Gå til innhold
Hundesonen.no

Kita og Senjas Mister Iceman skal ha valper


ms.dyrego

Recommended Posts

Nå har Kita fått løpetid og vi venter bare på at hun kan parres.

Hun er en nydelig ES på ca 4år, hun kom til oss i oktober i fjord og ble fort blitt et medlem av flokken vår.

Hun er halvt fransk og skal parres med Ice som er en dansk ES.

Gleder meg vilt, vi har hatt mange ES kull, men denne kombinasjonen er helt ny

Skal oppdatere mer når det har skjedd litt mer.

post-3369-1206328255_thumb.jpg

post-3369-1206327888_thumb.jpg

På bildet er Ice 2år

*Fjernet caps i overskrift. Mod. Raksha*

edit: endret litt på overskriften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg glemt å skrive på en stund, har vært mye å tenke på i det siste.

Vi er nå ferdige med parring og tak og pris for det.

Ice var høffeligheten selv, men Kita er en bestemt liten frøken :rolleyes:

Nå venter vi spent på å kunne se om det er blitt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1uke:

Forige fredag ble Kita parret for 1gang.

Det gikk helt greit, hun bare hylte litt når han trengte inn (som en stukken jomfru :no: ). Det er bare en tispe jeg har hørt det hos før, men en av de tingene jeg har lyst at valpene skal få fra Kita er det at hun ikke er så hard som mange av våre hunder har vært.

Andre parring fant vi ut at skulle vente en dag med.

Hun var ganske gretten mot de andre hundene når vi kom hjem etter første parring, men ikke etter andre.

Begge gangene hun parret seg så hadde hun ikke matlyst, den var dårlig i 2dager etter andre parring, men nå er hun tilbake til å være frampå i matfatet :D

Mine "sviger foreldre" har gård så de får noen plasser hentet mat som er utgådt på dato til dyre for.

Så kita får nå indrefilet sammen med tørrfor, i tilegg så får hun omega3 for hund og 1gang i uka solsikkeolje.

Blir etterhvert å blande inn litt valpefor i maten, men det er ennå en god stund til jeg trenger å begynne med det.

Nå er det 8 dager siden 1parring og det kommer ennå litt blod. Paco er ennå inntresert, men ikke lenger hypp på å parre seg med henne så om noen dager kan hun endelig få spring fritt når vi går tur.

Tror ikke noen ESere er lykkelige når de ikke får springe fritt jevnlig.

Dette er det første kullet jeg der det er jeg som har valgt hvilke hunder som skal settes sammen.

Det er også det første gang jeg skal ta i mot valper alene.

Min bestemors sammboer er oppdreter og derfor har jeg vert så heldig at jeg jevnlig har fått være med på valpefødsler siden jeg var 5.

Men fordet om jeg har vært med på dette mange ganger før så er det litt nerver med i bildet. Heldigvis så bor bestemor bare ca20-30meter i fra meg. Så det går fort å få tak i hjelp vis det skulle være noe.

Gleder meg vilt og uhemmet til det kan synes og kjennes at det er valper på vei.

Sitter hver kveld å sir til Kita at 4-5 valper er nokk, men som oftest har kullene vært på alt mellom 4-12 og som oftest rundt 8.

Er det forresten noen som kan anbefale ormekur for drektige tisper, det merket vi har brukt tidligere er ikke lenger å få tak i. Skal snakke med dyrelege om dette, men det kan jo være greit å høre hvordan erfaringer andre har med de forskjellige merkene.

Det var alt for denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hadt nett på noen dager så mitt gode forsett om å skrive mer gikk nå så som så :rolleyes:

Men ja, hun er drektig.

Det som ikke er så bra er at hun er begynt å blø igjenn, dyrelegen ba meg vente til mandag. Vis hun ennå blør så må vi dra tilbake å vurdere hormonsprøyte. Det kan bli komplikasjoner med svangerskapet vis hun må ta den, så jeg håper vi slipper. Hun har ikke blød så mye i dag.

Så nå får hun moderat mosjon og masse kos.

Hun er litt roligere en vanelig, men bortsett fra det så oppfører hun seg helt normalt.

Blir så kiipt for henne vis hun mister valpene, hun har hadt falsk drektighet flere ganger så jeg tror hun ønsker seg valper.

:| Snufs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Håper at det går bra med henne. Selv sitter jeg og venter på valper som kommer en gang i løpet av helgen. Våre tisper får ikke lov til å springe fritt (uten kobbel altså) før etter det har gått tre uker etter paring. Det er i denne tiden at fostrene fester seg og komplikasjoner kan oppstå. Men regner med at du har god erfaring og så har du jo bestemor i nærheten (heldiggris du :| )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bestemor, men samboeren hennes.

Håper det går bra med fødselen deres. Oppe hos bestemor er det også valpefødsel på gang, mest sansynelig i natt.

De blir min "eksamen", jeg skal ta dem i mot uten hjelp. Oppdretteren skal bare sitte å se på mens jeg tar dem i mot.

Snart utdannet hundejordmor :)

:| Så en liten glad nyhet, i dag er blodet blitt lysere og MYE mindre. :P

Ice skulle egentlig blitt parret med en annen tispe, men hun ville ikke godta han. Hun har vert hær nå i flere dager for å parres, men hun har nektet han å parre. Så etter å ha avtalt med hennes eier prøvde vi på nytt med et søsskenbarn av min Paco. Det gikk på 3 minutter. Morrro hvor bestemt hunder kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen flere bilder av Ice

post-3369-1208110220_thumb.jpg

post-3369-1208110214_thumb.jpg

post-3369-1208110231_thumb.jpg

Skal få tatt noen flere bilder av Kita når jeg kommer hjem.

Nå sitter jeg bare å venter på at **** skal få valper.

De blir halvsøsken til Kita sine valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er halvsøskene til Kita sine valper født. Natt til 14 april.

post-3369-1208272898_thumb.jpg

post-3369-1208272919_thumb.jpg

post-3369-1208272930_thumb.jpg

post-3369-1208272939_thumb.jpg

post-3369-1208272952_thumb.jpg

post-3369-1208272964_thumb.jpg

post-3369-1208272976_thumb.jpg

post-3369-1208272988_thumb.jpg

post-3369-1208273001_thumb.jpg

post-3369-1208273014_thumb.jpg

Den mørkeste i midten er favoritten min, hun kom som nummer tre

post-3369-1208273030_thumb.jpg

post-3369-1208273045_thumb.jpg

post-3369-1208273056_thumb.jpg

post-3369-1208273074_thumb.jpg

Skal skrive litt mer om fødselen når jeg har litt bedre tid.

Nå skal vi ut å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smånurk! da ble de jo også født like etter våre valper :P Håper eksamen ble bestått :icon_redface:

Joda, fikk til og med lirket ut en valp som kom med halen først.

Hun klarte ikke å få presset han ut selv så jeg måtte hjelpe litt til, han var slapp da han kom ut og var begynt å bli blå. Når jeg hadde fått renset luftveiene og gitt han til tispa var hun ikke intressert i å vaske ham selv, tror det kan være det at han ikke lagde noen lyd. Trodde en stund at han ikke skulle overleve natta, men etter 10minutter med massage kom han seg og begynte å røre litt på hodet. Etter på fikk han ligge inne i skjorta min i 10minutter, så begynte han og kave å pipe :P så fikk han sitt første måltid.

Alle født sunne å friske og grådige på melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Kita blitt glupsk.

Tidligere har hun ikke forsynt seg med søppla når hun er alene..

Og et lite tips..

Har avtalt med lokal avisa at vi får hente papirruller hos dem. Det er restene som blir igjenn når de har trykt opp aviser, så da slipper vi trykksverte og lignende. Har hørt at noen valper(som mange mennesker) er alergiske mot trykksverte.

Det som er ekstra bra er at avisa er glade for å bli kvitt papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg og Kita vært på hytta i masse dager så jeg har ikke hadt mulighet til å skrive på en stund.

Prøver å finne ut hvordan jeg skal få lagt ut stamtavlen til de framtidige valpene.

Den kommer nokk i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er skjønne. De har samme far som valpene Kita skal ha.

Håper vi får like mange tricolorer (6 av 8). Nå i helga skal jeg passe små nurkene, skal få tadt noen nye bilder.

De fikk sitt første måltid i går.

Kita har vært veldig opp og ned de siste dagene. Noen dager er hun glupsk neste dag kan det være så vidt hun vil røre maten. Hun har også vært kvikkere en jeg har sett henne før(har bare hadt henne siden oktober).

Hun har begynt å ta ekstra vare på Paco igjenn :ahappy:

Ikke det at han ikke liker at hun vasker han, morro å se på. Kita ligger bak Paco og vasker han GRUNDIG på hodet, når hun stopper begynner han å dytte henne med hodet til hun fortsetter. :wub:

Vi har fått svar på CL-testen mens vi var bort og som forventet var hun fri.

Men det er jo bestandig nerver når det er tadt prøver/rønken, når Paco ble rønket var jeg også nervøs. Selv om det ikke er mange settere jeg har sett som har så gode lange bevegelser som han. Er nokk blitt en liten hønemor.

Trixi og Kita har fått et rart forhold for tiden. Trixi har fått det for seg at hun må passe på Kita. I en uke fikk ikke Paco lov hos Trixi og ligge i gangen. Nå må alle (hunder) sjekkes før de får hilse på Kita, hun er mye mer forsiktig en Trixi når det skal hilses så det virker nesten som om hun liker ordningen.

En ung han som absolutt skulle prøve å hompe Kita ble raskt tøylet av Trixi, hun gikk først mellom så når det ikke var nokk kom det dyp knurring da var han vist ikke så mye til kar lengere :ahappy:

Jeg fikk ikke lagt ut stamtavlen til Kita å Ice, skal prøve noe nytt i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det er vell ikke samme far sant :lol:

Joda, brukte samme han hund på Kita.

Men det blir nokk ikke noen valper på oss. Da Kita begynte å blø etter løpetiden så har hun vist abortert. :icon_confused:

På mandag skal vi til dyrlegen og ta en full sjekk på henne.

(krysser fingrene for at alt går bra og at vi kan prøve på nytt til høsten)

Så nå er det en ny omgang med falsk drektighet. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...