Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvite rotter i frysedisken på dyrebutikk.


Nikki72

Recommended Posts

Var innom en dyrebutikk her en dag og i den ene frysedisken lå det masse frosne hvite rotter.

Blir disse solgt som mat til slanger o.l??

Blir det avlet opp rotter som brukes som fôr??

Kanskje dumt spørsmål men jeg bare lurer litt. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke helt sikkert, men ja. Jeg vil anta at dette er ment som fôr til slanger (kan ikke komme på noe annet dyr jeg som spiser det.. bortsett fra ugler :icon_confused:).

Og jeg må si at jeg foretrekker at de selges enn at folk kjøper levende rotter og fôrer med dem (jada, idiotisk- men det er jeg uansett glad for).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt, men merkelig at det så åpenlyst selges fôr til dyr som ikke er tillatt å ha i Norge (slanger). Man skulle jo tro at de ytterst få som faktisk har tillatelse til å ha slage® har egen leverandør av slikt, liksom?

Musebarn brukes også til dette, men enkelte store rovfisker man kan ha i akvarium får visstnok også dette.

Vet ikke helt pris på levende/døde muse/rottebarn, men mulig at det er "bedre kilopris" på dem som døde enn levende.. Men uansett ganske grusomt, da - selv om det selvsagt er den mest naturlige ting i verden! (Alle må jo spise, liksom)

Dog skulle det neppe vært så populært om man kjøpte en mus om dagen for at katten skulle få noe "å kose seg med", antar jeg..

Det advares også om at slangeeiere gir kattunger - men dette er visstnok bare skremselspropaganda, da en katt har såpass skarpe klør at de fort kan skade slangen. Ergo bruker man heller mus eller rotter som også er mere naturlig føde for dem.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulighet for å få dispensasjon for å holde enkelte eksotiske kjæledyr, som for eksempel slanger? Hvis ikke er det jo alltids enkelte offentlige stiftelser som holder slike dyr. Disse krever jo også mat, og man avliver vel sjeldent "fôret" på egenhånd slike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mulig å få disp. for å ha slike dyr (slanger og skildpadder) - men at de er så mange at man kan finne fôr til dem på enhver større dyreforretning er nok ikke tilfelle. Men å få en slik dispensasjon er på ingen måte "bare en søknad" - det skal myyyye om-og-men til for å få godkjent den.

Så denne type fôr er nok mest tiltenkt det illegale markedet - men selvsagt er det sikkert noen lovlige som handler der også.

Vet ikke hvor vanlig det er å oppdrette eget fôr til dyrene sine, jeg.. Men man skulle jo tro at man kunne holde seg selv ganske selvforsynt med noen musebur, liksom. De fleste slangene får ikke "fem om dagen" akkurat...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Var innom en dyrebutikk her en dag og i den ene frysedisken lå det masse frosne hvite rotter.

Blir disse solgt som mat til slanger o.l??

Blir det avlet opp rotter som brukes som fôr??

Kanskje dumt spørsmål men jeg bare lurer litt. :blink:

Ja jeg vil nok tro noen gjør det, på lik linje som det avles Kjøttfe og svin. :blink:

Det er ikke noe ulovelig ved å selge utstyr/för som kan brukes til ulovelige ting. På lik linje som dem kan selge brukeutstyr til narkotika så kan dem selge daue rotter.

Men jeg vil tro at om dem er avlet i Norge så vil nok Matilsynet ha noe å si i holdet og avlivingen, men antagelivis er dem importert fra Sverige hvor reptil hold og avl er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være det som kalles "mini-fe"?

Susanne

*ler*

Æsj hvilken dyebutikk var dette?

Moss?Rygge?

Dit skal jeg ikke igjen igrunn!

Hvorfor ikke? Fordi de selger dyrefòr til dyr du ikke liker eller hva? :blink: De gjør jo ingenting ulovlig, de selger dyremat liksom. Hva tror du det er i maten til hunden din? Gulrøtter og solsikkefrø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Hvorfor ikke? Fordi de selger dyrefòr til dyr du ikke liker eller hva? :blink: De gjør jo ingenting ulovlig, de selger dyremat liksom. Hva tror du det er i maten til hunden din? Gulrøtter og solsikkefrø?

Jeg er ganske klar over hav som er i maten, og har heller ikke noe problem med at de sleger det, problemet mitt er at jeg hadde kommet til å kaste opp av det synet. Ikke akkuratt noe jeg kan styre selv det, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dyrebutikker har mulighet til å ta inn slike fryste smågnagere. Jeg tror ikke det kun er slanger som spiser slikt. En kollega snakket om noe sånt som at edderkopper (eller var det skorpioner?) også spiser museunger.

Mange dyrebutikker har for, også til dyr som det ikke er tillatt å ha i Norge. Det er vel bedre at de får mat enn at de dør når de først er her liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mulig å få disp. for å ha slike dyr (slanger og skildpadder) - men at de er så mange at man kan finne fôr til dem på enhver større dyreforretning er nok ikke tilfelle. Men å få en slik dispensasjon er på ingen måte "bare en søknad" - det skal myyyye om-og-men til for å få godkjent den.

Så denne type fôr er nok mest tiltenkt det illegale markedet - men selvsagt er det sikkert noen lovlige som handler der også.

Vet ikke hvor vanlig det er å oppdrette eget fôr til dyrene sine, jeg.. Men man skulle jo tro at man kunne holde seg selv ganske selvforsynt med noen musebur, liksom. De fleste slangene får ikke "fem om dagen" akkurat...

Susanne

Det er mulig å søke om disp. for å ha slanger, men det er ingen som jeg vet om

som har fått det godkjent. Skildpadder derimot er det en del som har.

Jeg har hørt at det sitter en på mattilsynet (?) som skal avslå alle søknader om slangehold.

Egentlig er forbudet mot reptilhold en idiotisk lov som henger igjen fra gammelt av, den er

helt hinsides idiotisk også, fordi dem mener at vi ikke vil klare å oppnå deres naturlige habitat

(tror jeg det var).

Vel, det er det terrarium er laget for. Og alle de andre skandinaviske landene, hvorfor har dem

så mye bedre sjangs for å få til naturlig habitat enn oss norsker, sist jeg sjekket så hadde vi

samme klima? Nei, jeg håper virkelig den dumme loven blir fjernet!! Det er lettere å ha ett

reptilhold en f.eks gnager/fuglehold. Er mer dyreplageri med fugler, eller gnagere som holdes

i små bur og knapt får fly løs..

Ellers så selges reptilfor (ala mus, rotter osv) i veldig mange dyrebutikker, det er som det ble

nevnt her bedre at slangene får mat, enn at dem skal dø pga matmangel, reptilholdet i Norge

er svært, så loven hindrer ingen. Og det er jo ikke ulovlig å selge døde mus/rotter.

De blir i de aller fleste tilfeller også drept nokså humant, da f.eks gass.

Det stemmer også, at det finnes en type tarantella som spiser pinkies (døde nyfødte musunger).

En liten utblåsning fra meg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg SKVATT da jeg så oppi fryseren på dyrebutikken her en gang. Der lå det mange rotter gitt..

Bedre at de er ferdig knerta. Å kjøpe ei levende rotte på dyrebutikken for å gi den til slangen syns jeg er grusomt.

Men det er jo også noen reptiler som ikke spiser dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg SKVATT da jeg så oppi fryseren på dyrebutikken her en gang. Der lå det mange rotter gitt..

Bedre at de er ferdig knerta. Å kjøpe ei levende rotte på dyrebutikken for å gi den til slangen syns jeg er grusomt.

Men det er jo også noen reptiler som ikke spiser dødt.

I Norge er det ulovlig å fòre levende..

Men hadde blitt dyrt for en reptileier å kjøpe levende rotter på dyrebutikk.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å selge døde rotter i norge er forbudt uansett hva man skal med dem. Det var en bak kassa på en stor dyrebutikk som fortalte meg dette. men det er lov til å selge alt annet som er til ulovlige dyr bare det ikke er døde dyr.

oppfordrer deg til å ta kontakt med mat tilsynet om saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at dyrebutikker i Norge selger død mat til slanger, og forstår ikke hvorfor det ikke skal være lov?

Hvor står det at det ikke er lov? og står det grunn?

I Sverige er det også ulovlig å fòre levende, men det er veldig mangen som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å selge døde rotter i norge er forbudt uansett hva man skal med dem. Det var en bak kassa på en stor dyrebutikk som fortalte meg dette. men det er lov til å selge alt annet som er til ulovlige dyr bare det ikke er døde dyr.

oppfordrer deg til å ta kontakt med mat tilsynet om saken

Eh, unnskyld meg.. Men bare fordi en ansatt på en stooor dyrebutikk

fortalte deg at det er ulovlig, så er dette korrekt mener du?

Alle dyrebutikker selger fryse mus/rotter åpenlyst, jeg tror neppe

dette er ulovlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...