Gå til innhold
Hundesonen.no

Labradortispe søker hanne raskt!


Vicky78

Recommended Posts

Med fare for å virke belærende: vent til neste løpetid og bruk tiden til å finne en hann som passer henne. Spør gjerne oppdretteren din om hjelp i forhold til linjer osv. Bedre å bruke tid enn å stresse deg fram til en kombinasjon du ikke har tenkt igjennom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig måte å lete etter hannhund på! :P

Hvorfor haster det så fælt? Dette er ting som må planlegges litt bedre en det ser ut til at du gjør!

Har du noen kriterier for hannhunden, bortsett fra at det skal være labrador? Gemytt? Helse? Meritter? Hvilke egenskaper er du ute etter, som gjør at kombinasjonen mellom din tispe og en hannhund vil gi sunne friske, trivelige valper med et godt rasetypisk gemytt?

Tenk deg godt om et par ganger til!

Raseklubber har ofte hannhundlister, sjekk om din raseklubb har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden labradorene har såpass stor avlsbase som de faktisk har, vil jeg anbefale at man bare avler på hunder som oppnår retrieverklubbens avlspolicy for å prøve å oppnå best mulige avkom. Per i dag gjelder dette for labradoren:

- Tispen skal være eldre enn to år og yngre enn fem år ved første gangs parring. (ergo er din tispe for gammel)

- Foreldrene bør være frie for HD

- Foreldrene skal være øyelyst fri for alvorlige arvelige øyesykdommer, og attesten skal ikke være eldre enn 1 år ved parring

- Foreldredyrene bør ikke være nærmere beslektet enn fetter og kusine

- Bør være røntget for AA.

- Oppdretter skal kunne bekrefte at foreldredyrene ikke har arvelige sykdommer som man kjenner til, ikke til daglig eller over en lengre periode blir medisinert for psykiske eller fysiske lidelser, at det ikke er gjort fysiske inngrep for å endre for eksempel HD-status, at foreldredyrene ikke har sykdommer/lidelser som må antas å være arvelige og til økonomisk og arbeidsmessig belastning for valpekjøpere (f.eks. våteksem, allergi osv).

- Foreldredyr skal være premiert på jaktprøve og/eller utstilling. Hvis de ikke er premiert på jaktprøve, må de ha fått 2xHP i JK/UK eller 2x1AK, eller en av hver av disse (på utstilling).

Etter det du oppgir fyller tispa di kun kravene om å være fri for HD, og sannsynligvis vil også punktet om nærmeste slektskap mellom tispe og hannhund samt punktet om hva oppdretter skal kunne bekrefte fylles. Allikevel er det alt for lite til at det er forsvarlig å sette valper på tispa, mener jeg, særlig fordi det er så mange andre labradorer som oppfyller kravene (men som allikevel ikke avles på!).

Og uansett blir dette helt feil måte å søke etter hannhund på. Et valpekull skal planlegges nøye, og det sier seg selv at du ikke får planlagt nøye når du har ca 1,5 uke å finne hannhunden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Må bare skrive under på det de andre her sier. Og fordi en tispe er så utrolig "bra/fin/flott" ifølge eier er det ikke dermed sakt at den bør avles på. Skal man drive med avl på hunder, bør man i det minste oppfylle kravene som raseklubbene setter. Man må også ha en mening med avlen, altså ett kull skal være med på å gagne rasen, ikke bare gagne eieren (-s lommebok???).

I og med at tispen er "så gammel" og ikke er paret tidligere vet du heller ikke når i løpetiden hunden står...?

Vil du avle så anbefaler jeg at du begynner å tenke på dette på ett mye tidligere tidspunkt, ikke når hunden er 5 år og er midt i løpetida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Har vel kanskje innsett hvor dumt det er å søke på en slik side etter en hanne til tispa si? Kanskje vi finner denne "annonsen" igjen inne på andre "annonse-steder"??? (må søke litt rundt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har ikke hatt tilgang til internet på en stund, men nå skal jeg da for all del svare, siden det er mange her som har kommet opp med mye som ikke stemmer.

"Tispen skal være eldre enn to år og yngre enn fem år ved første gangs parring. (ergo er din tispe for gammel)"

- Hun blir 5 i april, mao hun er 4, uten å virke pirkete. Det er derfor jeg ønsker å parre henne snarest mulig.

"Foreldrene bør være frie for HD"

- Alle forfedrene, helt tilbake til oldeforeldrene (lenger vet jeg selvsagt ikke) er HD frie.

Jeg har hatt kontakt med oppdretteren av tispa mi, som bekrefter at det ikke har vært noen arvelige sykdommer.

Når det gjelder øyelysning, så har ikke det blir gjort enda, grunnet at veterinæren jeg var hos, sa at det jeg trengte, var HD røntgen og chipping. Når jeg kontaktet en venninne fra nkk, fortalte hun at øyelysning og AD helst gjøres. Jeg har derfor begynt å lete etter en veterinær som gjør dette, siden veterinæren jeg var hos, ikke hadde dette tilbudet.

Som svar på at jeg har "planlagt dette i 1 uke" kan jeg si at jeg har lett etter hanne i lang tid ,og har hatt kontakt med flere, men takket nei, siden jeg ikke var fornøyd. Grunnen til at jeg satte inn en "siste annonse" her på dette forumet, var at jeg kanskje kom over noen som jeg likte, hvis ikke, så venter jeg. Og venting blir det, siden jeg har fått informasjon om øyelysing.

Kommentaren om at det gagner lommeboken, burde vel være så som så.... Med tanke på hva det koster å ha et kull, er det overhodet ikke derfor jeg ønsker det.

Som sagt, tispa mi står nå, men siden jeg ikke har fått tak på noen hanne jeg er fornøyd med, blir det ikke noe kull denne gangen.

jeg anser neste løpetid som siste sjansje for parring, siden de fleste jeg har snakket med, mener grensa for kull er 7 år. Jeg personlig synes dette er for sent, men dette er det vel mange delte meninger om.

Jeg fikk også en mail fra en som mente at jeg skulle sette sprøyte på bikkja mi for å få løpetid på henne utenom tiden. Dette synes jeg er helt på vidda og har ingen planer om å tukle med naturen på den måten.

Det er vel ikke stort mer å si. Jeg er åpen for konstruktiv kritikk, men alle fakta burde vel være på bordet først.

Takk til de som kom med tips på en hyggelig måte! :)

Vi har alle vært nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har ikke hatt tilgang til internet på en stund, men nå skal jeg da for all del svare, siden det er mange her som har kommet opp med mye som ikke stemmer.

"Tispen skal være eldre enn to år og yngre enn fem år ved første gangs parring. (ergo er din tispe for gammel)"

- Hun blir 5 i april, mao hun er 4, uten å virke pirkete. Det er derfor jeg ønsker å parre henne snarest mulig.

"Foreldrene bør være frie for HD"

- Alle forfedrene, helt tilbake til oldeforeldrene (lenger vet jeg selvsagt ikke) er HD frie.

Jeg har hatt kontakt med oppdretteren av tispa mi, som bekrefter at det ikke har vært noen arvelige sykdommer.

Når det gjelder øyelysning, så har ikke det blir gjort enda, grunnet at veterinæren jeg var hos, sa at det jeg trengte, var HD røntgen og chipping. Når jeg kontaktet en venninne fra nkk, fortalte hun at øyelysning og AD helst gjøres. Jeg har derfor begynt å lete etter en veterinær som gjør dette, siden veterinæren jeg var hos, ikke hadde dette tilbudet.

Som svar på at jeg har "planlagt dette i 1 uke" kan jeg si at jeg har lett etter hanne i lang tid ,og har hatt kontakt med flere, men takket nei, siden jeg ikke var fornøyd. Grunnen til at jeg satte inn en "siste annonse" her på dette forumet, var at jeg kanskje kom over noen som jeg likte, hvis ikke, så venter jeg. Og venting blir det, siden jeg har fått informasjon om øyelysing.

Kommentaren om at det gagner lommeboken, burde vel være så som så.... Med tanke på hva det koster å ha et kull, er det overhodet ikke derfor jeg ønsker det.

Som sagt, tispa mi står nå, men siden jeg ikke har fått tak på noen hanne jeg er fornøyd med, blir det ikke noe kull denne gangen.

jeg anser neste løpetid som siste sjansje for parring, siden de fleste jeg har snakket med, mener grensa for kull er 7 år. Jeg personlig synes dette er for sent, men dette er det vel mange delte meninger om.

Jeg fikk også en mail fra en som mente at jeg skulle sette sprøyte på bikkja mi for å få løpetid på henne utenom tiden. Dette synes jeg er helt på vidda og har ingen planer om å tukle med naturen på den måten.

Det er vel ikke stort mer å si. Jeg er åpen for konstruktiv kritikk, men alle fakta burde vel være på bordet først.

Takk til de som kom med tips på en hyggelig måte! :)

Vi har alle vært nybegynnere.

Dersom du hadde skrevet alt dette i første innlegg, så hadde du antakelig også spart deg for alle de negative kommentarene du har fått. Jeg skjønner godt dem som har vært skeptiske til "opplegget" ditt ut fra det du skrev i første posting, for der kom det virkelig ikke fram noe som helst annet enn at tispa hadde løptid NÅ og at det hastet med hannhund - og med DET som bakgrunn er det selvsagt stor grunn til å være kritisk.

Det er noe med hva man roper i skogen og hvilke svar man får... :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fortsatt litt sent å avle på henne? Vil hun vel ikke da være ca. 5 1/2 år gammel ved første kull?

Bare sånn for å ha nevnt det, så er vel de retningslinjene laget for å få folk til å tenke seg om en gang eller to før de kjører i vei med parring av ei tispe også. De aller fleste friske og raske hunder kan godt bli førstegangsmødre både som 6 og 7-åringer uten at det medfører komplikasjoner. Det man skal huske er at jo eldre en hund er, jo større er selvsagt SJANSEN for at en fødsel kan medføre komplikasjoner, men det er ikke dermed sagt at det er dødsdommen for ei tispe på 7 år å få sitt første valpekull. Jeg vet om hunder i min rase som uten problemer har blitt førstegangsmødre i en alder av både 7, 8 og 9 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å ha nevnt det, så er vel de retningslinjene laget for å få folk til å tenke seg om en gang eller to før de kjører i vei med parring av ei tispe også. De aller fleste friske og raske hunder kan godt bli førstegangsmødre både som 6 og 7-åringer uten at det medfører komplikasjoner. Det man skal huske er at jo eldre en hund er, jo større er selvsagt SJANSEN for at en fødsel kan medføre komplikasjoner, men det er ikke dermed sagt at det er dødsdommen for ei tispe på 7 år å få sitt første valpekull. Jeg vet om hunder i min rase som uten problemer har blitt førstegangsmødre i en alder av både 7, 8 og 9 år...

Okey. Jeg er absolutt ingen spesialist på det, så jeg burde vel egentlig ikke uttale meg om noe jeg ikke har særlig greie på. Men jeg synes det hørtes litt sent ut, for første kull.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde skrevet alt dette i første innlegg, så hadde du antakelig også spart deg for alle de negative kommentarene du har fått. Jeg skjønner godt dem som har vært skeptiske til "opplegget" ditt ut fra det du skrev i første posting, for der kom det virkelig ikke fram noe som helst annet enn at tispa hadde løptid NÅ og at det hastet med hannhund - og med DET som bakgrunn er det selvsagt stor grunn til å være kritisk.

Det er noe med hva man roper i skogen og hvilke svar man får... :).

Det er sant :)

uansett, hvis AD røntgen og øyelysning går bra, kommer jeg til å ha valper på henne neste løpetid. (Hun hadde A bak) jeg kommer til å ta kontakt med avlsrådleder. Selvsagt må jeg finne en bra hanne, helst gul.

Er det slik at bikkja må MÅ være stilt, eller er det bare en pluss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant :)

uansett, hvis AD røntgen og øyelysning går bra, kommer jeg til å ha valper på henne neste løpetid. (Hun hadde A bak) jeg kommer til å ta kontakt med avlsrådleder. Selvsagt må jeg finne en bra hanne, helst gul.

Er det slik at bikkja må MÅ være stilt, eller er det bare en pluss?

Eh, nei, tispa er som oftest parrevillig selv om hun ikke er stilt, hun. :rolleyes:

MÅ i forhold til hva da tenker du på? For at kullet skal komme på retrieverklubbens valpeliste på nettsiden deres? Nei. Strengt tatt er det lite som MÅ være gjennomført før man får et kull, men det handler om seriøsiteten på det man gjør. Personlig mener jeg (og jeg veit at jeg ikke er den eneste) at man på en tallmessig stor rase som labrador retriever bør ha særdeles gode foreldredyr når man skal ha kull, rett og slett fordi man bør ha som visjon å forbedre rasen med hvert kull som kommer. Nå er jo selvsagt det umulig å få til, men det sier litt om mentaliteten man bør ha når man skal ha kull. Det holder ikke at du syns hun har godt gemytt, for labradorer flest har faktisk det. Ved å stille henne ut kan du vise valpekjøpere at hun faktisk er rasetypisk (nå er det litt vanskelig å bedømme ut fra et bilde med dårlig kvalitet hvor hunden ligger om den faktisk følger standarden godt eller ikke), og at det ligger noe mer til grunn enn bare "godt gemytt, søt å se på og HD-fri". De labradorene finnes det hundrevis av uten at man setter valper på dem, det bør med andre ord være noe ekstra med en hund før man avler på den, syns jeg, enten det gjelder eksteriør, mentale egenskaper, bruksegenskaper, helse eller helst innenfor flere områder. Og det hjelper svært sjelden å bare si det hvis man ikke har noen resultater å vise til (enten det gjelder utstilling, jakt, mentaltester, brukskonkurranser, helsetester osv).

Når man legger ut en "avlsannonse" på et hundeforum bør man tenke seg godt om. Når man først har bestemt seg for å gjøre det bør man definitivt tenke på HVA man skriver også. Legge ved nødvendige opplysninger, ikke komme med dem når andre begynner å kritisere. Selv om kull-planleggingen i det andre innlegget ditt virker noe mer reflektert enn det gjorde i startinnlegget, klarer jeg ikke helt enda å se hvorfor akkurat din tispe burde parres.

Jeg foreslår at du får unnagjort AA-røntging og øyelysing, og så stiller du henne på et par utstillinger samtidig som du tar kontakt med oppdretteren din (evt en annen labradoroppdretter du har kontakt med). Fra vedkommende kan du sikkert få hjelp til det meste du lurer på, i grunn - fra om du faktisk bør parre henne, til hvilken hannhund du skal bruke (h*n veit kanskje om noen som kan matche linjene til tispa di bra?), til hva slags forberedelser du må gjøre under drektigheten, til hvordan du tar deg av valpene når de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
*klippe*

Kommentaren om at det gagner lommeboken, burde vel være så som så.... Med tanke på hva det koster å ha et kull, er det overhodet ikke derfor jeg ønsker det.

*klippe*

Regner med at denne var myntet på mitt innlegg. Jeg er selv oppdretter og vet utmerket godt at man ikke tjener så mye på å ha kull. Men sånn som du la det frem i første innlegg, virket det for meg som om du ønsket/ønsker kull "bare for å ha kull" (og det igjen får meg til å tenke "lommebok" :) ). Og som flere andre skriver; Du hadde spart deg masse kritikk om du hadde skrevet alt sammen i første innlegg og ikke kommet med det i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle nevne en liten ting, i tillegg til flere gode svar du fikk (særlig etter at ting kom mer frem).... og det er at man får valpekjøpere etter hvor mye man legger ned av arbeid i kullet.

Det ER ikke lett å selge hunder i dag, SÆRLIG ikke hvis man har strenge krav til dem som skal kjøpe - og det har vel folk som er sterkt knyttet til sin eneste hund og stolt av den...

Jo mer gjennomtenkt du virker, og jo mer dokumentasjon du har på din hunds kvaliteter, jo "bedre" valpekjøpere risikerer du å få. Jeg tør å påstå at potensielle valpekjøpere som tar kontakt med raseklubben og får formidlet en valpeliste derfra, kanskje har gjort LITT mer enn de som bare surfer seg gjennom finn.no - og da ville jeg definitivt hatt de førstnevnte, for å si det mildt.

Labradorer er ikke verdens enkleste, særlig ikke hannhundene. Selv om de er aldri så snille, er det livlige, matglade, viltre hunder - og etter å ha sett noen "vanlige" eiere på slep etter sin andre snille, men uoppdragne og råsterke hannhund, så bør man ha dette i bakhodet også... at de kanskje kan bli "for mye" for visse typer intetanende, velmenende, men "uopplyste" eiere.

Siden det aller verste - verre enn både tiss og bæsj og arbeid - er å finne gode nok, nye eiere, så vil jeg definitivt si at du bør "kvalitetssikre" tispen din også offisielt etter retningslinjene. Har du en seriøs og god oppdretter, vil jo hun kunne være behjelpelig med å foreslå hannhund for deg, og kanskje også formidle noen mulige kjøpere til deg også - hvis hun ikke vil "spare" dem til eget kull eller har et selv?

Og så skal du jo også være forberedt på at du kan risikere å få både en og to valper i retur, og kunne ha muligheten til det. Det er IKKE noe ålreit, slik folk jeg kjenner har vært borti, å få beskjed om at lille hannhunden du solgte er blitt stor og umulig og nå klarer de ikke av ham lenger... og så har ikke oppdretter anledning til å ta hunden tilbake rent praktisk. Da kan det i verste fall bli avlivning, og det er jo til syvende og sist også ditt "ansvar".

Så jeg gav opp oppdrett for lenge siden, jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...