Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertler


Turnip

Recommended Posts

Mike må tømme analkjertlene sine ca hver 2. uke. Jeg får ikke gjort dette da kjertlene hans er trange og vanskelig å få tømt, så vi må til veterinæren hver gang for å få tømt de. Dette blir jo noe kostbart i lengden, fra ca 250 kr-600kr betaler jeg hver gang. Vi tømte de i går, da var det 1,5 uke siden sist gang. Og nå var de blitt svært betente. I dag må vi igjen til veterinær der hvor Mike blir lagt i narkose og kjertlene måtte "spyles og renses" og sette en lokal antibiotika sprøyte.

Vi har snakket om en evt operasjon, men de vil ikke opererere han da det er for risikifylt mht hans trange kjertler. Og den sjansen vil jeg rett og slett ikke ta.

Er det noe som kan gjøres? Er litt tungvint og dyrt å dra til veterinæren såpass ofte for å tømme analkjertlene hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tispe som har fått fjernet analkjertlene grunnet bettenelser som gikk så langt at det gikk hull før hunden viste tegn til ubehag.

Det eneste vetten var redd for da var arrvev som dannes når det går hull som gjør det vannskelig å fjerne kjertlene, men operasjonen gikk faktisk veldig bra den forde om det var litt arrvev så var det vist enkelere en forventet. Operasjonen er jo kostbar da 7000,- måtte vi ut med men det var med medisiner, og etterkontroll for å sjekke at det hadde grodd som det skulle og for å ta sting.

Hadde jeg vært deg så ville jeg ringt litt rundt og hørt med andre vetrinærer for å få deres mening om saken, for hvis hunden din er så plaget som du skriver så vil den få det mye bedre uten disse kjertlene som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger ikke operasjon mht risikoene det kan medøre. Vi er har en tendens til å alltid være litt uheldige, så tar ikke den sjansen.

Men veterinæren la han i nakrose og spylte kjerlene hans og satt en lokal antibiotika spøryte der, vi skal tilbake i morgen får å gjenta samme behandlingen og mulig en gang til. Så håper det vil gi resultater.

Kjertlene hans hadde smale og trange "ganger" så de er også litt vanskelig å få tømt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rykter fra råforingsfolket om at dette ikke er noe problem hos råforede hunder (Vet ikke om vi da snakker V&H eller "hjemmelagd" kjøtt, bein, innmat og div, eller BARF). Det skal jo være bra mot allergier og sånt også?

Men jeg VET ikke hvor mye som er sant og hvor mye som er "propaganda" her. (Skjønt propaganda? Hvem tjener på at bikkjene ikke spiser industrifor? ingen som har noe interesse av å promotere det, liksom :rolleyes: , så jeg har tendens til å tro det er sant) Verdt et forsøk, med de utgiftene du har! Ikke så vanskelig heller, synes jeg (selvom jeg av og til jukser med kuler til frokost, da :hmm: av ren latskap)

Vi har ikke hatt problemer, men Kaos er jo bare valpen, så det kan ennå dukke opp. Og det er jo ikke alle hunder som sliter med dette...

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike ble råfòret før.. Hadde da også problemer med analkjertlene, han har også fått Vom & Hundemat og får nå NP. Han har fòrallergi, og NP er faktisk det eneste han ikke har reagert på. Så tror ikke det er derfor han har de problemene... men kanskje det kan være svaret på noen andre hunder.. Ikke vet jeg.. Men som veterinæren sier; "Gangene" på analkjertlene hans er meget trange, og de er til og med vanskelige å få tømt av en veterinær, så hvordan skal han da klare det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger ikke operasjon mht risikoene det kan medøre. Vi er har en tendens til å alltid være litt uheldige, så tar ikke den sjansen.

Men veterinæren la han i nakrose og spylte kjerlene hans og satt en lokal antibiotika spøryte der, vi skal tilbake i morgen får å gjenta samme behandlingen og mulig en gang til. Så håper det vil gi resultater.

Kjertlene hans hadde smale og trange "ganger" så de er også litt vanskelig å få tømt..

Mener virkelig du at å la hunden gjentatte ganger legges i narkose er bedre en å bare få fjernte problemet en gang for alle ? hunden kan jo også dø av narkose liksom.

Jeg hater å la vetten legge hundene mine i narkose, forde at jeg vet at hunden faktisk kan dø av det. men må vi så må vi, har en hund som skal i narkos om en uke og jeg gruer meg veldig til det, men vi må for en tann som er skadet må ut og jeg vil ikke la hunden gå for lenge med tannverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 2 eller 3 ganger må han legges i narkose og spyles. Dette måtte ha blitt gjort uansett om han skulle opereres eller ikke.

Jeg velger derfor å følge veterinærens råd og min magefølelse.

Denne spylingen som blir gjort skal gjøre at vi slipper å tømme kjertlene hans så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...