror det hadde vært i alle fall ett år før oss også om jeg ikke tar helt feil. ;) Eller kanskje ikke. Ble litt usikker jeg nå. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ment til deg, var mer sånn generelt "du" ;)

Var alltids to stk på de foredragene jeg var på som mange ganger spurte om "men min hund, også når han gjør sånn, atte og han bjeffer....". Du skjønner ståa :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meine å huske at dem startet opp med "innføring i hundefag" da jeg gikk på HiNT andre året. Oktober i 2004 trur æ. Ei venninne av meg var med det første året, og jeg hadde lyst til å ta faget selv. Men hadde ikke råd til å ta det kurset der og da. Men var aktivt med å hjelpe venninnen min med oppgavene som skulle gjøres. Og lærte mye i tillegg. :rolleyes:

Vurdere å melde meg på det neste gang dem kjører kurset. Og håper dem har de samme foreleserne. Har også hatt sports og familiedyr og dyrevelferd fagene. Utrolig hvor mye man kunne spørre henne om i timene.

Har vært med på foredrag med henne. Men da hadde hun foredrag om atfred på hest i samarbeid med dyreklinikken. Men jeg var ikke helt fornøyd med akkurat det foredraget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...