Gå til innhold
Hundesonen.no

intensitet under lydighetsstrening


kittykatt

Recommended Posts

Skal prøve å forklare litt av problemet, men kan kanskje bli lit kluss og babb. Har da ei BC tispe på 16 mnd, som vi har gjort ferdig bronsemerket i lydighet og driver nå å trener på ei konk gr å gjør oss klare for klasse 1.

Noe av problemet er at pakita gjør de øvelsene hun skal men jeg føler at hun kun gir 70-80% av max. f.eks. utgangsstilling, jeg kan gå ut på treningsplassen, vente henne ut å belønne stort når hun setter seg i utgangsstilling så ferdig så løper vi inn igjen eller i bilen o.l. (korrigerer ikke om så utgangsstilling er skjev)

Så kan vi gå ut igjen 5 min etterpå og hu er fortsatt like treg, tusler inn å setter seg... holder kontakt funker bare 5-10 sek, belønner hver gang hun tar kontakt, løser ut med leke å avslutter etter kun 1 gang om hun har da hatt fult fokus. Men neste gang vi trener da så virker det som om hun ikke husker at å ja, når jeg satt sånn å kikka sånn så kom jo ballen, el pølsa.. kanskje den gjør det nå!

Innkalling, jeg setter henne i utgangsstilling å hu blir.. går i fra ca 15 meter, roper henne inn å hu luser inn i sitt tempo. har prøvd å løpe i fra henne mange ganger (da kommer a som en kule) eller kaste ballen et par meter før hun kommer inn (da øker og farten bra) men da neste gang så bare tusler igjen.

dekk. hun dekker, men tipper fort over å titter på alt annet en meg (melder seg ut, men hun blir liggende uannsett forstyrrelser) har prøvd å legge ball foran/bak/ved siden av slik at hun skal ha en opg å tenke på. prøvd å belønne ofte da hun ligger riktig, men for det så klarer vi ikke øke tiden (hvor hun da ligger rett, i spenn) holde ivern hennes oppe. har prøvd å lære inn "helt ned" ligger med hode langs bakken, men fordet, så melder hun seg fort ut å tipper over med skinka. har da kommet med overaskende belønninger som jeg mener hun ikke vet at jeg har sniki med meg ut (ball,bitepølse) å pluttselig løser ut å hu virker overasket. men fordet, da neste gang f.eks dagen etter om vi tar øvelsen så er det, det samme igjen. 5 sek å tipper over å melder seg ut! (gir deg finger jeg) grrrr.

prøvd å gi noen eksempler her, problemet er vel at hun melder seg fort ut, å det er jeg som må jobbe for henne å ikke omvendt. derfor har jeg begynt med å belønne alt hun tilbyr, men virker ikke som å tar lære av det at når jeg tilbyr så får jeg jo jammen noe. treningen kan gå fra 1 øvelse til 10-15 min med seff belønninger og at vi har løst ut under veis flere ganger.

har prøvd å la være å trene noe form for hode trening over noen dager, å bevist overse henne, men hu har fortsatt ikke noe mer iver når vi endelig drar for å trene.

riktig nok har vi trent ganske intensivt siden hu var 3 mnd, men vi har hele tiden tilsatt ny øvelser så hun ikke skal gå "lei" og hatt seff dager fri.

Så spm er vel, om har noen noe anselse om måte jeg kan få økt ivern hennes på å få henne til å virkelig jobb! de 2 belønningslekene jeg bruker har hun kun når vi trener å jeg løser ut, hjemme å inne har hun ikke noe leker... blir kun gobiter om vi tar noen enkle øvelser da.

hmm.. kan jeg skryte av å ha første bc som virkelig hater lydighet el??? :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frste som slår meg er.. Ta en "laaaaaaaaaaaaang" ferie..

Kutt helt ut trening og gå heller turer, lek og la henne tenke på heeeeeeelt andre ting en sitt,dekk,bli osv osv.

Ikke krev noe som helst av henne idet hele tatt.

Virker på meg som hun er dritt lei hele greia.. Noen dager fri er nok ikke nok.. tenker meg en hel mnd eg.

Men så er ikke eg noen ekspert idet hele tatt. Men lufter bare de tankene eg fikk utfra det du skrev. :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva med å faktisk begynne med lek eller faktisk bruke hele økter bare på å leke?

For å få opp intensiteten så må du nesten gi hunden noe å give etter, og hvis hunden skal syns lydighet er gøy og har høy intensistet så er ofte lek nøkkelen.

Jeg ville brukt mye tid framover med kamplek. Lek sammen, ta fra henne leken få henne til å sitte eller ligge imens dere fortsatt er i leke modus og fortsette leken med en gang.

Mer lek, mindre "alvor" :thumbsdown:

Ta gjerne å bare lek med henne i 3-4 dager, det kan faktisk ikke skade i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. Vi Hadde fri fra 5 des til begynnelsen av januar.. Ikke noe særlig form for lydighetskrav fra min side i det hele tatt, men fortsatt ikke noe "iverig" da vi startet opp igjen..

Ja, tror vi får prøve det nå.. Bare gå turer å leke masse.. være hund å få slippe å tenke på noe som helst som har med denne lydigheten å gjøre...

Men vi trenger vel ikke ta fri fra all slags trening mon tro?? greit med litt stimuli ved siden av tur... Når vi trener spor, søk å rundering så er ivern hennes på en helt annen plass, vil si 100% og kan vel legge på 10% til.. hehe..

Men sånn litt ved siden av. Kan vel være at for noen hunder så er faktisk ikke lydighet av interesse? Har også da denne Bc som er kjøpt fra useriøse oppdrettere og som mest sansynlig må man "milvis" bak i stamtavla (som ikke finnes) for å finne noe form at de har vært brukt til lydighet/bruks/gjeting o.l. Altså hverken mor el far til Pakita har blitt brukt til noe så hun har det ikke med seg i "blodet" .... kan det ha noe å si???

Vel, frem med leker.. å ut på tur :frantics:

Hva med å faktisk begynne med lek eller faktisk bruke hele økter bare på å leke?

For å få opp intensiteten så må du nesten gi hunden noe å give etter, og hvis hunden skal syns lydighet er gøy og har høy intensistet så er ofte lek nøkkelen.

Jeg ville brukt mye tid framover med kamplek. Lek sammen, ta fra henne leken få henne til å sitte eller ligge imens dere fortsatt er i leke modus og fortsette leken med en gang.

Mer lek, mindre "alvor" :angry:

Ta gjerne å bare lek med henne i 3-4 dager, det kan faktisk ikke skade i det hele tatt.

har prøvd å virkelig finne en leke hu vil jobbe som besatt for, men klarer ikke helt å finne.. vi har bitepølsa som fungere ganske bra vil jeg si. hu hater pipeleker, men ball i snor el kong i snor el bra.. men fortsatt har jeg følelsen av at det ikke er bra nok. vi har prøvd å bare leke å ha det moro å ikke kreve noe for å få økt statusen ovenfor leka men den eneste hu virkelig jobber for er fotballen i hagen.. da driter a i ander, bikjer folk å fe, så lenge jeg har den.. hu tilbyr å gjør alt for å få det.. men den er vel i drøyeste laget å få stappa ned i lomma vel :thumbsdown: . har prøvd mindre baller, men det er ikke det samme altså.. noe forslag til måter å få økt status på en leke el to??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å forklare litt av problemet, men kan kanskje bli lit kluss og babb. Har da ei BC tispe på 16 mnd, som vi har gjort ferdig bronsemerket i lydighet og driver nå å trener på ei konk gr å gjør oss klare for klasse 1.

Noe av problemet er at pakita gjør de øvelsene hun skal men jeg føler at hun kun gir 70-80% av max. f.eks. utgangsstilling, jeg kan gå ut på treningsplassen, vente henne ut å belønne stort når hun setter seg i utgangsstilling så ferdig så løper vi inn igjen eller i bilen o.l. (korrigerer ikke om så utgangsstilling er skjev)

Så kan vi gå ut igjen 5 min etterpå og hu er fortsatt like treg, tusler inn å setter seg... holder kontakt funker bare 5-10 sek, belønner hver gang hun tar kontakt, løser ut med leke å avslutter etter kun 1 gang om hun har da hatt fult fokus. Men neste gang vi trener da så virker det som om hun ikke husker at å ja, når jeg satt sånn å kikka sånn så kom jo ballen, el pølsa.. kanskje den gjør det nå

Først det er himla vansklig å si noe som helst uten å ha sett dere.

Jeg sitter her med ett spørsmål, hvorfor tar du henne i bilen eller inn når hun gjør noe bra?

Når jeg leser her så leser jeg at Pakita er lei og umotivert, det har du jo kommet frem til helt selv. Vet du om noe i det hele tatt hun synes er artig og kan dø litt for? Mat, pinner, sokker, truser what ever? Bruk det!

Ikke pirk noe nå som du har kommet igang igjen, kanskje du har "drept" litt av viljen hennes ved at det har blitt for mye feiling, kanskje det er er litt "straff" for henne at du har gått inn eller satt henne i bilen. DET ville jeg droppet med en eneste gang!

Nå i dag ville jeg tatt henne med ut, satt meg på bakken (på med regnbukse) og prøvd å finne ut av hva som kan gi henne gløden tilbake i øynene. Ikke vær flau, er det trusene dine så bruk de! Finner du noe så bruk dagen i dag på å leke henne opp litt, bruk resten av uka på det! Ha det artig, ikke legg så himla mye vekt på perfeksjonisten. Pakita trenger litt motivasjon og du er den eneste som kan gi henne det. Og ikke bare prøv, JOBB med leken. DU skal bli sliten etter en slik økt. Husk å la henne vinne masse! Gi henne selvtillit nok nå.

Og har du sjekket henne for eventuelle vondter? Er det løpetid på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd å virkelig finne en leke hu vil jobbe som besatt for, men klarer ikke helt å finne.. vi har bitepølsa som fungere ganske bra vil jeg si. hu hater pipeleker, men ball i snor el kong i snor el bra.. men fortsatt har jeg følelsen av at det ikke er bra nok. vi har prøvd å bare leke å ha det moro å ikke kreve noe for å få økt statusen ovenfor leka men den eneste hu virkelig jobber for er fotballen i hagen.. da driter a i ander, bikjer folk å fe, så lenge jeg har den.. hu tilbyr å gjør alt for å få det.. men den er vel i drøyeste laget å få stappa ned i lomma vel :thumbsdown: . har prøvd mindre baller, men det er ikke det samme altså.. noe forslag til måter å få økt status på en leke el to??

Får hun til å jobbe selv om fotballen ligger framme? Altså at hun ikke blir helt fiksert og trollbundet av den, så hun ikke enser dine kommandoer etc?

For i så fall kan du prøve det. Mange hunder blir mer intense med en gang de må jobbe med avstandsbelønning, i alle fall de som er litt vant til det - da SER de virkelig at det fins en belønning, og de gir ofte litt ekstra. Når det da i tillegg er den ENE leken som hunden din virkelig elsker, burde det kunne få opp intensiteten. Altså - om dere f.eks. trener fvf så ligger ballen noen meter unna dere, og så må hun gå, si et antall meter eller noe sånt, før hun får løpe bort til ballen.

En annen ting som slår meg er at du kanskje selv bidrar til å få den atferden du får ved å belønne det du gjør. F.eks. belønner du henne når hun har susa rundt en stund og endelig kommer i utgangsstilling, og da tror jeg kanskje det fort blir litt sånn "jaja, jeg kan jo bare rusle litt, belønninga kommer jo uansett på det første jeg gjør, uansett hvordan jeg gjør det". Altså, når bikkja in the first place ikke er så overbærende interessert i lydighet/belønninga/å trene, så blir det kanskje heller ikke så viktig å gjøre sitt beste. Dermed kan hun ta seg litt tid før hun tilbyr noe, også gidder hun kanskje ikke å tilby det så veldig bra eller med så veldig stor intensitet, for hun veit at hun får belønning for det allikevel... Jeg tror derfor jeg ville prøvd meg forsiktig fram med å heve kravene litt, enten ved at hun faktisk må tilby noe fortere (avslutt om hun ikke kommer i utgangsstilling når du har stilt deg opp innen f.eks. 15 sekunder), at hun må tilby det bedre og med mer intensitet, eller at hun må tilby flere ting før hun får belønning (f.eks. ikke bare belønn utgangsstillinga, men belønn når dere har begynt å gå fvf). Du må være litt forsiktig med å eksperimentere når du gjør det sånn, for det kan selvsagt føre til at du kveler all motivasjon, men om du kombinerer dette med tipsene til Jeanette og Margrete om å teste ut leking og fokusere veldig på å få inn god lek, kan det faktisk hende at det får opp intensiteten hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er kroppsspråket ditt når dere trener?

Eier du hele verden... eller er du av den typen som står og kikker febrilsk etter bikkja, samt lener deg bittelitt over dyret når du komanderer dekk...

Noen hunder er så førervare at hvis ikke fører går på med høye kneløft og forventer at hunden er der den skal være, men i stedet blir litt subbete i ganglaget og får en litt "kanskje det fungerer i dag holdning", så melder hunden seg ut.

Den blir usikker på hva fører egentlig mener, og velger å dempe for ikke å komme i bråk. Og når man er bittelitt usikker på hva fører egentlig mener og demper, så går det stort sett i sirup uten øyekontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bestandig det blir ut å inn av bilen, men slik det trenes på konk gr når vi trener sammen der så kan det være å hente hundene ut av bilen, leke litt. stille seg opp å belønne den atferden som blir gjort da fesk utgangsstilling, så leke og inn i bilen. (for at de da skal tenke seg om hva som de faktisk gjorde og ble belønnet for???) andre ganger trenes det intesivt over 10-15 min, så i bilen.. Jeg setter henne i bilen noe oftere fordi hun blir faktisk ganske fort sliten. meker det da på at hun ikke er så iverig når vi løser ut med bitepølsa som hun var de første 10 minutta vi trente liksom. Aldri blitt satt i bilen etter at hun har gjort feil, har alltid vært en avsluttende bra øvelse, om det er sitt, dekk el fvf, stå osv...

Ball og pinner kan hun "dø" for, men kan ikke brukes i trening, pga hun blokkere, koker over for henne å klarer ikke å fatte komandoer. Pinner har vi og avsluttet all lek med på tur ect, pga det har så stor verdi for henne at om vi sku trene et sted hvor pinner kan forekomme så stikker a å henter den i steden for ballen som blir kasta ut.. Mat har vi prøvd alt snart, hu får jo mer luksus mat en meg, men det har i grunn aldri vært så veldig populært. hun kan spise det liksom, men aldri vært så veldig i hugga etter mat.

Hu har løpetid på gang og har det i tankene, samtidig som jeg tenker litt på at den aldern hun er i så kanskje hu er i sin siste kjønnsmodning??? det psykiske ???

Har nok kanskje belønnet litt for ofte, altså om hun har vært treg på innsitt, dekk o.l. Men har prøvd å feks ta inkalling og fortsette fvf før belønningen kommer og.

Hmm.. kroppspråket mitt, mener jeg selv er veldig positiv når vi trener å prøver å ikke trene de dagene jeg har "dårlig" dag og vet at jeg kan bli irritert om noe blir gjort feil. (som da i bunn og grunn skyldes meg som regel)

Står ikke å stirrer på hunden, eller lener meg noe over den på noe måte, som jeg kan tenke meg da. men skal ha det i hode å prøve å tenke på hvordan jeg er med mitt kroppsspråk og.

Men som innlegget startet, hun gjør det hun skal med med 80% .. Så tror kanskje at det vi må prøve å bygge opp er en leke hu er helt på "tryne" etter.. At det kanskje er der det ligger...

Vel, det blåser og regner ute nå, men vi får ta en tur i skogen oppafor oss.. prøve å leke mye gjennom turen =) Så hvis noen ser ei forvirra dame vifte med stringen så er det bare meg folkens, ingen fare, jeg er ikke gal ;):P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ball og pinner kan hun "dø" for, men kan ikke brukes i trening, pga hun blokkere, koker over for henne å klarer ikke å fatte komandoer. Pinner har vi og avsluttet all lek med på tur ect, pga det har så stor verdi for henne at om vi sku trene et sted hvor pinner kan forekomme så stikker a å henter den i steden for ballen som blir kasta ut.. Mat har vi prøvd alt snart, hu får jo mer luksus mat en meg, men det har i grunn aldri vært så veldig populært. hun kan spise det liksom, men aldri vært så veldig i hugga etter mat.

Hvis jeg var deg hadde jeg jobbet med denne ballen hun kan "dø for". Det er meget få hunder som ikke greier å ta seg sammen nok til å utføre komandoer når den bli borte. Lek med hunden, ta ballen helt bort, begynn å jobb med hunden når hun jobber der du vil ha henne så får hun tilbake ballen. Om hun virkelig er så "blokkert" som du sier, så vil intensiteten øke og hun vil "dø" for å jobbe og oppnå belønningen sin.

Jeg har enda ikke vært borti en hund som er så borte i natta at den ikke greier å ta seg sammen nok til å få tilbake sin belønnig. Om du ikke greier å håndtere en hunden i den modusen er en annen sak, og om du har problmer med det så hadde jeg kontaktet noen for å få hjelp med det og ikke med øvelsene.

Om hunden din ikke er på hugget etter mat så vil du aldri oppnå noe med mat belønning. Som 16 mnd gammel så burde hun faktisk greie å konsentrer seg over tid, du driver heller ikke med nyinnlæring lengre (som jeg forstår) så da er det faktisk ikke nødendig å la henne tenke seg om imellom vær øvelse.

Jeg ser heller for meg det som stress å hive hunden inn og ut av bilen hele tiden, hva med å bare be henne "legge seg" istedet?

Edit: Vil bare legge til at ting kan oppfattes helt anderledes enn hva du framlegger om jeg hadde sett dere. Men jeg skriver utifra dem opplysningene du gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. kroppspråket mitt, mener jeg selv er veldig positiv når vi trener å prøver å ikke trene de dagene jeg har "dårlig" dag og vet at jeg kan bli irritert om noe blir gjort feil. (som da i bunn og grunn skyldes meg som regel)

Står ikke å stirrer på hunden, eller lener meg noe over den på noe måte, som jeg kan tenke meg da. men skal ha det i hode å prøve å tenke på hvordan jeg er med mitt kroppsspråk og.

De fleste som trener hund har vel fått det med seg at når fører har en "dårlig" dag så lønner det seg stort sett ikke å trene (dvs enkelte hunder blir faktisk bedre, muligens pga at fører er mer tydelig i hva han/hun ønsker at hunden skal gjøre, men disse hundene er nok i fåtall) Jeg mente ikke at du muligens trener når du har en "dårlig" dag.

Man kan trene positivt og samtidig ha en "kanskje fungerer det i dag holdning".

Med "kanskje fungerer det i dag holdning" mente jeg at man går ut for å trene uten å ha de helt store forventningene om at hunden skal gjøre det man ber den om, når man ber den om det. Man er litt usikker på om hunden kommer til å gjøre det man ber den om og dette forteller man hunden stort sett både med kroppspråk og stemme.

Når jeg skriver å gå på med høye kneløft (et uttrykk vi har her nord) så mener jeg å gå med selvtillit. "Dette kan vi. Dette får vi til."

Enkelte (og da mener jeg generelt, ikke deg, for jeg har ikke sett deg trene) trener så "positivt" at de skrur kroppspråk og stemme såpass opp at hunden bare blir forvirret og dermed demper.

Når det gjelder å stirre og lene seg over hunden, så er dette veldig fort gjort.

Jeg har selv gjort det med min veldig førervare hund: Hunden i utgangsstilling, jeg snur litt på hodet (måtte jo sjekke om han gjorde det jeg ba han om), legger vekten over på venstre fot og ber hunden dekke. Resultat... langsom dekk, ikke noe smell i bakken dekk nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker ikke bilen når vi trener til vanlig hjemme, men når vi er på treningsgr blir det gjort. Alle hundene blir satt i bilen når en økt er ferdig, mens vi diskutere og snakker. er da ca 10-15 på gr. Har allti på alle kurs jeg har gått i ****** blitt gjennomført med at hundene skal i bilen mellom øktene.. om jeg trener hjemme på banen nedenfor meg her så blir "legg seg" brukt i pausene, eller når vi trener ute med andre som i parken/byn.

Joda, hu blokkerer og jeg klarer nok å få henne til å arbeide til slutt, men følerer det blir veldig vanskelig å driver å bære rundt på en fotball under trening både privat og på kurs evt turer. Må prøve å få opp lik status på en mindre leke...

Jada, ting kan oppfattes på en helt annen måte når en skriver enn når en ser hvordan det er i virkeligheten. Tar alt med en "klype" salt her, så legger jeg kanskje litt sammen av ting som blir sagt å så prøver vi.. Har i allefall instillingen på at vi ska få det til, til slutt ;) ... Starter snart på AG og, så håper det er med på å øke ivern hennes på en måte..

Hmm.. Jeg går ut med mål om at dagens "leksjon" klarer vi som bare det. Har programmet ferdig satt i hodet om hva vi skal trene på. Skal vi trene stå, så driter jeg i om utgangstilling ikke er perfekt så lenge det er stå som skal trenes. Men som du skriver Mika trener så "positivt" at de skrur kroppspråk og stemme såpass opp at hunden bare blir forvirret og dermed demper. er noe jeg faktisk ikke har tenkt så mye over... Bruker veldig mye stemme med bra, dyktig, sånn ja, kanskje litt for ofte når vi har løst ut, å kanskje i et for lyst toneleie.. Skal prøve å tone meg ned der å se hva som skjer, å bare bruke kort og konsist med en alminlig stemme si bra å leke.

Men takk for respons her alle sammen..

prøvre å quote men maskin bare henger seg opp så ikke fått gjort det når jeg svarer, beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Joda, hu blokkerer og jeg klarer nok å få henne til å arbeide til slutt, men følerer det blir veldig vanskelig å driver å bære rundt på en fotball under trening både privat og på kurs evt turer. Må prøve å få opp lik status på en mindre leke...

Men altså, om hunden din har en så intens lek på en fotball så klarer du faktisk å overføre det til en annen mindre ball som du kan putte i lommen. Bruk tid på det!

Og om hunden bruker tid i starten på å komme i gang med å jobbe så er det helt naturlig om hunden din ikke er vant med det.

Uansett: Ønsker du intensitet så er lek nøkkelen! Og har hunden din slike lyster så er det for det meste treneren som lager hindringer og ikke hunden. (det er ikke for å være stygg, det er faktisk realiteten for dem fleste av oss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker ikke bilen når vi trener til vanlig hjemme, men når vi er på treningsgr blir det gjort. Alle hundene blir satt i bilen når en økt er ferdig, mens vi diskutere og snakker. er da ca 10-15 på gr. Har allti på alle kurs jeg har gått i ****** blitt gjennomført med at hundene skal i bilen mellom øktene.. om jeg trener hjemme på banen nedenfor meg her så blir "legg seg" brukt i pausene, eller når vi trener ute med andre som i parken/byn.

Det var ikke det du sa i ditt første innlegg. Der sa du at hun kunne få gjøre en ting og så rett inn eller i bilen:

Noe av problemet er at pakita gjør de øvelsene hun skal men jeg føler at hun kun gir 70-80% av max. f.eks. utgangsstilling, jeg kan gå ut på treningsplassen, vente henne ut å belønne stort når hun setter seg i utgangsstilling så ferdig så løper vi inn igjen eller i bilen o.l. (korrigerer ikke om så utgangsstilling er skjev)

Så kan vi gå ut igjen 5 min etterpå og hu er fortsatt like treg, tusler inn å setter seg...

Vi svarer på det du skriver

Joda, hu blokkerer og jeg klarer nok å få henne til å arbeide til slutt, men følerer det blir veldig vanskelig å driver å bære rundt på en fotball under trening både privat og på kurs evt turer. Må prøve å få opp lik status på en mindre leke...

Her har du faktisk beviset på at du kan få en intens hund, "bare" å overføre det på en mindre ball som du sier. Problemet er nok måten det blir gjort på.

forresten, du sier du går i en konk.gruppe, hva sier de til din problemstilling? De kjenner både hunden og deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi trenger vel ikke ta fri fra all slags trening mon tro?? greit med litt stimuli ved siden av tur... Når vi trener spor, søk å rundering så er ivern hennes på en helt annen plass, vil si 100% og kan vel legge på 10% til.. hehe..

Hvorfor gjør dere ikke dette da? Om hun koser seg så helveis med det ;)

Men sånn litt ved siden av. Kan vel være at for noen hunder så er faktisk ikke lydighet av interesse? Har også da denne Bc som er kjøpt fra useriøse oppdrettere og som mest sansynlig må man "milvis" bak i stamtavla (som ikke finnes) for å finne noe form at de har vært brukt til lydighet/bruks/gjeting o.l. Altså hverken mor el far til Pakita har blitt brukt til noe så hun har det ikke med seg i "blodet" .... kan det ha noe å si???

Nå må vi huske at oppdretteren har fint lite å si ang dette med hvordan hunden utvikler seg senere i forhold til lek. Nå har hunden din gode egenskaper innen bruks og ikke innen LP, da har dette svært lite med oppdretter å gjøre, så svaret på spørsmålet ditt er ett rungende NEI fra min side. Hadde du ikke fortalt om at hun er ballgal og at hun synes det er stas i skogen hadde jeg nok vært villig til å vike litt. Men du forteller om en hund som både har lek og vilje i seg. Da må du nok desverre gå inn i deg selv... beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å trene på kl. 1 øvelsene. Fordi Aysha og jeg har lyst på litt agilityfri av og til, så hun ikke skal bli lei. Vi trener alltid flere korte økter på en dag med masse ros og lek. Nå er jo vi bare i innlæringsfasen i noen av øvelsene, men jeg ser virkelig at hun har det gøy. Halen går som en hjulvisp og hun er helt i 1000.

Nå trener vel kanskje dere mer konkurranserettet da, men som mange har sagt: Masse lek og ros med ting/godis hun kan "dø" for. Så hun jobber hele tiden for det hun har VIRKELIG lyst på.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert jeg kommer meg så mye klokt, men dette med å vente i bilen og "tenke", det har jeg også hørt, og funnet ut at slett ikke gjør noen ting positivt for min hund. Det fungerer rett og slett ikke. Siden jeg trener noe der jeg er nødt å gå fra henne, og defor dessverre ikke kan ha henne sammen med meg hele tiden (i alle fall ikke på det stadiet jeg er nå), så har jeg løst det ved å ta en lengre pause FØR jeg legger henne i bilen. Da blir det sånn:

vi trener - økten er over og vi går ut - jeg "går henne ned" som en hest nesten, jeg roer henne, lar henne få snuse på ting og ikke fokusere på noe - når hun er rolig og avslappet og ikke "høy" etter treningen, putter jeg henne rolig i bilen.

Det har fungert greit for oss, og hun har blitt mye bedre. I forhold til før, da stod hun bare i buret og bjeffet og ville ut og trene mer.

En annen ting; du har en ung hund. Da min hund var på den alderen, var leke sånn ok belønning. Jeg kunne nok ha lekt mer med henne gjennom oppveksten muligens, men uansett; vi hadde samme problem som du - ting funket liksom ikke. Og en dag kunne en leke fungere, og neste dag var den kjedelig. Jeg kjøpte nye leker i hytt og pine i håp om å finne "tha masterpiece", men til ingen nytte. Hunden "gikk lei" eller ble vant til at jeg dukket opp med nye leker. Det jeg gjorde, var at jeg tok noe jeg vet hun liker ganske godt til vanlig (i hennes tilfelle en pipeleke). Hunder har jo ofte forkjærlighet for forskjellige ting; baller, pip, noe som spretter, eller kamp/drakamp. Så knyttet jeg et tau rundt pipeleken, og lekte litt med henne med den, før jeg hardt og brutalt rev den bort fra henne. Vi avsluttet på topp kan man si, med en hund som etterhvert ble mer og mer GAL på leken, fordi hun aldri fikk den for seg selv, hun fikk aldri "avslutte" leken, og jeg stoppet alltid mens hun ville ha MER. Jeg bygget rett og slett bevisst opp temmelig stort stress rundt denne leken, og etterhvert (!) kunne jeg be henne gjøre forskjellig for å få den til å dukke frem igjen. Det fungerer ganske greit for oss, men jeg kan ikke bruke den hele tiden - da mister den rett og slett verdi. Så her må vi belønne mest med godis, mens leken blir en kanonbelønning. Har jeg brukt den for mye en periode, må den "lades", altså slik jeg lekte i begynnelsen. Det kan kanskje se litt hardt og brutalt ut når vi leker, og fryktelig stressende, men jeg vet at MIN hund tåler det, og det er også noe du må føle på. Klarer hun å lande etterpå? Eller hvor lang tid tar det før hun er rolig igjen? Min hund har en ganske så grei avknapp akkurat der, og derfor vet jeg at det går bra. Jeg vet at jeg kan dra henne temmelig høyt opp i stress, og hvis det er det jeg vil, så gjør jeg det. Da får jeg også mer intensitet i treningen, i forhold til om jeg kun skulle brukt godbiter, som automatisk roer ned hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer med en gang at jeg bare har skummet gjennom tråden, men jeg tror ikke tanken bak å sette hunden i bilen er at den skal "tenke" på hva den har gjort, det handler vel mer om å avslutte øvelsen når hunden har gjort det bra, sånn at det er det den husker. Altså å ikke holde på til det går over (for oss som har hatt tungmotiverte hunder, så er det noe av det viktigste med treningen det, å avslutte mens øvelsen fortsatt er morsom - og nei, med hjernedøde, lettlærte og lettmotiverte hunder som f.eks. yngstemann her, så kan man holde på litt til og litt til og litt til, for hun blir ikke lei, hun bare lærer feil.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer med en gang at jeg bare har skummet gjennom tråden, men jeg tror ikke tanken bak å sette hunden i bilen er at den skal "tenke" på hva den har gjort, det handler vel mer om å avslutte øvelsen når hunden har gjort det bra, sånn at det er det den husker. Altså å ikke holde på til det går over (for oss som har hatt tungmotiverte hunder, så er det noe av det viktigste med treningen det, å avslutte mens øvelsen fortsatt er morsom - og nei, med hjernedøde, lettlærte og lettmotiverte hunder som f.eks. yngstemann her, så kan man holde på litt til og litt til og litt til, for hun blir ikke lei, hun bare lærer feil.. hehe)

Vel, jeg har alltid fått høre at det er fordi hunden skal fordøye inntrykkene, og at man ikke skal gå rett fra trening til lek med andre hunder, fordi den da ikke husker mye av treningen, men heller den morsomme leken med de andre hundene. Og det har blitt begrunnet med at hunden skal ha pause og fred og ro, ja, men likevel skal den altså fordøye inntrykkene, og komme ut fra bilen "fresh" og klar til å starte på nytt. Og da har den gjerne hevet seg noen hakk, fordi den har fått tenke og fordøye trening og inntrykk. Men hva JEG tror skjer er jo en helt annen sak.. :rolleyes: Joda, det kan nok fungere fint med noen hunder, men det fungerte ikke med min. Og hvis det ikke fungerer med TS sin hund (forsåvidt av andre grunner) så er det vel ingen grunn til å fortsette å putte hunden i bilen i mellom øktene? (Jeg har også bare skummet..) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer med en gang at jeg bare har skummet gjennom tråden, men jeg tror ikke tanken bak å sette hunden i bilen er at den skal "tenke" på hva den har gjort, det handler vel mer om å avslutte øvelsen når hunden har gjort det bra, sånn at det er det den husker.

Ja, men det er jo åpenbart i TS innlegg at det ikke har funket på den lille hun har. Nå vet jeg ikke helt hva hun gjør om hun forter seg inn etter ett moment eller om det er etter en økt med forskjellige momenter. Men seff må hunden få hvile! De er jo ikke maskiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser jeg skrev dette med bilbruk i første innlegg. Å det får jeg bare forholde meg til at når vi trener med konk gr så får bilen bli brukt som de andre og må. Hun har en bra av og på knapp, har lært inn at så fort jeg blir passiv så roer hun seg å skaper kontakt, så starter vi på igjen men lek.

Er nok veldig mye som står på meg ja når det kommer til dette med lydighetstreningen. Vil vel si at jeg syns bruks er mere artig og kanskje derfor min hund og gir mer for hun merker vel det på meg å. Så jada vi har gjort noe med dette å starter på kurs i norske redningshunder. Grunnen til at vi går på lydighet er for å ta klasse 1 og kanskje 2. syns videre oppover blir det for pirkete og da mister jeg og mye av interessen. Men har veldig lyst til å få bra til i klasse 1 og 2, som vi kan ha med videre på NRH og vet AG. Har også vært med i konk gr på lydighet etter at vi var ferdig med valp, ung og bronsmerkekurs for å ha noe sted å gå til, til vi fant ut hva vi skulle gjøre videre.

prøver å prøver på å overføre til mindre ting, som ball i snor eller bitepølse. det er morsomt i noen minutter, kan løpe rundt med de i munn, komme bort for litt dra kamp eller at jeg skal kaste den men så dukker annet opp som f.eks pinne og da bytter man, eller man møter på andre og da har leka mindre værdi. Men vi prøver, å startet for fult i dag.. Bare gått turer og leka masse sammen og hu har vunnet mange ganger, men jeg har vunnet siste gangen.. Men vet ikke om dette er riktig avsluttning kanskje! Vi får bare prøve oss frem..

De som er instruktører kommer med flere forslag. Men de er to stk og to stk som kommer med forskjellige svar. hadde en på fjoråret og ei ny ei i år. begge med forskjellige meninger på ting. Men tror for våres del at vi legger litt denne konk lydighet på hylla for en stund (å bare trener den dagen i uka som vi har bet for til sommern) så bruker vi resten av tiden på å bygge opp lek å moro.

Men er nok som flere skriver mye som står på meg, er nok jeg som kanskje har vært for pirkete å kanksje ikke har "vist" helt rett innstilling.. Sikkert signaler jeg sender til henne og signaler hun viser meg som jeg ikke får med meg eller klarer å lese.

Men hun gjør jo det hun skal så vi får bare bygge på at det er bra, så får pirket evt komme senere..

Fått noen til å ta bilder under trening, hu virker jo som hu trives da..

post-1946-1206906987_thumb.jpg

Ja litt krokrygga på det ene bildet, men er jo tross alt gammel ;) hehe...

post-1946-1206907049_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har alltid fått høre at det er fordi hunden skal fordøye inntrykkene, og at man ikke skal gå rett fra trening til lek med andre hunder, fordi den da ikke husker mye av treningen, men heller den morsomme leken med de andre hundene. Og det har blitt begrunnet med at hunden skal ha pause og fred og ro, ja, men likevel skal den altså fordøye inntrykkene, og komme ut fra bilen "fresh" og klar til å starte på nytt. Og da har den gjerne hevet seg noen hakk, fordi den har fått tenke og fordøye trening og inntrykk. Men hva JEG tror skjer er jo en helt annen sak.. :rolleyes: Joda, det kan nok fungere fint med noen hunder, men det fungerte ikke med min. Og hvis det ikke fungerer med TS sin hund (forsåvidt av andre grunner) så er det vel ingen grunn til å fortsette å putte hunden i bilen i mellom øktene? (Jeg har også bare skummet..) ;)

Man bør vel alltid avslutte trening med en god øvelse, eller er det skikkelig gammeldags? Jeg ser ikke helt at det er noen forskjell på å avslutte med gode øvelser på slutten av treninga, eller å avslutte gode øvelser etterhvert under treninga med noen minutter i bilen? Du får se på det som å dele opp treninga i momenter da vettu, kanskje det virker mer logisk da?

Ja, men det er jo åpenbart i TS innlegg at det ikke har funket på den lille hun har. Nå vet jeg ikke helt hva hun gjør om hun forter seg inn etter ett moment eller om det er etter en økt med forskjellige momenter. Men seff må hunden få hvile! De er jo ikke maskiner

Nja.. Jeg er ikke sikker på om det er metoden som ikke funker, eller om det er feil bruk av metoden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vel alltid avslutte trening med en god øvelse, eller er det skikkelig gammeldags? Jeg ser ikke helt at det er noen forskjell på å avslutte med gode øvelser på slutten av treninga, eller å avslutte gode øvelser etterhvert under treninga med noen minutter i bilen? Du får se på det som å dele opp treninga i momenter da vettu, kanskje det virker mer logisk da?

Joda, for all del: avslutt på topp. Men det er forskjell på å da nærmest kaste hunden i bilen, i motsetning til å la den roe seg litt ned og ikke nødvendigvis koble "ferdig å trene - inn i bilen". Altså legge inn et moment til: "ferdig å trene - snuse og tisse - inn i bilen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ball og pinner kan hun "dø" for, men kan ikke brukes i trening, pga hun blokkere, koker over for henne å klarer ikke å fatte komandoer. Pinner har vi og avsluttet all lek med på tur ect, pga det har så stor verdi for henne at om vi sku trene et sted hvor pinner kan forekomme så stikker a å henter den i steden for ballen som blir kasta ut.. Mat har vi prøvd alt snart, hu får jo mer luksus mat en meg, men det har i grunn aldri vært så veldig populært. hun kan spise det liksom, men aldri vært så veldig i hugga etter mat.

At hun er villig til å "dø" for pinner og ball...sukk!....At hun går i spinn av lek... Sukk! Sukk! Sukk! Er du klar over hva slags treningsmateriale av en hund du har??

At du opplever å ikke ha kontroll over hunden er kanskje bare en dårlig unnskyldning for å ikke trene på ting du ikke syns er spesielt morsomt? Jeg kjenner flere som ikke vil bruke lek som belønning fordi hunden går amokk.

Regler for lek trenes inn som en helt egen øvelse, og jeg anbefaler deg på det sterkeste å jobbe en del med dette. Joda, dette er kanskje litt kjedelig fremfor å trene rene lydighetsøvelser. Men når den jobben er gjort, har du et fabelaktig verktøy å bruke i videre trening på veien mot LP-konkurranser.

Ser du bor i Buskerud. Hvorfor ikke ta deg en privattime hos Fanny Gott som holder til i Son? Der vil du få god hjelp til å få kontroll så du kan bruke lekbelønninger på effektiv måte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun er villig til å "dø" for pinner og ball...sukk!....At hun går i spinn av lek... Sukk! Sukk! Sukk! Er du klar over hva slags treningsmateriale av en hund du har??

At du opplever å ikke ha kontroll over hunden er kanskje bare en dårlig unnskyldning for å ikke trene på ting du ikke syns er spesielt morsomt? Jeg kjenner flere som ikke vil bruke lek som belønning fordi hunden går amokk.

Regler for lek trenes inn som en helt egen øvelse, og jeg anbefaler deg på det sterkeste å jobbe en del med dette. Joda, dette er kanskje litt kjedelig fremfor å trene rene lydighetsøvelser. Men når den jobben er gjort, har du et fabelaktig verktøy å bruke i videre trening på veien mot LP-konkurranser.

Ser du bor i Buskerud. Hvorfor ikke ta deg en privattime hos Fanny Gott som holder til i Son? Der vil du få god hjelp til å få kontroll så du kan bruke lekbelønninger på effektiv måte :-) takk, kikke nærmere!

Å har da kontroll over hunden i lek, har jeg skrevet annet?? Bruker da lek som belønning masse her. Men belønningen er ikke av stor nok værdi!

Er da virkelig gla for at jeg har en hund som det virkelig er liv i, men syns da ikke at pinner og fotballer egner seg til å bruke som belønning. Vi leker både ute å inne hver dag, men vi må bare finne en måte å få den lille ballen i snor like kul som den store fotballen å pinnen.. Når vi har fått til det så tror jeg vel insatsen hennes bygger seg opp mot 100%... Men, derimot når vi rundere så er ballen i snor drit kul! hemf... mulig meg som har noen skurer feil men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Er da virkelig gla for at jeg har en hund som det virkelig er liv i, men syns da ikke at pinner og fotballer egner seg til å bruke som belønning. Vi leker både ute å inne hver dag, men vi må bare finne en måte å få den lille ballen i snor like kul som den store fotballen å pinnen.. Når vi har fått til det så tror jeg vel insatsen hennes bygger seg opp mot 100%... Men, derimot når vi rundere så er ballen i snor drit kul! hemf... mulig meg som har noen skurer feil men..

Men hvorfor må du ha ball i snor? Du kan da ha en ball som er mindre enn en fotball?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...