Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekk under marsj


Carina

Recommended Posts

Jeg har ikke kjedet sammen hele øvelsen enda (jeg glemte helt at den eksisterte, jeg :thumbsdown:), men jeg har lært inn selve neddekkmomentet på samme måte som jeg gjorde med stå under marsj:

Jeg startet med å belønne noen frivillige neddekk. Deretter gikk jeg bakover mens Tinka gikk foran front-mot-front med meg. Tidligere har hun blitt belønnet for å stoppe når vi har gått sånn, men etter at jeg løste henne ut når hun stoppet opp koblet hun det sammen med neddekkene hun ble belønnet for først. Dermed la hun seg ned mens vi gikk, og etterhvert kunne jeg øke farta vi gikk i, avstanden jeg gikk fra henne før hun fikk belønning osv. Så la jeg på dekkommandoen mens vi gikk, og etter dette er det bare å snu seg sånn at man går fvf i stedet for front-mot-front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke trent så mye på det ;) Det bare kom av seg selv. Hun har forholdsvis alltid vært grei å få i både sitt og dekk uansett hvor hun har vært i forhold til meg. Og når jeg har sagt sitt/ dekk så har hunden utført det med en gang. Og en gang hun gikk fri ved fot så tenkte jeg dekk, og jeg gikk videre et par skritt. Oppdaget til min forbauselse at bikkja ikke var ved beina mine. Og snur meg rundt. Jauda, der ligger bikkja og er fullt fokusert på meg. Gjett om jeg var som et stort spørsmålstegn. Og mumlet litt for meg selv om at bikkja måtte være tankeleser :P Men fant vel ut at jeg hadde sagt dekk uten å tenke over det. Men uansett bikkja lå der helt til jeg kalte henne inn. Etter dette har vi trent litt mer målbevisst på det. Og hun legger seg ned med en gang jeg sier dekk. I allefall ifølge dem som har observert oss siden det er vanskelig å se selv hva hunden gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men hvordan skal den utføres korrekt? Hvor mye kommando kan man bruke?

Når øvelsen er innlært så skal man kun gi beskjed om dekk og gå i fra hunden. Ser i ett innlegg lenger oppe at det blir beskrevet at hunden blir liggende til den blir innkaldt, dette er nok feil, hunden skal ikke kalles inn, man går ca 15 skritt etter hunden har fått kommandoen dekk, snur seg så mot hunden, står litt i ro og går tilbake to skritt bak hunden og så opp på siden av hunden. Hunden skal bli liggende til den får kommando sitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så om jeg forstår det riktig så gjør jeg det rett om jeg gjør det slik?: Fvf, stopper, hunden setter seg frivillig, kommanderer dekk, så går jeg i fra, deretter fram til hunden, bak to meter og ved siden dens igjen. Deretter har jeg kommandert sitt opp.

Hvis dette da er riktig, så har jeg bare trent det inn ved å belønne noen sitt og dekk separat. Samme med utgangsstilling og fvf. Etter hvert har jeg bare trent Sitt-dekk-sitt-dekk, og til slutt en slags kjeding der jeg utfører hele momentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjedet sammen hele øvelsen enda (jeg glemte helt at den eksisterte, jeg :P), men jeg har lært inn selve neddekkmomentet på samme måte som jeg gjorde med stå under marsj:

Jeg startet med å belønne noen frivillige neddekk. Deretter gikk jeg bakover mens Tinka gikk foran front-mot-front med meg. Tidligere har hun blitt belønnet for å stoppe når vi har gått sånn, men etter at jeg løste henne ut når hun stoppet opp koblet hun det sammen med neddekkene hun ble belønnet for først. Dermed la hun seg ned mens vi gikk, og etterhvert kunne jeg øke farta vi gikk i, avstanden jeg gikk fra henne før hun fikk belønning osv. Så la jeg på dekkommandoen mens vi gikk, og etter dette er det bare å snu seg sånn at man går fvf i stedet for front-mot-front.

Samme metode brukte jeg på Lita, funket finfint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så om jeg forstår det riktig så gjør jeg det rett om jeg gjør det slik?: Fvf, stopper, hunden setter seg frivillig, kommanderer dekk, så går jeg i fra, deretter fram til hunden, bak to meter og ved siden dens igjen. Deretter har jeg kommandert sitt opp.

Hvis dette da er riktig, så har jeg bare trent det inn ved å belønne noen sitt og dekk separat. Samme med utgangsstilling og fvf. Etter hvert har jeg bare trent Sitt-dekk-sitt-dekk, og til slutt en slags kjeding der jeg utfører hele momentet.

Ikkje helt rett dette, hunden skal ikkje sitte først, den skal rett i dekk. Tror kanskje du roter litt sammen dekk fra holdt og dekk under marsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde tydeligvis skrive opp hvordan man trener inn ting, for jeg er jammen ikke sikker på hvordan jeg gjorde det *ler* Jeg tror jeg starta med å gå lineføring/fvf, stoppa samtidig som jeg sa dekk, også jobbet jeg meg så fort vi kunne bort fra, altså at jeg fortsatte å gå etter at jeg hadde kommandert henne i dekk. Men da hadde jeg trent en del på dekk ved holdt først, så jeg visste at hun kunne det, også belønnet jeg henne bakover, enten med ball eller med godbitskål bak henne for å slippe å få at hun drar seg mot meg. Jeg trente vel inn stå under marsj på omtrent samme måte, tror jeg?

Andrea, du skal ikke stoppe i det hele tatt, det er akkurat som stå under marsj, bortsett fra at hunden skal dekke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når øvelsen er innlært så skal man kun gi beskjed om dekk og gå i fra hunden. Ser i ett innlegg lenger oppe at det blir beskrevet at hunden blir liggende til den blir innkaldt, dette er nok feil, hunden skal ikke kalles inn, man går ca 15 skritt etter hunden har fått kommandoen dekk, snur seg så mot hunden, står litt i ro og går tilbake to skritt bak hunden og så opp på siden av hunden. Hunden skal bli liggende til den får kommando sitt opp.

Hei

Er sikkert innlegget mitt du tenkte på ang innkallingen. Det var kun den første gangen jeg kalte inn siden jeg i grunn ikke trente på dekk under marsj i det hele tatt. Det var noe hunden gjorde helt av seg selv uten at jeg bevisst ba henne gjøre det. Og jeg kalte henne inn kun for at vi skulle fortsette på turen.

Etter at vi begynte å konsentrere oss om øvelsen har jeg utført den slik den skal utføres.

Men jeg har som sagt brukt mye tid på å lære inn dekk, sitt og stå i andre sammenhenger. Og det trur jeg hjalp veldig på når man trener inn dekk, sitt og stå under marsj. Vi har ikke trent bevisst på akkurat disse momentene, or det har ikke vært det store behovet for det. Meeen; det kan jo hende at det slår tilbake på meg den gangen vi debutere på lydighetskonkurranse. At øvelsen ikke sitter helt 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg har trent med hopper liksom ut til siden for å unngå at bikkja forveksler med et vanlig stopp, og altså setter seg...

Den skjønte jeg ikke helt? Gjør han det på konkurranser også? I så fall får han vel trekk for dobbeltkommando? Uansett skulle det jo ikke være nødvendig å gjøre det, fordi man ikke stopper når man har dekk under marsj, og dessuten så gir man ikke kommando ved holdter... Så jeg skjønner ikke helt hvorfor hunden skulle blande det lettere med holdt enn med f.eks. stå under marsj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når øvelsen er innlært så skal man kun gi beskjed om dekk og gå i fra hunden. Ser i ett innlegg lenger oppe at det blir beskrevet at hunden blir liggende til den blir innkaldt, dette er nok feil, hunden skal ikke kalles inn, man går ca 15 skritt etter hunden har fått kommandoen dekk, snur seg så mot hunden, står litt i ro og går tilbake to skritt bak hunden og så opp på siden av hunden. Hunden skal bli liggende til den får kommando sitt opp.

Det kommer jo an på hvilket program man trener da.... I RIK skal man kalle inn hunden fra dekk, etter dekk under marsj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er altså dekk under marsj i nbf-programmet. Tusen takk for svar, flere må gjerne svare også. Skal om ikke lenge begynne å lære dette inn og vil gjerne ha noen tanker om dette før jeg setter i gang. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...