Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden Retrieve


Heidihj

Recommended Posts

Golden Retriever er en veldig fin familiehund. Den er veldig snill og liker å jobbe. Jeg er en person som går mye tur og da passet det bra å ha en hund som trenger en del morsjon. Denne rasen elsker vann og gjør alt den kan for å bade. Min har til og med løpt ut av agilitybanen der vi trener, og løpt ned til vannet som er ca. 20 m fra banen (litt pinlig da). En golden røyter veldig mye, og må børstes en gang om dagen. Det som pgså kan være litt dumt er at den kan være en ordentlig varsler. Den bjeffer høyt på folk som går på veien, spessielt om kvelden.

I tillegg er jo golden en veldig pen hund!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var jo utrolig fine da! Tror også jeg liker best de mørke, selv om de lyse også er flotte da... Er de lyse mer utstillingsgolden?

De lyse er utstillingsgolden ja, de gylne er jakttyper. Det er sånn at det er vanskelig å finne "skikkelige" golden retrievere, jakttypen(jeg selv har lys). Det er fordi at rasen ble for mange år siden utrolig populær som både familie- og utstillingshund. Folk har bare fortsatt og avle og hundene har forandret utseende og også helse. Avlinga har ført med seg at golden retrieveren har mistet sin opprinnelige farge og i tillegg fått mer typiske "rase-sykdommer", som HD.

Dette er jo trist siden den gylne goldenen er en nydelig hund, men da gjelder det bare å prøve å bevare den typen golden, men selvfølgelig også passe godt på de fine lyse vi har, selv om det ikke er noen fare for at det skal bli for få av dem... :P

Må forresten si at hunden din er nydelig Audhild! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette som har skjedd med labradoren også. Det er synd at det skal være vanskelig å få tak i friske, lette og gyldne golden, da det er dette som var standarden på dem i utgangspunktet. Jeg kunne godt tenkt meg en jaktgolden sammen med jakt-labben.

De lyse er utstillingsgolden ja, de gylne er jakttyper. Det er sånn at det er vanskelig å finne "skikkelige" golden retrievere, jakttypen(jeg selv har lys). Det er fordi at rasen ble for mange år siden utrolig populær som både familie- og utstillingshund. Folk har bare fortsatt og avle og hundene har forandret utseende og også helse. Avlinga har ført med seg at golden retrieveren har mistet sin opprinnelige farge og i tillegg fått mer typiske "rase-sykdommer", som HD.

Dette er jo trist siden den gylne goldenen er en nydelig hund, men da gjelder det bare å prøve å bevare den typen golden, men selvfølgelig også passe godt på de fine lyse vi har, selv om det ikke er noen fare for at det skal bli for få av dem... :P

Må forresten si at hunden din er nydelig Audhild! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette som har skjedd med labradoren også. Det er synd at det skal være vanskelig å få tak i friske, lette og gyldne golden, da det er dette som var standarden på dem i utgangspunktet. Jeg kunne godt tenkt meg en jaktgolden sammen med jakt-labben.

Ja! Det er så dumt! Merker at Yrja, goldenen min, er nok ikke sånn sinnsykt lik på den opprinnelige golden retrieveren. Trist! De var jo så lette, friske og raske hunder, med stort instinkt. Selvfølgelig henger mye av instinktet til utstillingsgolden igjen, men den er jo ikke halvparten av den hunden den sikkert må ha vært... Men, Yrja er en fin hund forde, selv om jeg gjerne skulle hatt en litt mer "ordentlig" golden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Farge er motesak. For omtrent mange år siden ble det populært med helt lyse goldens, og da ble det naturligvis avlet frem. De fleste goldenoppdrettere og dommere jeg vet om i dag, setter stor pris på god farge.

Når det gjelder farge, kan goldens være ganske mørke, men går fargen over i rødt eller brunt, er det FEIL. :lærer:

Jeg er tilhenger av de gode og solide golden retrievere. Det skal faktisk IKKE [-X være flatbrødhunder.

Mvh LMI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...