Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrepoliti i Norge


Tonje

Recommended Posts

Dette fant jeg i Bergensavisa. Jeg googlet, og fikk tre treff. Så dette er nok en drøm. En privat dyrevernorganisasjon som ikke har noe offisielt samarbeid med politiet? ASPCA (American Society for the Prevention of Cruelty to Animals, altså dyrebeskyttelsen i USA) har vel holdt på i omtrent 100 år, hvis jeg husker sånn noenlunde fra en gang jeg sjekket da dette ble diskutert.

--------------

En tro kopi

- Dyrepolitienheten avd. Sotra svarer på J.H. sitt innlegg i BA tirsdag 26. februar: Viser til ditt innlegg i Summetonen, og til de vil jeg bare si; Skal man kritisere noen må man først sitte seg grundig inn i det man skal kritisere. Her skal jeg komme med litt fakta til deg: Dyrepolitienheten er en tro kopi av den amerikanske ASPCA.

Vår jobb vil være (dersom alt går etter planen) eksakt det samme. Men det minus vil være at vi ikke har politimyndighet, det har ASPCA – men vi ønsker å få til en dialog med de rette etatene.

Det er ennå et par små detaljer som gjenstår før vi er i mål, men dette vil vi få orden på ganske fort. I mellomtiden gjør vi det vi kan for å bekjempe dyreplageriet og det viktigste er at vi er her og at ting blir gjort.

Bjørn Henning Stockman

------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det funker..

Men skal de rykke ut bare Der da eller over hele landet..

Håper det funker.. for Politiet og dyrebeskyttelsen synes jeg vimser mye og tar faktisk ikke tak i alle saker.. Politiet mener det er en dyreverns sak og dyrevern sak mener det er politi sak... Blir så sinna.. så ente opp med at eier fikk hunden tilbake...

Åssen saker kan man ringe til di mon tro...?

Hørte Å på radioen at det skal komme en ny lov i norge der naboer eller folk som ser misstenklig dyrehold skal de ringe noen.. fikk selvfølgelig ikke med meg hvem.. men politiet tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt assosiasjoner jeg også, gitt. Virker i alle fall like seriøst og godt planlagt, spør du meg... ;)

Tja, det er hvertfall noen som prøver å gjøre noe. Hva gjør du med saken?

Teit å angripe noe man ikke vet noenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig også at det er bra noen gjør noe,og som de fleste har hørt historier om så må man begynne med "to tomme never".Det tar tid å opprette et sånt opplegg vil jeg tro,men jeg respekterer dem som gjør det dersom de har tenkt å gjøre det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det bra at noen GJØR noe... Men hvor mye kan de gjøre uten politimyndighet? Hva kan da DE gjøre, som ikke vi andre kan?

Jeg håper jeg tar feil, men for meg virker det som barne tv: Vi starter en klubb, og kaller oss dyrepoliti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tja, det er hvertfall noen som prøver å gjøre noe. Hva gjør du med saken?

Teit å angripe noe man ikke vet noenting om.

Vi vet vel egentlig ganske mye fra en annen diskusjon her på forumet - og dette handler mest om folk med gode tanker, lite kunnskap og ett intenst ønske om å leke KÅBBÅI

Vi har ikke amerikanske tilstander i Norge, ja - vi trenger ett sterkere dyrevern som faktisk har myndighet til å gjøre noe, vi trenger imidlertid ikke flere kåbbåier som agerer på egen hånd og etter eget hode.

Skal man ha ett dyrepoliti i Norge så bør det være i regi av det offentlige, de bør være tilknyttet en enhet hvor man lett kan få fatt i noen som faktisk kan handle iht. til loven (dvs. kanskje en politi-enhet) - det bør være landsdekkende - og det bør finnes fasiliteter til å ta seg av både hund, katt, hest, ku osv.

Jovisst trenger vi lokale helter, man skulle bare ønske de ikke hadde sett så mye på animal planet - en ting er å takle virkelige problemer - en annen er når lokale helter jager etter hunde-eiere fordi de ikke går nok tur med bikkja liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod mer å lese om det i dette bladet Hund og Fritid, som hadde et intervju med ham bak - for det er én person som har fått ideen. Fint å ville gjøre noe, men når bare halvparten av faginstansene ifølge intervjuet er interessert i å samarbeide med ham, så er det jo ikke så mye å få gjort reelt.

Jeg tror også at det må være fagkunnskap bak. Dette har også vært tatt opp i forhold til Dyrevernnemnder, at hvem skal egentlig vurdere om hunder er mishandlet og redde - eller om de er naturlig sky? En helt vanlig hundeeier som er glad i dyr og vil hjelpe dem HAR ikke fagkunnskap nok til å vurdere antagelig, og man burde heller - som Belgerpia er inne på - bygge opp en enhet som kan rykke ut, på fylkes/landsdelsbasis kanskje, og som har kunnskapen inne.

Det er jo så utrolig vanskelig å få gjort noe i saker der dyrene ikke blir funnet utsultede og døende - det er bare å se på den andre tråden, om oppdretteren/hundesamleren med 48 hunder, som har vært i søkelyset i årevis, men som fremdeles er del av "systemet" og holder på for fullt. Også der blir det hevdet at "rasen er spesiell", og da skal man ha godt faglig begrunnede motargumenter antagelig for å nå frem i rettsvesenet.

Det handler jo også om å se på hva "dyrepolitiet" i USA EGENTLIG gjør. Ja, man ser de "gode eksemplene" - men selv i de tingene som ender på TV, så er det ikke så høy prosentdel som faktisk blir politianmeldt; mye gjør man "bare" for å få dyrene vekk fra eier. Som da står fritt til å skaffe seg nye, eller endogtil - i retten - får lov til å beholde de som ikke er så utsultede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det bra at noen GJØR noe... Men hvor mye kan de gjøre uten politimyndighet? Hva kan da DE gjøre, som ikke vi andre kan?

Jeg håper jeg tar feil, men for meg virker det som barne tv: Vi starter en klubb, og kaller oss dyrepoliti...

Jeg har hørt/lest at dyrebeskyttelsen kan ikke gjøre noe med dyremishandlingssakene, fordi de ikke har politimyndighet, men at det er mattilsynet som skal gjøre noe med det?

Enig med deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Får håpe det funker..

Men skal de rykke ut bare Der da eller over hele landet..

Håper det funker.. for Politiet og dyrebeskyttelsen synes jeg vimser mye og tar faktisk ikke tak i alle saker.. Politiet mener det er en dyreverns sak og dyrevern sak mener det er politi sak... Blir så sinna.. så ente opp med at eier fikk hunden tilbake...

Åssen saker kan man ringe til di mon tro...?

Hørte Å på radioen at det skal komme en ny lov i norge der naboer eller folk som ser misstenklig dyrehold skal de ringe noen.. fikk selvfølgelig ikke med meg hvem.. men politiet tror jeg..

Det en må huske på er at dyrebeskyttelsen ikke har makt som politiet har. Dyremishandlingssaker er ikke enkle å løse fordi det handler om bevismangel, hvilket som gjør at saker blir henlagt etter som dyrene ikke kan snakke for seg. Dyrebeskyttelsen har bare makt til å anmelde saker. I dyremishandlingssaker er det mattilsynets ansvar å ta kontrollen, men dette er vanskelig etter som det er manglende ressurser.

Det er en lov fra før av som sier at ALLE skal hjelpe et dyr i nød. Du er pliktet til det, og de du må kontakte er politi, mattilsynet eller dyrebeskyttelsen.

En bør være litt forsiktig å uttale seg om ting man ikke vet så mye om. Dyrebeskyttelsen gjør et veldig godt arbeid i Norge i sammarbeid med politiet. Det er selvsagt alltid ting som kan bli gjort bedre, men alt har en begynnelse. Dyrebeskyttelsen har mange frivillige over hele landet som ofrer store deler av fritiden til å hjelpe dyr, og jeg ville anbefalt alle å tatt en tur ut til hjelpesenteret til DOOA (Dyrebeskyttelsen Oslo/Akershus) og se på de som virkelig tar i et tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å heller bruke penger på krisehjem, dyrebeskyttelsen osv, enn å bruke penger på dyrepoliti!?

Helt enig, i steden for å stable på bena enda ett "vesen", burde man styrke dyrebeskyttelsen, mattilsynet etc.. De gjør nok så godt de kan i dag, men de har for dårlige økonomiske rammer og for lite folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det en må huske på er at dyrebeskyttelsen ikke har makt som politiet har. Dyremishandlingssaker er ikke enkle å løse fordi det handler om bevismangel, hvilket som gjør at saker blir henlagt etter som dyrene ikke kan snakke for seg. Dyrebeskyttelsen har bare makt til å anmelde saker. I dyremishandlingssaker er det mattilsynets ansvar å ta kontrollen, men dette er vanskelig etter som det er manglende ressurser.

Det er en lov fra før av som sier at ALLE skal hjelpe et dyr i nød. Du er pliktet til det, og de du må kontakte er politi, mattilsynet eller dyrebeskyttelsen.

En bør være litt forsiktig å uttale seg om ting man ikke vet så mye om. Dyrebeskyttelsen gjør et veldig godt arbeid i Norge i sammarbeid med politiet. Det er selvsagt alltid ting som kan bli gjort bedre, men alt har en begynnelse. Dyrebeskyttelsen har mange frivillige over hele landet som ofrer store deler av fritiden til å hjelpe dyr, og jeg ville anbefalt alle å tatt en tur ut til hjelpesenteret til DOOA (Dyrebeskyttelsen Oslo/Akershus) og se på de som virkelig tar i et tak.

jeg sier ikke at dyrebeskyttelsen gjør en dårlig jobb. Men jeg har vært bortti litt der de faktisk ikke gjør noe. Eier fikk bare hunden tilbake.. Og de hadde bevis og vitner.. dette har jeg også sett på et par politisaker der politiet bruker den dyreverns loven greia.

dyrebeskyttelsen gjør en god jobb og redder mange liv de. Men det er ikke noe ordentlig system som funker.. når det kommer til folk som ikke behandler dyrene sine bra.. får et smekk på hånda å får dyra tilbake..

Men som sakt dette er bare i noen tilfeller.. andre tilfeller er de flinke de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...