Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodlus


SCRM

Recommended Posts

Vet det er flere tråder hær om blodlus, men lager en ny siden de andre er så langt utti.

Ja, da har min hund fått blodlus. Det er ubehagelig å se på henne siden hun klør så mye, å at jeg ikke kan hjelpe henne. Ringte vetten igår, men blodlus er jo ikke akkutt nok, så vi må nok vente til tirsdag med å få behandling.

Men uansett, skal hunden være med så vetten får undersøke den? Kan blodlus smitte over på katter??

Dette er jo min første hund, så det er ganske nytt for meg.

Takk på forhånd :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker rett så smitter det ikke over på katter.

Tok til oss en hund for noen år siden og når jeg skulle begynne å børste hundene litt(mye floker) og kom ned til hunden så fant jeg masse små kryp i pelsen.

Her var det ikke snakk om å vente men å bare stikke en tur til vetten og inn på bodet med han(ringte ikke først), de plukket ut en for å finne ut hva det var og det var blodlus.

Hunden måtte da behandles med frontline og det måtte vi også gjøre med de andre hundene i huset siden de hadde hilst på hverandre allarede og det var veldig smittsomt.

Vi fikk sprayflaske på apoteket som holdt til 1 behandling av 3 hunder, fjerde hunden var drektig og kunne ikke dynkes som de andre ble, men hun kunne få dråper i nakken. dette ble gjort 2 ganger med 10dagers mellomrom.

etter 2 behandling så var allt dødt og når hunden ble badet så kunne vi se at lusen rant ut av pelsen når jeg skylldte hunden(må få med at den hunden hadde ekstremt mye lus).

Men katten vår trengte vi ikke å behandle for lusene gikk ikke over til katt sa vetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det er ikke noen på kontoret til vetten nå. De kommer kun viss det er akutt på "helligdager", jeg klarer ikke se på det mye lengre, hun er helt hvit i pelsen av flass... Å formen hennes er heller ikke helt på topp..

Men skal hun da være med ned på kontoret til vetten når vi skal dit???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klør hunden mens lusene enda bare er egg, eller klør de ikke før de er blitt lus som biter og suger blod?

Biter seg fast og suger blod - hørtes jo nesten ut som flått på en måte :icon_confused:

Grusomt for hundene å få lus. Får så vondt av de når dem klør sånn stakkars. Blir nok herlig å få bort lusedriten, slik at flatfrøkna di slipper å klø mer. Er blodlus verre enn vanlig lus på noen måte? Høres mye mer alvorligere ut, som feks flått. Det er noe dritt alt sammen. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det er ikke noen på kontoret til vetten nå. De kommer kun viss det er akutt på "helligdager", jeg klarer ikke se på det mye lengre, hun er helt hvit i pelsen av flass... Å formen hennes er heller ikke helt på topp..

Men skal hun da være med ned på kontoret til vetten når vi skal dit???

det finnes jo to typer lus(blodlus & pelslus, eller hva søren det kalles) men hvis du er helt sikker på at dette er blodlus så trenger vel ikke hunden å være med.

Du har ikke noe expot eller frontline dråper liggendes da? det er jo fullt brukbart frem til du får noe ordentlig å behandle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes jo to typer lus(blodlus & pelslus, eller hva søren det kalles) men hvis du er helt sikker på at dette er blodlus så trenger vel ikke hunden å være med.

Du har ikke noe expot eller frontline dråper liggendes da? det er jo fullt brukbart frem til du får noe ordentlig å behandle med.

Jeg fikk klar beskjed fra min vet. at jeg ikke skulle skulle bruke noe før han fikk det bekreftet. (Da hadde jeg allerede brukt frontline som jeg hadde liggende etter kaninene) Dette tok ikke lusa, men gjorde de mye sterkere og mer imun. Ta med hunden, få bekrefta hvilken lustype det er, kan og vær at det er midd feks? Så får du en resept som passer hunden din sin lustype. Ikke lurt å trikse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos vetten på søndag, fikk komme til en som driver privat. Å han ga henne en sprøyte, for det var blodlus hun hadde. Så nå er hun på bedringens vei:) Det skal bli godt å se at hun ikke klør, klør og atter klør.

Men når begynnte dere som har hadd hunder med denne typen lus med rengjøring av ting? Eller frysing for den del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frys så mye du klarer, så er du på den sikre siden! Det er min erfaring at det hele går mye fortere da. Vi droppet å fryse noe en av gangene vi hadde lus på dyret, og hele prosessen tok mye lengre tid. Nå som det er vinter kan du jo legge mye ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos vetten på søndag, fikk komme til en som driver privat. Å han ga henne en sprøyte, for det var blodlus hun hadde. Så nå er hun på bedringens vei:) Det skal bli godt å se at hun ikke klør, klør og atter klør.

Men når begynnte dere som har hadd hunder med denne typen lus med rengjøring av ting? Eller frysing for den del?

Godt hun ikke klør så mye lenger, da.. :) Når Mikey hadde lus i fjor putta jeg alt jeg fikk plass til i fryseren samme dag som vi begynte behandlingen. (Vi brukte Frontline forøvrig. ExSpot, som vi fikk først, tok ikke lusa.) Der ble de til jeg husket at jeg hadde lagt dem der.. :) Jeg tok ikke i bruk de tinga før han var fri for udyra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...