Gå til innhold
Hundesonen.no

Listeførte og ikke-listeførte tredjeland


Tøfflus

Recommended Posts

Er det noen som har en link til hvor jeg kan finne hva som er listeførte og ikke-listeførte tredjeland (og andre land) ifb med import av hund? Nå har jeg lett meg helt blind på mattilsynet sine sider og jeg finner dem ikke. Og jeg VET de iaf lå der for x-antall mnd siden for da fant jeg dem. Men nå...borte vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, men jeg ble ikke klokere :)

Disse sidene har jeg også funnet, men når jeg leser dem finner jeg ikke mere info.

Den første sier bare noe om innførsel av valper under 3 mnd og den andre der kommer jeg til en side hvor jeg ikke skjønner hvor jeg skal se for å finne info om innførsel av hund fra forskjellige land.

Er jeg helt idiot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du ikke forstår?

Dette er landene du kan innføre fra hvis valpen er under 3mnd gammel, og du har fått tillatelse fra mattilsynet:

Listen omfatter dermed følgende land: Australia, Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Kypros, Liechtenstein, Luxembourg, Nederland, New Zealand, Malta, Mauritius, Portugal, Spania, Sveits, Tsjekkia og USAs delstat Hawaii.

Her står det at du kan ta inn valper under 3mnd fra Sverige, Storbritannia og Irland, uten å måtte søke mattilsynet.

Ellers minner vi om at uvaksinerte valper og kattunger yngre enn 3 måneder kan innføres direkte fra Sverige, Irland og Det forente kongerike (UK) uten tillatelse fra Mattilsynet. Dette som følge av at rabiesvaksinasjon ikke kreves ved innførsel av hunder, katter og ildrer fra disse landene.

Andre land må du søke mattilsynet. Fra noen land kreves det kun rabiesvaksine og echinococcose, mens fra andre land kreves det karantene i tillegg.

Generelt sett kreves det karantene fra mange av de østligste landene fra tidligere Sovjet og fra de andre kontinentene, bortsett fra Australia..

Tillegg: ring mattilsynet hvis det er et spesielt land du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, men jeg ble ikke klokere :)

Disse sidene har jeg også funnet, men når jeg leser dem finner jeg ikke mere info.

Den første sier bare noe om innførsel av valper under 3 mnd og den andre der kommer jeg til en side hvor jeg ikke skjønner hvor jeg skal se for å finne info om innførsel av hund fra forskjellige land.

Er jeg helt idiot ;)

La oss se om jeg har forstått det.. Listeførte land er:

Australia, Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Kypros, Liechtenstein, Luxembourg, Nederland, New Zealand, Malta, Mauritius, Portugal, Spania, Sveits, Tsjekkia og USAs delstat Hawaii.

Disse landene kan du søke om å få importere valp (eller kattunge) under 3 mnd fra, så lenge de er uvaksinerte..

Ikke-listeførte land er da alle land som ikke står på lista - bortsett fra Sverige, Irland og Det forente kongerike, hvor man kan importere valper under 3 mnd uten å søke om tillatelse hos Mattilsynet.

Hvilket land er det du lurer på om du skal importere valp fra da? Kanskje det er lettere å finne ut av hva du må forholde deg til om du går den veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Hvilket land er det du lurer på om du skal importere valp fra da? Kanskje det er lettere å finne ut av hva du må forholde deg til om du går den veien?

Huff ja, det har du igrunn rett i ;) Jeg tenkte bare febrilsk på den forbaska listen; "flere kolonner, dette er et listeført, dette er ikke, dette er tredjeland" osv, enkelt å forstå for sånne tullinger som meg. Men tenk så mye lettere det er hvis man spør om DET spesifikke landet istedenfor.... ;)

Ok, herved opplest og vedtatt: jeg ER idiot :)

*klippet*

Andre land må du søke mattilsynet. Fra noen land kreves det kun rabiesvaksine og echinococcose, mens fra andre land kreves det karantene i tillegg.

Generelt sett kreves det karantene fra mange av de østligste landene fra tidligere Sovjet og fra de andre kontinentene, bortsett fra Australia..

Jepp, og det er der jeg ikke finner noe om USA...(tror jeg...)

Valp fra USA:

tror jeg har skjønt at den IKKE kan søkes om innførsel før 3 mnd, men det er forskjell på innførselskrav om det er et 1. listeført tredjeland eller et 2. ikke-listeført tredjeland og det er der hodet mitt stopper. 1. er "vanlig" rabies-prosedyre", mens 2. er hunden må være over 7 mnd og deretter karantene i 4 mnd eller opphold i et EU-land i 7 mnd hvis prosedyren for innførsel fra EU-land blir foretatt det. Hvis jeg har skjønt det rett...

Men hva er USA? Liste eller ikke?

Og da datt jeg av igjen...

Snille soniser, vær snill og rydd opp i hodet mitt og fortell meg hvordan man gjør det for å importere en valp fra USA ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, det har du igrunn rett i ;) Jeg tenkte bare febrilsk på den forbaska listen; "flere kolonner, dette er et listeført, dette er ikke, dette er tredjeland" osv, enkelt å forstå for sånne tullinger som meg. Men tenk så mye lettere det er hvis man spør om DET spesifikke landet istedenfor.... ;)

Ok, herved opplest og vedtatt: jeg ER idiot :)

Jepp, og det er der jeg ikke finner noe om USA...(tror jeg...)

Valp fra USA:

tror jeg har skjønt at den IKKE kan søkes om innførsel før 3 mnd, men det er forskjell på innførselskrav om det er et 1. listeført tredjeland eller et 2. ikke-listeført tredjeland og det er der hodet mitt stopper. 1. er "vanlig" rabies-prosedyre", mens 2. er hunden må være over 7 mnd og deretter karantene i 4 mnd eller opphold i et EU-land i 7 mnd hvis prosedyren for innførsel fra EU-land blir foretatt det. Hvis jeg har skjønt det rett...

Men hva er USA? Liste eller ikke?

Og da datt jeg av igjen...

Snille soniser, vær snill og rydd opp i hodet mitt og fortell meg hvordan man gjør det for å importere en valp fra USA ;)

USA kreves rabiesvaksine. Sør amerika kreves karantene i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA kreves rabiesvaksine. Sør amerika kreves karantene i tillegg

Tuuusen takk :rolleyes:

Men jeg syntes ikke det var veldig tydelig på mattilsynet's sider...

Og...man kan også ta den inn til et EU-land, hvis det landet ikke krever rabies-prosedyren, og foreta denne der og så ta den til Norge? Kan nemlig være et alternativ (snille venner), lettere å "besøke/følge opp" valpen hvis den er i vår verdensdel :)

Vet du også hvilke land som kan være aktuelle der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det litt forskjellig i en stat? (Mente å ha lest det et sted, men mulig jeg blander med noe annet). :)

Hawaii er et listeført tredjeland ja, så derfra kan man importere en valp under 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dyret skal stå i karantene, må det være eldre enn 6mnd. Det skal ikke være vaksinert med levende rabiesvirus de siste 24mnd, eller inaktivt virus de siste 30 dager før innførsel. Men det skal være behandlet mot echinicoccose. Karantenen skal vare i minst 4mnd.

Skal du ha fra et land som Norge egentlig krever karantene fra, men gjennom et annet land som slipper inn dyret uten vaksinen/karantenen, må dyret oppholde seg der i minst 4mnd før det slippes inn i Norge, og da må det også være rabiesvaksinert.

Hvis du ringer til Mattilsynet, 06040, så vil de kunne besvare alle spørsmålene du har på telefon :) er ofte lettere når man får høre det istedet for å lese det..

edit skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg snakket med mattilsynet.

Mye av dette har vært skrevet før, men her er en oppsummering iaf:

http://www.mattilsynet.no/import_eksport/s...til_norge_16391

Klikk ”Innførselsvilkår for hund/katt” i innholdsfortegnelsen til høyre.

Dine vilkår for innførsel av hund/katt står oppført under ”fra listeført tredjeland”. Her finner du et sertifikat som din veterinær i USA må fylle ut i tillegg til de andre vilkårene som må oppfylles.

For mer informasjon "hvordan fylle ut veterinærsertifikatet", vennligst se følgende lenke: http://www.pettravel.com/passports_USDA_certification.cfm

Ja, det lå som du sier for en stund tilbake en liste over hvilke land som regnes som listeførte tredjeland. Denne listen er fjernet og man må nå se i forskriften hvilke land som regnes som listeførte tredjeland, lenke til forskriften ligger på nettsiden.

(Det var det jeg visste, godt å finne ut at det ikke bare var i mitt hode denne listen eksisterte, hehe. Og synd den er borte, å lete i bøttevis med forskrifter forvirrer iaf min knoll :) )

Det spiller ingen rolle om valpen innføres midlertidig til et land i Europa, det vil allikevel være reglene for innførsel fra USA som gjelder. Så lenge du har veterinærsertifikat fra veterinær i USA samt oppfyller alle krav til innførsel fra USA vil det ikke være noe problem.

Så da får vi se da, om ”min” valp blir født……

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...