Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny Valp?


mathiasm

Recommended Posts

Hei!

Vi har tenkt til å skaffe oss en valp. Vi er en familie på fem som aldri har hatt en hund før.

Alle i familien har lyst på hund, men vi er usikre på hva slags rase og hvordan vi bør gå frem ved kjøp av en hund. Far i familien er på reiser til vestlandet 1-2 ganger i måneden, kanskje over flere dager. Mor kan jeg ikke se for meg skal klare å oppdra en hund alene(litt for snill kanskje :rolleyes: ). Hun er også litt alergisk og vet ikke om hun vil få utslag om hun har en hund som bor i huset. Eldste søster på 18 flytter snart hjemmefra og jobber mye med skolearbeid frem til sommerferien og vil derfor ikke få så mye tid med en valp før da. Det vil bli de to yngste på 16 og 12 som kommer til å ta seg av det meste med hunden(kan de klare det?).

Vi er kanskje ikke den mest aktive familien, men vi er ikke late heller. Vi har hytte på fjellet, der går vi på lange turer. :)

Vi er enige om at vi ikke vil ha en hund de fleste andre har. Ikke Labrador/Golden Retriever osv. Den skal helst ikke røyte så mye heller. Helst skal den være mellomstor/stor, ikke typisk utsillingshund heller. Far har mest lyst på Irsk Setter, mens yngste datter har mest lyst på Dalmatiner eller lignende.

Takker for svar!

mvh. Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det høres kanskje ikke ut som dere bør velge av de mest aktive rasene, så da utgår vel både setteren og dalmantineren med en gang (begge disse røyter også forsåvidt). Tror kanskje det kan være en fordel å velge en mindre rase med lavere aktivitetsbehov - for selv om de er små og ikke trenger to timer tur hver dag så går de gjerne flere timer i fjellet.

Raser jeg ser for meg dere kanskje burde se nærmere på:

Dvergpuddel/mellompuddel* røyter ikke, regnes som allergivennlige men krever endel pelsstell

Bichonrasene* røyter ikke, regnes som allergivennlige men krever endel pelsstell

Dvergpincher

Kanskje griffonrasene

Irish softcoated wheaten terrier

Men mor bør vel finne ut av allergien før dere anskaffer dere hund slik at dere slipper å evt omplassere etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tviler på at det er allergi, men vi skal kanskje låne en hund i noen dager for å se om det slår ut. Puddel, Dvergpincher osv. har vi egentlig ikke så lyst på. Når det gjelder turer blir det ca 1 time hver dag. Ingen av de 7 jeg kjenner med hund går to timer hver dag!?

Takk for svaret:) :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som LinKr at en middels aktiv liten/mellomstor hund kan passe dere. Engelsk setter og dalamantiner har et stort aktivitetsbehov, setteren er også en jakthund og fortjener å brukt til jakt.

Men, før dere ser på raser da må allergien hos mor være utredet først. Hundehårsallergi kan være så mye, det kan være allergi mot hundens flass, allergi mot hundens sikkel/hundens avføring/urin, og alle disse tingene blir det en del av i et hus med hund, spesielt i valpetiden. Har hun svak allergi kan den utvikle seg og bli mye verre. Det lureste er å låne med seg en hund av passende rase over en helg eller mer og ser hvordan det påvirker mor. En valp har også mer allergener enn en voksen hund (av samme rase) så hils på valper også. Det kan også lønne seg å dra til den lokale hundeklubben og hilse på forskjellige raser, evnt besøk hundeutstillinger.

Som nevnt av LinKr er det enkelte raser som flere allergikere tåler, som Puddel og Bichon raser, Bedlington Terrier, Wheaten Terrier, Portugisisk vannhund og andre napperaser (Terriere/Schnauzer)

Hvorvidt en 12 og 16 åring kan ha hovedansvaret(?) for en valp vil jeg si nei. Hundeholdet skal være foreldrenes ansvar, men at ungdommene kan hjelpe til å gå tur, stelle og få mye glede av hunden er helt sikkert. :) Men hovedansvaret mener jeg burde ligge hos foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere gjør lurt i å styre unna raser som har sterke drifter/instinkter som jakthunder, gjeterhunder, vokterhunder. Dere bør (fremdeles etter min mening) styre unna de rasene som krever høyt mosjonsnivå. Prøv rasevelgeren på canis.no og se om dere finner noe av interesse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det høres kanskje ikke ut som dere bør velge av de mest aktive rasene, så da utgår vel både setteren og dalmantineren med en gang (begge disse røyter også forsåvidt). Tror kanskje det kan være en fordel å velge en mindre rase med lavere aktivitetsbehov - for selv om de er små og ikke trenger to timer tur hver dag så går de gjerne flere timer i fjellet.

Vil nok si at dere vil merke betraktelig mer til pelsen til en dalmatiner enn en irsk setter. En dalmatiner har korte hår som setter seg over alt, mens vi merker rimelig lite til røytingen til irsk setteren her. Den har en lettstelt pels, og røytingen er ikke noe å syte over. Min mor er allergisk mot hund, men merker lite til ISen vår. Gordon setteren vi hadde var derimot ikke særlig allergivennelig mht. min mor. Allergi varierer selvsagt mye fra person til person. Min mor reagerer ikke på IS, men på GS.

Vil som LinKr ikke anbefale setter til dere. Ettersom dere sier at dere har et middels aktivitetsnivå, så kan en setter muligens bli vel aktiv for dere.

Lykke til med rasevalget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar:)

Fikk dette resultatet hos Canis:

Akita

American Akita

Berner sennenhund

Dalmatiner

Grosser schweizer sennenhund

Kaukasisk ovtcharka

Newfoundlandshund

Shiba

Vorstehhund langhåret

Skal høre med noen vi kjenner som driver med dressurkurs og prøve å finne ut litt mer om det å ha hund.

Men takk for alle svar så langt ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som LinKr at en middels aktiv liten/mellomstor hund kan passe dere. Engelsk setter og dalamantiner har et stort aktivitetsbehov, setteren er også en jakthund og fortjener å brukt til jakt.

Men, før dere ser på raser da må allergien hos mor være utredet først. Hundehårsallergi kan være så mye, det kan være allergi mot hundens flass, allergi mot hundens sikkel/hundens avføring/urin, og alle disse tingene blir det en del av i et hus med hund, spesielt i valpetiden. Har hun svak allergi kan den utvikle seg og bli mye verre. Det lureste er å låne med seg en hund av passende rase over en helg eller mer og ser hvordan det påvirker mor. En valp har også mer allergener enn en voksen hund (av samme rase) så hils på valper også. Det kan også lønne seg å dra til den lokale hundeklubben og hilse på forskjellige raser, evnt besøk hundeutstillinger.

Som nevnt av LinKr er det enkelte raser som flere allergikere tåler, som Puddel og Bichon raser, Bedlington Terrier, Wheaten Terrier, Portugisisk vannhund og andre napperaser (Terriere/Schnauzer)

Hvorvidt en 12 og 16 åring kan ha hovedansvaret(?) for en valp vil jeg si nei. Hundeholdet skal være foreldrenes ansvar, men at ungdommene kan hjelpe til å gå tur, stelle og få mye glede av hunden er helt sikkert. :) Men hovedansvaret mener jeg burde ligge hos foreldrene.

Er vel så og si ganske enig i alt du sier. Setteren og dalmatineren er hunder som trenger en del mosjon & hjernetrim. De er aktive hunder som trenger å ha noe å "jobbe med".

Jeg er også allergisk mot hunder. Tåler ikke hunder med kort pels. Spesielt Manchester terrieren til venninnen til mamma. Jeg reagerer veldig sjeldent på utstillinger. Er bare når jeg er borti hunden jeg reagerer skikkelig. Har en papillon nå og den tåler jeg veldig bra :)

Pass gjerne hunder for å finne ut mer om allergien til mor, unødvendig å omplassere hunden etter noen mnd pga allergien.

At en 16 åring kan ha hoved ansvaret for en hund kan gå kjempe bra. Det kan også gå veldig "galt". Jeg har selv en papillon som jeg har 100% ansvar for. Betaler alt som gjøres hos dyrlegen (vaksiner, skjekk ol.), fôr, utstyr, utstillinger ect. Har spart opp en hel del med penger etter tidl. jobber jeg har hatt, så det funker helt fint å betale selv. Jeg er snart 17 år, men om en 16 åring skal ha ansvar for en hund så tror jeg personen må være litt mer intr. i hund enn å bare gå tur med den. Ha noen mål liksom :o Personen må være meget intr. i hund og faktisk ha tid til å trene hunden. Venninnen min fikk en BC som 16 åring. Kan ikke si det gikk sånn super bra. Har veldig mye å si på rasen du velger også.

Jeg synes raser som feks, sheltie kunne passet bra inn i den familien. Grei str. og middels aktivitetsbehov :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går faktisk ikke mer enn 1 times tur med hunden min om dagen. Hun får springe løs (vi har veldig masse plass + skogen rett ut døra) + at hun får brukt hodet sitt litt med trening og triks. Såklart, går lenger tur i helgene, men altså..

Hvor mange her kan ærlig talt si at de går i 2-3 timer HVER dag med bikkja? 1 time burde være nok hvis den i tilleg får løpe løs ellers og får hjernetrim..

Og ja, jeg er 15 og klarer utmerket godt å ha egen hund! Pappa betaler dyrlege osv. men gjør ikke en dritt med hunden ellers :)

Edit: Er jo ikke alle det går bra med, men man MÅ ha stor interesse for hund og trening, mener jeg...

Edit2: Kanskje Wheaten Terrieren skulle passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på wheaten faktisk. Kan ikke si jeg kjenner rasen godt, men det virker som en grei og trivelig rase som ikke har så lett for å "ta av".

Jeg har forøvrig en rase som skal ha STORT aktivitetsbehov og jeg går overhodet ikke to timers tur hver dag. En time holder stort sett, men nå går jeg som oftes med han løs.. I tilegg får han enkel hjernetrim på turen, han går gjerne litt fvf, vi trener på dekk, stå etc og/eller jeg slenger ut noen godbiter han kan lete opp. Her hjemme får han hjelpe til med å henge opp klær, rydde i lekene sine, gjete katter etc.. Hvis en familie på 5 alle gir litt av sin tid til hunden sånn ca hver dag så tipper jeg det er mer enn nok for mange raser;)

Forøvrig ville jeg styrt unna Kaukasisk ovtcharka, så vidt meg bekjent har disse et svært sterkt vokterinstinkt noe som kan være trøblete for uerfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar:)

Fikk dette resultatet hos Canis:

Akita

American Akita

Berner sennenhund

Dalmatiner

Grosser schweizer sennenhund

Kaukasisk ovtcharka

Newfoundlandshund

Shiba

Vorstehhund langhåret

Skal høre med noen vi kjenner som driver med dressurkurs og prøve å finne ut litt mer om det å ha hund.

Men takk for alle svar så langt ihvertfall!

Ville nok ha styrt unna newfoundland, den røyter masse i perioder. Men til gjengjeld er det en fantastisk hund/valp. Rolig som få, stødig mot barn og utrolig pen :)

*Fikset quoten, mod Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror collien vil fungere bra. Den røyter ikke så mye som mange skal ha det til, og pelsen er lett å plukke opp siden den ofte detter av i "dotter". De er rolige, kan ta det helt med ro en dag, mens den kan gå flere timer en annen dag. Den er lett å trene, men den lærer ikke så fort at den lærer seg masse uvaner. Den er snill, og skal helst ha familien samlet. Min elsker også alle dyr, finnes ikke aggressiv. Rett og slett en super rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo som mange andre sier ta en titt på Wheaten Terrieren. Allergivennlig rase med deilig myk pels. Pelsen trenger litt stell.

Du kan jo se på Irish Softcoated Wheaten Terrier Klubben.

Der ser du oppdretterliste, blant annet, og de vil nok mer enn gjerne besvare spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasevelgeren på Canis ville jeg tatt med en diger klype salt. Flere av rasene på listen du kommer med, er store og sterke og krever en eier som vet hva h*n driver med. Ingen av dem er spesielt godt egnet for allergikere heller.

Hvis mor er usikker på om hun kan oppdra en hund alene og det er en 12-åring og en 16-åring som i stor grad skal ta seg av den, så må jeg si meg enig med de andre her som foreslår at dere heller finner en liten/mellomstor rase, uten så mye jakt- eller vokterinstinkt. Det skal være trivelig å ha hund, og det er bedre å velge en rase som ikke krever så mye, men som likevel kan , enn en rase som er helt på kanten av hva dere greier å håndtere (eller i verste fall for mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke den 16-åringen er STERK og mentalt TØFF og ikke gir seg (12-åringen kan dere vel nesten glemme) kan h*n ikke gå tur med en Nuffe/ Berner / Sennen...De kan bli sterkere enn barnet fra 6 måneders alder.

Jeg er og glad i store hunder, men man må bruke hodet. Amerikansk akita er vel også nokså stor og sterk? eller tar jeg feil, kjenner ikke alle rasen så godt.

Langhåret vorsteh...uten jakt eller MYE tur?

Dalmatiner er hunder som løp med hester, veldig glad i å løpe, fort og langt.

Shiba, kanskje? men de jeg kjenner er ikke så koselige, så da er jeg litt skeptisk vettu.

Synes den rasevelgeren var litt rør.

Wheaten er koselige hunder, mange mindre terriere også...Og mor må gjerne være snill men lære seg å være konsekvent.

Dverg (og mellom-)schnauzer er kjempekoselig?

Collie eller shetland sheepdog, for "penhet", størrelse og aktivitetsniå som funker, kanskje?

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke den 16-åringen er STERK og mentalt TØFF og ikke gir seg (12-åringen kan dere vel nesten glemme) kan h*n ikke gå tur med en Nuffe/ Berner / Sennen...De kan bli sterkere enn barnet fra 6 måneders alder.

Signerer den!

En stor hund bør nok ikke luftes av barn, spesielt ikke i valpetiden. Og det å gå pent i bånd kan ta tid å lære inn. Vil bare minne dere om at det følger mye ansvar med en sterk hund av middels til stor størrelse. Og at hvis ikke 16åringen skal gå en time tur hver dag alene etterhvert, må foreldre regne med at det kan falle på dem.

Nevner dette som en kommentar til deres spørsmål om en 16åring vil klare alt ansvar alene. Hvis dere tar hensyn til størrelse og aktivitetsbehov, og er sikre på at disse ungdommene er veldig interesserte så er det fullt mulig med et vellykket hundehold!

Kjempelurt å dra rundt på ting som skjer i miljøet og ha kontakt med instruktører som du nevner!

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp fått oss hund, og jeg brukte faktisk den rasevelgeren på canis, + litt sunn fornuft. Har barn på 10 og 12 som også skal ha glede av å gå tur med hunden, så vi har fått en cairn terrier. Mye hund, i liten kropp. Herlig hund, som krever moderat med tur, og ikke røyter. Tror weaten har bra lynne, og er jo noen nummer større enn cairn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes collie kanksje kunne passet dere jeg, veldig fine hunder, som tåler en trøkk, om man kjøper rette linjer, er gladlig med på tur, og elsker å kose.

Ta kontakt på PM om du vil ha mer informasjon om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Synes den rasevelgeren var litt rør.

Wheaten er koselige hunder, mange mindre terriere også...Og mor må gjerne være snill men lære seg å være konsekvent.

Dverg (og mellom-)schnauzer er kjempekoselig?

Collie eller shetland sheepdog, for "penhet", størrelse og aktivitetsniå som funker, kanskje?

Lykke til

Mellomschnauzeren (som forøvrig egentlig heter bare schnauzer) vil jeg ikke anbefale i dette tilfellet. De er for sterke og strie til at en tolvåring og en 16åring kan stå for mesteparten av treningen.

Dvergen kan gå, men det er mye pelsstell. Mye kan avhjelpes ved å sette bort nappingen dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Vil dere ikke ha Dvergpincher??? Må si at Dvergpincheren er en perfekt familiehund! Den er jo så god og kjærlig! Har aldri opplevd en så herlig liten krabat som min lille Dvergpincher! Den er i slekt med dobberman og rottweiler og er en praktfull vakthund. Denne hunden som jeg har går like mye eller lite tur som min labrador. Den er aktiv og intelligent.

Hun lærte bokstavelig talt sitt på 5 minutter! Den er også liten og lett og alle i alle aldere kan gå tur med den:)

Nei herligere hund finnes ikke så da er det dere som går glipp av noe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ikke for å være slem, men dvergpincheren er ikke i slekt med rottweileren. Rottweileren er en molosser, mens DP'en jo er en pincher. DP'en stammer fra pincheren, men er avlet ned i størrelse for å lettere kunne jakte gnagere. Dobermann på sin side er et resultat av blant annet pincher, men er ogå blandet med manchester terrier, vorsteher m fl.

Edit: Og jo, DP'en kan være en flott hund. Desverre lider den litt av populær rasesyndromet, noe som har ført til endel dårlig avl. Men er man nøye med valg av oppdretter/foreldredyr får man en flott hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å skjønne folk som ikke vil ha "vanlige" raser bare fordi alle har dem.

Det er kanskje en GRUNN til at mange har dem - de er GODE, BRA hunder, som KUNNE passet perfekt. ;)

Men men, your choice your life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...