Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til valp


Car00line

Recommended Posts

Okei =)

Noen så har finsk lapphund her som kan si om det er noe spessielt jeg trenger til min?

Til når den både er valp og blitt voksen :blink:

Og den skal på en måte bo to plasser, siden jeg og besten min deler på den. Den bor hos han generellt,

men den kommer til å være en del hos meg også.

Hvordan bør jeg oppdra den da?

Alle kan svare på det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei =)

Noen så har finsk lapphund her som kan si om det er noe spessielt jeg trenger til min?

Til når den både er valp og blitt voksen :blink:

Og den skal på en måte bo to plasser, siden jeg og besten min deler på den. Den bor hos han generellt,

men den kommer til å være en del hos meg også.

Hvordan bør jeg oppdra den da?

Alle kan svare på det :blink:

- Bur som hunden kan stå oppreist i, snu seg og legge godt (alltid greit å venne hunden til det slik at du har mulighet til å sette hunden i bur når du er ute og reiser, utstilling o.l.)

- Et sånt hundeteppe som kan vaskes i maskin

- Noen draleker, ball o.l.

- Mat- og vannskål (vanlig metallskåler er det beste)

- En sele (jeg pleier å lære hundene at med halsbånd er det ikke lov å dra, mens med sele er de fri til å snuse seg ut i grøftene, dra litt i båndet o.l.)

- 1-2 Kobbel (altså leiebånd)

- Kanskje en løpestreng til hunden i hagen?

- Langline (denne lar du henge etter hunden når du i tillegg har på leiebåndet, så kobler du hunden fri, men lar langlinen henge på fremdeles. Deretter kan du starte å kalle inn hunden og belønne når den kommer. Hvis den IKKE kommer, kan du tråkke på linen slik at hunden ikke får stukket av)

Viktigst av alt: gå et valpekurs og et grunnkurs, slik at du lærer hvordan du skal oppdra akkurat DIN valp/hund. Det du kan starte med når du får hunden i hus, er å få den til å se deg i ansiktet og belønne hver gang den gjør det (+ kreve at den ser på deg før den får løpe fritt, får mat o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpen kommer i hus bør du ha noen leker, en seng/bur som er dens. Alltid kjekt å ha leker som hunden liker spesielt godt når dere er ute på tur eks; frisbi, ball ol. Sele og halsbånd, jeg pleier alltid å ha hunden løs som liten i begynnelsen, men når jeg skal begynne med bånd så tar jeg først sele, og så halsbånd. Sånn at den ikke får sånne nykk i nakken. matskåler er det litt greit å ha sånn stativ, da kan ikke valpen dra de utover hele gulvet :blink:

Som BCAmira sier, er det veldig viktig å gå på valpekurs. Da får valpen trening samt masse sosialisering. Lykke til iallfall :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei :blink:

Har allerede kjøpt leke^^ et sånnt lite yau med knute i begge delene med mintsmak ;)

Funker den? :P

Alle Leker virker jo egentlig så lenge de ikke er farlige/skadelige for valpen, spørsmålet er bare om valpen liker den. :blink: enkelte hunder liker alle sorter leker , mens andre er mer sære på hvilke leker de liker. Lykke til med valp, går sikkert helt fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Halsbånd og kobbel

- Leker, litt plysj, litt tyggeleker

- Tyggebein for små spisse valpetenner som vil bite på alt, og som klør

- Flere tepper, kanskje den ikke klarer å holde seg? Fint å ha litt å bytte på

- Vann og matskåler

- Seng, evt ekstra tepper ;)

- Børster

- Et stort bur hvis du tenker å bruke det. Gjerne et som er beregnet for voksenstr, så slipper du kjøpe fler

- Valpe- og hundebøker for nybegynnere

- Store gode håndklær til å tørke regn og snø med (jeg bruker egne til hunden så ikke mine egne blir full av hundehår)

- Mat. Spør oppdretteren hva valpen får der

og gjerne valpekurs ja :) har jeg glemt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...